Vinkkejä kämpän vuokraamiseen?

79 posts, 4 pages, 20,913 views

Darkness

#41 • • Darkness Spank~monkey
Seurakunnat tarjoo kaikissa isommissa kaupungeissa kohtuu hintaisia asuntoja vuokralle.
Et kannattaa niiltäkin kysyä.

--
There aint no party like an alcoholic party!

ezzy

#42 • • Edited ezzy Droid-pappa

Hansu, 5.10.2005 11:05:
---
Kyse ei ole todellakaan kympistä tai edes kahdesta vaan paljon isommista summista.

Tässä pari esimerkkiä:
-asuin 32m2 yksiössä Puistolassa 15 min junamatkan päässä rautatieasemasta, vuokra 230e /kk. Eräs kaverini asui Harjutorilla Kalliossa 20m2 yksiössä (jossa ei ollut edes suihkua) ja vuokraa oli muistaakseni n. 400e /kk.
-tällä hetkellä asutaan 60m2 kaksiossa (asunnolla ikää n. 20 v.) Kontulan liepeillä, matkaa keskustaan 18 min metrolla, vuokra 430e /kk. En uskalla edes ajatella millaisen hinnan joutuisin Kalliossa maksamaan saman kokoisesta ja tasoisesta asunnosta... Ja vaikka asuisin lähempänä keskustaa en kuitenkaan säästäisi esim. bussilipussa, koska joutuisin ostamaan sen työmatkoja varten asunpa sitten missä tahansa.

Mulla oli 30.5m2 kämppä Jokiniemessä, Tikkurilan kupeessa, muutaman minuutin kävelymatka sekä tiksin, että hiekkaharjun assalle. ja vuokra 420Eur/kk. Ton sun puistolan kämpän vuokra oli kyllä hävyttömän halpa, jos oli tavallinen vuokrakämppä eikä mikään opiskelijaluukku.

Nykyisen 46m2 kämpän vuokrahinta olis joku 750Eur/kk (jos ei olisi työsuhdekämppä), joka on kyllä suolainen hinta, vaikka Haukilahti onkin hemmetin mukava paikka asua.

Itä-helsinkiin en kyllä muuttaisi, vaikka säästäisin 50% vuokrassa...
kilobitti

#43 • • kilobitti 1-2-3 techno
Vakuutusyhtiöillä on usein suuret määrät asuntoja sijoitusasuntoina. Vuokrat on ihan kilpailukykysiä, mut ei sentään mitään anttila-alennuksia. Itse asun Koti-Varman (osa Sampoa) omistamassa kämpässä.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Jinx

#44 • • Jinx Superfeminine
VVO:lla on kelpo asuntoja ja takuuvuokrakin on kohtuullinen 250e sen saa sitte takas puolenvuoden asumisen jälkeen jos on maksanu vuokrat ajallaan. Muutenkin kaikki asiat hoidettiin tosi hyvin kun mulla oli niiltä kämppä vuokralla.

--
Pyllykkä

$

#45 • • $ Destination weekend!
Tässä olisi muutama esimerkki siitä mitä jotkut ystäväni maksavat/ovat maksaneet vuokraa kämpistään viimeisen vuoden aikana. Kaikki nämä kaikki ovat siis yksityisiltä, vapailta markkinoilta:

Punavuori 17m2, 250e/kk

Pihlajisto 31m2, 430e/kk

Hermanni 30m2, 450e/kk

Kallio 15m2, 350e/kk

Kamppi 23m2, 420e/kk

Keskusta ~20m2, 500e/kk

Taka-Töölö 35m2, 600e/kk

Kallio 55m2, 750e/kk

Meilahti 65m2, 650e/kk

Kunto näissä kämpissä on kaikkea tyydyttävästä hyvään.
Freja

#46 • • Freja Sihteeri

innae, 6.10.2005 03:52:
Mistäs kannattaisi etsiä vuokrattavia kämppiä, kun tuolta oikotie.fi ei löydy mielenkiinotisia?
Alkaa tämä pelleily kaupungin vuokrakämpän kanssa vituttamaan (vessamme on homeessa, mutta työnjohtajan mielestä se ei ole, etc...).

