RyanAir

38 posts, 2 pages, 25,915 views

Jussi Soro

#21 • • Jussi Soro choon!

Jinx, 26.7.2005 18:54:
Jollakinhan noi halvat hinnat on katettava eli sitten työntekijöiden selkänahasta olkoon vaikka kuinka halpaa mutta kyllä mä mieluummin lentomatkani teen vaikkapa SAS:llä tai jollain muulla "kunnon" yhtiöllä

Nyt ihan tyhmä kysymys, mutta minkä takia lentoemännän / stuertin pitäis saada enemmän liksaa kuin toi 1500 käteen kuussa (en kyllä tiedä ton summan paikkansapitävyyttä, mutta käytettäköön sitä kun se muutenkin tässä threadissa esiintyy)? Mistä kohtaa toi palkka on jotenkin pieni tai kohtuuton? Mun mielestä aika hyvä liksa siitä, että kaataa kahvia ja näyttää hätäpoistumistiet.

Lentokapteeneiden ja perämiesten palkat kyllä ymmärrän, ne vaatii jo aika paljon osaamista, ja ovat kuitenkin vastuussa aika monen ihmisen hengestä. Mutta kyllä toisaalta mun mielestä esimerkiks Finnairin palkoissa on jo hiukkasen ilmaa välissä, koska mä väitän ihan rehellisesti, ettei nykyaikaisen lentokoneen lentäminen oo juurikaan kauheesti vaikeempaa kun junan kuljettaminen tai bussin ajaminen. Ihan oikeesti.
ETJ

#22 • • ETJ Failed specimen

nethr, 26.7.2005 17:22:
---
Miksan, 26.7.2005 17:10:
muutenki palkat ihan luokattomat (kapteeni tienaa n.15000 vuodessa virkaiästä riippuen) ja edut huonot, joutuu esim maksamaan vedestä jonka tilaa juotavaks lennon aikana.

---

Ööh? Kapteeni saisi 1250e/kk? Ainakin Mol:n sivuilla kun oli Ryanairin ilmoitus lentoemännän/stuertin paikasta niin siinä palkaksi oli merkattu 1600e/kk käteen. Eipä tuossa mitään. Itse en menisi tuubitarjoilijaksi *taputapu*

:D
Meikä tienaa kesätöissä bruttona 2000e+/kk (yhden vuoden amk-opiskelun jälkeen), joten vähän jollain meni varmaan pikkasen vituralleen toi arvio :D
Lost-Soul

#23 • • Lost-Soul los pallos

JussiS, 26.7.2005 21:37:
---
Nyt ihan tyhmä kysymys, mutta minkä takia lentoemännän / stuertin pitäis saada enemmän liksaa kuin toi 1500 käteen kuussa (en kyllä tiedä ton summan paikkansapitävyyttä, mutta käytettäköön sitä kun se muutenkin tässä threadissa esiintyy)? Mistä kohtaa toi palkka on jotenkin pieni tai kohtuuton? Mun mielestä aika hyvä liksa siitä, että kaataa kahvia ja näyttää hätäpoistumistiet.

Eiks nyt jotenkin asia ole niin, että se ei välttämättä ole tuo 1500, vaikka niin jollain sivuilla on lukenut.. Tai sit mä oon ymmärtänyt jotain väärin

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

akir0

#24 • • akir0 idleRPG champion 2009

Miksan, 26.7.2005 21:01:
---
Noinhan se menee, työntekijät saa maksaa kaikesta mitä syö/juo lentojen aikana jne.

Samoin on käytännössä myös Finskin henkilökunnalla ja periaatteessa minkä tahansa suomalaisen firman työntekijöillä. Jos tarjotaan ruokaa/juomaa niin kyseessä on työsuhde-etu.
Jussi Soro

#25 • • Jussi Soro choon!

Lost-Soul, 26.7.2005 22:02:
Eiks nyt jotenkin asia ole niin, että se ei välttämättä ole tuo 1500, vaikka niin jollain sivuilla on lukenut.. Tai sit mä oon ymmärtänyt jotain väärin

Niin siis ei mulla mitään kokemusta asiasta oo, kunhan tosta superwomanin postauksesta asiaa kattelin.

