KONEMETSÄ 2006 - Open Air Forest Festival 7.7.2006 @

633 posts, 32 pages, 149,926 views

isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#161 • • isfnbojbbssn sdonvoinv
ihme kitinää. viljapeltokuviot on just mageita ;)

--
dasinoaisnvs

toma

Posts: 2,009

#162 • • toma Tototoototo

Jone, 19.4.2006 08:40:
Päivän "*whaat**whaat**toktok**senkin*"

Ootko tosissasi? Ramppaat siellä viljelijöiden pelloilla? Ne varmaan suorastaan rakastaa sitä kun muutama sata nuorta jättää kunnioittamatta niiden duunia ja pistelee menemään peltojen poikki viljaa jalkoihinsa tallaten.

Luulis ajattelevan?


Olitkos paikalla itse?

Siellä nimittäin oli aivan bilepaikan lähellä valtava, upea rypsipelto, jolla itsekin kävin käyskentelemässä. Pelto vaikutti vahvasti siltä, ettei tuollaisesta ole sille mitään vahinkoa, varsinkin jos vähän katsoo mihin astuu.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

domi

Posts: 7,069

#163 • • domi Työn sankari.

toma, 19.4.2006 12:31:
Olitkos paikalla itse?

Siellä nimittäin oli aivan bilepaikan lähellä valtava, upea rypsipelto, jolla itsekin kävin käyskentelemässä. Pelto vaikutti vahvasti siltä, ettei tuollaisesta ole sille mitään vahinkoa, varsinkin jos vähän katsoo mihin astuu.


Mielestäni rypsi menee samalla lailla paineen alla lakoon kuin mikä tahansa viljakasvi. Vähänkin heikommilla ravinteilla ruokittu ei enää siitä sit nousekaan kovin helposti.
toma

Posts: 2,009

#164 • • toma Tototoototo

domi, 19.4.2006 12:40:
Mielestäni rypsi menee samalla lailla paineen alla lakoon kuin mikä tahansa viljakasvi. Vähänkin heikommilla ravinteilla ruokittu ei enää siitä sit nousekaan kovin helposti.


Pelto oli mielestäni siitä kohtaa missä kävelin ainakin sen verran harvaa, ettei kokonaisia tähkiä tarvinnut taitella ollenkaan, korkeintaan hieman työntää sivuun ajoittain. Reilu vyötärönkorkuisia olivat.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Jone

Posts: 8,258

#165 • • Jone Archibald Haddock

toma, 19.4.2006 12:31:
Olitkos paikalla itse?

Siellä nimittäin oli aivan bilepaikan lähellä valtava, upea rypsipelto, jolla itsekin kävin käyskentelemässä. Pelto vaikutti vahvasti siltä, ettei tuollaisesta ole sille mitään vahinkoa, varsinkin jos vähän katsoo mihin astuu.



Jeps, olen ollut paikalla molempina vuosina ja valitettavasti joudun rikkomaan illuusiosi siitä ettei pelloilla ramppaamisesta olisi vahinkoa. Siitä nimittäin on ja viljelijät eivät siitä pidä.

Tulen kikkailleeksi vuosittain monia kertoja maaseudulla tai muuten vaan peltomaisemassa harrastusten puitteissa ja olen aina kunnioittanut toisten duunia sen verran että jos mulla on asiaa pellon toiseen reunaan niin kierrän sen enkä kävele sen poikki. Niissä poikkeustapauksissa kun ihan väkisin tarvitsisi pellolle puskea kävisin kyllä pyytämässä luvan viljelijältä.
toma

Posts: 2,009

#166 • • Edited toma Tototoototo
Onko pellot btw poissuljettuja jokamiehenoikeudesta?

Edit: ahaa

"Jalan, hiihtäen ja pyöräillen liikkuminen on yleensä sallittua luonnontilaisilla tai siihen verrattavilla alueilla. Liikkumisoikeutta on rajoitettu pihamailla, pelloilla, niityillä ja istutuksilla, joille ei saa aiheuttaa vahinkoa. Kesällä pellot ja vastaavat paikat on ylitettävä teitä tai ojan pientareita pitkin."

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Jone

Posts: 8,258

#167 • • Jone Archibald Haddock

toma, 19.4.2006 12:46:
Onko pellot btw poissuljettuja jokamiehenoikeudesta?



