Dementation, 13.2.2009 20:43:
En itse ole käynyt voimankäyttö-osuutta järjestyksenvalvojakoulutuksesta, kun en ole sitä kokenut tarpeelliseksi, mutta olisi mielenkiintoista tietää mitä kaikkea siellä opetetaan ja onko ne "hyvin painivat" - järjestyksenvalvojat sitten vaan olleet enempi hereillä vai onko se sit oma harrastuneisuus joka vaikuttaa asiaan...
Pitää tähän mutuilla jotain, kun en itsekään ko. koulutuksia ole känyt. Nämä JV:n kurssit kuitenkin ovat niin lyhyitä, että uskoisin varmuuden "painimiseen" tulevan muualta. Lisäksi osa kurssiajasta käytetään kai mm. lainkohtien esille tuomiseen itse voimankäytön opettelun osalta. Kokemus, itsevarmuus ja kamppailulajitausta auttaa varmasti, järkevää toimimista voimankäyttötilanteissa tuskin muutamissa tunneissa opitaan.
Tässä tuli mieleen, että sivustaseurattuna ronskin näköinen voimankäyttötilanne on usein se paras ja kaikille turvallisin vaihtoehto. Tämä koskee siis tilanteita, jossa on todellinen peruste voimankäytölle. Nopea, hallittu ja riittävällä voimalla hoidettu tilanne on turvallinen suorittajalle ja monesti parempi myös kohteelle kun turha vääntely ja painiminen jää pois. Myös sivulliset voivat päästä vähemmällä.
Dementation, 13.2.2009 20:43:
En itse ole käynyt voimankäyttö-osuutta järjestyksenvalvojakoulutuksesta, kun en ole sitä kokenut tarpeelliseksi, mutta olisi mielenkiintoista tietää mitä kaikkea siellä opetetaan ja onko ne "hyvin painivat" - järjestyksenvalvojat sitten vaan olleet enempi hereillä vai onko se sit oma harrastuneisuus joka vaikuttaa asiaan...
Oletko oikeasti tosissasi? Onko joku tosiaan sanonut sulle "osaavansa painia" jonkun 12 tunnin jv-voimankäyttökurssin jälkeen? 13 vuotta ip-lajeja treenanneena en edes itse väitä osaavani painia. On suoraan sanoen naurettavaa, kun joku väittää olevansa "voimankäytön ammattilainen" vartijan ja jv:n kurssit suoritettuaan, kun ei ole päivääkään esim treenannut ip-lajeja. Jo pelkkä taidon ylläpito vaatii VÄHINTÄÄN 3-4 kertaa viikossa treenaamista. Ja ensin pitäisi se taitokin saada, että sitä voi ylläpitää. Taito alkaa karttua ehkä siinä parin kolmen vuoden päästä.
Ja jos joku runnoo voimalla.. se on voimaa, ei painimista ;)
Hienoa, että ylipäätänsä jotkut myöntää tämän tosiasian. Näin se vain käytännössä on - useiden kohdalla.
Moni "tulokas" joutuu ennemmin tai myöhemmin tilanteeseen, missä joutuu sit todella vääntää. Toisilla pohja on parempi, kuin toisilla. Mutta, ei se tarkoita sitä, etteikö voisi omaa järkeänsä käyttää jos XXX-security tulee neuvomaan.
kuilun partaalla, 3.2.2009 21:44:
---
Sen promillen takia on aikamoista yliammuntaa järjestää korkeakoulutusta ja toisaalta vaatia kunnioitusta. Siis IMO.
Voi hemmetti, luuletko oikeasti, että turvallisuusalan tradenomitutkinto on joku vartijakoulu?
oZq, 14.2.2009 20:57:
--- Dementation, 13.2.2009 20:43:
---
Pitää tähän mutuilla jotain, kun en itsekään ko. koulutuksia ole känyt. Nämä JV:n kurssit kuitenkin ovat niin lyhyitä, että uskoisin varmuuden "painimiseen" tulevan muualta. Lisäksi osa kurssiajasta käytetään kai mm. lainkohtien esille tuomiseen itse voimankäytön opettelun osalta. Kokemus, itsevarmuus ja kamppailulajitausta auttaa varmasti, järkevää toimimista voimankäyttötilanteissa tuskin muutamissa tunneissa opitaan.
