World of Warcraft

2,846 posts, 143 pages, 975,472 views

Avatar
#81 • • Edited ALIEN Guest

kuilu saa ehdot, 3.3.2006 12:48:
Joo, mä oon kuullu tästä! Käsittämätöntä. Odotan vaa et jossai pelissä on toinen peli, konsoli vaik, siis sisällä pelissä, jota voi sit pelata, ku oottaa et varsinainen peli etenee... XD Tai et habbo hotellii asennettais kaikkii huoneisii irc? XDDD siel on jo respa yms palvelut, eiköstä oo, en kyl tiedä?



:D joo, noitakin varmaa vielä joskus nähdä ja eiköhän se ole aika selvää et ollaan vasta virtuaalimaailman kehityksen alkuvaiheessa


Mä en siis mitenkään tähtää ihmetystäni pelkästään WoWiin eskapismin muotona, mut uutena ja outona se antaa taas mahdollisuuden tarkastella jotain suljetumpaa systeemiä/kieltä vailla kiinnekohtia, ikään kuin tuoreena. Ja koukut tietty kiinnostaa aina. =)

- wauhymiö -



nää pelithän on jo vanha juttu mut wow nyt sattuu olemaan suosituista suosituin jne.. mut joo mielenkiinnolla itekin tarkastelen mihin nää pelit johtaa pidemmän päälle.
Cloud

Posts: 2,162

#82 • • Cloud Game Freak

kuilu saa ehdot, 3.3.2006 12:48:

Joo, mä oon kuullu tästä! Käsittämätöntä. Odotan vaa et jossai pelissä on toinen peli, konsoli vaik, siis sisällä pelissä, jota voi sit pelata, ku oottaa et varsinainen peli etenee... XD Tai et habbo hotellii asennettais kaikkii huoneisii irc? XDDD siel on jo respa yms palvelut, eiköstä oo, en kyl tiedä?

Mä en siis mitenkään tähtää ihmetystäni pelkästään WoWiin eskapismin muotona, mut uutena ja outona se antaa taas mahdollisuuden tarkastella jotain suljetumpaa systeemiä/kieltä vailla kiinnekohtia, ikään kuin tuoreena. Ja koukut tietty kiinnostaa aina. =)

- wauhymiö -



Joo tosiaan peli pelin sisällähän ei ole mitenkään ei nähty juttu. Esim Day of the Tentaclessa pääsi pelaamaan tietokoneella Aikaisempaa Peliä kyseisestä setistä.

Esim GameCuben usea peli "seikkailuRoolipelit" useati perustuvat. Siihen, että pelaat gc:llä ropea ja sitten gameboy kytkettynä pääset ns" Gameboy lisäjuttuhin" Joita sitten pelataan pelissä pelin sisällä. Ihan omaa seikkailua. Esim finalfantasyissä Chocobolla pääsi hakemaan epixii jota ei muuten olis saanut ihan omassa ropessaan pelin sisällä =P

Sitten on tietysti ne minipelit minipelit tai kortinlätkimiset jotka on asennettu muodoksi peliin. Nämä korttipelithän ovat jo vanha klishee finalfantasyissä tm Joissa on ns Collectible card game härdelli pelin sisällä jota voi sitten pelailla mielinmäärin sielä jatkamatta itse peliä mitenkään.


Tosiaan wow on jo vanha peli ja blizardi ei oikein hyväksy tota markkina-arvoa ja myymistä tms muttei se nyt sitä suoranaisena punaisena vaatteena pidä.

Ehkäpä legendaarisin ja varsinaisesti ensimmäinen graaffisesti ollut mmrpg joka myös edelleen porskuttaa on Ultima Online. Ja Uossa Origin Oikein rohkaisi ihmisiä kaupankäymiseen keskenään. Tosin siinä vaiheessa vasta kun oli tullut ns. uudensukupolven mmrpg:t everquest etc.

Ultimassa tosiaan on pitkä historia ihmisten rahalla pelissä hankittavaa asiaa toimitettu. Niin Kultaa kuin taloja kuin tavaroita ja jopa ns"seuralaispalveluita" =P Häitähän ultimassa on juhlittu jo vuosiasitten myös.

Tämä osta virtuaalista omaisuutta juttu ei minua ihmetytä oikein mitenkään ja nykyäänhän sitä voi ostaa virtuaali kortteja keräilykorttipeleihin tai virtuaali sotilaita warhammerin onlineen etc.

