Psykedeelien laillistaminen

352 posts, 18 pages, 306,070 views

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#121 • • Aziz Combat Fighter

sxx, 6.3.2006 14:16:
---
Ite olen vaan tottunut siihen että ainakin insinöörit tykkää juoda isosti viinaa ja sitten selvitellä nyrkeillä.. Mutta toisaalta tunnenkin enimmäkseen Lahtelaisia insinöörejä *nauru* Taiteilijat sen sijaan taitaa kaikkein eniten just olla niitä narkkeja, joita ei kiinnosta tapella kenenkään muun kuin itsensä kanssa?

Tarkoitatko elämänhallinnastaan kiinnipitävillä ihmisillä just niitä korkeasti koulutetuttuja, paljon töitä tekeviä perheellisiä ihmisiä? Eivätkö he voi olla syrjäytyneitä narkkareita yhtä lailla? Syrjäytyminen voi tarkoittaa sitäkin että vaimo inhoaa kotona ja työkaverit töissä. Sit kun firmassa yt neuvottelut päällä ja lainat harteilla, niin sitä voi elämänhallintakyky olla koetuksella.



Mä meinaan syrjäytymisellä sellasta yhteiskunnan kelkasta putoamista, johon liittyy se että menee a) työ b) asunto c) läheiset ihmiset. Noita kohtaloita näkee ihan hirveesti, kun pitää silmänsä auki ja juttelee esim. lauantai-iltana sörkässä asiakkaiden kanssa.

Yleensä se tilanne, siis näiden ihmisten itsensä mukaan, menee niin että elämäntilanne tuntuu lohduttomalta joidenkin asioiden johdosta, johon sitten haetaan helpotusta huumeilla, viinalla, millävaan. Yleensä substanssit sitten heikentävät kykyä hoitaa omaa elämäänsä sen paremmin, esim. juopoilla ongelmana on se että ne on koko ajan kännissä. Vastaavasti nistit on suurimman osan ajasta kamoissa, eikä tavallisten asioiden hoitamisesta tahdo tulla mitään.

Siitä seuraa se, ettei ole asuntoa, tai jos on niin sieltä saadaan nopeasti häätö. Työtä ei tietenkään saa, jos on kokoajan kamoissa. Elämä menee niinsanotusti umpikujaan, ja ainoaksi motivaattoriksi jää kaman hankinta. Sillon tällön niitä hyppii tuolla metrojen alle, kun ne kyllästyy siihen. Tää on siis tää synkin kohtalo, minkä tässä kuvailen, ja ennenkuin yksisilmästen koira-armeija käy kimppuun niin sanotaan vielä, että EI, EN KUVITTELE ETTÄ YHDESTÄ MARISÄTKÄSTÄ PÄÄTYY TÄHÄN TILAAN.

Tossa tilanteessa se itse substanssi joka sen syrjäytymisen kierteen aloittaa ei oo kovin olennainen. Erot on lähinnä siinä, kuinka toimintakykyinen on niin aineissa, ja mistä niitä aineita saa ja miten. Tietty niiden aineiden hinta vaikuttaa siihen, miten paljon "töitä" pitää tehdä niiden eteen. Silti, esim. alkoholisteja tuntuisi tuolla olevan kaikista eniten. Siihen ehkä osasyynä on alkoholin hirveän helppo saatavuus ja alhainen hinta. Aloituspakkauksen saa halvalla alkosta, ja se ongelma kehittyy silleen pikkuhiljaa. En ainakaan usko, että alkoholi ois jotenkin addiktoivampaa kuin esim. heroiini tai subutex.

Alkoholistien suhteettomaan suureen lukumäärään suomen päihderiippuvaisista on varmaan muut syyt.
hrdkvr

Posts: 3,929

#123 • • hrdkvr KURGO
ihan hyvä vaan että lsd ja sienet on bannissa.. nimitäin nää on niitä vihoviimeisiä huumeitä mihin kannattaa koskea...

--
-keep it hard-

Android

Posts: 3,908

#124 • • Edited Android

hardikaveri, 6.3.2006 15:11:
ihan hyvä vaan että lsd ja sienet on bannissa.. nimitäin nää on niitä vihoviimeisiä huumeitä mihin kannattaa koskea...



