mekaanikko, 21.7.2005 13:22:
No voi hellanlettas, normi rokkifestareilla on jo vuosikaudet kiljupunkkarit, torttutukkarokkarit, takkutukkahipit, kirkonpolttajahevarit, trendipopparit ja tavalliset tallaajat pärjänneet varsin hyvin keskenään saman aidan sisäpuolella. Mun on vaikea nähdä varsinkaan Kaapelitehtaan kaltaisessa paikassa (joka järjestyksenvalvonnan kannalta on huomattavasti isoa ulkoilmafestaria helpompi) pientä naureskelua vakavampaa konfliktia eri ryhmien välillä on pelättävissä, varsinkin kun oikeasti toi funk/soul/jazz/jne. - hiphop - konemusa -jako ei ollenkaan ole mielivaltainen vaan kemuissa pyörii paljonkin samaa jengiä.
En mä tarkoittanut, että toi johtaisi missään määrin järjestysongelmiin, vaan uskon, että erilaiset vakavan linjan diggarit haluaa usein olla bileissä, joissa on muita samanlaisia diggaajia. Siten koneiston aikanaan tekemä hyvin vahva profiloituminen nimenomaan konemusiikkiin voi oikeesti olla ongelma kun tavoitellaan uutta kohdeyleisöä ja kuten nyt on nähty, ei toi uudelleen profiloituminen ole mitenkään kovin helppoa.
Jos ottaa vertailuun vaikka RMJ:n jossa on vaikka mitä erilaista rnb telttaa, tanssifactorya, scooteria sun muuta, niin festarin imago on lähtökohtaisesti aina ollut "suurille massoille mahdollisimman paljon kaikkea". Tämä on nähdäkseni toiminut aika hyvin ja porukkaa tuntuut tietävän mitä festareilta odottaa. Mut mä uskoisin, et koneistolla on imago vähän toisenlainen ja siten tämäntyyppinen linjanvaihto voi olla hyvin hankalaa. Toivottavasti oon pahasti väärässä.
Koneiston ydinkohderyhmä ei mun mielestä missään vaiheessa ole ollut "klubbaajat" eli trance/polkka/jne. -jengi joka usein harrastaa musaa suhteellisen kapealla sektorilla mutta sitäkin suuremmalla intohimolla, vaan ennemmin se porukka joka diggailee tanssimusaa vähän laajemmalla skaalalla ja viime vuosina yhä enemmän sellainen porukka joka ei ole mitään 24/7 konemusadiggareita vaan ihan taviksia joita kiinnostavat myös tanssimusiikkipuolen jutut.
Joo, tää on totta. Tapahtuma on kuitenkin tosi suuri ja saleja ei täytetä samalla tavalla kun jotain hallmarkkia. Mut silitikin koneistossa ollaan ainakin omasta mielestä menneinä vuosina nautittu nimenomaan konemusiikista, kunnes tänävuonna yritetään hakea uutta linjaa. Mun pelko liittyy nimenomaan ton uuden linjan hakemiseen ja siihen saadaanko festarin imagoa muutettua aika radikaalisti yhdessä vuodessa.
IMO jo pelkästään toi festarin nimi alkaa olla ongelma jos tavoitteena on painaa konemusiikki vain pieneksi osaksi kaikkea. Toki uuden festaribrändin rakentaminen nollasta voi tulla paljon kalliimmaksi, mutta jos koneisto jatkaa tämänvuotista linjaa myös tulevaisuudessa ei nimellä ja feastarin sisällöllä ole juuri yhteyttä. Sen sijaan nimen historia painaa aina takana eikä siitä välttämättä ole parin vuoden päästä mitään hyötyä.
Tietysti paljon enemmän tiedetään koneiston jälkeen ja jos ensivuonna vielä jotain järjestetään, niin sitten ollaan vielä fiksumpia :)