Ootteko katellu ensin sitä kaupungin vaihtoasuntopörssiä? http://onet.tehonetti.fi/asuntoasiainosasto_fi/onet/porssi/ Mä löysin tuolt ihan mukaviakin kämppiä, mut ei nyt olla muuttamassa niin ne saa toistaiseksi olla *hihu*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Avernian

#47 • • Avernian Kerettiläinen

Freja, 5.10.2005 22:01:
---
OCS, 5.10.2005 10:42:
Täällä on hyvä olla. *joo*

Missäs kohtaa P-Haagaa asut? Mua ainakin on alkanut vähän häiritsemään noi yläostarin densot ja nuoriso. Kerran tullut turpaan ilman syytä kun nousin bussista, kaupoissa on näppäreitä joka päivä, meidän salille ja bilishuoneelle yritettyä murtauta, nuoret kinuaa tupakkaa ja viinaa ja juuri tuossa tapettiinkin joku mies.
Muuten kyllä kaupungin halvin vuokra mun opiskelija-asunnossa, ja loistavat luontaisedut. Pois en ole muuttamassa ihan heti.

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

Freja

#48 • • Freja Sihteeri

Avernian, 6.10.2005 10:40:
Missäs kohtaa P-Haagaa asut?

Täs Äyripolulla, eli ihan aseman vieressä. Noh, polkupyörästäni pöllittiin etupyörä, mutta muuta ei oo täällä tapahtunut minulle. En tiä johtuuko se siitä että oon nainen vai mistä, mutta oon onnistunut välttämään kaikki tuollaiset turpiinsaamiset jne. Paljon liikun äijäni kanssa joka on kai sit nii pahiksen näköne et kukaa ei uskalla käydä sille vittuilee/kimppuun *nauru*
No, really, kyl muakin hieman epäilyttää täälä liikkua, eikä oloa helpottanut se kun se mies tapettiin, mutta en sitten tiedä johtuuko se pelko pimeän pelostani (kuljen paljon aamuöisin tuon mettän läpi). Päivisin ei pelota ollenkaan kuitenkaan.
Ainoo mikä tällä hetkellä mua häiritsee täällä, on tuo samperin työmaa. Meiän vieree rakennetaan jotai saamarin palvelutaloa ja ne tykkää räjäytellä tuota maata niin että meiän ikkunat helisee ja pelkään että ne hajoo viel joku päivä.
Mutta en oo kyllä muuttamassa pois, en. Tunsin oloni paljon turvattomammaksi kun asuin Hermannissa.

--

purrr-

#49 • • Edited purrr- naked chef
Keskustan-alueelle tai sen lähelle muuttaessa on hyvä ottaa huomioon läheisten liikenneväylien melu. Vaikka se ei tuntuisi miltään kun ikkunat on kiinni, kannattaa ikkunoita pitää hetki auki ja miettiä, pystyisikö samalla nukkumaan. Vaikka harvempi nukkuu talvella ikkunat auki, niin jos ei halua heti muuttaa, kannattaa miettiä myös millainen asunto on kesäaikaan. Moni kämppä kuumenee auringonpaisteessa niin, että yöllä ainoaksi vaihtoehdoksi jää ikkunat auki nukkuminen. Esimerkiksi raitiovaunut ovat yllättävän äänekkäitä, ja ne kulkevat suhteellisen usein. Lisäksi vilkkaasi liikennöidyiltä kaduilta kantautuu sisään aivan älyttömästi mustaa pölyä. Tämän vuoksi ei kannata "dissata" sisäpihan kämppiä, ikkunoiden suuntautuminen sisäpihalle päin vähentää esimerkisi meteliä useissa tapauksissa huomattavasti. Toisaalta sisäpihan kämpät saattavat olla (tietysti sisäpihan koosta riippuen) pimeämpiä.

Asuntoa vuokratessa kannattaa selvittää myös pyykkituvan sijainti, jos kone ei mahdu kämppään, sekä se, että jos asuntoon kuuluu verkkokellari/varastokoppi, että sen lukkoon on oikeasti asunnon haltijalla avain ja että sinä voit myös käyttää sitä.

Ja lisäksi: älä usko mitään lupauksia ennenkuin itse näette jotain. Joten jos olet katsomassa asuntoa, pyydä kierrosta myös pyykkituvalle, ullakolle jne.

