Vinkkejä kämpän vuokraamiseen?

79 posts, 4 pages, 20,855 views

clupipeipe

#1 • • clupipeipe
Minunkin on tullut aika helsinkiläistyä. Ehkä. Mulla on ollut himasta muuttamisen jälkeen pappa betalar-tyyppinen asumisratkaisu, eikä mulla ole oikein mitään käsitystä kämpän vuokraamisen käytännöistä. Olen huomenna menossa ekaan näyttöön ja kaipaisin jotain henkistä tukea siihen mitä kysyä, miten käyttäytyä ja mihin kiinnittää huomiota. Onko vuokranantajat lähtökohtaisesti kusettajia? Onko kämpät pääsääntöisesti pommeja? Onko sopparit täynnä pienellä kirjoitettuja porsaanreikiä?

Ja vielä alueesta...voiko espoolainen kermaperse muuttaa Kallioon? *vink* Onko sekin kaupunginosa nykyään jakautunut hyvään ja huonompaan (=levottomampaan) osaan ja mikä on mitäkin? (Okei, tästähän tavallaan on jo aihe mut eikös sen vois ympätä kivasti tähän uuden kylkeen, jookojooko)

Kertokaa kaikki ja etenkin se, mitä en osaa kysyä. Kiitän *hymy*
ella_

#3 • • ella_
Kallion liepeillä asuvina minä ja kumppanini voimme sanoa, että täällä todellakin on rauhatonta öisin ja muutenkin äärimmäisen epämiellyttävää. Mutta me ollaankin tyyppeinä sellasia, että rauhallinen ympäristö olis poikaa. Silloin kun tänne muutin 18-vuotiaana tykkäsin alueesta ja sen "eläväisyydestä" paljonkin.. nyt 3,5v jälkeen on ehdottomasti aika muuttaa pois. Aika aikaansa kutakin. Uskoisin, että kallion eri alueissa on eroja, mutta tätä hesari-flemari-vaasankatualuetta en suosittele, jos haluu nukkua yönsä rauhassa ikkuna auki tai olla heräämättä välillä siihen että rappukäytävässä melutaan tai portaiden alla nukkuu spuge. Vaarallista täällä ei kyllä ole vastoin monien ulkopaikkakuntalaisten käsityksiä.

--
Elementary, my dear.

clupipeipe

#4 • • clupipeipe

ella_, 4.10.2005 21:32:
Uskoisin, että kallion eri alueissa on eroja, mutta tätä hesari-flemari-vaasankatualuetta en suosittele, jos haluu nukkua yönsä rauhassa ikkuna auki tai olla heräämättä välillä siihen että rappukäytävässä melutaan tai portaiden alla nukkuu spuge.

Höh, toi kolmiohan on ihan käsillä olevan luukun naapuria...*uuh*
anqqa

#5 • • anqqa tirehtööri

clupipeipe, 4.10.2005 21:57:
Höh, toi kolmiohan on ihan käsillä olevan luukun naapuria...*uuh*

joo sörkän päädystä kehottaisin kyllä pysymään kaukana, mut esim näin ihan ex tempore heittona joku 5. linja on jo ihan jees ja rauhallisemmasta päästä.

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

#6 • • ville olen oikeasti ujo

clupipeipe, 4.10.2005 21:23:

Ja vielä alueesta...voiko espoolainen kermaperse muuttaa Kallioon? *vink*

Riippuu varmaan siitä onko kerma aitoa kermaa vai feikkiä *vink*

Jos se kallio epäilyttää niin ota pikkusen vähemmän tilaa mut sama vuokra jostain töölöstä ...