Niin munkin mielestä. Ootko säkin muuten kuullu siitä tyypistä joko muuttui traktoriksi vedetyyään lappuja tai siitä tyypistä jolla rupes kasvaa uus nenä perseestä kun söi sieniä?

Hulluja juttuja kyl...En mä ainakaan koskis!!!
hrdkvr

Posts: 3,929

#125 • • hrdkvr KURGO
en mutta oon kuullu kaikki muut urbaanit legendat

- feel like appelssiini + juustohölällä kuorinta...
- vanhempien kanssa aterialla ja lautaset alkaa leijuu ja pitää pitää niitä kiinni pöydässä kaikilla voimilla
- maannu matolla ja tuntunut että matonraunalta on kauhia pudotus eikä uskalla liikkua


yms

--
-keep it hard-

Android

Posts: 3,908

#126 • • Android

hardikaveri, 6.3.2006 15:31:
en mutta oon kuullu kaikki muut urbaanit legendat

- feel like appelssiini + juustohölällä kuorinta...
- vanhempien kanssa aterialla ja lautaset alkaa leijuu ja pitää pitää niitä kiinni pöydässä kaikilla voimilla
- maannu matolla ja tuntunut että matonraunalta on kauhia pudotus eikä uskalla liikkua


yms



Jep. Tunnetusti urbaanit legendat on se paras tietolähde.

Kuinka monta ihmistä luulet että on kuollut LSD:n yliannostukseen? Kuinka monta ihmistä luulet että kärsii LSD-riippuvuudesta? Otapa huviksesi vertailukohteeksi vaikkapa alkoholin, amfetamiinin, kokaiinin tai heroiinin...Ja mieti sitten mitkä oikeasti on ne aineet joista kannattaa pysyä kaukana.
hrdkvr

Posts: 3,929

#127 • • hrdkvr KURGO

Android, 6.3.2006 15:39:
---
hardikaveri, 6.3.2006 15:31:


---


Jep. Tunnetusti urbaanit legendat on se paras tietolähde.

Kuinka monta ihmistä luulet että on kuollut LSD:n yliannostukseen? Kuinka monta ihmistä luulet että kärsii LSD-riippuvuudesta? Otapa huviksesi vertailukohteeksi vaikkapa alkoholin, amfetamiinin, kokaiinin tai heroiinin...Ja mieti sitten mitkä oikeasti on ne aineet joista kannattaa pysyä kaukana.



joo mä en nyt lähde tähän ikuisuus kysymykseen heittää enä kommenttiani mut sanonpa vaan että jos jotain humeita jonkun on pakko käyttää niin kannattaa hapot jättää pois..

--
-keep it hard-

Vprobe

Posts: 444

#128 • • Vprobe goa-head

hardikaveri, 6.3.2006 15:41:


joo mä en nyt lähde tähän ikuisuus kysymykseen heittää enä kommenttiani mut sanonpa vaan että jos jotain humeita jonkun on pakko käyttää niin kannattaa hapot jättää pois..



Eli jos tarjolla ois happojen sijaan viakka amfetamiinia tai ekstaasia niin suosittelisit ihmisiä mieluummin käyttämään niitä? Tai heroiinia?
Aika vastuutonta minusta.

Mutta ymmärrän kyllä kantasi siinä mielessä että hapoista on liikkeellä niin hurjaa urbaania legendaa, että moni ei osaa erottaa totuutta. Totuus on kuitenkin se, että ihminen altistaa itsensä varmasti suurempaan vaaraan vetäessän esim amfetamiinia.
Tiedän monia ihmisiä jotka ovat joutuneet melkoiseen oravanpyörään amfetamiinin tai subuteksin kanssa, mutta en ensimmäistäkään jolle samoin ois käyny happojen tai sienien kanssa. Saatika saanut yliannostuskuolemaa tai muuta yhtä ihanaa.