Helsingin keskusta-alueella asumisessa on puolensa ja puolensa.

--
<3 maastohiihto, peti ja keittiö.

Freja

#51 • • Freja Sihteeri

Hansu, 6.10.2005 11:13:

Nämä kämpät on tarkoitettu vain kaupungin vuokra-asunnoissa jo asuville, jotka haluaisivat vaihtaa asuntoa jonkun toisen vuokralaisen kanssa. Ensin pitää siis päästä kaupungin asuntoon, joihin ei yleensä huolita opiskelijoita, tulorajat on varsin tiukat jne.

Tiedän, siksi quottasinkin innaee, sillä he asuvat kaupungin vuokrakämpissä.

--

z

#52 • • z
sijainnin valinnasta.

mitkä paikat ovat sellaisia, joihin sinun pitää ehdottomasti liikkua? tällaisia voivat olla esim työ/opiskelupaikat ja kenties jokin harrastuspaikka tai esim jotkut ravintolat/klubit. kuinka pitkän työ/koulumatkan haluat? sillä on oikeasti paljon eroa, kuluttaako arkipäivisin matkoihin 15 vai 45 minuuttia suuntaansa.

entä iltamenot? kätevintä on kävellä. tosin jos kilometrejä on useampia ja taskunpohjalle on jäänyt kolikoita, niin houkutus taksin käyttöön lienee monella suuri. jos käytännössä päädyt ajamaan keskustasta taksilla espooseen joka viikonloppu, niin keskustaan muutto saattaisi tulla kokonaisuutta katsoen edullisemmaksi, vaikka vuokra olisikin korkeampi.

itse helsinkiin muuttaessani merkkasin kartalle työpaikan (keilis) ja yöpaikan (rosis). tavoitteena oli, että töihin pitää päästä nopeasti julkisilla ilman vaihtoja ja baarista kävellen kotiin. kohde-alueeksi muodostui punavuori/kamppi. ihan tuohon ei päästy ja nyt matkoihin menee aivan liikaa aikaa. oma vika.
z

#53 • • z

purrr-, 6.10.2005 11:03:
Keskustan-alueelle tai sen lähelle muuttaessa on hyvä ottaa huomioon läheisten liikenneväylien melu.

totta. ja sama juttu vielä moottoriteiden, junaratojen ja baarien kanssa. sivukadut, jotka eivät osu millekään öisille läpikulkureiteille ovat kaupungissa rauhallisimpia.
clupipeipe

#54 • • clupipeipe

miikkah, 6.10.2005 11:37:
sijainnin valinnasta.

Rahassa mitattuna tulen joka tapauksessa häviämään jos/kun muutan Stadiin. Maksan nyt vain vastiketta eli kyllä sillä erotuksella (vuokra-vastike) ajaa aika paljon taksilla. Mut mikä on hermojen hinta *vink*? Käytän nykyään työmatkoihin vähintään 30 min (30km)/suunta ja matkalle mahtuvat about kaikki ruuhkaisimmat väylät =rassaavaa ruuhkassa tökkimistä. Tosin olen kovasti vaihtamassa duunia, mutta sitä suuremmalla syyllä esim. Vallila olisi poikaa. Näen unia työmatkasta, jonka voisi kulkea vaikka fillarilla *sydän*

Yöbussit on pain ja viikolla taksi on ainoa vaihtoehto, jos ei halua poistua bileistä yhden aikaan. Ja ne taksijonot...parhaimillaan olen odotellut kyytiä semmoiset 1,5 tuntia.

Harrastukset on tällä hetkellä Espååssa, mutta voisin hyvin ja mielelläni sheikata äässiä jossain Helsingin moooonista tanssikouluista. Myös suurin osa kavereista asuu Stadissa.

Saitte kyl Kallion kuulostamaan sen verran pelottavalta, että jollen saa kämppää esim. Torkkelinmäeltä, niin pitänee preferoida vaikka sitten Töölöä. Juppi mikä juppi *hih* *nauru* *justjoo*
äm

#55 • • äm
Itse muutin Kalliosta Espooseen maaliskuussa. Ikinä ette saa mua enää takasin sinne.

