Virallinen Apple topic

2,070 posts, 104 pages, 823,331 views

#141 • • ville olen oikeasti ujo

Wert, 10.1.2007 13:37:
www.apple.com/iphone
Tätä suomen markkinoille odotellessa.. :)

Applen kaikkien aikojen suurin floppi?

Plattariin kirjoittelin:

Suomessa sallitaan vain 3G kytky, eli ei tule kytkynä tänne lainkaan.

Muuta pointti tästä "hienosta älypuhelimesta"

- EDGE yhteys, jolla ei suffaa mukavasti _yhtään_ ainoaa palvelua jossa on kuvia

- Ei näppäimistöä rautana, pelkkä softa (joka tietysti kuluttaa resoa)

- Screeni jonka resoluutio on keskinkertainen julkaisuajankohtaan nähden (ja josta näppis vie osan jos sit käyttää.

Lyödään nämä kolme asiaa yhteen: Puhelimella ei voi kunnolla surffata. Sillä voi juuri ja juuri lukea sähköposteja, liitteistä on turha haaveilla. Sillä ei voi kunnolla kirjoittaa tai jos kirjoittaa niin muun screenin reso menee naurettavan kokoiseksi.

WTF?

Okei, puhelimessa on 4 tai 8 GB muistia, sehän on mp3 soitin! Wehei. Siinä vaiheessa kun tämä laite on kaupoissa, kaupoista saa 8GB SD kortteja 50 eurolla. Vuoden päästä mistä tahansa 3G luurista tekee halvemmalla toimivan mp3 soittimen. Lyhyesti sanottuna: Muistikapasiteetti on iphonessa käsittämättömän surkea. Kaiken tämän päälle spekseissä ei ainakaan ole näkynyt lisämuistipaikkaa (vai missasinko)? Pakkohan se on olla....

Otetaans yhteen:

Vuoden 2008 alussa voi ostaa kosketusnäytöllisen mp3 soitin/puhelin yhdistelmän, jonka yhteydet ovat vuoden 2004 tasoa ja soittimen kapasiteettin vuoden 2006 tasoa.

Taikasana taisi olla tuolla välissä: pippeliä venyttävä koketusnäyttö. Se on jees, en mä sitä sano. Mutta mua itseäni käy häiritsemään commarin näytön lika, vaikka laiteessa ei ole edes kosketusnäyttöä. Mikä onkaan tilanne, kun ruutua tökitään rasvaisilla sormilla?

Apple osaa tehdä käytettäviä laitteita, ei siinä mitään. Todennäköisesti toi puhelinosio on kivan näköinen ja mukava käyttää. Mutta toisaalta, ainakaan ton mainosvideon mukaan ero vaikkapa perusnokiaan ei ole suuri. Killer application on soittaminen ja se onnistuu yhtä helposti applella, noksulla tai lg:llä.

Jos taas puhelin haluaa vedota: "tämä on smartphone jota osaavat käyttää kaikki", niin siinä varmaan pitäisi olla smartphone yhteydet....

Ennustus mitä tulee käymään: Puhelin myy paljon kytkykauppana, mutta niiden keskuudessa joita ei kiinnosta online palvelut koko ajan. Kukaan "jatkuvasti online" tyyppi ei tosta puhelinta tule ostamaan, sillä se on

a) kallis
b) ominaisuudet ovat hintaan ja julkaisuajankohtaan nähden paskat

Tässä Engadget mietteitä:

"iPhone is first party software ONLY" (eli se ei ole OSX)

* No 3G. We know you know, but still, it hurts man.
* No over the air iTunes Store downloads or WiFi syncing to your host machine.
* No expandable memory.
* No removable battery.
* No Exchange or Office support.
thomas

#142 • • thomas
muistuttaisin että toi on nyt VASTA jenkkimarkkinoille tullut vempele. siitä varmasti tulee vähintään 1 tai 2 revisiota ennen kuin se tulee euroopan / suomen markkinoille, jolloin uskoisin että ko. puhelimessa on jo 3G tai sitten Suomessa on jo.

kaikenkaikkiaan aika mielenkiintoinen vekotin tuo iPhone mutta kumminkin sitä n. vuoden joutuu tänne eurooppaan / suomeen venailemaan. siihen asti saa kelvata noksun 3g puhelin.
SamHard

