Lintuinfluenssa

111 posts, 6 pages, 29,037 views

Everes

Posts: 184

#61 • • Everes
tack asia selkeni kummasti *nauru*

--
living in irresponsible selibacy

josbe

Posts: 1,982

#62 • • josbe suomalainen juhlakinkku
Jotenki otti aivoon tänä aamuna Hesarissa esitetyt arviot siitä, kuinka monta suomalaista voisi "mahdollisesti kuolla" lintuinfluenssaan *täh* Musta tollanen spekulatiivinen artikkeli kuulostaa enemmän iltapäivälehtimeiningiltä. Niinku suomalaiset ei olis jo ihan tarpeeks hysteeristä ja ylihygieenistä kansaa muutenkin. Turha lisätä paniikkia.
iam

Posts: 3,085

#63 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

josbe, 13.1.2006 11:01:
Jotenki otti aivoon tänä aamuna Hesarissa esitetyt arviot siitä, kuinka monta suomalaista voisi "mahdollisesti kuolla" lintuinfluenssaan *täh* Musta tollanen spekulatiivinen artikkeli kuulostaa enemmän iltapäivälehtimeiningiltä. Niinku suomalaiset ei olis jo ihan tarpeeks hysteeristä ja ylihygieenistä kansaa muutenkin. Turha lisätä paniikkia.


Toi on just sitä tyypillistä pelottelua mitä Suomen media harrastaa jatkuvasti. Kerran käytiin läpi yhden lehden kaikki otsikot ja yli puolet oli turhaa pelottelua. Kansa joka pelkää, on helposti ohjailtavissa..
Marjo

Posts: 1,796

#64 • • Marjo pupuTupuna

pupuTupuna, 17.11.2005 16:40:
Täällä Suomessa olen syönyt kanaa ihan yhtä hyvällä ruokahalulla kuin ennenkin. Olen kuitenkin lähdössä jouluksi Thaimaahan, joten luulenpa, että siellä en kanaa syö. Turhaa varovaisuuttako? Who knows...



On pakko korjata näin jälkikäteen: Eli tuolla reissulla söin kanaa oikein hyvällä ruokahalulla useasti, lintuinfluenssasta välittämättä.
elisha

Posts: 247

#65 • • elisha Lauma
Munkin mielestä toi hesarin artikkeli oli pikkusen liiottelua.
Onhan se tietty hyvä valmistaa ihmisiä varautumaan pahimpaan,ettei oo sitte täys paniikki ku tilanne oiskin joskus pahempi ku luultiin. Mut pelottelu ja mässäily tollasella spekulatiivisella "tarinalla",uhriluvuilla,telttasairaaloilla,rokotteiden loppumisella ja vastaavilla kauhukuvilla on kyl tässä vaiheessa aika turhaa.

--
Love is like oxygen.
It is essential for life but highly toxic.

_kolibri_

Posts: 1,590

#66 • • Edited _kolibri_ -lintunen-
jos alkaisi epidemia niin se on maailman tapa sanoa että se voi huonosti.
ja jos kuolen siihen niin kuolen... Muutenkin kuolee joka vuosi ihmisiä ihan tavalliseen flunssaan myös, ja vieläkin aika suuri määrä. tottakai tämä on uhka jos tämä tulee tarttuvaks mutta jaaa... sitten se on niin.

ainoo mitä ajattelen et ulkomailla pysyn erossa siipikarjasta (siis esim. taloissa missä niitä pidetään jne.) ja kuolleista linnuista, mutta en muuta varovaisuutta jaksa miettiä.
wiper

Posts: 254

#67 • • wiper

MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA, 8.11.2005 06:33:
Miten lintuinfluenssa on vaikutatnut elämäänne / ruokailutottumuksiin? Vai onko kenties mitenkään? Itse ei ole tullut siipikarjaa syötyä vähäänaikaan.



Ei mitenkään, just tulin Phanganilta. Asustin kaks kuukautta talossa keskel viidakkoo, ja pihalla tallusteli kanoja ja kukkoja.

Aah niin mukava herätä kukon lauluun.

Kana ehdottomasti mun lempparisarfkaa lisukkeineen siellä. Aamiaiseks tietty paistettui kananmunii.

Sen sanon, et jos kuolleen kanan, linnun, kukon oisin nähny, niin eihän siihen pidä koskee, siitähän on jo jauhettu monta vuotta. Viranomaiset paikalle ja tutkimukset pystyyn.

Mä lähen täältä sitten kun mun aika on lähtee....
phanatic

Posts: 1,123

#68 • • phanatic

_kolibri_, 14.1.2006 14:11:
jos alkaisi epidemia niin se on maailman tapa sanoa että se voi huonosti.