Itse vuokraamisesta en paljoa tiedä, kun en yksityisiltä markkinoilta ole koskaan vuokrannut. Voisin kuvitella että kannattaa päällisin puolin katsoa että kaikki on kunnossa ja jos kämppä kiinnostaa yrittää olla "kunnon vuokralainen" ts vähän miettii miten esittelee itsensä, pukeutuu, käyttäytyy jne. Ei varmaan olisi pahitteeksi jättää yhteystiedot joissa enemmän kuin "Kalle, 1234567". Tosin jos oot ainoa joka sen kämpän haluaa, niin ei varmaan oo väliä :)

Toivottavasti löytyy mieluisa :)
hege

#7 • • hege

mayah, 4.10.2005 22:01:
Ensimmäisenä ainakin tulee mieleen se, ettei kannata allekirjoittaa sopimusta, joka velvoittaa sinut asumaan kämpässä vuoden.

Noh täällä päin kaikki välitetyt on semmoisia. Ei siinä mitään ongelmaa ole, kun katsoo että sopimuksessa on määritelty sakkomäärä sopimuksen purkamisesta. Mulla on yhden kuun vuokran kokoinen.
tumpsi

#8 • • tumpsi rekisteröitymätön

hege, 5.10.2005 09:48:
---
mayah, 4.10.2005 22:01:
Ensimmäisenä ainakin tulee mieleen se, ettei kannata allekirjoittaa sopimusta, joka velvoittaa sinut asumaan kämpässä vuoden.

Mä en o oikeen koskaan tajunnu tota vuoden vuokrasopparia, siinä samalla hetkellä kun allekirjoitat sopimuksen, myös irtisanot itsesi siitä kämpästä. Onhan se toki todennäköistä että saat halutessasi asua siinä yli sen vuoden, MUTTA...
Hansu

#9 • • Hansu

voiko espoolainen kermaperse muuttaa Kallioon? *vink*

Miksimiksimiksi kaikki haluaa Kallioon?!?! Sillä hinnalla millä Kalliosta saa kämäsen ja homeisen sillipurkkiyksiön saa esim. 10 min metromatkan päässä keskustasta tilavan ja valoisan kaksion aivan yhtä hyvien palveluiden ääreltä. Ja uskokaa tai älkää, mutta Kontulan ostarilla on rauhallisempaa kuin Kalliossa.

En vain yksinkertaisesti pysty tajuamaan tätä Kallio-vimmaa.
#10 • • Galadhan Guest

mayah
Niin joo, toi on se toinen puoli asiassa, mitä en ole edes tullut miettineeksi. Onhan se aika ikävää, että jos kämppä on täydellinen ja asuisit siinä mielelläsi, se lähteekin alta 12 kuukauden kuluttua.

Hyvin usein nämä jatkuu niin, että vuoden jälkeen sopimusta yleensä jatketaan samalle vuokralaiselle, mikäli homma on toiminu ongelmitta puolin ja toisin, ellei asunnon omistaja tarvitse luukkuaan omaan käyttöönsä tai laita sitä vaikka myyntiin. Vuokranantajallekin helpompaa tehdä niin, kuin etsiä uutta vuokralaista joka vuosi.

Yleisesti vuokra-asuntoa etsiessä mayah jo mainitsi aika kattavan listan huomioon otettavista asioista, mutta lisäisin siihen vielä mahdollisen autopaikan selvittämisen. Tuossa tilanteessa missä clupipeipe tällä hetkellä on kannattanee etsiä sopivaa kämppää kaikessa rauhassa, kun pakottavaa tarvetta tai kiirettä ensimmäisten vastaantulevien luukkujen vuokraamiseen ei ole.
#11 • • emppu Guest
Itse olen asunut nyt pari vuotta alppilas. Verrattuna naapuri kallioon ni ero on kyl ku yöl ja päiväl. Huomattavasti rauhallisempaa tääl puolel
Hyzenthlay

#12 • • Edited Hyzenthlay myrkynsekoittaja

Hansu, 5.10.2005 10:14:
Miksimiksimiksi kaikki haluaa Kallioon?!?!

