Kenestä seuraava presidentti?

956 posts, 48 pages, 396,495 views

Jone

Posts: 8,258

#541 • • Edited Jone Archibald Haddock

Ville:
Halosen kannatus tuli viimisen viikon aikana about 10%-yksikköä alaspäin. Tämä tarkoittaa prosenteissa yli 15:a. Tämä on erittäin suuri määrä ja osoittaa, että monet ihmiset kaipaavat vaihtoehtoa haloselle. Suoraan sanottuna tuo äänimuutos on oikeasti järisyttävä, väittäisin, että näin suuria eroja ennakkoäänissä ja vaalipäivän äänissä ei usein nähdä.



Mun mielestäni tapa kirjoittaa (tarkoitushakuisia) spekulaatioita siihen muotoon kuin ne olisivat tämän sijaan faktoja on hieman erikoinen. Luonnollisesti sieltä niinistöläisestä näkövinkkelistä on hyvä lähteä tulkitsemaan vaikkapa näin, mutta kannattaa miettiä niitä muitakin vaihtoehtoja - kuten vaikkapa sitä millaisia teidän puolivallattoman leskimiehenne ja meidän muumimammamme äänestäjät ryhminä ovat ja miksi tietty osa meistä jäi kotiin samalla kun te saitte hätäpäissänne mobisoitua kaikki mummot ja vaarit laarin pohjia myöten. Kyse ei siis välttämättä ole "kannatuksen muutoksesta" vaan siitä kuinka hyvin se kannatus tuli edustetuksi näissä vaaleissa. *vink*
ville

Posts: 3,780

#542 • • ville olen oikeasti ujo

Jone, 16.1.2006 11:29:
Mun mielestäni tapa kirjoittaa (tarkoitushakuisia) spekulaatioita siihen muotoon kuin ne olisivat tämän sijaan faktoja on hieman erikoinen.



Niin, tiedä sitten miten sinä asian näet, mutta kyllähän halosen kannatus tuli alas kuin lehmänhäntä ja väittäisin, että tällaista eroa ennakkoäänten ja varsinaisen päivän äänten välillä erittäin harvoi jos koskaan.

Se mistä tämä johtuu voidaan toki miettiä. Halosen kannattajat haluavat nähdä, että tämä johtuu vain ja ainostaan heikosta äänestysprosentista, kun taas niinistön äänestäjät haluavat nähdä, että ihmiset oikeasti alkoivat esim tv-tenttien ansioista miettiä, onko halonen sittenkään kovin hyvä vaihtoehto.

Itse olisin taipuvainen uskomaan, että kokoomuksen äänestäjät käyvät uurnilla vaaleista riippumatta. Pieni äänestysprosentti on toki syönyt halosen äänimäärää, mutta mielestäni ei siinä määrin kuin halosen kannattajat haluavat ajatella. Jos ja kun nukkuvat äänestäjät olisivat lähteneet liikkeelle niin äänimäärät olisivat todennäköisesti kasvaneet esimerkiksi popilistisella soinilla tai lahdella, ei suinkaan halosella.

En nyt tarkalleen muista, mikä oli halosen kannattajamäärä vaalipäivänä, mutta se taisi olla hieman yli 40%. Tämä on oikeesti paljon alempi kuin kukaan uskalsi veikata.
Jone

Posts: 8,258

#543 • • Jone Archibald Haddock

ville, 16.1.2006 11:42:
kirjoitus



Sano mitä sanot, vajaan kahden viikon päästähän se sitten nähdään ja voit kertoa jälleen kuinka Niinistö on vaalien moraalinen voittaja vaikka Halonen istuu seuraavatkin 6 vuotta. Mä menen nyt laittamaan punaisimman t-paitani päälle. *nauru*

Mähän en itseasiassa missään vaiheessa esittänyt eriävää näkemystä ensimmäisen kierroksen tuloksen syistä siinä muodossa, että uskoisin sen olevan ainoa tai varsinkaan absoluuttisen oikea. Musta on perin harmillista et teet niin omasi suhteen, koska se kielii lähinnä kyvyttömyydestä laaja-alaisempaan ajatteluun - tosin tyypillistä minä-keskeistä porvarimenoa sinänsä.
jUSSi

Posts: 1,377

#544 • • jUSSi äkäinen vanhus

ville, 16.1.2006 11:42:
---
Jone, 16.1.2006 11:29:
Mun mielestäni tapa kirjoittaa (tarkoitushakuisia) spekulaatioita siihen muotoon kuin ne olisivat tämän sijaan faktoja on hieman erikoinen.
---

Niin, tiedä sitten miten sinä asian näet, mutta...



