konemusan vanheneminen.

35 posts, 2 pages, 8,412 views

CM

#21 • • CM

xybo, 13.12.2005 08:47:
Useat vanhat teknosoundit itseasiassa toimii huomattavasti paremmin isolla PA:lla ja halleissa kuin nykykama, koska niitä ei ole ylituoettettu tukkoon

+yx

Samaa just moitin tuolla trancetopicissakin, että minkä vitun takia soundit huutaa täysillä ja niitä on joka taajuuskaistalla kokoajan aiheuttaen hirveän levottomuuden koko soundissa. 90-luvulla soundi oli tilavampaa ja minimaalisempaa. Soundaa vitusti paremmalta PA:lla. Ja muutenkin. En väittäis nykyajan helposti överiksikin mennyttä kompressointia syylliseks, vaan just sitä, että joka oktaavilla paukkuu liikaa soundeja.
..no such user..

#22 • • Edited ..no such user..

CM, 13.12.2005 12:55:
---
xybo, 13.12.2005 08:47:
Useat vanhat teknosoundit itseasiassa toimii huomattavasti paremmin isolla PA:lla ja halleissa kuin nykykama, koska niitä ei ole ylituoettettu tukkoon
---

+yx

Samaa just moitin tuolla trancetopicissakin, että minkä vitun takia soundit huutaa täysillä ja niitä on joka taajuuskaistalla kokoajan aiheuttaen hirveän levottomuuden koko soundissa. 90-luvulla soundi oli tilavampaa ja minimaalisempaa. Soundaa vitusti paremmalta PA:lla. Ja muutenkin. En väittäis nykyajan helposti överiksikin mennyttä kompressointia syylliseks, vaan just sitä, että joka oktaavilla paukkuu liikaa soundeja.

mä luulisin että tää on vaan väistämätön konemusan poppiintumisen sivutuote. Nykysin konemusafriikeillä lähtökohtana ei ehkä oo se musa niin isosti kun sillon aikanaan.

Mutjoo... sillai oisin kyllä niillä linjoilla, että nyt ollaan sellasessa tilanteessa että leikataan ja limitoidaan kaikki tarttumapinta sellasesta musasta joka pitäs tuntea ja jonka mukaan pitäs voida hyppiä ja pomppia.

Olihan niitä paskoja julkasuita kyllä sillon aikasemminkin, et toisaalta vaikee sanoo onko tässä vaan oma into etsiä niitä helmiä sit laantunu.

edit: kieliasuu
a98

#23 • • a98
klassiseen en lähtisi vertaamaan tässä keskustelussa, koska sen ero on se että silloin kun ne ekat biisit on sävelletty ei ole osattu nauhoittaa sitä. ja silloin kun ne ekat biisit on nauhoitettu on se nauhoitus soundannut paskalle..
eli siis kun klassista kuulee, se yleensä on a) live b) juuri äsken nauhoitettu c) parin viime vuosikymmenen aikanan nauhoitettu..
ja samoin konemusassa ei ne sävellykset ole vanhentuneet, päin vastoin.

sitten mitä tulee tuohon vanhaan techno soundiin, niin (tästä tulee varmasti kirveestä) omasta mielestä koko 90luvun alun technosta puuttui täysin sen hypnoottisuus ja looppaavuus mitä nyky technossa tai muutaman vuoden takaisessa on. itse en ole tuota ysäritechnoa ikinä elänyt niin nykyään niitä biisejä kuunnellessa tulee fiilis että joka biisi koostuu vaan 303 basslinesta ja sitten step sequencerillä on randomilla isketty perkka soundeja sinne tänne, ilman mitään logiikkaa tai looppaavuutta :)
tämä siis näin nyky technosta ja techtrancesta pitävän näkökulmasta, ja älkää edes sanoko että mun mielipide on jotenkin huonompi ja että se ysäritechno on sitä REAL technoa..

ja vähän sama pätee tranceen, tosin hieman eri kantilta.. vanhassa trancessa riffit ja melodiat oli yleisesti paljon mielenkiintoisempia kuin mitä ne ovat nykyisin. mutta vanhassa trancessa oli myös niitä todella paskoja riffejä selvästi enemmän mitä nykyisin, ja nykytrancen parhaat riffit ovat paljon kekseliäämpiä ja tarttuvampia kuin vanhan trancen parhaat. esimerkkinä esim jonas steur/estuera/propylon ja intuition recordsin julkaisut.
lisäksi nykyaikana trance on saanut aivan uuden piirteen jota trancessa ei ennen ollut, eli se että biisi voi olla pelkkä draivaava bileraita eikä se tarvitse mitään tarttuvaa tai ylipäätänsä mitään nuottikuvioita. riittää että draivia löytyy ja soundit ovat vitun hyvät.

