t-e, 10.2.2006 19:05:
Ei järjestetä koska sinä et ole niistä kuullut? :) Tuo oli ehkä vähän hassu lausahdus.
No kyllä mä itseasiassa väittäisin, että nykyisin (ug)yöbileitä järjestetään helvetin paljon vähemmän kuin vaikkapa ennen vuotta 2000. Vai väitätkö sinä, että nykyisin (laittomia) bileitä järjestetään samoissa määrin kuin vaikkapa 4v sitten? (tai no okei, mä en tiedä mikä tilanne on esim turussa, puhun vaan pääkaupunkiseudusta)
HUOM: puhun siis ylipäätään tässä ug bileistä, en tästä yksittäisestä tapahtumasta
En nyt vain esim ymmärrä sitä että mikä tuosta lineupista tekee niin erityisen ug:n varrattuna moneen muuhun tapahtumaan. Varmasti hienot bileet ja mahtavaa että tällaisia järjestetään, mutta jotenkin tuo bileiden ug-statuksen hehkuttaminen (joka jo itsessään on aika paradoksaalista) on vähän karannun joidenkin lapasesta (enkä nyt tarkoita järjestelyporukkaa).
Niin, jos olisit lukenut mun postin sen sijaan että päätät kirjoittaa ihan mitä sattuu, olisit huomannut, että en puhunut lineupista mitään. IMO näiden (ug)bileiden vahvuus on nimenomaan siinä että puitteet, tuotantotapa ja mesta on enemmän tai vähemmän oppaasta "miten ug eroaa klubista" (jos sellainen opas olisi olemassa). Kun sitten taas lineup on sellaista tasoa, että sitä hehkutettasiin minkä tahansa klubin yhteydessä huomattavasti rankemmalla kädellä kuin mitä tässä tapauksessa järjestejä tekee.
En tiedä miten sinä suhtaudut ug bileisiin ylipäätään, teksteistäsi päätellen rinnastat ne suoraan ravintolaan ja klubiin. Itse olisin kuitenkin taipuvainen näkemään, että yhtymäkohdat tällä bileellä vaikkapa samana iltana järjestettävään hallmarkkiin ovat aina pienet. Siinä missä toinen edustaa mahdollisimman täydellisesti tuotettua klubibrändiä, toinen perustuu vapaaehtoistoimintaan ja onoff konseptiin, josta löytyy suuria yhtymäkohtia sanaan ug. Näitä tekijöitä omasta mielestäni ovat paikka (ravintola vs tehdashalli), kutsupolitiikka (kaikille vs valituille), myynti (oikea baaritiski vs entrooppari toastkoneen kanssa), tapahtuman kesto, dekoraatiot (klubin logot made by "ammattilainen" vs onoff dekot made by entropy) ja yleinen tunnelma.
Väittäisin että sinäkin löydät suuria eroja esim hallun ja tämän bileen välillä ja tuskin menisi sanomaan hallua ug:ksi ja tätä tapahtumaan klubiksi :)
Sinänsä en myöskään koe, että ug status tuo bileille mitään lisäarvoa. Sen lisäarvon yksinkertaisesti tuovat erilaiset puitteet, joita nyt sattuunesta syystä kutsutaan näissä piireissä sanalla ug. Voihan tuon ug:n korvata vaikka lauseilla "tapahtuma, jonka järjestää vapaaehtoisvoimin ryhmä nuoria, joita yhdistää rakkaus konemuusiikkiin. Tapahtumakesto ei aina ole sidottu anniskelulakiin, sillä paikan päällä ei välttämättä ole viinamyyntiä. Paikkana yleensä karu tehdashalli jonne tuodaan kaikki musiikkitapahtuman vaatimat äänentoistolaitteet"
Mut imo on helpompi sanoa: ug. Tosin jos et diggaa niin voithan sä sanoa vaikka nonug :)