No vaikka siks, että kallioon voi kävellä yöllä. Ei se metro paljoa lohduta, kun ei se kulje 00-06.00 välisenä aikana. Lisäksi kallio on _kaupunkia_. Ei mulla ainakaan oo sellanen olo, et asuisin kaupungissa, ku asun täällä helvetin viikissä keskellä ei mitään *nauru*

niin... mun pitää kans päästä kokeen, millanen paikka kallio on asua *hih*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

remotion

#13 • • remotion nostatus guru
ehkä johonkin siihen kansallisteatterin ja ympyrätalon lähistöön voisit muuttaa,ota heti kaksio, hinnat ei oo niin paljon kalliimmat, ja yksiö on aina yhtäkuin kusetus.

Espoolaisena kermapehvana en suosittelis muuttamista ainakaan lähellekään vaasankatua / helsinginkatua... sucks bigtime...

exä muutti sieltä pois kun rupes olee joka aamuinen ilmiö että rapun viereen oli joku spurku paskonut sievät kikkareet...lisäks rapussa asui monia hämäriä liimannuuhkijoita tms *ding*
Hyzenthlay

#15 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
ääh, hankalaa ja kallista *eiei* ja jos aamubileisiin aikoo, niin on mukavempi lähtee käveleen sillon kun huvittaa eikä venailla mitään ekaa kello 7 lähtevää dösää *justjoo*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

clupipeipe

#16 • • clupipeipe

Hansu, 5.10.2005 10:32:
---
Hyzenthlay, 5.10.2005 10:26:
---
Miksimiksimiksi kaikki haluaa Kallioon?!?!
---
No vaikka siks, että kallioon voi kävellä yöllä. Ei se metro paljoa lohduta, kun ei se kulje 00-06.00 välisenä aikana.
---

Yöbussi?

Yöbussi/taksijonot on juurikin yksi niistä syistä, miksi harkitsen muuttoa..*vink*
OCS

#17 • • OCS

Olen huomenna menossa ekaan näyttöön ja kaipaisin jotain henkistä tukea siihen mitä kysyä, miten käyttäytyä ja mihin kiinnittää huomiota. Onko vuokranantajat lähtökohtaisesti kusettajia? Onko kämpät pääsääntöisesti pommeja? Onko sopparit täynnä pienellä kirjoitettuja porsaanreikiä?

Edellä on jo mainittu oikeastaan kaikki mitä kannattaa kämpästä katsoa. Vuokrasopimukset ovat lähes aina peruskauraa, missä ei porsaanreikiä ole. Kannattaa silti tutustua myös vuokralaisen ja vuokranantajan oikeuksiin (lainsäädäntö). Mitä vuokranantajien rehellisyyteen tulee, niin tottakai he koittavat kusettaa kämpästä liikaa vuokraa, vaikka tietävätkin, ettei se ole sen arvoinen. Siinä vaiheessa täytyy etsiä vain se hinta/laatusuhteeltaan paras vaihtoehto.

Ja vielä alueesta...voiko espoolainen kermaperse muuttaa Kallioon? *vink* Onko sekin kaupunginosa nykyään jakautunut hyvään ja huonompaan (=levottomampaan) osaan ja mikä on mitäkin?

Vuoden Kalliossa asustelleena voin tyytyväisenä sanoa, että pääsen täältä pois ;) Hesaria vältän kuin ruttoa, mutta on täällä rauhallisempiakin alueita, kuten esim. Alppila (lintsin vieressä), missä itse asun vielä kuukauden. Joka päivä kohtaa uusia avohoitopotilaita ja denoja, varsinkin sporassa. Mikäs sen hauskempaa, kun joku huutaa Rautatieasemalta Karhupuistoon saakka "V*TUN LAPSENNUSSIJAT, S*TANA, V*TTU, P*RKELE!!11". En mä nyt yleistä tätä, mutta eipä ole kaukana totuudestakaan.