ja tuota cosmarin ja xybon vähemmän kamaa = parempi en täysin itse allekirjoita. olen kyllä samaa mieltä että nykysin on hirveä tarve tunkea 20 soundia huutamaan samaa aikaa, ja sitten ihmetellään miksi miksaus on tukossa ja se pääriffi ei erotu.
mutta tuo on vaan ääripää. vanhassa trancessa on kuitenkin helvetisti aivan liian yksinkertaisia biisejä, joissa biisin rytmi osuus koostuu basarista openhaitsusta ja clapistä/snaresta, ilman mitään muuta. se on aivan hiton tylsää kuunneltavaa..
se mikä eniten itselle iskee nykytrancessa riffien ja rytmin lisäksi on kaikki ne hienot effectit ja sweepit ja groolit ja grrrrr whuuuu soundit ja stabit mitä viljellään vähän väliä, vanhasta trancesta puuttui kaikki nuo. vanhan trancen miksaus tilat olivat sitä luokkaa että hohhoijaa... jos joku saa kiksejä kuunnellessaan minuutin pelkkää paskaa 909 basaria + oh + clap, ja toisen minuutin sitä että saman yhdistelmän lisänä on yhtä samaa nuottia basari iskujen väliin soittava basso, niin onnea vaan sille :)
nykytrancessa introt ovat juuri noiden stabien ja muiden efujen ja monien hienojen padien ansiosta todella mielenkiintoisia, joskus jopa parempaa antia kun itse pääkohta biisistä.

mutta tää on taas varmaan tätä nostalgiaa, että ennen oli kaikki paremmin, ja enää ei tule niitä hienoja varasto bileitä joissa kuulin trancea ensimmäisen kerran. juuri nämä ihmiset ei mun mielestä tunnu ymmärtävän itse musiikin päälle vaan pitävät kiinni jostain vanhasta fiiliksestä mikä johtui niin paljon monesta muustakin asiasta kuin siitä musiikista.
xybo

#24 • • xybo meeple!
Itselleni juuri tuossa vanhassa taas toimii se, että se muuttuu kokoajan. Ei jäädä jumittamaan aka luuppaamaan vaan yhdessä biisissä voi olla 10 nyky biisin ideaa. Sillon ei säästelty vaan laitettiin kaikki jutut yhteen biisiin. Nykyään tuntuu, että tehdään yks 3s luuppi ja sen päälle rakennetaan biisi, joka joskus toki toimii, mutta useimmiten se vaan harmittaa :/

Ja mielestäni melodiat ei ole koskaan ollut loppujenlopuksi se trancen juttu vaan pikemminkin juuri se jumitus. Tekno oli muuttuvaa ja trance oli sitä monotonista. Mutta niin ne vaan muuttuu.

-- xybo
#25 • • trusti Guest

a98, 16.12.2005 08:30:
koko sepustus

Aika pitkälle samoilla linjoilla mitä a98, nykyinen kama sekä techno että trance on paremmin tuotettua mitä ennen, eli siis saundaa paremmalta. Nykyinen looppava ja rullaava techno toimii paremmin kuin mitä joku wanha 303+909 meininki vaikka oliskin sitä "vaihtelua" triljoonaan biisiin.. Mitä nykyiseen tranceen taas tulee, aivan liian juustoista makuuni, yleensä vielä jotain laulua ja korneja lyriikoita.. ei toimi mulle vaikka oliskin kuinka hyvin tuotettua :/
..no such user..

#26 • • ..no such user..

a98, 16.12.2005 08:30:
klassiseen en lähtisi vertaamaan tässä keskustelussa, koska sen ero on se että silloin kun ne ekat biisit on sävelletty ei ole osattu nauhoittaa sitä. ja silloin kun ne ekat biisit on nauhoitettu on se nauhoitus soundannut paskalle..
eli siis kun klassista kuulee, se yleensä on a) live b) juuri äsken nauhoitettu c) parin viime vuosikymmenen aikanan nauhoitettu..
ja samoin konemusassa ei ne sävellykset ole vanhentuneet, päin vastoin.