Näkemyksiä on yhtä monta kuin on spekuloijia. Äänet ratkaisevat, onneksi :-)
mane

Posts: 137

#545 • • Edited mane
josbe [#22] kirjoitettu: 16.1.2006 10:42
Suomessa ammattiliitoilla on lailla taattu vakiintunut asema niin työpaikoilla kuin yhteiskunnan institutionaalisessa päätöksenteossa. Suurin osa suomalaisista kuuluu johonkin ammattiliittoon ja ay-liike on Suomessa tärkeä osa yhteiskuntaa. Itse asiassa kaikissa Pohjoismaissa järjestäytymisaste on maailman korkeimpia ja ammattiliitoilla on tärkeä asema sopimusosapuolina työ- sekä virkaehtosopimuksissa.

Eilen kolmosen vaalivalvojaisissa haastateltiin Alexander Stubbia. Hänelle kuulemma NATO-kysymys on näitten vaalien tärkein asia. Verotusasiat eivät välttämättä presidentinvaaleissa ole kuitenkaan se tärkein pointti, presidentillä kun on niihin tuskin nokan koputtamista. Ei sillä, etteikö se voisi olla sinun mielestäsi tärkein äänestyskriteeri.
----
Jos et ole tietoinen siitä, että ammattiyhdistyksiin kuuluminen on laskussa, eikä se, että ihmiset kuuluu liittoon,ja se että liitoilla on lailla taattu pysyvyys poista sitä seikkaa, että jos liitot eivät vaadi mitään ja myöntyvät joka asiaan niin työntekijöiden työolosuhteet huononevat koko ajan. Ei sillä presidentillä toivon mukaan ole mitään lopullista päätös oikeutta Nato-jäsenyydenkään suhteen. Ja jos on niin kansaa on taas viilattu ja pahasti.
Ja mikäköhän mahtaa olla se pää syy siihen, että Niinistöä pitäisi äänestää?


Ja en osannu quotea laittaa toiselta aiheelta.
Riku

Posts: 3,187

#546 • • Edited Riku The Little Prince

_mane_, 16.1.2006 12:01:
Jos et ole tietoinen siitä, että ammattiyhdistyksiin kuuluminen on laskussa, eikä se, että ihmiset kuuluu liittoon,ja se että liitoilla on lailla taattu pysyvyys poista sitä seikkaa, että jos liitot eivät vaadi mitään ja myöntyvät joka asiaan niin työntekijöiden työolosuhteet huononevat koko ajan. Ei sillä presidentillä toivon mukaan ole mitään lopullista päätös oikeutta Nato-jäsenyydenkään suhteen. Ja jos on niin kansaa on taas viilattu ja pahasti.
Ja mikäköhän mahtaa olla se pää syy siihen, että Niinistöä pitäisi äänestää?

Joo, ei liitot kyllä enää yksittäisten työntekijöiden etua puolusta, kyllä ne on aikamoisia poliittisia vasaroita lähinnä nekin nykyään imho. Ja toi Niinistön NATO-vouhotus nyt tuntuu niin tasantarkkaan vaalitempaukselta, jossa yritetään erottua ja vaikuttaa rohkealta puhumalla jostain kiistanalaisesta asiasta ja kalastaa sillä kannattajien ääniä. Ainakin asia on kummasti noussut näin vaalien alla esiin, ja nimenomaan Sauli on sitä käsittääkseni aina ollut nostamassa esiin.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

josbe

Posts: 1,982

#547 • • Edited josbe suomalainen juhlakinkku

_mane_, Jos et ole tietoinen siitä, että ammattiyhdistyksiin kuuluminen on laskussa

Olen tietoinen siitä, että järjestäytyminen on jonkin verran pudonnut huippuvuosista, mutta on Suomessa yhä todella korkeaa tasoa (70-80%).

eikä se, että ihmiset kuuluu liittoon,ja se että liitoilla on lailla taattu pysyvyys poista sitä seikkaa, että jos liitot eivät vaadi mitään ja myöntyvät joka asiaan niin työntekijöiden työolosuhteet huononevat koko ajan.

Voisitko tarkentaa? Olen eri mieltä tekemieni havointojen ja syntyneiden sopimusten perusteella. Olen jonkin verran tekemisissä erilaisten liittojen kanssa ja mielestäni ne pärjäävät ihan hyvin, ja tuo "työolosuhteet huononevat koko ajan" on todella yleinen heitto, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Kaikki on suhteellista. Suomessa kuitenkin työntekijän asema on suhteellisen turvattu jo lakiinkin perustuen, ja vielä turvatumpi se on, jos olet järjestäytynyt.

Ei sillä presidentillä toivon mukaan ole mitään lopullista päätös oikeutta Nato-jäsenyydenkään suhteen. Ja jos on niin kansaa on taas viilattu ja pahasti.

Viittasin lähinnä siihen, että ulko- ja turvallisuuspolitiikka ja presidentin vallan rajat ovat kuitenkin niitä aiheita, joista nimenomaisesti keskustellaan presidentinvaalien yhteydestä. Sattuneesta syystä.

Ja mikäköhän mahtaa olla se pää syy siihen, että Niinistöä pitäisi äänestää?

En minä vaan tiedä. En äänestänyt Saulia.
Tiinuliinu81

Posts: 510

#548 • • Edited Tiinuliinu81 Säätäjä

ville,
Siksi, että jokainen ääni rekisteröidään ja hylättyjen äänien osuus kertoo osittain siitä kuinka tyytymättömiä jengi on systeemiin.



No, mikä saatana sen systeemin pitäisi olla?!
Nyt voi kuitenkin kansa vaikuttaa, olisiko parempi että valinnan tekisi jokin ylempi taho,vai?

Vai netin kauttako se pitäisi toimia, ettei tarvitse hilata sitä persettään äänestyspaikalle..*justjoo*

--
Jos oisit kohtelias, hyvätapainen
jos oisit vähemmän vittumainen
tai äiti Teresan sukulainen...

Aidrian

Posts: 1,799

#549 • • Aidrian Furian Master

Mikki, [

Kävin kyllä äänestämässä. Vastasin samoin jo pari viestiä ylemmäs..
Ja mainitaan vielä sen verran, että oma ehdokkaani pääsi myös toiselle kierrokselle.


(quottaaminen kusee)


Joo, huomasin kyllä että olit vastannu jo aiheeseen, ja ihan hyvin vieläpä. Käytin vain samaa asiayhteyttä ja ihmettelin tätä protestiäänien antamista, ja nukkuvien puolueen saamaa kannatusta, joka tälläkin kerralla oli suurempi kuin esim. Niinistön saama äänimäärä. Viesti ei siis ollut yleinen dissaus sua kohtaan, tarkoitus olikin vain herättää aiheesta keskustelua.
toma

Posts: 2,009

#550 • • toma Tototoototo
No itse asiassa tämä nykyinen tapa kirjoittaa käsin numero lappuun ja laskea ne käsin on aivan naurettavan vanhanaikainen. Vähintäänkin tulisi siirtyä sähköiseen äänestykseen, ihanteellisesti toki jonkinlaisen biometrisen tms sähköisen tunnisteen avulla netin yli tehtävään.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Tarsu

Posts: 2,449

#551 • • Tarsu
Toivottavasti Tarjasta!

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

Individual

Posts: 10,942

#552 • • Edited Individual HYPNO!

toma, 16.1.2006 16:46:
No itse asiassa tämä nykyinen tapa kirjoittaa käsin numero lappuun ja laskea ne käsin on aivan naurettavan vanhanaikainen. Vähintäänkin tulisi siirtyä sähköiseen äänestykseen, ihanteellisesti toki jonkinlaisen biometrisen tms sähköisen tunnisteen avulla netin yli tehtävään.


Niin...vaikka kuinka hassulta se tuntuisikin, niin kaikilla ei vielä tuota nettiyhteyttä ole ja on varmaan syitä minkä takia kauheasti nettiä ei ole vielä tuohon tuotu sotkemaan, vaan äänestäjä piirtää numeron lappuun. Toki en näe, että tuokaan nykyinen järjestelmä nyt kauhean huono on, kun puoli tuntia- tunti vaalihuoneistojen sulkeutumisen jälkeen tiedetään jo aika pitkälti missä mennään, esim. nyt annettiin klo 20:30 jo ennuste, joka suurinpiirtein piti sijojen suhteen loppuun asti.

Kiva, jos klo 20 Tarmo Ropposen venaillessa tuloksia, hänen pitääkin ennakkoäänien julistamisen sijaan kertoa muutamalle miljoonalle ihmiselle, että valitettavasti kaikki annetut äänet ovat hävinneet mystisesti...Toki koneet voivat tiltata nytkin, mutta nykytilanteessa äänet ovat ainakin vielä säkeissä, joista ne voidaan laskea tarvittaessa uudelleen.

