"Tiesitkö että..." (nippelitietoa kaikesta ja kaikille)

399 posts, 20 pages, 253,251 views

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#81 • • Aziz Combat Fighter

mekaanikko, 24.9.2005 18:41:
Siis, hommahan menee näin: Ensinnäkin, toki erisnimet taipuvat. "Ankkan" olisi sekin jo taivutusmuoto (genetiivi). Toiskseen, niiden taipumisessa tapahtuu YLEENSÄ aina normaali astevaihtelu: Helsinki, Helsingin. Mutta ei aina: Ryti, Rytin (ei "Rydin"). Kaksoiskonsonantti on aina astevaihtelussa, muut astevaihtelun muodot ovat epäsäännöllisempiä erisnimissä.

Suomenkieliset sukunimet taivutetaan pääsääntöisesti kuten vastaavat yleiskielen sanatkin, esim. Suomi, Suomen. Silloin kun ko. yleisnimi taipuu normaalisti jotenkin poikkeavalla tavalla, saatetaan erisnimessä suosia tästä eroavaa taivutusta: Kirves, Kirveksen (ei "Kirveen").

Suomenkielisiä etunimiä taas ei yleensä taivuteta samoin kuin vastaavaa yleisnimeä: Veli, Velin (ei "Veljen"). Toisaalta jotkut nimet taas taivutetaan juuri näin: Satu, Sadun (tosin myös "Satun" on oikeaoppinen taivutus eli tällä nimellä on kaksi taivutusmuotoa).

Vieraskielisten nimien taivutus on sitten vähän monimutkaisempi juttu. Ja aina ei ole lainkaan selvää milloin joku nimi on "suomenkielinen" ja milloin ei.



Joo. Meille tosiaankin opetettin vielä lukiossa et sukunimet ei taivu olleenkaan ikinä siis silleen, että se itse sukunimen muodostava merkkijono on pyhä, ja sen perään voi sit laittaa sijamuotoon viittavia kirjaimeksia kuten esim "Susin".

Aika pasketta. No, se maikka on ny kuollu et palautetta tuskin tarvinnee antaa.
akir0

Posts: 2,554

#82 • • akir0 idleRPG champion 2009
Ihmemies-sarjan on tuottanut Onnen Päivien Fonzie.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#83 • • Aziz Combat Fighter

Reija, 22.9.2005 10:12:
TAI sit voi ymmärtää että siinä missä uskonnolliset
teokset kuluu lähinnä ko. uskonnon piiriin kuuluvien
ihmisten keskuudessa, niin Ikean katalogi ei o sidottu
mihinkään maailmankatsomukseen. Näin se ruotsalaisuus
leviää salakavalasti maailmalla *justjoo*



Muistan ku pentuina hämmästeltiin niin maan perkeleesti sitä et jotku ambomaalaiset tunnistaa mäkkärin logon muttei KRISTUKSEN RISTIÄ!11!!11!132§1!
Avatar
#86 • • astaroth Guest

whispering, 25.9.2005 12:41:
Ens kesänä pitäis mennä pioneeriksi, ku lykkäys loppuu *nyyh*


miksi kyynel? mulla on elämäni parasta aikaa :)

(ja jätkäl on varmaan 6kk nakki? upinniemen meripioneerit on 9kk) :P
KooKie

Posts: 4,338

#87 • • KooKie aka. Petress Pan
Kaksi vuotta sitten asian opiskelleena voin tuoda korteni kekoon: Sukunimen haltija saa tietyissä tilanteissa (ts. niissä, joissa voi mielipiteensä esittää) määritellä kuinka haluaa nimeään referoitavan.
Esim. sukunimi Talke voidaan taivuttaa joko Talken tai Talkkeen ja tätä sukunimeä käyttävä saa itse päättää taivutusmuodon.

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

sapeli

Posts: 11,768

#89 • • sapeli jokukukamikä?
Tuolta jaakari.net:istä... aika masentavaa näin tästä näkökulmasta nähden:

#207...nykyvauhdilla 65% sademetsistä on kaadettu vuonna 2000.

Käviköhän näin? Saivatko luonnonsuojelijat vähennettyä tätä tuhoa?

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

whispering

Posts: 871

#91 • • whispering Super Juusto

astaroth, 25.9.2005 12:44:
miksi kyynel? mulla on elämäni parasta aikaa :)

(ja jätkäl on varmaan 6kk nakki? upinniemen meripioneerit on 9kk) :P


Koska ois parempaakin tekemistä :D No joo, viimiset 5 vuotta miettiny meniskö sivariin vai armeijaan, joten mitään innostusta ei oikeen olis mennä. Mulla ei oo oikeestaan edes mitään hajua mihin oon menossa, jostain jääny se mieleen että pioneeriksi pitäis mennä, tosin on tossa ollu jo muutama lykkäys välissäkin, tiedä sit onko se muuttanu mitään *blush*
Mutta joo, nyt kun katoin niin bussi/juna lipussa määränpäänä lukee Porin Prikaati, Huovinrinne?
liikkuva muna

Posts: 2,652

#92 • • liikkuva muna an egg on the move
Muutamia faktoja kielistä:

- Yli 60% englannin kielen sanastosta pohjautuu latinaan.

- Romanian kielessä sana voi loppua kolmeen peräkkäiseen i:hin, mm. copiii 'lapset'.

- Korean kirjoitusjärjestelmä on yksi maailman käytännöllisimmistä ja helpoiten opittavista.

- Jokaisessa (tunnetussa) maailman kielessä on vokaalit a ja i.