Joo ja klassisessa on varmasti ollu sillökin iso vaikutus meininkiin et kuka johtaa orkisterii silleen ja kaikkee... eri tapa silleen taltioida saundii täysin ku nykysin. Mut voihan noita silti jossainmäärin vertailla ainakin tunnelman puolesta. Tästä päästään myös asiaan, et ihminen joka ei oo ollu varastobileissä aikanaan ei voi ihan täysin ymmärtää sitä mille noi vanhat biisit on tehty saundaamaan. Sehän on oikeestaan vanhan trancen raiskaamista jos sitä kuuntelee pc-piipperillä :) :D

sitten mitä tulee tuohon vanhaan techno soundiin, niin (tästä tulee varmasti kirveestä) omasta mielestä koko 90luvun alun technosta puuttui täysin sen hypnoottisuus ja looppaavuus mitä nyky technossa tai muutaman vuoden takaisessa on. itse en ole tuota ysäritechnoa ikinä elänyt niin nykyään niitä biisejä kuunnellessa tulee fiilis että joka biisi koostuu vaan 303 basslinesta ja sitten step sequencerillä on randomilla isketty perkka soundeja sinne tänne, ilman mitään logiikkaa tai looppaavuutta :)
tämä siis näin nyky technosta ja techtrancesta pitävän näkökulmasta, ja älkää edes sanoko että mun mielipide on jotenkin huonompi ja että se ysäritechno on sitä REAL technoa..

Joo mun mielestä näistä on niin vaikee keskustella senki takia, et nykysin tota stuffia josta monet vanhaparrat täällä puhuu ei oo saatavilla oikeen mistään raosta. Eli uuden saundin kuuntelijat ei välttämättä ees tiedä mistä saundista sit taas toiset puhuu.

Ja sit taas... monet vanhaparrat kuten meitsi ei jaksa enää välttämättä seurata genree niin aktiivisesti että kaikki timantit joka alalajista osuis kohdalle niinkuin ennen. Et tääkin varmasti vaikeuttaa tosi paljon keskusteluu.

Sekin et jos meitsin kanssa puhuu hardhousesta ni ei voi olla varma että tarkotanko (mulle) alkuperästä hardhousee jota kuuli sashan seteissä v.96-98 vai sitä toista hardhousee jota kuuli myös samaisen deejiin seteissä v.99-nykypäivä :)

ja vähän sama pätee tranceen, tosin hieman eri kantilta.. vanhassa trancessa riffit ja melodiat oli yleisesti paljon mielenkiintoisempia kuin mitä ne ovat nykyisin. mutta vanhassa trancessa oli myös niitä todella paskoja riffejä selvästi enemmän mitä nykyisin, ja nykytrancen parhaat riffit ovat paljon kekseliäämpiä ja tarttuvampia kuin vanhan trancen parhaat. esimerkkinä esim jonas steur/estuera/propylon ja intuition recordsin julkaisut.
lisäksi nykyaikana trance on saanut aivan uuden piirteen jota trancessa ei ennen ollut, eli se että biisi voi olla pelkkä draivaava bileraita eikä se tarvitse mitään tarttuvaa tai ylipäätänsä mitään nuottikuvioita. riittää että draivia löytyy ja soundit ovat vitun hyvät.

Joo, oon sillai osittain samaa mieltä mut osittaan taas en ku tosiaan ei voi tietää mitä oot kuullu ja sit taas sä et voi tietää mitä esimerkiks mä oon kuullu :/

ja tuota cosmarin ja xybon vähemmän kamaa = parempi en täysin itse allekirjoita. olen kyllä samaa mieltä että nykysin on hirveä tarve tunkea 20 soundia huutamaan samaa aikaa, ja sitten ihmetellään miksi miksaus on tukossa ja se pääriffi ei erotu.
mutta tuo on vaan ääripää. vanhassa trancessa on kuitenkin helvetisti aivan liian yksinkertaisia biisejä, joissa biisin rytmi osuus koostuu basarista openhaitsusta ja clapistä/snaresta, ilman mitään muuta. se on aivan hiton tylsää kuunneltavaa..
se mikä eniten itselle iskee nykytrancessa riffien ja rytmin lisäksi on kaikki ne hienot effectit ja sweepit ja groolit ja grrrrr whuuuu soundit ja stabit mitä viljellään vähän väliä, vanhasta trancesta puuttui kaikki nuo. vanhan trancen miksaus tilat olivat sitä luokkaa että hohhoijaa... jos joku saa kiksejä kuunnellessaan minuutin pelkkää paskaa 909 basaria + oh + clap, ja toisen minuutin sitä että saman yhdistelmän lisänä on yhtä samaa nuottia basari iskujen väliin soittava basso, niin onnea vaan sille :)
nykytrancessa introt ovat juuri noiden stabien ja muiden efujen ja monien hienojen padien ansiosta todella mielenkiintoisia, joskus jopa parempaa antia kun itse pääkohta biisistä.