Mutta oikeesti mun mielestä on turha ees alkaa vertaamaan psykedeelejä bilehuumeisiin. Ne on 2 niin eri kategoriaa joilla on niin täysin eri käyttötarkoitukset ja käyttöhistoria, että ei niitä todellakaan voi edes verrata toisiinsa.
hrdkvr

Posts: 3,929

#129 • • hrdkvr KURGO
no urbaanejen legendojen lisäks tietty on muutaman kerran koulutuksen yhteydessä ollu kuuntelemassa poliisin ja meidän tutkijan stooreja joita ne on saanu käyttäjiltä..

no mut kyl mä sanon et kannattais kaikki jättää väliin

--
-keep it hard-

Vprobe

Posts: 444

#130 • • Vprobe goa-head
Hehe, no mitä voisit odottaa että poliisin kanta on jos puhutaan ihan sama mistä huumeesta? Tottakai ne tekee kaikkensa että ihmiset pitäs laittomia substansseja kauheina hUUUuuumeina eikä käyttäis niitä.
Mutta joo, pienimmällä riskillähän selviää se joka jättää kaikki väliin, siinä oot oikeassa.
Android

Posts: 3,908

#131 • • Android

Riku Jungell (pHaze), 6.3.2006 17:20:
Ja mä kuulin ihan yhden n. 55-vuotiaan miehen omasta suusta kuinka ne oli juosseet metsässä jättiläishämähäkkejä karkuun kaverinsa kanssa juotuaan pullon yskänlääkettä.



Niin no jos juo esim Resilarii joka sisältää DXM:ää niin noin vois jopa käydäkin :D

]Paitsi että a) DXM:n vaikutuksen alaisena ei paljoa juokse ja b) Resilariin on nimenonaan DXM:n takia lisätty aineita joista tulee mukava ripuli jos sitä juo riittävästi. Ei oo offtopic ei =)
soulsaw

Posts: 444

#132 • • soulsaw 1.0
Järkevä topic *eiei* ... Sama kuin "Taskukokoisten ydinaseiden laillistaminen" ...

--
_____

Android

Posts: 3,908

#133 • • Android

soulsaw, 6.3.2006 18:12:
Järkevä topic *eiei* ... Sama kuin "Taskukokoisten ydinaseiden laillistaminen" ...



Oletko nyt varmasti, ajatuksella, lukenut tämän topicin läpi?
soulsaw

Posts: 444

#134 • • soulsaw 1.0

Android, 6.3.2006 18:14:
---
soulsaw, 6.3.2006 18:12:
Järkevä topic *eiei* ... Sama kuin "Taskukokoisten ydinaseiden laillistaminen" ...

---


Oletko nyt varmasti, ajatuksella, lukenut tämän topicin läpi?



Sama se, topicin nimeä ei muuta. Whinee mutsilles.

--
_____

soulsaw

Posts: 444

#136 • • soulsaw 1.0

Android, 6.3.2006 18:18:
---
soulsaw, 6.3.2006 18:15:
Sama se, topicin nimeä ei muuta. Whinee mutsilles.

---


Ei kun mä whineen just sulle, kulta.



Ainiin. Luulin että tämä on forum, jossa saa ilmaista mielipiteitä.

--
_____

Android

Posts: 3,908

#137 • • Android

soulsaw, 6.3.2006 18:23:
Ainiin. Luulin että tämä on forum, jossa saa ilmaista mielipiteitä.



Ja minä luulin, että tämä on forum jossa saa kyseenalaistaa toisten mielipiteitä ja peräänkuuluttaa argumentteja, ts. keskustella tyhjänpäiväisten heittojen sijaan.
soulsaw

Posts: 444

#138 • • Edited soulsaw 1.0
Harvemmin tällä forumilla edes kunnolla keskustella mstn asiasta. Herran mielestä pitää laillistaa psyket? Ainakin sanoin mielipiteeni/vertaukseni liittyen psykeiden laillistamiseen. Tuollaisten whineevien ääliöiden ansiosta täällä onkin mahdotonta sanoa yhtään mtn. PS. Hanki elämä pätevä vammainen.

Eihän mene edes offtopiciks?.. Kaikkihan täällä menee.