Miten niin? Lähinnä se on kyseisen viruksen "tapa sanoa" että se voi erittäin hyvin ja on oppinut leviämään paremmin.
Michikawa

Posts: 12

#69 • • Michikawa
Minäkään en ihan ymmärtänyt tuota epidemian ja maailman huonovointisuuden yhteyttä. Epidemioita tulee ja menee, ne ovat luonnollinen osa normaalia mikrobiologian evoluutiota. En ole antanut lintuinfluenssan hirveästi mietityttää, suhtaudun ylipäänsä elämään varsin samalla tavalla kuin wiper, kyllä täältä itse kukin lähtee ennemmin tai myöhemmin, turha asioita on liikaa murehtia ja märehtiä. Tämä ei tietenkään tarkoita vastuuttomuutta, nihilismiä tai ylenpalttista riekuntaa, lähinnä jonkinlaista perustason luottamusta siihen, että ei asioista kannata hirveästi stressiä ottaa. Kuoleminen ja ihmiselämän hauraus peitetään meidän yhteisöissämme niin syvälle monenlaisen kuorruteen alle, että jotenkin tuntuu siltä, että itse elämisen pointtikin on muuntunut aika kieroutuneeksi.
_kolibri_

Posts: 1,590

#70 • • Edited _kolibri_ -lintunen-

phanatic, 14.1.2006 16:04:
---
_kolibri_, 14.1.2006 14:11:
jos alkaisi epidemia niin se on maailman tapa sanoa että se voi huonosti.

---


Miten niin? Lähinnä se on kyseisen viruksen "tapa sanoa" että se voi erittäin hyvin ja on oppinut leviämään paremmin.



hmm... joo, en ole hirveen hyvä selittämään *hymy* mut tuo asia liittyy sillä tavalla että...
mielestäni me ihmiset olemme osa tätä "luontoa" ja maailmaa. Ja kaikki mitä täällä tapahtuu ovat jollakin tavalla silti linkittynä toisiinsa. Eivät silleen että kukaan voi sanoa mitä tulee tapahtumaan mutta että yksi asia silti johtaa toisiin.
Noh, esim. jotkin paikat esim. kiinassa missä ihmiset ovat ylikansoittuneita ja liian paljon ihmisiä asuu paikoissa missä luonnonvarat eivät riitä.
Niin yleensä alkaa ihmiset kuolla ja luonto samoin. Sairauksia syntyy koska yleensä paikat ovat myös köyhiä niin kuollleet jäävät makaa ja elossa olevilla ei ole varaa lääkitykseen. Noh, täällä sitten nämä sairaudet saavat muhia ja rakentua sillä tavalla että niitä on vaikea voittaa, esim. uusi-tuberkoloosi johon antibiootit eivät tepsi jne. Sars ja lintuinf. ovat molemmat myös tulleet tällaisista alueilta missä ihmiset asuvat tiheästi ja huonosti.

Noh, siis... sitten tämmöinen epidemia laukee niinkuin ennenkin ja tappaa ihmisiä aika moinen määrä. Ja silloin ongelma on vähennetty. Tarkoitan siis tässä että myös me olemme sitä luontoa joka voi pahoin. jos ymmärrätte. *hymy*
jooh, nää on näitä teorioita... *ding* mutta äärimmäisen vaikee selittää ku kielimuuri tulee eteen. *toktok* mut ehkä auttais jos sais puhua ne jutut niinq...

mut totta...viiruskin on osa luontoa jolloin taas se kertoo että se voi hyvin. hmmm... siis luonto tasapainottaa itseään tietyllä tavalla. jaaah... menee liiaan analyyttiseks... *nauru*
Ozie

Posts: 1,389

#71 • • Ozie
Ostin just tos viimeks ku olin kaupas 3x 590g broilerin rintafileitä *kuolaa*

Eli en todellakaan oo vähentäny.
elisha

Posts: 247

#72 • • elisha Lauma

_kolibri_, 14.1.2006 20:20:
---
phanatic, 14.1.2006 16:04:
---
_kolibri_, 14.1.2006 14:11:
jos alkaisi epidemia niin se on maailman tapa sanoa että se voi huonosti.

---


Miten niin? Lähinnä se on kyseisen viruksen "tapa sanoa" että se voi erittäin hyvin ja on oppinut leviämään paremmin.

---




Noh, siis... sitten tämmöinen epidemia laukee niinkuin ennenkin ja tappaa ihmisiä aika moinen määrä. Ja silloin ongelma on vähennetty. Tarkoitan siis tässä että myös me olemme sitä luontoa joka voi pahoin. jos ymmärrätte. *hymy*
jooh, nää on näitä teorioita... *ding* mutta äärimmäisen vaikee selittää ku kielimuuri tulee eteen. *toktok* mut ehkä auttais jos sais puhua ne jutut niinq...

mut totta...viiruskin on osa luontoa jolloin taas se kertoo että se voi hyvin. hmmm... siis luonto tasapainottaa itseään tietyllä tavalla. jaaah... menee liiaan analyyttiseks... *nauru*



Samaa mieltä olen. Ja ajatelkaa jos linnut ajattelis tilanteen samalla tavalla kuin ihmiset, niitähän kuolee/tapetaan noin miljoona kertaa enemmän tähän tautiin ja siitä aiheutuviin toimenpiteisiin joita ihminen tekee suojellakseen itseään.
Samalla tavalla me ollaan yks laji maailman lajien joukossa niinkuin linnutkin, joiden lukumäärää maailman ekosysteemi alkaa rajottaa kun sen kantokyky on ylittymässä.