Joo mun mielestä jotenkin sellanen kultanen keskitie ois kyllä paras et niinku saundin laadusta pidettäs kiinni ja että saundi ois nykyaikasta. Sitä ei kyllä varmaan käy kieltäminen et nykytrancejateknoväelle toi saundin raiskaaminen on aikamoinen ongelma. Pelkkä mp3-koodaus paskoo ainakin mun mielestä saundin jo silleen, et toi nykytrancen ja vanhan trancen vertailu vaikeutuu ihan perkeleesti. Vanhatrance parin mp3 kodekin läpi ja limitoituna tappiin kuulostaa taatusti yhtä ohuelle ku nykytrance niiden samojen läpi...

mutta tää on taas varmaan tätä nostalgiaa, että ennen oli kaikki paremmin, ja enää ei tule niitä hienoja varasto bileitä joissa kuulin trancea ensimmäisen kerran. juuri nämä ihmiset ei mun mielestä tunnu ymmärtävän itse musiikin päälle vaan pitävät kiinni jostain vanhasta fiiliksestä mikä johtui niin paljon monesta muustakin asiasta kuin siitä musiikista.

Joop. Vaikee sanoo tohon mitään mut siitä oon kyllä samaa mieltä et niitä varastobileitä ei enää tuu :) ja sen mukaan pitää vaan osata elää :)
*Stardust*

#27 • • *Stardust*

pinza, 13.12.2005 10:12:
Ei taida tässä threadissa kukaan kauhaista pääosin "kuunteluun tarkoitettua" elektronista musiikkia. Yllättäen ensimmäisenä tulee mieleen Ninja Tunen poika Amon Tobin. Herran materiaali ei varmasti vanhene, kun on vaikeuksia löytää samanlaista äänimaailmagurua edes nyt. :)

Osuit naulan kantaan. Esim. Future Sound of London ja Crystal Method tuottavat juuri sellaista konemusiikkia joka ei ainakaan omalla kohdallani ole kokenut minkäänlaista "vanhenemista" vuosien varrella. Perus kiksupolkkahitit saattaa vanhentua kun niiden tahdissa tulee hikoiltua/ajettua autoa tarpeeksi pitkään, mutta sitten löytyy aina se "The Next Big Thing" joka saa taas jaksamaan *joo*

--
My pain is constant and sharp and i do not hope for a better world for anyone. In fact i want my pain to be inflicted on others. I want no-one to escape. - Patrick Bateman (American Psycho)

leka

#28 • • leka anteeksi olen eläin
Perus idea tuskin vanhenee*iloinen*. Yksi syy miksi vanhat biisit kuulostaa niin ankeelta on tietotekniikan kehtys (90-luvuna alun vehkeet sekos liiallisesta tykityksestä).*hihu*

--
-nupit kaakkoon-
-ruuvit löysällä-
- Ai eikÖ?? team-

CM

#29 • • CM

WooShaa, 20.12.2005 21:08:
---

Osuit naulan kantaan. Esim. Future Sound of London ja Crystal Method tuottavat juuri sellaista konemusiikkia joka ei ainakaan omalla kohdallani ole kokenut minkäänlaista "vanhenemista" vuosien varrella. Perus kiksupolkkahitit saattaa vanhentua kun niiden tahdissa tulee hikoiltua/ajettua autoa tarpeeksi pitkään, mutta sitten löytyy aina se "The Next Big Thing" joka saa taas jaksamaan *joo*

Niinno esim ambient on vähän sama kuin klassinen, ei ne ämpärin kolinat ja ihmisen äänet mihinkään vanhene, paitsi äänenlaadullisesti kyllä :) Klassisessa sama on taas instrumentit, jotka on keksitty satoja vuosia sitten, nekään ei vanhene.

Eli oon samaa mieltä, että tommonen ei-klubi-musa kestää tyylillisesti pitempään, kun ei eletä tekohetkellä massavirrassa. Crystal Methodista sen sijaan olen eri mieltä. Kuulostaa mielestäni teknisesti vanhalta jo, vaikkakin loisto biisejä esim tuo Vegas albumi täynnä. Tosin sehän onkin tehty niihin aikoihin, kun big beat ja breakit oli muotia.
#30 • • . Guest
Mielestäni ainakin soundit vanhenee.. ´melodiat ei vanhene.
Juhgu

#31 • • Juhgu Virnistelijä

WooShaa, 20.12.2005 21:08:
---
Osuit naulan kantaan. Esim. Future Sound of London ja Crystal Method tuottavat juuri sellaista konemusiikkia joka ei ainakaan omalla kohdallani ole kokenut minkäänlaista "vanhenemista" vuosien varrella.