Kallio oli ihan ookoo paikka elää baarikärpäsaikoina. Kotiin oli helppo kävellä pilkun jälkeen ja siinä tassutellessa pääkin vähän selvisi. kalliossa oli kivaa. Tasan kerran kolmen vuoden aikana koin uhkaavan tilanteen yön pimeydessä.

Ero Kalliolla ja Espoolla on (ylläri ylläri) kuin yöllä ja päivällä. Kun Kalliossa kävelin aamuisin metrolle, matkalla oli puluja, lasinsirpaleita ja juoppoja. Täällä dösärille kävellessä näkee oravia ja pupuja. Niistä en enää luopuisi. Olen vanha pieru.

Kallion plussat ja miinukset:

+ kaverit asuu usein lähellä (kävelymatkan päässä)
+ baarista voi kävellä kotiin
+ et ole yölläkään koskaan yksin kaduilla
+ lähteminen johonkin ei ole niin suuren työn takana

- juopot ja huumehörhöt haluavat jutella sinulle kadulla
- et koskaan tiedä, mitä eritteitä saatat matkallasi löytää
- joudut vältellä katsomasta ihmisiä silmiin, ettet saisi jotain kilipäätä kimppuusi
- kulmien pahin öykkäri saattaa asua juuri sinun naapurissasi
- talot ovat vanhoja ja siitä seuraa lauma muita ongelmia (joita pitää sietää, jos haluaa ihanat, korkeat huoneet, puulattiat tai ikkunasyvennyksen)

Itse vuokraamisesta:

Muuttaessani pois, hoidin itse asunnon seuraavan asukkaan valinnan. Pistin ilmoituksen nettiin ja sovin yhteensä 7 näyttöä. Tein hakijoita varten kaavakkeen, jossa saivat kertoa itsestään asunnon omistajalle (joka lopulta suoritti valinnan asettamistani ehdokkaista).
Tiesin, millä ansioilla olin itse aikanani saanut asunnon, joten osasin suositella hakijoita kertomaan koulutuksestaan, työstään ja harrastuksistaan. Sellaiset asiat ovat hyvin tärkeitä eläkeikäisille vuokranantajille.
Hakijoita kävi muistaakseni 10. Suoritin rajauksen mutu-periaatteella. En valinnut jatkoon ihmistä, joka ei tiennyt Helsingissä asumisesta mitään. Muuttaessaan Kallioon, pitää mielestäni tietää, mihin on lähdössä. Kallio ei ole kuten mikä tahansa asuinalue.
En valinnut jatkoon huonosti suomea mongertanutta poikaa, jolla tiesin tulevan ongelmia kommunikoinnissa vanhan vuokraemännän kanssa. Ei olisi ollut reilu valinta ystävälliselle mummoikäiselle.
En valinnut jatkoon tyttöä, joka aluksi vaikutti mukavalta, mutta siirtyi sitten kämpän toivossa perseennuolemiseen. Kyseli kaikenlaista ja mielisteli. Vuokralaisena varmaan ihan hyvä, mutta kun kerran ämmälle oli annettu langat käteen, niin v*ttujako sitä mielistelijää valitsemaan.
En valinnut jatkoon ihmistä, joka ei kysellyt asunnosta juurikaan mitään.

Valitsin jatkoon ihmisiä, jotka olivat joko asuneet Kalliossa ennenkin tai tiesivät vallan hyvin, millaista aluetta se on. Valitsin jatkoon ihmisiä, jotka vaikuttivat rehellisiltä ja normaaleilta. Valitsin ihmisiä, joilla oli opiskelu- tai työpaikka ja selkeät kuviot. Ihmisiä, jotka olivat juuri eronneet pitkistä suhteista ja haluna oli saada asua yksin. (Mitä pahemmin eksä on rikkonut sydämen ja luottamuksen kaikkiin miehiin/naisiin, sitä pidempiaikaisen vuokralaisen henkilöstä voi saada! Eipä ole heti muuttamassa isompaan asuntoon yhteen kumppaninsa kanssa.)
Valitsin jatkoon ihmisiä, joille itsekin voisin vuokrata oman asuntoni.

Suosittelen siis esiintymään normaalina yksilönä. Pukeudu siististi. Kättele. Kysele asunnosta, mutta älä mene liiallisuuksiin. Kysy, kauanko edellinen vuokralainen viihtyi asunnossa (ja mahdollisesti, miksi tämä lähti). Kysy kaikkea, mitä muutkin ovat jo kommenteissaan tässä topikissa ehdotelleet.