Ootko tosissasi vai vaan tosi kaupunkilaismukula?
toma

Posts: 2,009

#170 • • Edited toma Tototoototo
No todellakin olen totaalisen kaupunkilaismukula :D Maalaisjärki, onko se jotain syötävää?

Nyt joku asiantuntija vois arvioida minkälaista todellista vahinkoa maltillinen pellolla kulkeminen aiheuttaa, ja mikä on sen todellinen esim. taloudellinen vaikutus.

Ja sit tarvitaan vain joku filosofi (tai runoilija :) vertaamaan sen arvoa kokemaani auringonnousuun kullankeltaisella, aamukasteisella pellolla.

En suostu kyllä tuota kokemusta katumaan.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Verano

Posts: 4,649

#171 • • Verano Merituuli

toma, 19.4.2006 12:50:
No todellakin olen totaalisen kaupunkilaismukula :D Maalaisjärki, onko se jotain syötävää?



Ihan maaltahan me molemmat ollaan =D
Jone

Posts: 8,258

#172 • • Edited Jone Archibald Haddock

toma, 19.4.2006 12:50:
No todellakin olen totaalisen kaupunkilaismukula :D Maalaisjärki, onko se jotain syötävää?



No toi sun kysymyksesi oli jotakuinkin yhtä älytön kuin se, että mä ihmettelisin et eikö Kampin keskukseen todellakaan saa pistää telttaa pystyyn ja nuotiota tulille.

toma, 19.4.2006 12:50:
En suostu kyllä tuota kokemusta katumaan.



Etpä tietenkään, koska ei se sulta ole pois että ramppaat jonkun toisen pelloilla.
toma

Posts: 2,009

#173 • • toma Tototoototo

Verano, 19.4.2006 12:53:
Ihan maaltahan me molemmat ollaan =D


Nojoo oli Konalassakin pelto :D Mut siellä kyl kuljettiin, no, kuin pellossa!

Mut jätkät ihan oikeesti, jos kaupunkilaiskakru saa kerrankin kokea sen paljon puhutun luonnon kauneuden, niin eikö se ole arvokas asia? Tuskin toimintani kyseisen viljelijän elinkeinoa uhkasi, ja ehkä avarasi näköalojani myös maaseudun elämän kauneutta kohtaan.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

domi

Posts: 7,069

#174 • • Edited domi Työn sankari.

toma, 19.4.2006 12:50:
Nyt joku asiantuntija vois arvioida minkälaista todellista vahinkoa maltillinen pellolla kulkeminen aiheuttaa, ja mikä on sen todellinen esim. taloudellinen vaikutus.


Todellinen vahinko: viljan lakoon meneminen. Taloudellinen vaikutus: äskeinen kerrottuna parilla sataa = koko sato mennyttä.

Ei tohon ton parempaa asiantuntemusta tarvi. Mut asian toinen puoli on se, että se on todellakin tapauskohtaista ja koostuu monesta eri syystä, tuo pellolla käveleminen on pahimmassa skenaariossa se loppuratkaisu.

EDIT: mun puolesta saat niillä pelloilla kävellä niinkuin lystäät, mut kannattaa varmistaa niiden tilusten omistajalta että se oikeesti on ok. Niille ei ehkä oo tullut mieleen et kehätien sisäpuolisille ei oo itsestäänselvyys se, ettei niillä tiluksilla kävellä.

(Mun pelloilla sä et kävelisi askeltakaan ilman suolapitoista tarkkuusammuntaa :) )
Sphyxia

Posts: 3,308

#175 • • Edited Sphyxia Maracujá!

Jone, 19.4.2006 12:48:
---
toma, 19.4.2006 12:46:
Onko pellot btw poissuljettuja jokamiehenoikeudesta?

---


Ootko tosissasi vai vaan tosi kaupunkilaismukula?



Haha, meinasin kysyä ihan samaa. Meille landelta kotoisin oleville kun tuo on semmoinen perusjuttu. *nauru* Kuin myös se, ettei rypsikään sitä ramppaamista tykkää. *grr* Vahingonteko suorastaan ...
toma

Posts: 2,009

#176 • • toma Tototoototo

Jone, 19.4.2006 12:53:
Etpä tietenkään, koska ei se sulta ole pois että ramppaat jonkun toisen pelloilla.