Tässä tuli mieleen, että sivustaseurattuna ronskin näköinen voimankäyttötilanne on usein se paras ja kaikille turvallisin vaihtoehto. Tämä koskee siis tilanteita, jossa on todellinen peruste voimankäytölle. Nopea, hallittu ja riittävällä voimalla hoidettu tilanne on turvallinen suorittajalle ja monesti parempi myös kohteelle kun turha vääntely ja painiminen jää pois. Myös sivulliset voivat päästä vähemmällä.
Näin. Mä aina vähän ihmettelen ku jengi huutelee vierestä et "VÄHÄ NOLOO KOLME VÄÄNTÄÄ YHTÄ".
Se ois paljon rumemman näköstä, jos yks vääntäis.
Mutjoo. Vääntämään oppii vääntämällä, ja vääntämistä voi vähentää välineillä.
VK-kouluttaja aikoinaan opetti, ettei reiluja matseja saa töissä ottaa, koska reilun matsin voi hävitä.
Itse kurssit pari vuotta sitten käyneenä, voin sanoa tosiaan, että ei siellä kurssilla painimaan opita tai edes opeteta. Nykyään ymmärtääkseni voimankäyttöosuus kuuluu samaan pakettiin JV-kurssilla, eikä sitä suoriteta erikseen(?).
Silloin kun itse kävin JV-kurssin voimankäytön, oli kurssi muistaakseni 2 pv mittainen ja siellä käytiin toinen päivä pykäliä ja sääntöjä ja toisena päivänä kokeiltiin muutamia hallinta- ja kuljetusotteita, raudottamista, sekä pippurisumuttimen käyttöä.
Täysin selvää on siis, että sen painimisen tai edes kaverin hallintaanottamisen tai maahanviemisen oppii ihan jossain muualla, kuin siellä kurssilla valitettavasti. Vartiakurssilla ilmeisesti näitä asioita harjoitellaan enemmän ja moni ammatti jv / poke sattuneesta syystä reenaa ip- tai kamppailulajeja.
Että näin...
Itsellä oli pitkästä aikaa tekemistä järjestyksenvalvojien kanssa perjantaina....
Istuin anniskeluravintolassa (Onnela, Tre) pöydässä ja keskustelin tuttavien kanssa. Alkoholia oli nautittu jonkiverran, ei kuitenkaan häiritsevää määrää. 2kpl pokeja tulee viereen , ilmoittaa että ny lähetään alakertaa, no siinä sit kyseisten pokejen välis mua taluteltii alas. Ovelle kun päästiin "toi o väärä jätkä" kuului jostain , ja herrat poistuivat tilanteesta edes anteeksi pyytämättä.
Suoraansanoen alkoi tilanne vituttamaan, aina virheitä sattuu mutta tuollaisessa tilanteessa vähintään anteeksipyytö , mahdollisesti joku korvauskin (drinkki tjsp) olisi ollut kohillaan.
En ole kyseisessä paikassa ennemmin käynyt, enkä varmasti tule jatkossa käymäänkää.
Sensuurikalastaja, 15.2.2009 13:04:
Itsellä oli pitkästä aikaa tekemistä järjestyksenvalvojien kanssa perjantaina....
Istuin anniskeluravintolassa (Onnela, Tre) pöydässä ja keskustelin tuttavien kanssa. Alkoholia oli nautittu jonkiverran, ei kuitenkaan häiritsevää määrää. 2kpl pokeja tulee viereen , ilmoittaa että ny lähetään alakertaa, no siinä sit kyseisten pokejen välis mua taluteltii alas. Ovelle kun päästiin "toi o väärä jätkä" kuului jostain , ja herrat poistuivat tilanteesta edes anteeksi pyytämättä.
Suoraansanoen alkoi tilanne vituttamaan, aina virheitä sattuu mutta tuollaisessa tilanteessa vähintään anteeksipyytö , mahdollisesti joku korvauskin (drinkki tjsp) olisi ollut kohillaan.