Vuokranantajia on erilaisia (no shit). Tämänhetkinen ei kokenut tarvetta tavata asukkejaan lainkaan ennen vuokrasopimuksen allekirjoitusta. Edellisestä tuli yllättävän läheinen "isovanhempi", joka antoi joululahjaksi rahaa ja pois muuttaessanikin paketin ja kauniin kirjeen.
Yritä lukea vuokranantajaasi. Mitä hän mahdollisesti haluaa tietää ja mikä kannattaa nielaista.
Toki, jos asuntoa välittää joku työhön palkattu firma, homman luonne muuttuu. Silloin voit harkita kysymyksiäsi uudelleen.

En muistele Kalliota pahalla, se oli vaihe elämässäni.
Täältä merimaiseman ääreltä voin lisätä, että onneksi jo mennyt vaihe.

--
Ei omenapuusta kauas putoa.

OCS

#56 • • OCS
Sen verran piti vielä lisäämäni, että jos etsii vuokra-asuntoa, paras tapa on pistää lehteen ilmoitus. Sunnuntain hesari on toimiva.
z

#57 • • z

OCS, 6.10.2005 13:02:
Sen verran piti vielä lisäämäni, että jos etsii vuokra-asuntoa, paras tapa on pistää lehteen ilmoitus. Sunnuntain hesari on toimiva.

Toimii erityisesti silloin, kun ajankohta on otollinen.

Jos mahdollista, niin vuokraus kannattaa ajoittaa touko-kesäkuulle. Tuolloin vapautuu suuri määrä asuntoja mm. opiskelijoiden lopettaessa lukuvuoden. Heinä-lokakuuta kannattaa vastaavasta syystä välttää viimeiseen saakka.

Itse laitoin joku vuosi sitten toukokuussa lehteen (sunnuntain, luonnollisesti) normaalin, hyvin tehdyn opiskelija haluaa vuokrata -ilmoituksen. Sain ensimmäisen vuorokauden mittaan yli 30 tarjousta(!). Kävin katsomassa neljä varteenotettavimmalta vaikuttanutta ja otin parhaan.
#58 • • Annakins Guest

ezzy, 6.10.2005 08:18:

Kuten tänään aamupäivällä tossa sanomaluukussakin jo vähän todettiin, on asuinalueista puhuminen näköjään täysin mahdotonta ilman, että siitä tulee kamala huutokilpailu. Kuitekin loppupeleissä jokaisella on ne omat kriteerit ja syyt miksi asuu/haluaa asua jollain tietyllä alueella. Mä en vaan oikeesti jaksa enää kuunnella sitä samaa vanhaa laulua, että Helsinki, ja varsinkin helsinkiläiset, on perseestä ja Itä-Helsinki pelkkää ghettoa jnejnejne. Ei millään tolla oo kuitenkaan mitään väliä ja kukin asuu siellä missä tuntee olonsa kotoisaksi. Kyllä mäkin oon usein sanonu, että ikinä en muuttais takas Vantaalle enkä Espooseen, mutta on täysin mahdollista, että 10 vuoden kuluttua ajattelenkin jo toisin. Ja sitä paitsi, kaikilla kaupungeilla ja kaupunginosilla on ne omat hyvät ja huonot puolensa :D

Mä oon itse asunut viimeiset 16 vuotta juuri Itä-Helsingissä eikä mulla ole todellakaan mikään kiire muuttaa täältä minnekään. Myönnetään, että Herttoniemen metroasemalla hengaa vähintäänkin epämääräistä porukkaa, ja tossa Sahaajankadulla on kodittomien asuntola, mutta ei siitä oo mulle koskaan koitunut mitään ongelmia

Ja oonks mä ainoa,jonka mielestä vaikuttaa siltä, että yleisen mielipiteen mukaan Itä-Helsingin denat ja hämäräjengi on pahempia ja kuvottavampia kuin Kurvin denat... :D *täh*

#59 • • ville olen oikeasti ujo

Annakins, 6.10.2005 13:31:
Ja oonks mä ainoa,jonka mielestä vaikuttaa siltä, että yleisen mielipiteen mukaan Itä-Helsingin denat ja hämäräjengi on pahempia ja kuvottavampia kuin Kurvin denat... :D *täh*

