Uuden vuoden pommit/raketit/paukut

180 posts, 9 pages, 46,869 views

remotion

#141 • • remotion nostatus guru
oli aika fiksu tunnelma kun ajelin 23.30 malminkartanosta keskustaan. ensimmäisenä heti maltsussa lensi jotain rakettia autotielle, sitten pitäjänmäessä oli nainen keskellä kaistoja seisomassa täysin mustissa vaatteissa. oli aika lähellä ettei edellä ajava ajanut sen päälle.
manskulla joku vielä laukas ison padan suoraan autoja päin. fiksua toimintaa.
Android

#142 • • Edited Android
Tuollainen tuli koettua tänä vuonna. Video on pari vuotta vanha, mutta meininki oli aika lailla sama nyt(kin). Mikään videopätkä ei tosin ikinä voi tehdä oikeutta tuolle, eläessäni en ole kokenut mitään vastaavaa...Taitaa olla yksi maailman suurimmista ilotulituksista. Itse asiassa on maailman suurin;

The biggest fireworks event in the world is held in Madeira, (Portugal) at the New Years' Eve celebrations, as referred in the Guinness World Records.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fireworks_show

Edit: Näemmä löytyikin hyvä video tältä vuodelta (siinä näkyy tosin vain osa koko ilotulituksesta kun niitä ammuttiin neljästäkymmenestä eri paikasta niin että ympäröivät koko kaupungin, ja kokonaisuudessaan kesti noin 15 min);
#143 • • niomic Guest

siveys, 2.1.2007 13:40:
Tätä tuli tuossa vuodenvaihteessa pohdittua ja mielestäni Suomessakin voitaisiin adoptoida sellainen lainsäädäntö, joka kieltäisi yksityisiltä ilotulitteiden ostamisen ja hallussapidon ilman erikseen haettavaa lupaa. Lisäksi näiden käyttö pitäisi olla kiellettyä päihteiden vaikutuksen alaisena. Siinä nyt vaan ei ole mitään järkeä, että annetaan ihmisten kännipäissään vaarantaa toisten turvallisuus julkisilla paikoilla.

Vastineeksi voitaisiin sitten järjestää vähän isompia ilotulituksia kaupunkien ja yritysten rahoilla.

Valitettavasti tämä olisi varmaan helpoin ratkaisu kyseiseen ongelmaan. Juuret ovat kuitenkin paljon syvemmällä: alkoholikulttuuri ja tietynlainen hiljainen kapina :)

Viimeksi turvallisuutta lisättiin poistamalla kaikki kivemmat pommit, jotka oikeasti räjähtivät eikä *kräkläilleet*. Vaikka kyseinen siirto sai ainakin itseni etääntymään useaksi vuodeksi koko ilotulitekulttuurista, oli sillä varmasti positiivinen vaikutus turvallisuuden kannalta. Henk koht olisi ihan ok mikäli tämänlainen kielto tulisi voimaan jossain laajuudessa kaupunkialueilla - taajamissa ja metsässä ehkä hieman rennommat säädökset. Nyt ei esim. tullut kovin suurta hinkua lähteä katsomaan isoja tulitteita kun heti oven avauduttua fredalla oli pommia jo ilmassa aika runsaasti. Toisekseen porukassa oli niitä joilla oli omat pommit, joita taas ei minnekään isoon väkijoukkoon halua viedä vaik ois kuinka selvinpäin, vahinkoja sattuu ja tuotteissa esiintyy laatupoikkeamia.