Voisin vetää rinnastuksen sinulle rakkaaseen aiheeseen: katutaide. Jos jokin kadulle tehty graffa elähdyttää tekijäänsä, ja muitakin kenties, niin tulisiko se silti yksioikoisesti tuomita, koska kyseisen kohdan "omistava" taho ei sitä halua ja joutuu käyttämään rahaa sen poistamiseen? Tietenkään vertaus ei ole täydellinen, mutta pointti: mikä on elämyksen ja omistuksen välisen suhteen terve tasapaino?

Mielestäni raja menee motiiveissa; minun ei ollut tarkoitus tehdä kyseisen viljelijä pellolle haittaa, ja pyrin tekemäni vahingon minimoimaan. Ja kuulisin mielelläni jotain kouriintuntuvaa faktaa moisen toiminnan todellisesta haittaavuudesta mikäli sellaista on. Minä koin valtavan hienon elämyksen, jonka muistan kuin eilisen päivän vieläkin (ja tämä oli ensimmäisessä Konemetsässä siis).

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

toma

Posts: 2,009

#177 • • toma Tototoototo

domi, 19.4.2006 12:58:
Todellinen vahinko: viljan lakoon meneminen. Taloudellinen vaikutus: äskeinen kerrottuna parilla sataa = koko sato mennyttä.


Oletan, että viljan lakoon meneminen tarkoittaa sitä, että tähkät taittuvat, olenko oikeassa? Mikäli näin ei tapahdu, niin tarkoittaako se ettei vahinkoa synny?

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

domi

Posts: 7,069

#178 • • domi Työn sankari.

toma, 19.4.2006 13:02:
---
domi, 19.4.2006 12:58:
Todellinen vahinko: viljan lakoon meneminen. Taloudellinen vaikutus: äskeinen kerrottuna parilla sataa = koko sato mennyttä.

---

Oletan, että viljan lakoon meneminen tarkoittaa sitä, että tähkät taittuvat, olenko oikeassa? Mikäli näin ei tapahdu, niin tarkoittaako se ettei vahinkoa synny?


Viljan lakoon meneminen...toikin on niin monipiippuinen asia, meilläpäin sillä tarkoitetaan tähkien taittumista, tai koko varren painumista maahan, milloin ne joko nousevat itsestään ylös (jos pelto on kunnolla ravittu ja viljely on tehty taiteen sääntöjen mukaisesti) tai sitten ne jäävät sinne, eli eivät jaksa omin voimin nousta ylös, jolloin siltä osin kasvusto on pilalla.

Jos pystyt siellä todellakin kulkemaan niin, ettei siellä yksikään tähkä taitu, tai vilja nousee takaisin ylös, niin vahinkoa ei tapahdu.
toma

Posts: 2,009

#179 • • toma Tototoototo

domi, 19.4.2006 13:06:
Viljan lakoon meneminen...toikin on niin monipiippuinen asia, meilläpäin sillä tarkoitetaan tähkien taittumista, tai koko varren painumista maahan, milloin ne joko nousevat itsestään ylös (jos pelto on kunnolla ravittu ja viljely on tehty taiteen sääntöjen mukaisesti) tai sitten ne jäävät sinne, eli eivät jaksa omin voimin nousta ylös, jolloin siltä osin kasvusto on pilalla.

Jos pystyt siellä todellakin kulkemaan niin, ettei siellä yksikään tähkä taitu, tai vilja nousee takaisin ylös, niin vahinkoa ei tapahdu.


En nyt aivan satavarma 2 vuoden takaisista mielikuvistani asiasta, johon en älyttömästi kiinnittänyt huomiota ole, mutta muistaakseni pelto oli sen verran harvaa siitä kohtaa josta kuljimme, että siellä todellakin pystyi kulkemaan tähkiä vain kevyesti sivuun työntäen taittamatta niitä. Toki tämä vaatii sen, ettei siellä kulje miten sattuu. Asiaa auttoi tähkien heinäkuinen korkeus.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

eemi

Posts: 186

#180 • • eemi
Aiemmin olen nämä missannut, mutta nyt kiinnostaisi lähteä. *telttaa kaivel* Mites kaukana majoitusalue sijaitsee itse tapahtumapaikasta? Onko maksullinen vai etsiikö jokainen metsästä mestansa?