Jokatapauksessa 1500 _käteen_ kuussa on helvetin hyvä palkka, jota ei kyllä kovin helposti saa mistään muualta (taitaa esimerkiks dippainssille jäädä aloituspalkasta vähemmän kouraan, erityisesti naisille).
plink

#26 • • plink team paska

JussiS, 26.7.2005 22:16:

Niin siis ei mulla mitään kokemusta asiasta oo, kunhan tosta superwomanin postauksesta asiaa kattelin.

Jokatapauksessa 1500 _käteen_ kuussa on helvetin hyvä palkka, jota ei kyllä kovin helposti saa mistään muualta (taitaa esimerkiks dippainssille jäädä aloituspalkasta vähemmän kouraan, erityisesti naisille).

mä luulen, että kovin moni DI ei jaksaisi edes vaivautua työpaikalle tuohon hintaan. :P perusinssinkin aloituspalkat ovat jonkin verran isommat. mutta tosin ei 1500e käteen ole mikään huono liksa, sillä tietyn pisteen jälkeen, bruttoansioiden kasvaessa (kohtuuden rajoissa), käteen ei silti jää paljon sen enempää. Suomen verotus pitää siitä huolen. :)

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

#27 • • Annakins Guest

Miksan, 26.7.2005 18:14:
---
ville, 26.7.2005 17:33:
---
Miksan, 26.7.2005 17:25:
clip clip clip

Halpalentoyhtioiden halpuus perustuu myos siihen, etta niiden koneilla lennetaan sen mittaisia reitteja, etta henkilokunta voi lentaa edestakaisin tyoaikarajoitusten puitteissa jolloin kalliit hotelliyopymiset ymsyms. jaavat pois. Sen takia pitkanmatkanliikenteessa ei ole halpayhtioita.

Halpayhtiot eivat myoskaan kaytannossa tarjoa joustavia valilaskuun perustuvia palveluita, eli jos vaikka Helsingista haluaa halvalla Lontoon kautta Prahaan niin se yo on oltava siella Stanstedilla koska reittia ei ole suunniteltu niin, etta vaihto menisi jouhevasti.
superwoman

#28 • • superwoman toinen jalka jo...
Ei ollut mitään sen kummenpaa sarkasmia. Tiedän vaan että kun palkkaa oikein mainostetaan, niin hommassa on jotain mätää. Mutta sen verran olen tosissani, että saatan löytää itseni viel esittelemässä niitä poistumisteitä siinä koneen käytävällä.

--
...just visiting...

[Nuclear]

#29 • • [Nuclear] el aprendiz

superwoman, 27.7.2005 14:28:
Ei ollut mitään sen kummenpaa sarkasmia. Tiedän vaan että kun palkkaa oikein mainostetaan, niin hommassa on jotain mätää. Mutta sen verran olen tosissani, että saatan löytää itseni viel esittelemässä niitä poistumisteitä siinä koneen käytävällä.

Eli sä ihan oikeesti luulet et lentoemon duuni on sellasta et matkustellaan, dokataan ja sit jurrissa/darrassa duuniin? Noh, kuvansa kullakin. :)

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

superwoman

#30 • • superwoman toinen jalka jo...
Johan mu pikkusen lennokkaasta heitosta nous haloo? No mielipiteitähän ja keskustelua tän pitää ollakkin.

Ensinnäkin mua kiehtoo tehdä jotain ihan muuta välillä, kun nykyistä työtä, ja vaihtelunhalu olis lähinnä motiivi lentotyölle. Toisaalta siihen kai liittyy joku glooria tms. josta haaveilen? Kolmanneksi palkka on ihan jees. Neljänneksi pidän lentämisestä.

En yli-enkä aliarvi duunia. On tässä elämänvarrella tehty kaikkea metroaseman siivoamisesta lähtien.

Riittikö?

--
...just visiting...

henkka

#31 • • henkka

JussiS,

Mä luulen(!) et lentokoneen henkilökunnan liksassa maksetaan myös erikoisista työajoista + matkustelusta. Tietääkö joku miten palkkaan vaikuttaa lentomatkojen pituus, millaisia vuoroja heittää, kauan joutuu (?) viettämään määrämaassa yms. Saako henkilökunta jotain erillistä korvausta näistä?

hmm...
nethr

#32 • • nethr !!