--
_____

Amuck

Posts: 2,396

#139 • • Edited Amuck dub-i-dub

hardikaveri, 6.3.2006 15:41:

joo mä en nyt lähde tähän ikuisuus kysymykseen heittää enä kommenttiani mut sanonpa vaan että jos jotain humeita jonkun on pakko käyttää niin kannattaa hapot jättää pois..



Mielestäni tässä on aika paha ajatusvirhe: ei psykedeelejä voi rinnastaa huumeisiin, joita käytetään juhlimistarkoituksessa. Tietysti on ihmisiä, jotka käyttävät esim. lsd:ta samalla mentaliteetilla kuin muita aineita, ja niinhän sen maine on alunperinkin pilattu. Turn on, tune in, drop out...

"I produced the substance as a medicine. It's not my fault if people abused it." -A. Hofmann


edit: Kuulostipa typerältä tuo "juhlimistarkoituksessa", mutta tiedätte kai mitä tarkoitan.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Android

Posts: 3,908

#140 • • Android

soulsaw, 6.3.2006 18:28:
Harvemmin tällä forumilla edes kunnolla keskustella mstn asiasta. Herran mielestä pitää laillistaa psyket? Ainakin sanoin mielipiteeni/vertaukseni liittyen psykeiden laillistamiseen. Tuollaisten whineevien ääliöiden ansiosta täällä onkin mahdotonta sanoa yhtään mtn. PS. Hanki elämä pätevä vammainen.

Eihän mene edes offtopiciks?.. Kaikkihan täällä menee.



Sinä vertaat psykedeelejä "taskukokoisiin ydinaseihin". Minä kyseenalaistan väitteesi, ja minulla ei ole "elämää" ja olen "vammainen". Ovatko kaikki, jotka ovat sinun kanssasi eri mieltä vammaisia?

Tässä sinulle oma alkuperäinen postaukseni tähän topiciin, kun et selvästi itse vaivaudu lukemaan.


Vastaus siihen, miksi psykedeelejä pelätään, on aika yksinkertainen; jos ala-asteesta lähtien kerrotaan kuinka LSD:stä tulee hulluksi, kerrotaan tarinoita joissa ihmiset ovat sokeutuneet tuijottaessaan aurinkoa tai siitä kuinka joku LSD:n vaikutuksen alaisena luuli itseään appelsiiniksi ja rupesi kuorimaan itseään, on aika luonnollista että sitä pelätään.

Täytyy toki muistaa, että ääritapauksia aina on, eikä psykedeeleihin liittyviä riskejä ole syytä lakaista maton alle.

Itse sallisin psykedeelien terapeuttisen ja lääketieteellisen käytön, mutta mitään täydellistä laillistamista, eli niin että kuka tahansa niitä voisi ostaa vaikkapa kaupasta, en puolla. En itse luota ihmisten harkintakykyyn, ja näen että potentiaali käyttää niitä väärin (tavoitteena ainoastaan pään sekoittaminen) olisi liian suuri. Minun mielestäni psykedeelien käyttö kaikessa paitsi itsetutkiskelussa on niiden väärinkäyttöä ja aliarvioimista.

Mahdollisesti voisin kuvitella tukevani myös sellaista skenariota, että esim. psykiatrin yms kirjoittamalla reseptillä niitä voisi laillisesti ostaa esim apteekeista. Tässäkin tapauksessa pitäisi mielestäni varmistaa että henkilö, joka ainetta aikoo käyttää, on perehtynyt siihen perusteellisesti ja että kaikki mahdolliset riskit ovat tiedossa.

Psykedeelit eivät todellakaan sovi kaikille, ja uskaltaisin väittää, että esim voimakas LSD-trippi on aivan "liikaa" useimmille ihmisille, ja että kokemusta ei rationaalisesti pysty käsittelemään. Seurauksena on helposti paha trippi tai hyvin pelottava kokemus. Toinen ongelma on se, että psykedeelit saattavat laukaista esim psykooseja ihmisissä joilla on piilevä taipumus esim skitsofreniaan (kyllä, myös alkoholikin voi tehdä saman). Riskejä voi minimoida, mutta täysin niistä ei ikinä pääse eroon.



Olenko jonkun muunkin mielestä vammainen?