Mutta miksi sitten ostaa jotain rahalla jonka voi itsekin tehdä pelissä? Minusta selitys on hyvinkin helppo. Tietysti mielipiteet eriävät varmasti, mutta tämä on aika universaali syy makuasiat sivuuttaen.

Esimerkki alla. Lukemat ovat keksittyjä, mutta suuntaa antavia. Huomioitava on myös, että tässä tapauksessa henkilö ei välitä farmauksesta vaan haluaa saada tuotteen ja nauttia pelaamisesta sen kanssa, mutta ei nauti siis tuotteen itsensä tekemisestä.

Jos henkilö x haluaa vaikka 1000g maksavan Quel-Serrar kirjan. Tämä herra x pystyy farmaamaan tunnissa rahaa 30g joten kirjan farmaamiseen pelissä kestää aikaa 33.3 tuntia.
Mutta koska henkilö x:llä on työ josta hänelle jää verojen jälkeen 10e käteen ja herra x ostaa pelirahaa hintaan 15euroa 100g pelin kultaa. Jolloin hänellä kestää duuninsa avulla kerätä sama raha kirjaan 15tunnissa.

Nyt kun verrataan farmaten kulunutta aikaa 33.3 tuntia ja real life incomella hankittu 15tuntia kirja huomataan, että real lifellä herralle jäi yli 15tuntia enemmän aikaa tehdä mitä haluaa. Lisää real life duunia tai pelata ja saada aikaan muita hyödykkeitä..

Tietysti tekevätkö nämä ihmiset lisää duunia sen 15 tuntia saadakseen sen rahan? Ottavatko he suoraan sen palkastaan? Pitävätkö he enemmän farmauksesta jolloin se 15tunnin lisä kuluminen ei haittaa? Tilanteet vaihtelevat.

Itse koen. Että jos wowissa on tavara jota halajan, mutta sen farmimiseen menee sanotaan 100tuntia ilman muita hyödykkeitä "paitsi vitustus kun itemi ei tipu" Tai vaihtoehtoisesti menen ylimääräiseen duuniin 30tunniks saan itemin ja pääsen nauttimaan sen hyödyistä lopuiksi 70tunniksi Jolloin voin tehdä pelissä jotain nautinnolisempaa ja mukavempaa kuin se farmaus. Olen hyötynyt kaupasta ja se kannatti niin ajallisesti kuin rahallisestikin.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

hrdkvr

Posts: 3,929

#83 • • hrdkvr KURGO
oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion, oblivion,


ENÄÄ 3 VK!!

ja jää w0w wähä kylmäks ... in ur face

--
-keep it hard-

Avatar
#84 • • ALIEN Guest

hardikaveri, 3.3.2006 15:03:
oblivion
ENÄÄ 3 VK!!

ja jää w0w wähä kylmäks ... in ur face



Jääköhän? *vink*
hrdkvr

Posts: 3,929

#85 • • hrdkvr KURGO

ALIEN, 3.3.2006 15:16:
---
hardikaveri, 3.3.2006 15:03:
oblivion
ENÄÄ 3 VK!!

ja jää w0w wähä kylmäks ... in ur face

---


Jääköhän? *vink*



w0wi jää niin oblivionin jalkoihin..
kaikilla osa-alueilla

grafiikka
taistelut
laajuus
maailman koko!!
storyline
npct ja niiden oma elo maailmassa

noin nyt pari pointtia kerrottuna

--
-keep it hard-

Worin

Posts: 526

#86 • • Worin
Elämä jää noitten kaikkien jalkoihin jos sitä ei harjota. Paras ois jos noi jäis elämän jalkoihin.
Cloud

Posts: 2,162

#87 • • Cloud Game Freak

hardikaveri, 3.3.2006 15:21:
---
ALIEN, 3.3.2006 15:16:
---
hardikaveri, 3.3.2006 15:03:
oblivion
ENÄÄ 3 VK!!

ja jää w0w wähä kylmäks ... in ur face

---


Jääköhän? *vink*

---


w0wi jää niin oblivionin jalkoihin..
kaikilla osa-alueilla

grafiikka
taistelut
laajuus
maailman koko!!
storyline
npct ja niiden oma elo maailmassa

noin nyt pari pointtia kerrottuna



Emä oo edelleenkään löytänyt niin mahtavaa kaupankäynti ekonomiaa kuin uo ja noh ei se kyll oo jäänyt minkään alle mut wowi elää siin sivus ihan hyvin.

En ole ikinä löytänyt yhtä hyvää playerSity Housing systeemii omasta mielestä kuin event horizonis mut jäi se wowin jalkoihin ku se ei yksin riittänyt =(

saas nähdä kaikkia on tullut kokeiltua mitä eteen on tullut tai netistä löydetty eli montaa kymmentä mmrpg:t silti wow ja uo on ne lähimpänä sydänt.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

henkka

Posts: 4,973

#88 • • Edited henkka

kuilu saa ehdot,
Joo, mä oon kuullu tästä! Käsittämätöntä. Odotan vaa et jossai pelissä on toinen peli, konsoli vaik, siis sisällä pelissä, jota voi sit pelata, ku oottaa et varsinainen peli etenee... XD Tai et habbo hotellii asennettais kaikkii huoneisii irc? XDDD siel on jo respa yms palvelut, eiköstä oo, en kyl tiedä?

Mä en siis mitenkään tähtää ihmetystäni pelkästään WoWiin eskapismin muotona, mut uutena ja outona se antaa taas mahdollisuuden tarkastella jotain suljetumpaa systeemiä/kieltä vailla kiinnekohtia, ikään kuin tuoreena. Ja koukut tietty kiinnostaa aina. =)

- wauhymiö -



Joo ihan kreisii scheimanduulii... Jos mä pelaisin Wowii ni aloittaisin järjestäytyneen rikollisuuden siellä. Ryöstetään joukolla jengii ja myydään oikeella rahalla pöllittyjä (lootattuja??) kamoja ja profitit fifty-sixty meitsin pussiin.
siveys

Posts: 2,492

#89 • • siveys lovely

hardikaveri,
w0wi jää niin oblivionin jalkoihin..
kaikilla osa-alueilla


Oikeat ihmiset hahmojen takana tuo kyllä peliin sellaisia ulottuvuuksia, joita ei tekoälyllä kyetä ikinä saavuttamaan.

Mutta jos tekoäly kelpaa pelikaveriksi niin en yhtään epäile, etteikö moni asia olisi Oblivionissa paremmin kuin wowissa.
hrdkvr

Posts: 3,929

#90 • • hrdkvr KURGO

siveys, 3.3.2006 15:38:
---
hardikaveri,
w0wi jää niin oblivionin jalkoihin..
kaikilla osa-alueilla

---

Oikeat ihmiset hahmojen takana tuo kyllä peliin sellaisia ulottuvuuksia, joita ei tekoälyllä kyetä ikinä saavuttamaan.

Mutta jos tekoäly kelpaa pelikaveriksi niin en yhtään epäile, etteikö moni asia olisi Oblivionissa paremmin kuin wowissa.



no ehkä näitä on vähän vaikee vertailla keskenään kun wow on kuitenkin on line.. ja obli on storyline.. mut jos katsotaan näin roolipeli näkökannsata niin siitä ei ole epäilystäkään

--
-keep it hard-

Avatar
#91 • • ALIEN Guest

hardikaveri, 3.3.2006 15:21:
w0wi jää niin oblivionin jalkoihin..
kaikilla osa-alueilla

grafiikka
taistelut
laajuus
maailman koko!!
storyline
npct ja niiden oma elo maailmassa

noin nyt pari pointtia kerrottuna



No eihän tuo mikään yllätys ole, kun uudempi peli kyseessä mutta pääseekö Oblivionin tuottajat yhtä rahoihin kuin Blizzard on se mitä ajoin takaa ;)
hrdkvr

Posts: 3,929

#92 • • hrdkvr KURGO

ALIEN, 3.3.2006 15:49:
---
hardikaveri, 3.3.2006 15:21:
w0wi jää niin oblivionin jalkoihin..
kaikilla osa-alueilla

grafiikka
taistelut
laajuus
maailman koko!!
storyline
npct ja niiden oma elo maailmassa

noin nyt pari pointtia kerrottuna

---


No eihän tuo mikään yllätys ole, kun uudempi peli kyseessä mutta pääseekö Oblivionin tuottajat yhtä rahoihin kuin Blizzard on se mitä ajoin takaa ;)



mitä sillä on väliä näin pelin kannalta..
mulle ihan sama kuka syö lauantaimakkaraa ja kuka fileetä kunhan tekee hyvii pelei jatkossakin :D

