Itse en laillistamisen kannalla ole, en luomu- enkä kemiallisesti valmistettujenkaan. Laillistamisella käsitän sen tilanteen, että psykedeelit olisivat suhtkoht vapaasti saatavilla ja näin myös väärinkäyttö mahdollistuisi.
Tottakai jos ko. aineista saa jalostettua toimivia ja luotettavia lääkkeitä joista saisi haitat minimoitua, on laillistaminen jo ihan eri kysymys. Mutta huumepsykedeelit vapaassa levikissä,
Psykedeelithän on _juuri_nyt_ nimenomaan suht vapaasti saatavilla. Eipä noi huimekauppiaat pahemmin papereita tai ikää tai yhtään mitään muuta kun rahaa siltä asiakkaaltaan kysele. Jos paalua löytyy, niin kuka tahansa vauvasta vaariin saa niitä psykedeelejä (tai mitä tahansa muita huumeita) ihan niin paljon kun jaksaa syödä. Ja mitä tulee noin muuten vapaaseen levikkiin, sesonkiaikoina niitä tatteja on pellot väärällään ihan _ilmaiseksi_. Puhumattakaan muista luomupsykedeeleistä, vaikka nyt esim. DMTtä (http://www.erowid.org/chemicals/dmt/dmt.shtml) löytyy ihan mistä vaan sattuu katsomaan, mm. sun aivoista (niin sinä, ei kun JUST SÄ: ilmottaudu heti lähimmälle poliisiasemalle, anna itsesi ilmi huumeiden hallussapidosta ja mene suoraan vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta).
Tässä laillistamisessa (on sitten psykedeelit, ganja, herska tai ihanmikätahansa) onkin enemmän kyse siitä että ko kama saatais _pois_ sieltä vapailta markkinoilta just nyt sit vaikka sinne apteekkiin. Vrt. viinan kieltolaki: ei viinaa kaupassa -> salakuljetus, korkea hinta, rikollisuus -> ongelmia, korvikekäyttöä, sairauksia, kuolemaa etc. etc. etc. Ei viinan kieltolakia -> Alko -> ikärajat, kontrolli etc. Viinan kohdalla ei laillisuus kokonaan poistanut ongelmia, se kun tuppaa olemaan aika vaarallista noin terveydelle, mutta helpotti huomattavasti kuitenkin - mieluummin verorahoja valtiolle kun massia rikollisille kalashnikovien ostoon.
Tätä ei useimmat huumeiden laillistamista vastustavat ihmiset näe: lailistamisessa ei ole kyse siitä että kaikki sais vetää 24/7 nupin turvoksiin, vaan siitä että _viedään_rikollisilta_keinot_toimia_. Tällä hetkellä huumekauppa on maailman isointa bisnestä heti asekaupan jälkeen, ja on aika perseestä et ihmiset näyttää koko ajan haluavan lahjoittaa niille mafioisoille enemmän rahaa, aseita ja valtaa haluamalla pitää ne huumeet laittomina. Mä en ainakaan halua tukea mitään mcbandidoksia tai helvetinenkeleitä sitten tippaakaan, mutta ne on just niitä tyyppejä jotka hyötyy siitä et huumeet on laittomia. Jokainen hasabiitti tietää euroja prätkäjengeille, itämafialle ja kaikille muille joita sä et oikeesti halua sun naapureiks.
Käsi ylös, kuinka moni kokeilisi heroiiinia jos se olis laillista? Minä en ainakaan.
Ja noin ihan henkilökohtaisena pointtina, huumekieltolaki tarkoittaa myös osaltaan sitä että _joku_muu_kuin_sinä_itse_ päättää siitä millainen olo, millainen kemiallinen tasapaino, millaisia fiiliksiä tai millaisia ajatuksia _juuri_sinun_kehossasi_ saa olla. Mieluummin mä pidätän sen päätäntäoikeuden itselläni, thank you very much.
-tbo
--
*support your local underground heroes*