Tosin tietty meidät erottaa linnuista se, ettei ihminen pyri tasapainoon luonnon kanssa, vaan ainoastaan hyötymään siitä...ja loppujen lopuks luonto on kuitenkin ainoo mitä meillä on, että voitaisiin elää.

--
Love is like oxygen.
It is essential for life but highly toxic.

Waldo

Posts: 72

#73 • • Waldo
Haloo... *toktok* Ite olin vietnamissa viis ja puolviikkoa ja söin mitä päähän sattu.. ei sielä mitään saa *hymy* no kanaa ne ei suostunut joka paikassa myymään *heh mutta silti.. maassa on n.80 miljoonaa asukasta josta on kuollut alle 100 joten ei kovin paljoa asukaslukuun nähden.. jeps.. ja ite olen vieläkin terve *vink* ainakin fyysisesti *pepsodent*
iam

Posts: 3,085

#74 • • Edited iam Studying Inner Paths to Outer Space

elisha, 18.1.2006 17:41:
---
_kolibri_, 14.1.2006 20:20:
---
phanatic, 14.1.2006 16:04:
---
_kolibri_, 14.1.2006 14:11:
jos alkaisi epidemia niin se on maailman tapa sanoa että se voi huonosti.

---


Miten niin? Lähinnä se on kyseisen viruksen "tapa sanoa" että se voi erittäin hyvin ja on oppinut leviämään paremmin.

---




Noh, siis... sitten tämmöinen epidemia laukee niinkuin ennenkin ja tappaa ihmisiä aika moinen määrä. Ja silloin ongelma on vähennetty. Tarkoitan siis tässä että myös me olemme sitä luontoa joka voi pahoin. jos ymmärrätte. *hymy*
jooh, nää on näitä teorioita... *ding* mutta äärimmäisen vaikee selittää ku kielimuuri tulee eteen. *toktok* mut ehkä auttais jos sais puhua ne jutut niinq...

mut totta...viiruskin on osa luontoa jolloin taas se kertoo että se voi hyvin. hmmm... siis luonto tasapainottaa itseään tietyllä tavalla. jaaah... menee liiaan analyyttiseks... *nauru*

---


Samaa mieltä olen. Ja ajatelkaa jos linnut ajattelis tilanteen samalla tavalla kuin ihmiset, niitähän kuolee/tapetaan noin miljoona kertaa enemmän tähän tautiin ja siitä aiheutuviin toimenpiteisiin joita ihminen tekee suojellakseen itseään.
Samalla tavalla me ollaan yks laji maailman lajien joukossa niinkuin linnutkin, joiden lukumäärää maailman ekosysteemi alkaa rajottaa kun sen kantokyky on ylittymässä.

Tosin tietty meidät erottaa linnuista se, ettei ihminen pyri tasapainoon luonnon kanssa, vaan ainoastaan hyötymään siitä...ja loppujen lopuks luonto on kuitenkin ainoo mitä meillä on, että voitaisiin elää.


Hmm. mm kanojen tehokasvatus ym suhteellisen törkeä toiminta ihmisen puolelta on jatkunut jo sen verran kauan, että mun puolesta on ihan ok jos meitä vähän näpäytettäisiin sormille. Muutama miljoona ihmistä jos kuolee, niin täällä pallolla on vaan enempi tilaa hengittää ja tulee hetken aikaa vähemmän roskaa *joo*

edit: tosin ensin olisi aika paljon tosi älllöä roskaa.. kulkutauteja.. ehkä se olis meille kuitenkin ihan oikein?

Voi olla että mulla on turhan pessimistinen asenne, mutta sanoisin että "We're fucked" niin monella eri tasolla, ettei oikeastaan enää kiinnosta muu kuin että koittaa nauttia jokaisesta päivästä kerrallaan niin kauan kuin se on mahdollista. Maailmassa on menossa ihmisen toimesta monen monta eri prosessia, joista moni on jo niin pitkällä että undo nappia on turha painella. Jokainen näistä prosesseista yksinäänkin tulee vaikuttamaan jokaisen ihmisen arkeen, halusi tai ei.
mikey

Posts: 161

#77 • • mikey mielenterveys horjuva
turhaa panikointia sanon mä...
ei sitä nyt kyl ainakaa elintarvikkeista saa
bakteerit kuolee yli 60c lämpötilas ja jos
joku on nii idiootti et vetää kanaa tai jotai muute siivellistä
raakana saa syyttä itteään...
tuosta on turha ottaa paineita, näillä mennään...

--
AJATTELE OMILLA AIVOILLAS...

anqqa

Posts: 4,034

#78 • • anqqa tirehtööri
*atsiih*

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

LunarDust

Posts: 149

#79 • • LunarDust Yks-kaks-RAX!
hyper hyper...
Amuck

Posts: 2,396

#80 • • Amuck dub-i-dub
Mua ei koko juttu muuten huoleta ollenkaan, mutta en uskaltaisi päästää kissaa enää ulos. :( Ja kun on koko ikänsä saanut juosta pihalla vapaana, ei sitä oikein hihnaankaan saa tottumaan... Mitä mä nyt teen!! *nyyh*

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco