utopia, 29.11.2005 23:05:
Poliiseilla, pokeilla, vartijoilla, tullimiehillä ja rajavartijoilla on sellanen hyväveli-systeemi, että yksittäiset "rikkeet" annetaan anteeks.
Hassua, mä en oo tollasesta kuullukaan ja kuitenki oon alalla työskennelly vuosia ja opiskelen sitä päätoimisesti korkeekoulussa.
Mun käsittääkseni poliisilla ei hirveesti oo siihen sanomista, jos joku menee nostamaan pahoinpitelysyytteen portsaria/vartijaa vastaan. En sitten tiedä miten tää homma toimii pienemmillä paikkakunnilla, mut mitään velimeininkiä ei ainakaan Helsingissä oo havaittavissa. Vartijat pitää keskenään yhtä ja portsarit keskenään ja usein myös vartijoiden kanssa ku pääasiassa tuppaa olemaan samaa porukkaa kaikki, mut poliisi on sit jo sellanen taho et se kattoo nenänvartta pitkin kavereita jotka on ollu vaativassa kohteessa kentällä pidempään ku osa konstaapeleista on ollu täysikäsiä.
Tullimiehet ja rajavartijat on sit kyl taas aivan eri porukkaa. Niiden ja poliisin väleistä en tiedä, mut tullissa ei paljoo silmää vinkata vaik yrittäis kuinka vartijakorttia vilautella.