Olisi myös ihan kiva nähdä, et mikä on oikeasti saldo: henkilövahingot, omaisuusvahingot, siivouskulut jne. Ainakin _vaikuttaisi_ siltä, että henkilövahingot ovat suhteutettuna käyttäjä- / läsnäolijamäärään aika pienet. Omaisuusvahingot ovat myös todennäköisesti pääosin marginaalisia. Eli mutu-pohjalta negatiivinen valo tulee eniten juuri läheltäpiti-tilanteiksi luokiteltavista instansseista ja ihan vaan vitutuksesta kun jengi paukuttelee menemään (osa myös selkeästi laissa määritellyn ajan ulkopuolella).
André

#144 • • André Madwave, Force
Oli ensimmäinen uuden vuoden aatto kun en itse ampunut, enkä ollut lähelläkään kun ammuttiin raketteja...
Tosin siihen on hyvä syy: TYÖT. Mutta itseä kummastuttaa ikärajan laskeminen osittain 12 ikävuoteen...
Vaikka tosin sama kai se että ostaako lapset itse vai ostaako vanhemmat heille, lopputulos on kumminkin sama ===> lapset ampuvat yksin raketteja tai keskenään ilman valvontaa...
Lyylikki

#145 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Mulla oli niin paketillinen heenoja paukkuja. Joskin isoimmat ei ollu niin hienoja, kuin toisiksi isoimmat. Myös ystävillä oli paukkuja, niin saatiin mahtavat shöwt aikaiseksi. Ainoa miinus menee Sepolle, kun pyysin suojalaseja lainaan, niin se sanoi, että tytöt ei paukuttele. Kukas mun raketit olis ampunu, jos en mä itte? Nih, että silleen, kiitti vaan.
evvk

#146 • • evvk

Lyylikki, 2.1.2007 17:55:
Mulla oli niin paketillinen heenoja paukkuja. Joskin isoimmat ei ollu niin hienoja, kuin toisiksi isoimmat. Myös ystävillä oli paukkuja, niin saatiin mahtavat shöwt aikaiseksi. Ainoa miinus menee Sepolle, kun pyysin suojalaseja lainaan, niin se sanoi, että tytöt ei paukuttele. Kukas mun raketit olis ampunu, jos en mä itte? Nih, että silleen, kiitti vaan.

Mihinkäs suojalaseja tarvitsee? Mä en ole niitä käyttänyt ikinä eikä ole sattunut mitään.
Epailija

#147 • • Epailija Physicist, 2nd class.

remotion, 2.1.2007 14:07:
oli aika fiksu tunnelma kun ajelin 23.30 malminkartanosta keskustaan. ensimmäisenä heti maltsussa lensi jotain rakettia autotielle, sitten pitäjänmäessä oli nainen keskellä kaistoja seisomassa täysin mustissa vaatteissa. oli aika lähellä ettei edellä ajava ajanut sen päälle.
manskulla joku vielä laukas ison padan suoraan autoja päin. fiksua toimintaa.

Haha. Voin kuvitella. Itse selvisin Hakunilasta auto yhtenä kappaleena kuin ihmeen kaupalla. Parkkiksen vieressä rakettejaan paukutelleet eivät ryssineet, lukuisat nuorisojoukot pitäytyivät kyräilyssä ja ylikulkusilloillla ammuttiin raketteja ihan oikeaan suuntaan sen perinteisen "teipataan roomalaisia kynttilöitä ylösalaisin ylikulkusillan kaiteeseen"-rutiinin sijaan. Taivaalta sataneet raketinkappaleetkin tipahtelivat auton eteen konepellin sijaan.

Aika huolettomasti noita raketteja pistettiin kyllä menemään keskellä kerrostaloaluetta ja ainakin yksi pamahti suoraan jonkun onnettoman ikkunaan, joskin ilmeisesti mitään sen suurempaa vahinkoa aiheuttamatta. Täältä siis yksi ääni siveyden ehdotukselle, vaikka parasta uudessa vuodessa onkin ruudin tuoksu.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Epailija

#148 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Mark Hamilton, 2.1.2007 18:05:
Mihinkäs suojalaseja tarvitsee? Mä en ole niitä käyttänyt ikinä eikä ole sattunut mitään.

:D Käytätkö turvavyötä? Oletko ottanut vakuutuksen?

