Katala lokki, 21.9.2005 14:17:
---
Individual, 21.9.2005 12:14:
---
Katala lokki, 21.9.2005 12:04:
Tavallaan tämä on, mutta tavallaan ei. Suomi on ainakin poliisivaltio, eikä tämä niin oikeudenmukainen ole kuin voisi olla.
---
Saisiko hieman perusteluja, kiitos.
---
Nämä 2 asiaa voi tiivistää oikeastaan samaan lauseeseen. Valvonta kameroita joka paikassa. Tämän takia Suomi on mielestäni poliisivaltio ja sama asia myös kyseenalaistaa sen, että onko se oikeudenmukaista, että jokaista liikettäsi valvotaan. Puhumattakaan poliisipartioiden määrästä tai sitten vartijoista, jotka tuntuvat olevan poliisiakin virkaintoisempia, tietenkin unohtamatta kansalaissankareita.
Tuleppas käväsemään täällä Dublinissa.
Asun n. 8km keskustasta, oman huoneen ikkunastani näen kaksi kameraa, keittiön ikkunasta toiset kaksi, rappukäytävässä on yksi lisää, ja ulos mennessä asunnon etupuolella on 2-4. Tästä minulla ei ole mitään valitettavaa. Miksi ei? stay tuned.. (1)
Kaverini asuvat hieman kalliimmalla seudulla, jossa kameroiden lisäksi vartija tarkastaa alueelle tulijat, ja nostaa puomin saatuaan selville ketä olen menossa tapaamaan. Tästäkään minulla ei ole valitettavaa. Miksi? (2)
Nostan tässä samalla esiin Irlannille ominaisen ärsyttävän piirteen. Mihin tahansa täällä onkaan menossa, joka puolella tuntuu olevan 2½ metrin korkuisia teräväkärkisiä aitoja. Piikkulangalla tai ilman. Kameroin varustettuna tai ilman. Työmatkani olisi n. 1km mutta aitauksien takia 2km. Tästäkään en ole valittanut. Miksi? (3)
Poliisit partioivat ja päivystävät keskustassa ja lähiöissä. Eräs poliisi kehtasi tulla vielä nuhtelemaan minua keskustassa julkisesta juopottelusta ja pyysi kaatamaan Heinekenini maahan. Tästäkään ei ollut sanomista. Miksikö? (4)
(1) Kamerat. Toimivat apuna kusipäiden kiinnisaamisessa, ja toivottavasti myös rikoksen ennaltaehkäisijinä, pelotteina. Tuossa kuukausi sitten raiskattiin nainen bussin ylemmässä kerroksessa, tekijät jäivät kiinni parin tunnin jälkeen bussissa olevien nauhottavien kameroiden ansiosta. Tällä kertaa ei siis kenenkään tarvinnut tulla inisemään klubbariin oikeuslaitoksen puuttuvista todisteista.
(2) Vartijat. Toimivat pelotteina rikosten ennaltaehkäisemisessä ja toivon mukaan jopa nappaavat silloin tällöin pahantekijöitä housut kintuissa. Erään auton takakontista takavarikoitiin 2 vkoa sitten kranaatteja ja konetuliaseita. Ainakaan minulla ei ole mitään sitä vastaan, että asukkaat haluavat täällä palkata lisää vartijoita. Kaupassa olevat vartijat ovat toinen lukunsa. Lähikauppani Lidlissä ja Superquinnissa seisoskelee vartija ovensuussa / kassojen lähellä, en näe siinä kuitenkaan mitään outoa tai vittumaista. Saavat omasta puolestani ihan rauhassa napata ne säälittävät jannut jotka eivät viitsi muutamaa lanttia maksaa näpistyksistään. Työpaikalla olevat vartijat ovat kolmas lukunsa. Työpaikallani ei pääse ilman badgea ovista, mikäli badge on unohtunut / hukkunut, on otettava yhteyttä vartijoihin. On kuitenkin luontevaa palkata vartijoita työpaikoille jos liiketoiminnassa on kyse miljoonista. Urheilutapahtumissa olevat vartijat ovat neljäs lukunsa. Suomen palloliitto sai muistaakseni ainakin tuntuvat sakot Suomi-Turkki fiaskossa kun kentälle säntäsi kurdipakolaisia. Ei voi olettaa että 35 000 ihmisen tapahtumat järjestettäisiin vain muutaman hassun poliisin / vartijan voimin.
(3) Aidat. Tuntuvat aina olevan tiellä. Tarkoituksena pitää pahantekijät ulkopuolella. Puistot tuntuvat olevan turvattomia alueita. Pari työtuttuani hakattiin päivällä sairaalakuntoon, kun päättivät oikaista turvattomalle alueelle aidoista välittämättä. En tiedä saatiinko tekijöitä kiinni, tässä tapauksessa olisi kameroita tai poliisia kaivattu.
(4) Poliisi. Itselläni ei ole mitään poliisipartioita vastaan. Päinvastoin on ilahduttava näky nähdä öisin Garda-auto liikenteesä tai yksinäinen poliisisetä/täti kadunkulmassa väijymässä pahantekijöitä. Jos Suomi on mielestäsi tiukasti valvottu, niin älä muuta ainakaan tänne.
Dublin 25.2.2006
Niin, ja olen työssäkävvä aikuinen, minulla on varaa toiseenkin Heinekeniin.
EDIT: kaunistelua / typoja