#143 • • SamHard
Saisin jossain vaiheessa applen tai appleja (nimelliseen poistohintaan=))) Henkilö
jolta ostan maksoi itse 100e 2 vuotta vanhasta kannettavasta (gigan muistilla).
Pitänee harkita pc:n myyntiä..
z

#144 • • z

ville, 10.1.2007 13:40:
Tässä Engadget mietteitä:

Macrumorsin mukaan Macworld San Francisco '07:ssa:

Software Features
- Runs version of OSX. "Full desktop-class applications"

saas nähdä mitä sitten käytännössä saa pyörimään..
thomas

#145 • • thomas

SamHard, 10.1.2007 14:30:
Saisin jossain vaiheessa applen tai appleja (nimelliseen poistohintaan=))) Henkilö

mulle kans :)
ei ole koskaa messis

#146 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

ville,

se ei ole juuri nyt tulossa suomeen, vasta monien kuukausien jälkeen.
kaikkea ehtii tapahtua.
ja eikös applen laitteissa aina ole se, että jos et ole die hard fani niin älä osta ensimmäistä versiota vaan vasta toinen. ekat on puutteellisia ja jonkun verran bugisia myös.

Muuta pointti tästä "hienosta älypuhelimesta"

- EDGE yhteys, jolla ei suffaa mukavasti _yhtään_ ainoaa palvelua jossa on kuvia

- Ei näppäimistöä rautana, pelkkä softa (joka tietysti kuluttaa resoa)

- Screeni jonka resoluutio on keskinkertainen julkaisuajankohtaan nähden (ja josta näppis vie osan jos sit käyttää.

edge yhteys on jenkeissä paljon käytetty, ymmärttäkseni.

jos on oikeasti hyvä softanäppis niin se on varmasti toimiva. se jää nähtäväksi toki.

suurempi reso kuin E61:ssä ja pienempi koko. N800 pienempi resoluutio, mutta on sitäkin pienempi. Samoin N800:ssa ei myöskään ole ilmeisesti hardisnäppistä?

Okei, puhelimessa on 4 tai 8 GB muistia, sehän on mp3 soitin! Wehei. Siinä vaiheessa kun tämä laite on kaupoissa, kaupoista saa 8GB SD kortteja 50 eurolla. Vuoden päästä mistä tahansa 3G luurista tekee halvemmalla toimivan mp3 soittimen. Lyhyesti sanottuna: Muistikapasiteetti on iphonessa käsittämättömän surkea. Kaiken tämän päälle spekseissä ei ainakaan ole näkynyt lisämuistipaikkaa (vai missasinko)? Pakkohan se on olla....

4GB SD-kortti (katsoin verkkokauppa.comista) on vielä 78e joten en usko 8G:n ehtivän tippua tuon alle vielä siinä vaiheessa. *pilknus*
Tällä hetkellä monelle riittää jotain 1G shuffle, ainakin minulle :) samoin ei nanojakaan saa moni kymmenen gigan muistella ja silti niitä on osteltu paljon.
Musiikkiin 8G riittää varsin hyvin. Videot tietenkin eriasia, mutta näen tuon myös enemmän mp3-soittimena kuin videopsoittimena.

jossain todettiin että osaisi desktopin joitain asioita yhtälailla ajaa. veikkaisin niitä widgettejä, joita tuohonkin saa. samat jotka saa desktopmallissa toimii niin voisi esim. toimia tuossa. katsotaan nyt.

* No expandable memory.
* No removable battery.
* No Exchange or Office support.

exchange tai office support on businessmaailmassa aika tärkeä joo, muille ei ehkä niinkään. onhan kuitenkin taas kotiapäin vetämistä että toimii mäkin kanssa hyvin vain yhteen.
lisämuisti olisi kyllä hyvä feature ja tarpeellinenkin. tosin en mä ole aiempiinkaan puhelimiin tai mp3-soittimiin ostanut lisää muistia vaan 4 tai 8 gigaa riittänee musiikkiin.
vaihdettava akku. no, et sä sitä taida ipodeistakaan saada itse vaihdettua helposti ja silti niitä on mennyt paljon.

--
next!