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

katrihana

#149 • • katrihana
Oltiin alkuiltaa viettämässä ystävien kotikemutuksissa Hakaniemessä, frendit partsilla tupakoidessaan pienoisesti säikähtivät kun kadulta ammuttu raketti otti, lens ja räjähti naapurin parvekkeelle. *uuh*
Niin ja terveisiä niille urpoille jotka käppäilivät tyytyväisinä Hakaniemen torin laitaa pudottellen peräänsä ties mitä pikku pommeja, ei ollu kaksista ku joutuu tollasten idioottejen takia kiemurtaan ja mutkittaan kadulla.*dissaa*
Nii ja iso kiitos vielä sen kodin väelle jotka päätti ampuu raketit ikkunasta kadulle tossa naapurissa. *eiei*

--
Jos olen riippumaton kaikesta, täydellisesti vapaa, olen yksin maailmassa.

Juhgu

#150 • • Juhgu Virnistelijä

---

:DD

Ootko varma?

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

typ0

#151 • • typ0 syntax error
mulla räjähti kätteen sellane iso roomalainen kynttilä =D

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

evvk

#152 • • Edited evvk

Epailija, 2.1.2007 18:14:
---

---

:D Käytätkö turvavyötä? Oletko ottanut vakuutuksen?

Mä käytänkin suojapukua ja happilaitteita.

Ei vaineskkan oon joskus tehny ite pommeja ja ne toimi miten toimi enkä käytänyt suojalaseja. Uakarohkeeta??
Tarsu

#153 • • Tarsu

Mark Hamilton, Mihinkäs suojalaseja tarvitsee? Mä en ole niitä käyttänyt ikinä eikä ole sattunut mitään.

sun jutut on kyl internetin ihmeellisimpiä!
ootkohan sä oikeesti tollanen, vai onko sun pokka pitäny jo monta vuotta :D

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

evvk

#154 • • evvk

typ0, 2.1.2007 18:29:

Niin mun serkullakin kun se halus kädestä ampua sen... eikä sillä ollu edes suojalaseja..
typ0

#155 • • typ0 syntax error

Mark Hamilton, 2.1.2007 18:33:
---

---

Niin mun serkullakin kun se halus kädestä ampua sen... eikä sillä ollu edes suojalaseja..

hehe ei mullakaa =D

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

sts

#156 • • sts Sama pyynti aitta!
ei menny penniäkään tänäkään vuon raketteihin jne. *piis*
evvk

#157 • • evvk

typ0, 2.1.2007 18:39:
---
Mark Hamilton, 2.1.2007 18:33:
---

---

---

hehe ei mullakaa =D

Niin noo ainahan paukkuja tulee paukuteltuja ilman suojia ajattelematta että ne voi olla viallisia...

Mulla on kerran syttynyt hiukset palaamaan pikkukiinalaisista... joten vaikka joku pipo olis hyvä olla ainakun paukuttelee
RiD

#158 • • RiD Nukemi

---
Lyylikki, 2.1.2007 17:55:

---

Vaatii kyllä vakavamman asteista aivovammaa ees kysyä tollasta, tai sitten jotain lapsenmielistä näyttämisen tarvetta omasta hurjasta rohkeudestaan. Raketti räjähtää ja se sattuu. Comprende?

Eihän ne tietenkään pakolliset oo mutta helvetin hyvä varotoimi.

--
*super* *possu*

oooo

#159 • • oooo

RiD, 2.1.2007 18:46:
---

---
Vaatii kyllä vakavamman asteista aivovammaa ees kysyä tollasta, tai sitten jotain lapsenmielistä näyttämisen tarvetta omasta hurjasta rohkeudestaan. Raketti räjähtää ja se sattuu. Comprende?

Eihän ne tietenkään pakolliset oo mutta helvetin hyvä varotoimi.

Ja ne lasit on muuten hienot... ainakin mun mielestä *iloinen* Tykkään kovasti.