a98, 16.12.2005 08:30:
klassiseen en lähtisi vertaamaan tässä keskustelussa, koska sen ero on se että silloin kun ne ekat biisit on sävelletty ei ole osattu nauhoittaa sitä. ja silloin kun ne ekat biisit on nauhoitettu on se nauhoitus soundannut paskalle..
eli siis kun klassista kuulee, se yleensä on a) live b) juuri äsken nauhoitettu c) parin viime vuosikymmenen aikanan nauhoitettu..
ja samoin konemusassa ei ne sävellykset ole vanhentuneet, päin vastoin.
Joo ja klassisessa on varmasti ollu sillökin iso vaikutus meininkiin et kuka johtaa orkisterii silleen ja kaikkee... eri tapa silleen taltioida saundii täysin ku nykysin. Mut voihan noita silti jossainmäärin vertailla ainakin tunnelman puolesta. Tästä päästään myös asiaan, et ihminen joka ei oo ollu varastobileissä aikanaan ei voi ihan täysin ymmärtää sitä mille noi vanhat biisit on tehty saundaamaan. Sehän on oikeestaan vanhan trancen raiskaamista jos sitä kuuntelee pc-piipperillä :) :D
sitten mitä tulee tuohon vanhaan techno soundiin, niin (tästä tulee varmasti kirveestä) omasta mielestä koko 90luvun alun technosta puuttui täysin sen hypnoottisuus ja looppaavuus mitä nyky technossa tai muutaman vuoden takaisessa on. itse en ole tuota ysäritechnoa ikinä elänyt niin nykyään niitä biisejä kuunnellessa tulee fiilis että joka biisi koostuu vaan 303 basslinesta ja sitten step sequencerillä on randomilla isketty perkka soundeja sinne tänne, ilman mitään logiikkaa tai looppaavuutta :)
tämä siis näin nyky technosta ja techtrancesta pitävän näkökulmasta, ja älkää edes sanoko että mun mielipide on jotenkin huonompi ja että se ysäritechno on sitä REAL technoa..
Joo mun mielestä näistä on niin vaikee keskustella senki takia, et nykysin tota stuffia josta monet vanhaparrat täällä puhuu ei oo saatavilla oikeen mistään raosta. Eli uuden saundin kuuntelijat ei välttämättä ees tiedä mistä saundista sit taas toiset puhuu.
Ja sit taas... monet vanhaparrat kuten meitsi ei jaksa enää välttämättä seurata genree niin aktiivisesti että kaikki timantit joka alalajista osuis kohdalle niinkuin ennen. Et tääkin varmasti vaikeuttaa tosi paljon keskusteluu.
Sekin et jos meitsin kanssa puhuu hardhousesta ni ei voi olla varma että tarkotanko (mulle) alkuperästä hardhousee jota kuuli sashan seteissä v.96-98 vai sitä toista hardhousee jota kuuli myös samaisen deejiin seteissä v.99-nykypäivä :)
ja vähän sama pätee tranceen, tosin hieman eri kantilta.. vanhassa trancessa riffit ja melodiat oli yleisesti paljon mielenkiintoisempia kuin mitä ne ovat nykyisin. mutta vanhassa trancessa oli myös niitä todella paskoja riffejä selvästi enemmän mitä nykyisin, ja nykytrancen parhaat riffit ovat paljon kekseliäämpiä ja tarttuvampia kuin vanhan trancen parhaat. esimerkkinä esim jonas steur/estuera/propylon ja intuition recordsin julkaisut.
lisäksi nykyaikana trance on saanut aivan uuden piirteen jota trancessa ei ennen ollut, eli se että biisi voi olla pelkkä draivaava bileraita eikä se tarvitse mitään tarttuvaa tai ylipäätänsä mitään nuottikuvioita. riittää että draivia löytyy ja soundit ovat vitun hyvät.
Joo, oon sillai osittain samaa mieltä mut osittaan taas en ku tosiaan ei voi tietää mitä oot kuullu ja sit taas sä et voi tietää mitä esimerkiks mä oon kuullu :/
ja tuota cosmarin ja xybon vähemmän kamaa = parempi en täysin itse allekirjoita. olen kyllä samaa mieltä että nykysin on hirveä tarve tunkea 20 soundia huutamaan samaa aikaa, ja sitten ihmetellään miksi miksaus on tukossa ja se pääriffi ei erotu.
mutta tuo on vaan ääripää. vanhassa trancessa on kuitenkin helvetisti aivan liian yksinkertaisia biisejä, joissa biisin rytmi osuus koostuu basarista openhaitsusta ja clapistä/snaresta, ilman mitään muuta. se on aivan hiton tylsää kuunneltavaa..
se mikä eniten itselle iskee nykytrancessa riffien ja rytmin lisäksi on kaikki ne hienot effectit ja sweepit ja groolit ja grrrrr whuuuu soundit ja stabit mitä viljellään vähän väliä, vanhasta trancesta puuttui kaikki nuo. vanhan trancen miksaus tilat olivat sitä luokkaa että hohhoijaa... jos joku saa kiksejä kuunnellessaan minuutin pelkkää paskaa 909 basaria + oh + clap, ja toisen minuutin sitä että saman yhdistelmän lisänä on yhtä samaa nuottia basari iskujen väliin soittava basso, niin onnea vaan sille :)
nykytrancessa introt ovat juuri noiden stabien ja muiden efujen ja monien hienojen padien ansiosta todella mielenkiintoisia, joskus jopa parempaa antia kun itse pääkohta biisistä.
Joo mun mielestä jotenkin sellanen kultanen keskitie ois kyllä paras et niinku saundin laadusta pidettäs kiinni ja että saundi ois nykyaikasta. Sitä ei kyllä varmaan käy kieltäminen et nykytrancejateknoväelle toi saundin raiskaaminen on aikamoinen ongelma. Pelkkä mp3-koodaus paskoo ainakin mun mielestä saundin jo silleen, et toi nykytrancen ja vanhan trancen vertailu vaikeutuu ihan perkeleesti. Vanhatrance parin mp3 kodekin läpi ja limitoituna tappiin kuulostaa taatusti yhtä ohuelle ku nykytrance niiden samojen läpi...
mutta tää on taas varmaan tätä nostalgiaa, että ennen oli kaikki paremmin, ja enää ei tule niitä hienoja varasto bileitä joissa kuulin trancea ensimmäisen kerran. juuri nämä ihmiset ei mun mielestä tunnu ymmärtävän itse musiikin päälle vaan pitävät kiinni jostain vanhasta fiiliksestä mikä johtui niin paljon monesta muustakin asiasta kuin siitä musiikista.
Joop. Vaikee sanoo tohon mitään mut siitä oon kyllä samaa mieltä et niitä varastobileitä ei enää tuu :) ja sen mukaan pitää vaan osata elää :)