Jeps, kunhan äänenlaatu on kelvollinen (eli ei häiritsevän huono), ideat ratkaisee. Siksi niitä muutamia ikivihreitä kuunteleekin edelleen hyvillä mielin - tämän vuoden hittibiisit sen sijaan ovat kohta täysin yhdentekeviä :)

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

AleXI

#32 • • AleXI Wormrider
Paljon on pointteja suuntaan ja toiseen. Itse olen samaa mieltä seuraavista:

-Trackerikama ei voi olla huonoa muttei koskaan vanhentunutta. Se ei edes mene pilalle vaikka sitä yhdistelisi uuteen.

-Biisien sävellykset ei vanhene, tekniikka vanhenee. Konemusassa vielä aika vauhtia koska koneet ja ohjelmat kehittyy pirun nopeesti. Toisaalta voisin sanoa, että hyvät biisit tai jutut/ideat ei mene sen myötä pilalle, ne vaan muuttaa käsitystään ihmisten mielissä. Entinen hittibiisi joka kuulosti ihan saatanan hyvälle muuttuu hyväksi retrokamaksi.

-Crystal Method :)

Nää kummastuttaa ja hämmästyttää:

-Etteikö ambientti vanhenisi? Tai klassinen? Mun mielestä joku tosi vanha pilipalipanhuiluhehkutus jota sun mummos kuunteli joskus ennen sun syntymää on nykyään tosi ankean kuullosta jos vertailee vaikkapa nykypäivän ambienttia, Biosphereä tai Vidna Obmanaa tai vastaavaa. Ja klassisen musiikin soittimet on _vanhoja_ ja niillä sävellyksillä voitais tehdä nykypäivän koneilla jotain aivan tajuttoman hienoa musiikkia. Mut kts.ylös niin sävellykset ei vanhene, tekniikka vanhenee.

Tekniikka toisaalta luo mahdollisuuden myös sille että jengi ei todellakaan jaksa säveltää vaan luottaa siihen tekniikkaan ja sen mahdollisuuksiin liikaa. Laiskuus.

--
Home can be anywhere, for it is part of one´s self.

-Zensunni Fire Poetry

pinza

#33 • • pinza

AleXI, 27.12.2005 20:58:
Ja klassisen musiikin soittimet on _vanhoja_ ja niillä sävellyksillä voitais tehdä nykypäivän koneilla jotain aivan tajuttoman hienoa musiikkia.

Pakko tarttua kyseeseen kommenttiin, että kun tuolla ylhäällä mainitsin Amon Tobinin, niin sen tänä vuonna julkaistu Splinter Cell: Chaos Theory-soundtrack on juuri tuota; pistetty sinfoniaorkesteri soittamaan juttuja sisään ja lähdetty twistailemaan soundeja uskomattomalla tavalla. Kannattaa kyl tsekkaa, järjetöntä soundia (vaikkei levy ookaan kauhean erikoinen verrattuna kaverin omiin pitkäsoittoihin).

We're talking about a god here, anyway.
AleXI

#35 • • AleXI Wormrider

pinza, 30.12.2005 14:57:
---
AleXI, 27.12.2005 20:58:
Ja klassisen musiikin soittimet on _vanhoja_ ja niillä sävellyksillä voitais tehdä nykypäivän koneilla jotain aivan tajuttoman hienoa musiikkia.

---

Pakko tarttua kyseeseen kommenttiin, että kun tuolla ylhäällä mainitsin Amon Tobinin, niin sen tänä vuonna julkaistu Splinter Cell: Chaos Theory-soundtrack on juuri tuota; pistetty sinfoniaorkesteri soittamaan juttuja sisään ja lähdetty twistailemaan soundeja uskomattomalla tavalla. Kannattaa kyl tsekkaa, järjetöntä soundia (vaikkei levy ookaan kauhean erikoinen verrattuna kaverin omiin pitkäsoittoihin).

We're talking about a god here, anyway.

Joo, täytyypä laittaa imutukseen.. Kiitos!

--
Home can be anywhere, for it is part of one´s self.

-Zensunni Fire Poetry