SamHard

#147 • • SamHard

thomas, 10.1.2007 16:02:
---
SamHard, 10.1.2007 14:30:

---

mulle kans :)

Ilmoittelen varmasti jos saan koneita halvalla..:) En vielä hehkuta sen enempää asiasta
jos saan vain yhden koneen niin pidän itsellä! Muut toki myyn halvalla eteenpäin..
mniittymaki

#148 • • mniittymaki

---
Wert, 10.1.2007 13:37:
www.apple.com/iphone
Tätä suomen markkinoille odotellessa.. :)

---

Plattariin kirjoittelin:

Pssst... Huhu kertoo, että euroopan ja aasian julkaisu viipyisi juurikin sen takia, että puhelimeen ollaan vielä lisäämässä 3g ominaisuudet.

.m
tumpsi

#149 • • tumpsi rekisteröitymätön

mku, 10.1.2007 17:47:
etenkin tuossa SMS systeemissä on ihan uudenlainen lähestymistapa (ainakin mulle).

millanen se sit on?
tumpsi

#151 • • tumpsi rekisteröitymätön

thomas, 10.1.2007 18:10:
---
tumpsi, 10.1.2007 18:08:
---
mku, 10.1.2007 17:47:
etenkin tuossa SMS systeemissä on ihan uudenlainen lähestymistapa (ainakin mulle).

---

millanen se sit on?

---

http://www.apple.com/iphone/phone/ sielt sit klikkaat luurinkuvaa.

SMS

iPhone includes an SMS application with a predictive QWERTY soft keyboard that prevents and corrects mistakes, making it easier and more efficient to use than the small plastic keyboards on many smartphones.

eli mikä tos on nyt niin uutta, qwerty vai ennustava tekstinsyöttö? :D

(toki toi softanäppis on uudehko juttu, mut on seki nähty ekaa kertaa jo vuosii sit.)

#152 • • ville olen oikeasti ujo

ei ole koskaa messis, 10.1.2007 16:47:
se ei ole juuri nyt tulossa suomeen, vasta monien kuukausien jälkeen.
kaikkea ehtii tapahtua.
ja eikös applen laitteissa aina ole se, että jos et ole die hard fani niin älä osta ensimmäistä versiota vaan vasta toinen. ekat on puutteellisia ja jonkun verran bugisia myös.

Toivottavasti tulee se 3G, muuten koko puhelin taitaa flopata

edge yhteys on jenkeissä paljon käytetty, ymmärttäkseni.

Voi olla, mutta ei se tee edgestä yhtään sen parempaa.

jos on oikeasti hyvä softanäppis niin se on varmasti toimiva. se jää nähtäväksi toki.

Ongelma on, että kaikki näppikset vievät tosta näytöstä pois näyttöaluetta ja reso ei ole muutenkaan kovin suuri. Itse näppissoftana se voi toki olla jees.

suurempi reso kuin E61:ssä ja pienempi koko. N800 pienempi resoluutio, mutta on sitäkin pienempi. Samoin N800:ssa ei myöskään ole ilmeisesti hardisnäppistä?

Oleellista olisi verrata siihen mitä on tulossa ensi vuoden puolella muilta valmistajilta, ei siihen mitä ne myyvät nyt. Tällä hetkellä jos välttämättä haluaa hakea vertailua niin E70 näyttö on resossa about sama ja koko pienempi.

Mun pointti on se, että vuoden päästä jos toi on applen reso, niin se on kokoon nähden vähän.

4GB SD-kortti (katsoin verkkokauppa.comista) on vielä 78e joten en usko 8G:n ehtivän tippua tuon alle vielä siinä vaiheessa. *pilknus*

Jää nähtäväksi, itse ostin 7kk sitten 2GB SD kortin ja halvin maksoi 49e, nyt maksaa 25e.

Tällä hetkellä monelle riittää jotain 1G shuffle, ainakin minulle :) samoin ei nanojakaan saa moni kymmenen gigan muistella ja silti niitä on osteltu paljon.
Musiikkiin 8G riittää varsin hyvin. Videot tietenkin eriasia, mutta näen tuon myös enemmän mp3-soittimena kuin videopsoittimena.

MP3 soittimena jota mainostaan myös videosoittimena.

Itsellä käytössä nyt 2GB, se on IMO naurettavan vähän. Pari miksausta ja täynnä on. Kun laitteen koko on iphonen luokkaa, jengi tuskin diggaa pienestä kapasiteetistä. Ja edelleen: ensi vuonna tähän aikaan nuo muistilukemat näyttävät paljon pienemmiltä.

exchange tai office support on businessmaailmassa aika tärkeä joo, muille ei ehkä niinkään. onhan kuitenkin taas kotiapäin vetämistä että toimii mäkin kanssa hyvin vain yhteen.