Noh, en ole tietenkään tällaisten sovellutusten asiantuntija, niin olisi oikeasti ihan kiva tietää, jos joku enemmän perillä asioista oleva voisi luonnostella nopeasti jonkun systeemin, miten vaalit voitaisiin käydä tulevaisuudessa ilman ihmisten menoa äänestyspaikoille ja lappurumbaa. Toki pystyyhän vaikka asuntolainankin hakea, ainakin noin periaatteessa netissä ja hoitaa muut pankkiasiat, joten miksei sitten tällaista, mutta edelleenkin tulee eteen miten sen vanhemman kansanosan äänestys hoidettaisiin.
ville

Posts: 3,780

#553 • • ville olen oikeasti ujo

*PinkBunnY*, 16.1.2006 16:43:
No, mikä saatana sen systeemin pitäisi olla?!
Nyt voi kuitenkin kansa vaikuttaa, olisiko parempi että valinnan tekisi jokin ylempi taho,vai?

Vai netin kauttako se pitäisi toimia, ettei tarvitse hilata sitä persettään äänestyspaikalle..*justjoo*



No mistä minä tiedän kun olen aina ihan virallisen äänen jättänyt *ding*

Lähinnä vaan kerroin siitä, että joku saattaa protestiksi jättää tyhjän äänen ja se protesti voi olla suunnattu siihen, että systeemi on mätä.

gsus ei tosta tarvii mitään vaaleanpunaista väriä naamalle vetää ....

Mut jos asiaa puhutaan niin imo demokratia on hyvin usein perseestä, koska kansa on tyhmää kuin saapas. Asiantuntijavaltio olisi imo paljon parempi.
Individual

Posts: 10,942

#554 • • Individual HYPNO!

ville, 16.1.2006 17:19:
Mut jos asiaa puhutaan niin imo demokratia on hyvin usein perseestä, koska kansa on tyhmää kuin saapas. Asiantuntijavaltio olisi imo paljon parempi.


Eli kansalla ei olisi mitään vakutusvaltaa mihinkään? ( Noh, sanotaanhan sitä nytkin, että ihan sama vaikka äänestää, mikään ei muutu koskaan. Kumma juttu sinänsä, että ns. vaihtoehtopuolueet ja ehdokkaat rypevät vaaleista toiseen muutaman prosentin kannatuslukemissa. )
Riku

Posts: 3,187

#555 • • Edited Riku The Little Prince

*PinkBunnY*, 16.1.2006 16:43:
No, mikä saatana sen systeemin pitäisi olla?!
Nyt voi kuitenkin kansa vaikuttaa, olisiko parempi että valinnan tekisi jokin ylempi taho,vai?

Vai netin kauttako se pitäisi toimia, ettei tarvitse hilata sitä persettään äänestyspaikalle..*justjoo*

Onhan demokratialle vaihtoehtoja. Ei siitä kovin kauaa ole kun tultiin tossa siihen lopputulokseen, että ns. valistunut diktatuurikin voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto kunhan siihen rakentaisi tarvittavat safeguardit väärinkäytön varalta. Valintaprosessi vain voisi olla hankala ,) Mutta tosiaan, ei demokratia kovin hyvä systeemi vielä ole, eli parempaa odotellessa...

Kansa on tyhmää ja narussa vedettävissä. Media jyllää.

--
Kyseenalaista aina kaikki.

Hansu

Posts: 481

#556 • • Hansu

::nibes::, 15.1.2006 21:35:
en äänestä, kOskaan. suOraan sanOttuna ei vaan jaksa kiinnOstaa.


Eikö jaksa kiinnostaa edes silloin, kun päätetään mm. julkisen liikenteen lippujen hinnoista, lähikauppasi säilymisestä tai uimahallien rahoituksesta, ts. asioista jotka koskettavat sinun elämääsi konkreettisesti (ja jos eivät nämä niin sitten jotkut muut vastaavat)? Näihin asioihin voisit vaikuttaa hyvin kunnallisvaaleissa. Mutta jos ei jaksa kiinnostaa, niin onnea valitsemallasi tiellä...
UzU

Posts: 2,361

#557 • • UzU [33100]

jUSSi, 16.1.2006 11:10:
Ei, vaan myös yritysten ja niiden omistajien on kannettava yhteiskuntavastuunsa. Jokaisen on osallistuttava yhteiskunnan kustannuksiin.



Tästä olen hyvinkin samaa mieltä. Olen sen verran vihreä että mielelläni kannattaisin jonkunlaisia porkkanoita mm. yritysten ekotekojen (kierrätys yms) lisäämiseen.

En myöskään ymmärrä tätä nykyistä "tulos on huono jos voiton kasvu ei kasva" mentaliteettiä. Nykyään ei riitä se, että yritys pyörii voitolla vaan sijoittajien himo on tyydytettävä voiton parannuksella. Tästä oravanpyörästä olisi päästävä jotenkin takaisin siihen, että riittävä tilanne on vakaa talous ja tulevaisuus.

