36 posts, 2 pages, 9,102 views
jivamukti, 24.8.2005 11:20:
Erinomaisen onnistunut setti, monipuolisia ja sielukkaita biisejä sekä hyvä rakenne kokonaisuutena.
Kuitenkin ensimmäisen biisin yläpään perkussiot häiritsivät eivätkä sopineet hyvin raidan muuten syvään tunnelmaan ja 30 min kohdalla soivassa biisissä laulajan aksentti oli ajoittain koomisen kuuloinen.
Myös matala bitrate ja äänenvoimakkuuden vaihtelu ja yleinen äänenvoimakkuuden hiljaisuus vaivasivat. Bitraten olisi pitänyt minusta olla 192 tai VBR ja setti olisi pitänyt nauhoittaa kovemmalla tai normalisoida jollain audio editorilla jälkikäteen.
Miksaustekniikka ei ollut kyllä niin huono kuin kuvauksesi antoi ymmärtää.
starbuster, 24.8.2005 14:43:
Ensimmäinen tribaalikolkuttelusetti mistä oon tykänny. Erittäin hieno ja tyylikäs miksaus. Tätä varmaan tulis jorailtua livenäkin. Props!
Veivi, 24.8.2005 15:40:
---
Äänenvoimakkuuden heitoista en oo keksiny että mistä ne on tullu, kahdessa pääpainon vaihtokohdassa kuulostaa että äänet hyppää kovemmalle ja sitten hiljaisemmalle ja takas normaaliksi. Uusi äänikortti on hankintalistalla. Hiljainen kokonaisäänitaso johtuu siitä että saa äänestä puhtaamman ja sound forgen VU mittari on lähinnä suuntaa antava. Täytynee sitten seuraavat setit masteroida jälkikäteen. Kyl 160kbps pitäs riittää ja siinä on kans toi serveripolitiikka mukana; isompi bitrate = isompi file ja isompi file vie enemmän kaistaa ja se ei oo rajaton. Samalla servulla on useampi mixtape ja kk:n tiedonsiirtoraja on 100gt.
jivamukti, 24.8.2005 16:18:
---
Veivi, 24.8.2005 15:40:
---
Tarkoitatko, että hiljaisemmalla nauhoituksella tulee vähemmän noisea mukaan? Olen lukenut, että mitä hiljaisemmalla ääntä nauhoitetaan, sitä enemmän siitä leikkautuu kaikkien äänten vaimeita taajuuksia pois, mikä ei ole hyvä asia musiikin kannalta. (Ikävä kyllä en löydä tähän hätään kyseistä artikkelia.) Joka tapauksessa koko setin normalisointi (eli äänenvoimakkuuden nostaminen korkeimmaksi mahdolliseksi ilman että ääni rupeaa särkemään) on helppo juttu luultavasti kaikista äänieditoreista löytyvällä "normalize" -toiminnolla.
Olen tottunut kuuntelemaan musiikkia 192:na ja minun korviini 160:n ja 192:n välillä on selvä ero. Koko voi olla ongelma, mutta VBR:llä (Variable BitRate) voi saada molempien hyvät puolet: pienemmän tiedoston koon ja parempaa bitratea niissä kohdissa musiikkiä, joissa sitä tarvitaan.
OlliS, 25.8.2005 00:46:
Sound Forgella kun nauhoitat niin suosittelen keskimääräistä tasoa -6dB, joka on sitten helppo käsitellä sopivaksi ja normalisoida :) Eikä klippaa. Ja muutenkin kun kotona/studiossa settejä nauhoittaa kannattaa mun mielestä seurata tota volymetasoa jatkuvasti, jotta saadaan tasaisella volymellä nauhoitettu setti.
Jos joskus haluat, niin voin näytteeksi masteroida sulle jonkun mixin minkä teet :)
[käytössä on Wavelab ja siinä 6 vst plugaria, jolla saa saundin kyllä aivan erinomaiseksi ja todella munakkaat bassot]
Ja yks juttu tuli vielä mieleen eli kun pelkillä luureilla soitat, on tasojenheittomahdollisuus huomattavasti suurempi kuin monitoreilla soittaessa ja äänentasoa samalla tarkkaillessa.
peepe, 26.8.2005 21:39:
Tää setti nostaa fiilistä, saa jalan nousemaan, ja kuulostaa vaan niin pirun hyvältä.