Joo, muut valimistajat tuskin valittaa jos apple näin tekee.

IMO kummallista on, että apple tähtää kuitenkin älypuhelimiin, joita ostavat korpparit. Hassua näyttää persettä kokonaan tälle puolelle, sillä prosenteissa lasketaan yhdellä kädellä ne firmat, jotka ostavat tämän laitteen "businesskäyttöön".

Missä VPN ja kolmannen osapuolen softat? Tietoturvallisesta sähköpostista laite ei ole kuullutkaan.

Jos taas miettiin yksityishenkilöitä ja sitä että puhelin saattaisi maksaa yli 600e... kuinka monella on 600e puhelin, joka on itse maksettu?

vaihdettava akku. no, et sä sitä taida ipodeistakaan saada itse vaihdettua helposti ja silti niitä on mennyt paljon.

Puhelimessa tuppaa tuo akku vaan väsymään vähän nopeammin. Mp3 soitto + surffailu + muut härpäkkeet tappaa akun päivässä eli joka ilta pitää ladata, varsinkin jos laite on 3G. Jos laitteen pitoaika on pitkä, akku pitää vaihtaa ja mistä puhelin siksi aikaa? Kyllä jokainen tulee toimeen ilman mp3 soitinta, mutta ei ilman puhelinta. IMO tällainen on pirunmoinen lastentauti, jota ei ikinä saisi olla tämän hintaisessa laitteessa.

Oma toivomuslista, jotta puhelin olisi oikeasti toimiva vuoden 2008 alussa

- 3.6 HSDPA
- 100px per suunta lisää
- Push email, täydellinen tuki exchange maailmaan sis kalenteri, task, contacts
- Softia pitäisi saada asennettua, VPN tärkeimpänä
- Lisämuistipaikka
- Ei millään tavalla rajoitettu WLAN, kuten nyt näyttää olevan
ei ole koskaa messis

#153 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

ville, 10.1.2007 18:34:

IMO kummallista on, että apple tähtää kuitenkin älypuhelimiin, joita ostavat korpparit. Hassua näyttää persettä kokonaan tälle puolelle, sillä prosenteissa lasketaan yhdellä kädellä ne firmat, jotka ostavat tämän laitteen "businesskäyttöön".

Missä VPN ja kolmannen osapuolen softat? Tietoturvallisesta sähköpostista laite ei ole kuullutkaan.

Jos taas miettiin yksityishenkilöitä ja sitä että puhelin saattaisi maksaa yli 600e... kuinka monella on 600e puhelin, joka on itse maksettu?

Harva firma ostaa kaikki koneensa mäkkeinä, kyllä niitä käsittääkseni on yksityishenkilöille / pienille firmoille mennyt enemmän. sama tämänkin kanssa. laadusta/tyylikkyydestä yksityishenkilöt maksat kyllä helposti nykypäivänä kun se on "tärkeetä".
Ja jos ympäristö on firmassa mäkkejä, niin ei siellä exkankeakaan ole :)

--
next!

#154 • • ville olen oikeasti ujo

ei ole koskaa messis, 10.1.2007 18:54:
Ja jos ympäristö on firmassa mäkkejä, niin ei siellä exkankeakaan ole :)

Ei varmasti, mutta jos apple haluaa 10% markkinaosuuden älykännyköistä, niin firmojen määrä, joissa on pelkkiä mäkkejä pitäisi satakertaistua, niiden kaikkien ostaa tämä puhelin ja siltikin jäätäisiin varmaan murto-osaan... ts. markkinaosuus pitää tulla jostain aivan muualta.

Sitten jos miettää tätä lifestyle tuotteena, niin sanoisin, että on aika pirun kallis. Joku slimmi designpuhelin on oikeasti pieni, tyylikäs ja kestävä, kulkee missä vaan ja maksaa alle puolet iphonesta. Mahtuuko tähän rakoon kohtalaisen kömpelön kokoinen laite oli se designiltaan ja laadultaan kuinka hyvä tahansa.... (ja sitäpaitsi imo tossa ei ole mitään kummalista designin osalta, on vaan teknisesti päheä kosketusnäyttö)

Joku iphone mini, jonka hinta 300e, mukana 2g mp3 soitin ja pelkät soitto-ominaisuudet... sillä povaisin paljon parempaa menestystä.
Jussi Soro

#155 • • Jussi Soro choon!

mku, 10.1.2007 18:35:
Tarkoitan sitä, että kun normaalisti on inbox tyyppinen laatikko, jossa on kaikki viestit samassa, niin tuossa sms historian näkee käyttäjäkohtaisesti chat -tyyppisesti esitettynä

Kyl toi onnistuu mun noksussakin.