En ole kyseisessä paikassa ennemmin käynyt, enkä varmasti tule jatkossa käymäänkää.
Voin sanoa kokemuksesta että ko. paikan poket on oikeesti melkoista sakkia.
Esim. muutaman viikon(?) takainen tapahtuma ko. lafkan ovella.
Olin menossa sisään, koska pari tuttavaani oli siellä. Olin miltei täysin selvin päin, juonut yhden ison oluen Kustaa III:ssa ja siitä sitten suuntaamassa tuttavia moikkaamaan. Ovella portsari kysyy että "mikäs herralla pelikunto?" johon vastasin hiukan hölmistyneenä että selvin päin, johon portsari jatkaa hyvin ripeästi että "juu ei tänään, hiukan liikaa nautittu nyt.."
O_O
Sanoin että "juu, oon tosiaan juonut tasan yhden oluen, enkä käsittääkseni ihan niin heikkoa viinapäätä omaa että se menisi yli.." Portsari jatkaa samalla lauseella ripeästi että "juu ei tänään, parempi varmaan mennä nukkumaan.."
O_o
Siinä sitten seuraavaksi sisään meni pariskunta joista mies oli hyvin tukevassa humalassa, mutta ilmeisesti se pitkä musta villakangastakki ja burberry kaulahuivi oikeuttivat sisäänpääsyyn humalatilasta huolimatta. Naamarajat ftw! :D
Ja hitto, nyt kun vauhtiin pääsin niin tulipa mieleen toinenkin tapaus ko. lafkan ovelta. Kaveri, minä ja kaverin pikkuveli (19v) sekä hänen naispuolinen ystävänsä (18v) menossa sisään. Tyttö menee ekana, näyttää paperit, ei mitään ongelmaa. Seuraavaksi tämä kaverin pikkuveli näyttää paperit ja saa kuulla että "ikäraja 20v".. :D
Funktion, 15.2.2009 13:12:
--- Sensuurikalastaja, 15.2.2009 13:04:
---
Voin sanoa kokemuksesta että ko. paikan poket on oikeesti melkoista sakkia.
Esim. muutaman viikon(?) takainen tapahtuma ko. lafkan ovella.
Olin menossa sisään, koska pari tuttavaani oli siellä. Olin miltei täysin selvin päin, juonut yhden ison oluen Kustaa III:ssa ja siitä sitten suuntaamassa tuttavia moikkaamaan. Ovella portsari kysyy että "mikäs herralla pelikunto?" johon vastasin hiukan hölmistyneenä että selvin päin, johon portsari jatkaa hyvin ripeästi että "juu ei tänään, hiukan liikaa nautittu nyt.."
O_O
Sanoin että "juu, oon tosiaan juonut tasan yhden oluen, enkä käsittääkseni ihan niin heikkoa viinapäätä omaa että se menisi yli.." Portsari jatkaa samalla lauseella ripeästi että "juu ei tänään, parempi varmaan mennä nukkumaan.."
O_o
Siinä sitten seuraavaksi sisään meni pariskunta joista mies oli hyvin tukevassa humalassa, mutta ilmeisesti se pitkä musta villakangastakki ja burberry kaulahuivi oikeuttivat sisäänpääsyyn humalatilasta huolimatta. Naamarajat ftw! :D
Itel oli vähän samantyylinen episodi muutamia viikkoi sit kun käveltii kavereiden kans baarista (alkoholia nautittu , mutta pystyssä pysy , aivot toimi ja kuitenkin ihan ok kunnossa, etten nukkunu keskel katua tai muutakaa vastaava ) mun kämpille, yhtäkkiä kytät ajaa vieree, alkaa tullaa taskui / reppua , kyselin siinä sit että mikäs on ongelmana, eipä paljo mutinaa ihmeellisempää vastausta saanu.
Seuraavaks olinki sit jo asemalla mis katottii kaikki sukkia myöte "onko sul piikkei tai puukkoi sukas? " , "no ei ole ei.." "katotaan ny nekin varmuuden vuoks" ...