JussiS, 26.7.2005 21:37:
---
Mun mielestä aika hyvä liksa siitä, että kaataa kahvia ja näyttää hätäpoistumistiet.

Öh? No tämähän on se mikä matkustajille pintapuolisesti näkyy, mutta hätätilanteessa kyllä matkustamohenkilökuntaa tarvitaan aikas paljon, jolloin he vastaavat kaikkien pelastamisesta jne. Onneksi näitä ei ole tarvinnut kokea. Lisäksi voisin kuvitella että ihan päivittäisten rutiinien aikana (kulisseissa) heillä on muutakin hommaa kuin etsiä sitä tiettyä viinipulloa känniselle matkustajalle.

--
xD

#33 • • ville olen oikeasti ujo

nethr, 1.8.2005 14:50:
Öh? No tämähän on se mikä matkustajille pintapuolisesti näkyy, mutta hätätilanteessa kyllä matkustamohenkilökuntaa tarvitaan aikas paljon, jolloin he vastaavat kaikkien pelastamisesta jne. Onneksi näitä ei ole tarvinnut kokea. Lisäksi voisin kuvitella että ihan päivittäisten rutiinien aikana (kulisseissa) heillä on muutakin hommaa kuin etsiä sitä tiettyä viinipulloa känniselle matkustajalle.

Jos tolle linjalle lähtee niin aika monessa työpaikassa voisi sanoa et pitäisi saada enemmän liksaa koska sit kun tulee vaaratilanne pitää tietää mitä tehdä ...

Ja jos haluaisi pilkkua viilata niin silloin kun lentokone tippuu niin kaikki kuolee. Ja kun lentokone lähtee tippumaan siinä istuvat aika nopeesti paikalleen ihan kaikki, myös lentoemännät ja stuertit.

Mitä tohon työnkuvaan tulee niin kyllä mä olen käsittänyt et se on tota mitä asiakkaat näkee. Tarjoilut on lentokoneessa valmiina, pitää näyttää miten liivit toimii, osata tarjoilla ja olla ystävällinen vaikka asiakas on täysi mulkku. Työn kuva ei siten oikeesti ole kovin monipuolinen.

Mutta täytyy nostaa hattua ton ammatin valinneille. Ei oikeesti oo helppo taiteilla perhe-elämän ja duunin välillä kun työajat on mitä on ja työolosuhteet aika hankalat.
nethr

#34 • • Edited nethr !!

ville, 1.8.2005 15:01:
---
Ja jos haluaisi pilkkua viilata niin silloin kun lentokone tippuu niin kaikki kuolee. Ja kun lentokone lähtee tippumaan siinä istuvat aika nopeesti paikalleen ihan kaikki, myös lentoemännät ja stuertit.

No, näinhän se on, mutta vaikka ensisijaisesti matkustamohenkilökunta vastaa matkustajien viihtyvyydestä, niin kyllä he turvallisuudestakin huolehtivat.

Ja ei kaikki kuole (jos kukaan) jos lentokone tippuu; tjeu

Mutta rankkaa työtä on ja on ikävä joskus katella kun jotkut asiakkaat jaksavat riehua ja valittaa 'tuubitarjoilijoille'. No, palveluammatti - sitähän se on.

--
xD

truenorth

#35 • • truenorth sortida

nethr:
No, näinhän se on, mutta vaikka ensisijaisesti matkustamohenkilökunta vastaa matkustajien viihtyvyydestä, niin kyllä he turvallisuudestakin huolehtivat.

krhm!

Asia kun sattuu olemaan juurikin toistepäin.
Nimittäin matkustamohenkilökunta on koneessa aivan tasan tarkkaan sen takia, koska lainsäädäntö ja määräykset sanovat, että jokaista alkavaa 50 matkustajaa kohti pitää olla yksi henkilö vastamassa matkustamon turvallisuudesta.