--
-keep it hard-

Avatar
#93 • • Edited ALIEN Guest

hardikaveri, 3.3.2006 15:50:
mitä sillä on väliä näin pelin kannalta..
mulle ihan sama kuka syö lauantaimakkaraa ja kuka fileetä kunhan tekee hyvii pelei jatkossakin :D



jeps ja wowin jatko-osa pieksee tulevaisuudessa oblivionit jne.. kato se mun tuottajien rahan saanti-posti oli yhtä turha kommentti ku sun ensimmäinen oblivionista *vink* Jäi wowi jonkun toisen jalkoihin tai ei, who gives a shit? Ei se ole mitään wowittajilta pois jne.. ja onhan se odotettavaa et aina tulee uutta ja makeempaa blaa blaa blaa..
hrdkvr

Posts: 3,929

#94 • • hrdkvr KURGO

ALIEN, 3.3.2006 15:53:
---
hardikaveri, 3.3.2006 15:50:
mitä sillä on väliä näin pelin kannalta..
mulle ihan sama kuka syö lauantaimakkaraa ja kuka fileetä kunhan tekee hyvii pelei jatkossakin :D

---


jeps ja wowin jatko-osa pieksee tulevaisuudessa oblivionit jne..



katotaan..

jos grafiikassa mennään eteenpäin niin ei ainakaan julkaisupv ihan heti ole,,

meinaan oblivionin saa just ja just toimii täysillä graffoilla kun on:

2x4200
2gb ram
x1900 tahi vastaava 512 mb mörkö

--
-keep it hard-

Avatar
#95 • • Edited ALIEN Guest

hardikaveri, 3.3.2006 15:56:
katotaan..

jos grafiikassa mennään eteenpäin niin ei ainakaan julkaisupv ihan heti ole,,

meinaan oblivionin saa just ja just toimii täysillä graffoilla kun on:

2x4200
2gb ram
x1900 tahi vastaava 512 mb mörkö


jep mut graffat pahemmin mitää enää merkitse nykypäivänä itse pelin kanssa, eli tuskin tarttee olla huippu graffoja. Tai ainakin itelleni sisältö on pintaa tärkeämpi.. enkä väitä ettäkö oblissa ei olis sisältöä mut enivei.. inaf tis shit! perusta Oblivion-topic!!!! ;D
Cloud

Posts: 2,162

#97 • • Cloud Game Freak
Yeah go to hell u obli fan Xdddddddd

WoW Is 1337 :)


Burning crusaderia odotellessa voisi pelata vaikka nfs most wantedia ja netti pokeria samalla kun farmaa "drums" SILITHUKSES! =P

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Avatar
#98 • • Edited ALIEN Guest

hardikaveri, 3.3.2006 16:20:

vai pitäiskö sanoa..

miltäs nyt tuntuu!!



whoot? *ding*

hyvältä tuntuu kato huomenna AQ-gates open =)
siveys

Posts: 2,492

#99 • • siveys lovely

ALIEN,
jep mut graffat pahemmin mitää enää merkitse nykypäivänä itse pelin kanssa, eli tuskin tarttee olla huippu graffoja. Tai ainakin itelleni sisältö on pintaa tärkeämpi.. enkä väitä ettäkö oblissa ei olis sisältöä mut enivei..


Itse olen kyllä tässä ihan samaa mieltä. Hetken aikaa ne hienot grafiikat jaksaa lämmittää, mutta lyheyn ajan jälkeen niitä ei enää edes huomaa.

Onhan se varmasti joillekin viihtyvyyden kannalta merkittävä tekijä jos grafiikat saa alussa sellaisen "ohhoh!"-ilmiön aikaan, jonka jälkeen peliä katselee lähtökohtaisesti positiivisesta näkökulmasta - hauskuus ja onnellisuus on kuitenkin pitkälti kiinni siitä millä asenteella hommaan lähtee.

Mielestäni tämän huomioiminen on yksi niistä asioista, jonka Blizzard on jo pitkään tehnyt oikein. Jos peli on oikeasti hyvä niin pelaajat kyllä löytää sen grafiikkojen realistisuudesta huolimatta, mutta jos kynnyksenä pelin pelaamiselle on tuhannen erkin varaosapäivitys niin se jää aika monelta ihmiseltä kokeilematta.
okiru

Posts: 709

#100 • • Edited okiru Outo Hervantalainen
WTF l33t fem nelf w/ epix healing pants. feral tree required for me to get h0t orgazm plx!