Niin, ja vuoden asunut Hkissä ja muutan kuun lopussa 3. kämppääni :P

Miksimiksimiksi kaikki haluaa Kallioon?!?! Sillä hinnalla millä Kalliosta saa kämäsen ja homeisen sillipurkkiyksiön saa esim. 10 min metromatkan päässä keskustasta tilavan ja valoisan kaksion aivan yhtä hyvien palveluiden ääreltä. Ja uskokaa tai älkää, mutta Kontulan ostarilla on rauhallisempaa kuin Kalliossa.

Mitä järkeä on muuttaa kauemmas, koska hintataso ei merkittävästi muutu? Ei se kannata IMO. Muuta vaikka P-Haagaan, ei sieltäkään kauaa junalla tule, mutta saatko kämpän paljoa halvemmalla; et, kun samalla rahalla voit asua keskustassa. En itse ainakaan muuttaisi minnekään metsään jos säästäisin kympin tai kaksi vuokrassa. Ja keskustassa olet aina parempien liikenneyhteyksien varrella.
Freja

#18 • • Freja Sihteeri
Kantsii tsekkaa myös junareitin varrella olevat kaupunginosat *joo*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Hansu

#19 • • Hansu

OCS, 5.10.2005 10:42:
Mitä järkeä on muuttaa kauemmas, koska hintataso ei merkittävästi muutu? Ei se kannata IMO.
...
En itse ainakaan muuttaisi minnekään metsään jos säästäisin kympin tai kaksi vuokrassa.

Kyse ei ole todellakaan kympistä tai edes kahdesta vaan paljon isommista summista.

Tässä pari esimerkkiä:
-asuin 32m2 yksiössä Puistolassa 15 min junamatkan päässä rautatieasemasta, vuokra 230e /kk. Eräs kaverini asui Harjutorilla Kalliossa 20m2 yksiössä (jossa ei ollut edes suihkua) ja vuokraa oli muistaakseni n. 400e /kk.
-tällä hetkellä asutaan 60m2 kaksiossa (asunnolla ikää n. 20 v.) Kontulan liepeillä, matkaa keskustaan 18 min metrolla, vuokra 430e /kk. En uskalla edes ajatella millaisen hinnan joutuisin Kalliossa maksamaan saman kokoisesta ja tasoisesta asunnosta... Ja vaikka asuisin lähempänä keskustaa en kuitenkaan säästäisi esim. bussilipussa, koska joutuisin ostamaan sen työmatkoja varten asunpa sitten missä tahansa.
$

#20 • • Edited $ Destination weekend!
Takuuvuokra kannattaa selvitää myös.

Ongelmia voi tulla siinä vaiheessa kun ne pitäisi palauttaa vuokralaiselle.
Kaikenlaista on kuultu, esim:

-Vuokratakuu onkin käytetty olemattomien vikojen korjauksiin vuokra-aikana
-Vuokralaisen väitetään ribanneen jotain kämpässä (eikä takuita olla palautettu)
-Vuokraisäntä/emäntä on juonut takuut
-Vuokratakuu ei olekkaan takuu vaan vuokraajalle kuuluva palkkio

Olen kuullut, että pankit voivat auttaa näissä takuuasioissa.

Eräs ystävä asuu tällä hetkellä Kalliossa 15m^2 yksiössä ja maksaa vuokraa 350/kk. Ei siinä vielä mitään, mutta keittiössä on tällä hetkellä kolme(!) jääkaappia joista kaksi on rikki. Niitä ei kuulema saa viedä vintille koska ne voisivat hajota vielä enemmän. Lisäksi katossa on aivan järkyttävä safarituuletinvalaisinhässäkkä jota ei saa irroittaa em. syistä.

Kuten vuokranantajia, on vuokralaisia myös moneen junaan.

Asuinalueista onkin jo olemassa oma threadi mutta lisätään tähän vielä hieman Kalliosta:

Moni ystävä asuu tai on joskus asunut siellä. Visiittejä ja öitä on tullut vietettyä Linjoilla ihan kiitettävästi. Ei niitä baareja suotta suljeta ennen kahta. Elämää ja asennetta riittää mutta silti sitä mielellään aina palaa Tullipuomille.

e:typo