"Kahvin tarjoilu" ja kaikki se muu, mitä heidän toimenkuvaan kuuluu on ehdottomasti toissijaista.

Lentokone kuin lentokone on määräysten mukaan saatava evakuoitua tyhjäksi 90 sekunnissa.

Kuvitelkaapa 300+ matkustajaa kapeita käytäviä pitkin turvallisesti ulos. Vanhuksia, lapsia, liikuntarajoitteisia, kaikki enemmän tai vähemmän paniikissa.

TJEU

Eilen Torontossa tapahtui onnettomuus, jonka monet varmaan ohitti nopealla vilkaisulla aamun hesarissa....Koska kukaan ei kuollut!
Kyydissä olleet vajaa 300 matkustajaa saa kuitenkin koko loppu ikänsä kiittää matkustamohenkilökuntaa, jotka tyhjensi koneen ennen kuin sille kävi näin:

http://www.airliners.net/open.file/892370/L/

En ota kantaa palkkaa tms, mutta lentoemäntien ja stuerttien työssä on paljon enemmän vastuuta, kuin normi lentomatkustaja kuvitteleekaan.

sori, meni snadisti offtopic
Jussi Soro

#36 • • Jussi Soro choon!

truenorth, 4.8.2005 00:17:
krhm!

Nimittäin matkustamohenkilökunta on koneessa aivan tasan tarkkaan sen takia, koska lainsäädäntö ja määräykset sanovat, että jokaista alkavaa 50 matkustajaa kohti pitää olla yksi henkilö vastamassa matkustamon turvallisuudesta.

"Kahvin tarjoilu" ja kaikki se muu, mitä heidän toimenkuvaan kuuluu on ehdottomasti toissijaista.

Lentokone kuin lentokone on määräysten mukaan saatava evakuoitua tyhjäksi 90 sekunnissa.

Kuvitelkaapa 300+ matkustajaa kapeita käytäviä pitkin turvallisesti ulos. Vanhuksia, lapsia, liikuntarajoitteisia, kaikki enemmän tai vähemmän paniikissa.

No joo, tosin sama vastuu on jokaisella palvelualan työntekijällä hätätilanteessa, oli kyseessä sitten kaupan kassa, museovirkailija tai kaupungin työntekijä. Kaikki kunnia hyvin koulutetuille työntekijöille, mutta kyllä kaikki muutkin joutuvat vastaavaan koulutukseen (ainakin suomessa).
truenorth

#37 • • truenorth sortida

JussiS, 4.8.2005 00:28:
---
truenorth, 4.8.2005 00:17:
krhm!

---

No joo, tosin sama vastuu on jokaisella palvelualan työntekijällä hätätilanteessa, oli kyseessä sitten kaupan kassa, museovirkailija tai kaupungin työntekijä. Kaikki kunnia hyvin koulutetuille työntekijöille, mutta kyllä kaikki muutkin joutuvat vastaavaan koulutukseen (ainakin suomessa).

Olet oikeassa, vastuu on heilläkin.
Pidetäänhän julkisilla paikoilla evakuointiharjoituksia yms, mutta ei esim museon, kauppakeskuksen tai edes metron evakuointi ole läheskään niin vaativaa tai kriittistä, kuin palavan/millä hetkellä hyvänsä räjähtävän lentokoneen evakuointi.

Tämän takia lentohenkilökunnan turvallisuuskoulutus ei lopukaan siihen "5 viikon kurssiin", vaan sitä harjotellaan tasaisin väliajoin koko työuran läpi.
nethr

#38 • • nethr !!

JussiS, 4.8.2005 00:28:
---

Ei kyllä mun kohdalle ole osunut koskaan palvelualalla minkäänlaista koulutusta evakuoinnista tms, vaikka sitäkin tuli tahkottua 90-luvun lopulla ja vuosituhannen vaihteen jälkeenkin *taputapu* (liian) monta vuotta. Liekö määräykset sitten muuttunut, mutta esim hätäuloskäynnit ja sammutuslaitteet jne kyllä piti itse käydä bongaamassa jossain välissä kun uuteen paikkaan meni hommiin.

Ja onneksi Toronton onnettomuudessa ei kuollut ketään *hymy*

--
xD