t-e, 15.8.2005 16:10:
---
Jos sitä suurta yleisöä halutaan kosiskella niin se mieltää konemusan lähinnä Erik Prytziksi ja DJ Tiestoksi. Puhtaalla transe/polkka-linjalla koneisto ei olisi festari samalla tavalla kuin se tähän asti on ollut. Epäilenpä että koko juttu olisi kuihtunut jo aikoja sitten. Konemusa on paljon laajempi juttu kuin miltä se täältä klubituksesta katsottuna näyttää.
---
Niin, mä en tiedä miten isoa yleisöä noihin pitäisi saada. Suuri yleisö ei kyllä tiedä DJ Tiestoa nimeltä. Ne tietää "sen hyvän biisin jossa lauletaan vain siinä yhdessä kohtaa". Mut joku tässä kirjoitti että nyt oli Koneistossa ollut uutta jengiä. Se on aina hyvä, että sanomaa ja konemusaa levitetään tähän rokkaajien itsemurhakehtoon.
Jos mä olen ihan rehellinen, mä kaipaan tosi paljon sitä tunnelmaa jota tämä setä koki 16-17 -vuotiaana Turussa vuoden 89 Hyperdelicien bileissä. Sitä myöden eteenpäin tähän päivään, konemusajengi on aina ollut vaatimatonta, musiikista nauttivaa, jopa sisäänpäin kääntyvää, rauhallista ja sopuisaa, hengellistä kokemusta odottavaa tanssijajengiä - tai tanssimaan haluavaa populaa. Se mitä myös on tapahtunut vuosien aikana on, että bileissä soitettava musiikki on parantunut valtavasti. Kiksuosasto varsinkin on kehittynyt huikeasti kokemuksen karttuessa; DJ:t ovat siirtäneet eteenpäin sitä tietoa, mikä vellovaa yleisömerta huumaa.
Mutta jos tahtoo kutsua joujouta konemusaksi - toki saa sen tehdä - mutta sekoittaa kaksi asenteellisesti täysin erilaista biletyyppiä. Isottelu on ok sekin tietysti, mut mä en halua katsoa sitä bileissä. Samaan hengenvetoon en aio puolustaa sitä hardcorejengiä jotka edustavat isottelijoita 'oikean' konemusan puolella. Mun mielestä saa tampata huulet tötteröllä, mut erikseen on uhoavat teinit, ei niitä jaksa kukaan.
Koneisto on kriisissä. Se on mun tärkein sanoma. Hip hop tulee olemaan järjestäjille katastrofi tai kultakaivos, valita siis täytyy.
Siinä olet mielestäni hyvin oikeassa, että pelkällä polkalla ne eivät olisi festarit vaan perusbileet, ja siksi monimuotoisuutta pitää olla ja laajentaa - mut kyllä mä edelleen laajentaisin sitä mieluumin saamelaisten joikulauluhin ja intiaanirumpuihin (got the point..?), kuin lerppalahkeisiin tyhjänpulisijoihin.