Järjestä viestit: päivämäärän / lähettäjän mukaan
ei ole koskaa messis

#156 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

ville, 10.1.2007 19:12:
Ei varmasti, mutta jos apple haluaa 10% markkinaosuuden älykännyköistä, niin firmojen määrä, joissa on pelkkiä mäkkejä pitäisi satakertaistua, niiden kaikkien ostaa tämä puhelin ja siltikin jäätäisiin varmaan murto-osaan... ts. markkinaosuus pitää tulla jostain aivan muualta.

joo no eiköhän applen analyytikot ole paremmin laskeneet tuon markkinaosuuden ja en ymmärrä miks ihmiset kiinnittävät siihen huomiota. ei sen tuijottaminen paranna tuon laitteen ominaisuuksia tai hintaa.

Sitten jos miettää tätä lifestyle tuotteena, niin sanoisin, että on aika pirun kallis. Joku slimmi designpuhelin on oikeasti pieni, tyylikäs ja kestävä, kulkee missä vaan ja maksaa alle puolet iphonesta. Mahtuuko tähän rakoon kohtalaisen kömpelön kokoinen laite oli se designiltaan ja laadultaan kuinka hyvä tahansa.... (ja sitäpaitsi imo tossa ei ole mitään kummalista designin osalta, on vaan teknisesti päheä kosketusnäyttö)

Joku iphone mini, jonka hinta 300e, mukana 2g mp3 soitin ja pelkät soitto-ominaisuudet... sillä povaisin paljon parempaa menestystä.

onhan mäkit ja ipodit aina olleet hyvin kalliita kun ne ovat tulleet ensimmäistä kertaa markkinoille.
silti niitä on mennyt aika hyvin hypen, jobsin karisman ja yleisen cooliuden takia :)
tyylikäs tuo mun mielestä ainakin on. satakertaa kuin mikään noksu ja moni muukaan.
ja tosta koitetaan kuitenkin tehdä kunnollista pda-mp3-kännykkää jossa on toimiva käyttis jne.

Mua epäilyttää tosiaan se kosketusnäyttö että kuinka hyvin se kestää vai pitääkö olla pussissa/kotelossa milloin se on aika turhaa. Mutta eiköhän apple ole tuotakin testannut niin hyvin ja kauan että se kestäisi kuljetuksen taskussa jne. luotan kyl vahvasti niiden suunnittelijoihin ja testaukseen vaikka ei testaus koskaan 100% ole.

--
next!

littlebig

#157 • • littlebig aaat-chi kung
Vuoden joutuu anyway odottelee eli eiköhän tässä tapahdu kaikkea ennenkuin se puh on suomessa markkinoilla.
Itse odotan että alkuvaikeuksista on päästy yli ja sit vasta mietin siirtymistä iphoneen...

--
straight ______

gay ^______^

thomas

#158 • • thomas

littlebig, 10.1.2007 20:05:
Vuoden joutuu anyway odottelee eli eiköhän tässä tapahdu kaikkea ennenkuin se puh on suomessa markkinoilla.
Itse odotan että alkuvaikeuksista on päästy yli ja sit vasta mietin siirtymistä iphoneen...

samma här.
littlebig

#160 • • littlebig aaat-chi kung

akir0, 10.1.2007 20:40:
---
---

---

Pippiniä ei voi kyl alittaa :)

pfft, toi oli vasta sijalla 22. *hih*

täältä löytää vielä surkeemman macin, sijalta 17.

17. Apple Macintosh Portable (1989)

Some buildings are portable, if you have access to a Freightliner. Stonehenge is a portable sun dial, if you have enough people on hand to get things rolling. And in 1989, Apple offered a "portable" Macintosh--a 4-inch-thick, 16-pound beast that severely strained the definition of "laptop"--and the aching backs of its porters.

Huge lead-acid batteries contributed to its weight and bulk; the batteries were especially important because Portable wouldn't run on AC power. Some computers are affordable, too; the Portable met that description only if you had $6500 of extra cash on hand.

--
straight ______

gay ^______^