- Suomen kieli on ns. "kielihistoriallinen pakastin". Meillä on satoja omia- ja lainasanoja, jotka ovat pysyneet muuttumattomina tuhansia vuosia (ala, elää, kuningas, lammas, armas, muna, paska, sama...)

*grr*
Avernian

Posts: 7,451

#93 • • Avernian Kerettiläinen

alek száhala, 1.10.2005 00:19:
- Romanian kielessä sana voi loppua kolmeen peräkkäiseen i:hin, mm. copiii 'lapset'.



Lausutaanko nuo iit sitten miten? Copii, copii'i.. ?


- Suomen kieli on ns. "kielihistoriallinen pakastin". Meillä on satoja omia- ja lainasanoja, jotka ovat pysyneet muuttumattomina tuhansia vuosia (ala, elää, kuningas, lammas, armas, muna, paska, sama...)



Ja ah! tätä suomalaista runoutta..

Ala elää, Kuningas Lammas!
Armas Muna - paska sama

--
Liian totta ollakseen hyvä.

Let's get ready to ruuuumblee! *sydän*

liikkuva muna

Posts: 2,652

#94 • • liikkuva muna an egg on the move

Avernian, 1.10.2005 03:54:
---
alek száhala, 1.10.2005 00:19:
- Romanian kielessä sana voi loppua kolmeen peräkkäiseen i:hin, mm. copiii 'lapset'.

---


Lausutaanko nuo iit sitten miten? Copii, copii'i.. ?


---

- Suomen kieli on ns. "kielihistoriallinen pakastin". Meillä on satoja omia- ja lainasanoja, jotka ovat pysyneet muuttumattomina tuhansia vuosia (ala, elää, kuningas, lammas, armas, muna, paska, sama...)

---


Ja ah! tätä suomalaista runoutta..

Ala elää, Kuningas Lammas!
Armas Muna - paska sama



Mulla ei romanian ääntämyksestä ole juurikaan tietoa *nauru* Mutta luulen kyllä että toi kolmas vokaali sieltä erottuu jotenkin muuten kun pituutena. Varmaan just tolla tapaa kun ehdotit tai sitten keskimmäinen ääntyy vähän j:mäisenä.
äm

Posts: 2,376

#95 • • äm
Tiesitkö että...

Laivojen nimen edessä oleva m/s (esim. m/s Cinderella tai m/s Silja Festival) ei tarkoita mitään naismaista tai neitiin viittaavaa nimen lisäkettä, kuten jotkut luulevat.

Se tarkoittaa Motor Ship.

s/s Tarjanne puolestaan on höyrylaiva. Steam Ship.

s/y Lady Day on purjevene. Sailing Yacht.

--
Ei omenapuusta kauas putoa.

mekaanikko

Posts: 1,176

#96 • • mekaanikko don selecta
Ennen vuotta 1500 painettuja kirjoja kutsutaan inkunaabeleiksi.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Dementation

Posts: 2,892

#97 • • Dementation wednesday?

mekaanikko, 22.9.2005 20:06:
Jos triviatieto kiinnostaa, suosittelen lämpimästi tätä merkkiteosta:

Ben Schott: Schottin sekalaiset

schott.jpg



Löytyy muuten tästä mun pöydältä toi kirja ihan omana, joten voin joskus kopsia kans tänne noita faktoja... Oivallinen kirja!

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

mekaanikko

Posts: 1,176

#98 • • mekaanikko don selecta
Eräs Papua Uuden-Guinean kolmesta virallisesta kielestä on tok pisin, joka on englanninkieleen pohjautuva kreolikieli. Kirjoitettuna kieli näyttää aluksi täysin vieraalta, mutta pienellä yrittämisellä englanninkielentaitoinen ymmärtää kieltä melko hyvin. Erityisesti monet kielen uudissanoista ovat verrattain lystikkäitä englannin kielen näkökulmasta. Esim.

ilmastointilaite = win masin
kinkku = lek bilong pik
moskeija = haus lotu bilong ol mahomet
varmasti = orait orait
johtaja = bigman

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Verano

Posts: 4,649

#99 • • Verano Merituuli

Ana-5000, 24.9.2005 18:14:
---
mekaanikko, 24.9.2005 18:10:
---
Ana-5000, 24.9.2005 17:43:
Pst. Aku Ankka on erisnimi, koska Akun sukunimi on Ankka. Silloin se kirjoitetaan Aku Ankkan.

Vähän niinku Irma Susi kirjotetaan Irma Susin. Erisnimiä ei taivuteta.

---


Aika mielenkiintoista tekstiä Anttin suusta. =D Mietis nyt vielä kerran..

---


Pft okei lol drunk tunimet.. Mut oon kovasti eläny siinä käsityksessä, et sukunimiä ei taivuteta.

Vai?



:DDDD
Verano

Posts: 4,649

#100 • • Verano Merituuli

Ana-5000, 24.9.2005 18:22:

Wtf. Muistan hyvin elävästi miten lukion äidinkielen opettaja terotti tota meille oikein erityissääntönä et MUISTAKAA SITTEN LAPSET TÄMÄ ON TYYPILLINEN SUSINKUOPPA!!!

Oon saanu ns. väärää tietoa.

Oh woe is unto me.



Ana-5000, 24.9.2005 18:46:
Joo. Meille tosiaankin opetettin vielä lukiossa et sukunimet ei taivu olleenkaan ikinä siis silleen, että se itse sukunimen muodostava merkkijono on pyhä, ja sen perään voi sit laittaa sijamuotoon viittavia kirjaimeksia kuten esim "Susin".

Aika pasketta. No, se maikka on ny kuollu et palautetta tuskin tarvinnee antaa.



Taisitkohan sä käsittää maikan opetuksen vähän väärinpäin :D