Et, molemmat on yhtä hirveitä, mutta kalliota pidetään parempana paikkana koska kyseinen alue on kaupunkimaisempi ja lähempänä keskustaa. Parempi siis asua lähempänä keskustaa jos denoja joutuu katsomaan joka tapauksessa (tai näin taitaa jengi ajatella)

Jos mun pitäisi valita sanoisin et kallion denat on hirveämpiä, koska siellä tuntuu asuvan hulluja jotka ottaa kontaktia. Itä-helsigin denat on samanlaisia kuin espoossa eli ne elää enemmän omissa oloissaan eikä häiritse ohikulkijoita. Erona espooseen taitaa olla, että määrällisesti itä-helsingissä on denoja enemmän ja ne kerääntyvät enemmän yhteen paikkaan kuten metroasemille.

IMO itä-helsingin suurin ongelma on, että vaikka sieltä löytyy tosi kivoja paikkoja, varsinkin julkisia käyttävät "joutuu" kulkemaan niiden "vähemmän" miellyttävien paikkojen läpi. Esim herttonimessä on todellaisia luksuspaikkoja, mutta eipä se paljoa lohduta jos joka päivä kulkee metroaseman läpi :(

Mutta en taida edes aloittaa mitä vikaa on aurinkolahdessa :D
ezzy

#60 • • ezzy Droid-pappa

Annakins, 6.10.2005 13:31:
---
ezzy, 6.10.2005 08:18:

---

Kuten tänään aamupäivällä tossa sanomaluukussakin jo vähän todettiin, on asuinalueista puhuminen näköjään täysin mahdotonta ilman, että siitä tulee kamala huutokilpailu. Kuitekin loppupeleissä jokaisella on ne omat kriteerit ja syyt miksi asuu/haluaa asua jollain tietyllä alueella. Mä en vaan oikeesti jaksa enää kuunnella sitä samaa vanhaa laulua, että Helsinki, ja varsinkin helsinkiläiset, on perseestä ja Itä-Helsinki pelkkää ghettoa jnejnejne. Ei millään tolla oo kuitenkaan mitään väliä ja kukin asuu siellä missä tuntee olonsa kotoisaksi. Kyllä mäkin oon usein sanonu, että ikinä en muuttais takas Vantaalle enkä Espooseen, mutta on täysin mahdollista, että 10 vuoden kuluttua ajattelenkin jo toisin. Ja sitä paitsi, kaikilla kaupungeilla ja kaupunginosilla on ne omat hyvät ja huonot puolensa :D

Mä oon itse asunut viimeiset 16 vuotta juuri Itä-Helsingissä eikä mulla ole todellakaan mikään kiire muuttaa täältä minnekään. Myönnetään, että Herttoniemen metroasemalla hengaa vähintäänkin epämääräistä porukkaa, ja tossa Sahaajankadulla on kodittomien asuntola, mutta ei siitä oo mulle koskaan koitunut mitään ongelmia

Uutisia nyt on paha sanoa totuuden torviksi, mutta en muista nähneeni hetkeen kyllä mitään negatiivisia yleistapahtumia (varkauksia, murtoja, raiskauksia, jengipahoinpitelyjä tms) Helsingin länsipuolen suunnalta. Eikä asuinalueeni läheisyydessä ole myöskään mitään epämääräisiä kulkijoita, pahansuopia teinijengejä, meluajia, saasteita eikä mitään muitakaan näkyviä lieveilmiöitä.

En vaan lämpene millekään Itä-helsingin kaupunginosien elämäntyylin osa-alueelle pätkääkään. En arkkitehtuurille, ilmapiirille, vuokratasolle, turvallisuudentunteelle jne.

Tämä on vain oma mielipiteeni. En ole koskaan asunut ko. kaupunginosassa, mutta useasti vieraillut ja ajellut sielläpäin. Tällä hetkellä mielipiteeni on se, että Espoo olisi paikka, jossa lapseni kasvattaisin ja vieläpä ylivoimainen valinta.

Kokemukseni pohjautuu vain parin vuoden asumiseen Tikkurilassa ja nyt 1½v Jedassa