Itse kun olen ollut palkollisena n. 7 vuotta ja yrittäjänä noin vuoden verran niin voin kyllä sanoa että oli helppoa olla toisella töissä. Mm. sairaslomat ja lomat muutenkin toimivat ihan eri tavalla.

Politiikka on kyllä kivaa. Olet mitä mieltä tahansa niin aina on joku eri mieltä ;)
vaavu

Posts: 1,324

#558 • • vaavu vara-vana

josbe, 16.1.2006 15:39:
---
eikä se, että ihmiset kuuluu liittoon,ja se että liitoilla on lailla taattu pysyvyys poista sitä seikkaa, että jos liitot eivät vaadi mitään ja myöntyvät joka asiaan niin työntekijöiden työolosuhteet huononevat koko ajan.
---
Voisitko tarkentaa? Olen eri mieltä tekemieni havointojen ja syntyneiden sopimusten perusteella. Olen jonkin verran tekemisissä erilaisten liittojen kanssa ja mielestäni ne pärjäävät ihan hyvin, ja tuo "työolosuhteet huononevat koko ajan" on todella yleinen heitto, jolla ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.



Omaan päähäni tulee heti kättelyssä kaksi alaa, joiden liitot ovat olleet liian kilttejä liian pitkään: lastentarhaopettajat ja sairaanhoitajat. Kun mitään ei ole vaadittu, tai jos on vaadittu, niin vaatimukset on jyrätty neuvotteluissa hyvin nopeasti, on seurauksena syntynyt tilanne, jossa näitä naisvaltaisia aloja voidaan riistää mennen tullen. Sen lisäksi, että työstä maksetaan sen tärkeyteen nähden pöyristyttävän alhaista palkkaa, työntekijöitä kyykytetään peräkkäisillä määräaikaisilla sopimuksilla. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on ihan yleisenä käytäntönä, että työnantaja saattaa pätkiä ilman vakituista virkaa olevien lastentarhaopettajien työsuhdetta niin, että kesällä he joutuvat olemaan työttömänä. Näin kätevästi tehden saadaan säästöjä myös loma- ja muiden työsuhde-etuuksien suhteen, kun nämä edut nollautuvat aina kesän jälkeen.


Kaikki on suhteellista. Suomessa kuitenkin työntekijän asema on suhteellisen turvattu jo lakiinkin perustuen, ja vielä turvatumpi se on, jos olet järjestäytynyt.



Mielestäni tällainen "asiat ovat vielä huonommin muualla" -argumentaatio ei ole kovinkaan kestävällä pohjalla. Vaikka työntekijän asema onkin täällä turvatumpi kuin muualla (ja on maita, jossa se on vielä turvatumpi), ei tämä ole mikään perustelu sille, etteikö epäkohtiin pitäisi puuttua.

Suomessa järjestäytyminen auttaa työntekijää vain, jos ay-liike pystyy puuttumaan epäkohtiin muutenkin kuin vain juhlapuheissa. Ongelmaksi on nykyisellään muodostunut, että ay-liike tuntuu kovimmin huutavan niiden puolesta, jotka työskentelevät miesvaltaisilla teollisuudenaloilla, eikä niiden, jotka eniten tarvitsisivat kohennusta työolosuhteisiinsa.
ville

Posts: 3,780

#559 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Individual, 16.1.2006 17:23:
Eli kansalla ei olisi mitään vakutusvaltaa mihinkään?



About joo.

IMO systeemi, joka perustuu 4v välein tapahtuvaan uudelleenvalintaan ei ole etu kansalaisille eikä valittaville. Lisäksi kansa on keskimäärin uskomattoman tyhmää (lm itseni, sillä en oikesti tiedä asioita kovin syvällisesti) ja tekee pääasiassa äänestyspäätöksiä yksinkertaisiin mielikuviin vedoten, ei faktoihin nojaten.

Demokratialla pääasiallisesti valitaan henkilöitä joilla ei ole minkään sortin pätevyyttä hommiin joita he hoitavat ja siten asiat usein menevät enemmän tai vähemmän päin persettä.
AndyE

Posts: 129

#560 • • AndyE
Niinistö tietysti. Muumimammalla oli aikaa 6 vuotta näyttää. Ei se huonoja tehnyt mutta ei se oikeastaan mitään hyvääkään. Ei enää toista 6 vuotta junnata paikallaan!

--
It's not about the size of the dog in the
fight, it's about the size of the fight
in the dog.