Kovasti yritin kokoajan kysellä että mistäs tässä nyt mua syytetään / miksi sinne jouduin, no eipä paljoa vastausta saanu , heittivät putkaa seuraavaks. Sieltäki yritin vähän summeria hyväkskäyttäen kysel mistäs helvetistä tässä ny on kyse, ei mitää muuta vastausta "pidä nyt jo se turpas kii, lopeta kysely ja pääset aamu 8 jatkaa matkaas"
Kaverit oli sit tajunnu tul käymää kyttiksel , ja sen takia tuli kun poikien viimenen bussi oli menny jo , rahat aikas vähis = ei rahaa taksii ja tietenkin mulla siel poliisilaitoksel mun kämpä avaimet mis niitten piti nukkua. Eipä saanu avaimia poliiseilta, eikä suostunut muaka päästää siks aikaa kopist ulos että avaimet olisin heille vienyt. jollain sit itsensä hommasivat kuitenkin eräille kämpille lämpimään (sillo pakkasta aika reilusti).
Aamu 6 aukeaa ovi , ja paljon paljon mukavamman oloinen poliisit tulee sanomaa että tuus hakee tavaras ja lähe kotii , yritin siinä häneltä kysellä miksi ylipäätänsä olin sinne joutunut , vastaus oli "no ei tääl papereis ainakaa lue mitää..." "oisko alkoholi?" toinen poliisi vieressä arvasi mutta ei näyttänyt heilläkää olevan tietoa kiinnioton syystä , otin tavarani , kuittasin ne ja lähdin vihdoin kotiopäin hiukan ihmettyneenä mitäs yön aikana tapahtu.
Mtä opin näistä 2 episodista? Selvästi turvallisuusalan työntekijät ei tykkää musta! :D
Itel oli vähän samantyylinen episodi muutamia viikkoi sit kun käveltii kavereiden kans baarista (alkoholia nautittu , mutta pystyssä pysy , aivot toimi ja kuitenkin ihan ok kunnossa, etten nukkunu keskel katua tai muutakaa vastaava ) mun kämpille, yhtäkkiä kytät ajaa vieree, alkaa tullaa taskui / reppua , kyselin siinä sit että mikäs on ongelmana, eipä paljo mutinaa ihmeellisempää vastausta saanu.
Seuraavaks olinki sit jo asemalla mis katottii kaikki sukkia myöte "onko sul piikkei tai puukkoi sukas? " , "no ei ole ei.." "katotaan ny nekin varmuuden vuoks" ...
Kovasti yritin kokoajan kysellä että mistäs tässä nyt mua syytetään / miksi sinne jouduin, no eipä paljoa vastausta saanu , heittivät putkaa seuraavaks. Sieltäki yritin vähän summeria hyväkskäyttäen kysel mistäs helvetistä tässä ny on kyse, ei mitää muuta vastausta "pidä nyt jo se turpas kii, lopeta kysely ja pääset aamu 8 jatkaa matkaas"
Kaverit oli sit tajunnu tul käymää kyttiksel , ja sen takia tuli kun poikien viimenen bussi oli menny jo , rahat aikas vähis = ei rahaa taksii ja tietenkin mulla siel poliisilaitoksel mun kämpä avaimet mis niitten piti nukkua. Eipä saanu avaimia poliiseilta, eikä suostunut muaka päästää siks aikaa kopist ulos että avaimet olisin heille vienyt. jollain sit itsensä hommasivat kuitenkin eräille kämpille lämpimään (sillo pakkasta aika reilusti).
Aamu 6 aukeaa ovi , ja paljon paljon mukavamman oloinen poliisit tulee sanomaa että tuus hakee tavaras ja lähe kotii , yritin siinä häneltä kysellä miksi ylipäätänsä olin sinne joutunut , vastaus oli "no ei tääl papereis ainakaa lue mitää..." "oisko alkoholi?" toinen poliisi vieressä arvasi mutta ei näyttänyt heilläkää olevan tietoa kiinnioton syystä , otin tavarani , kuittasin ne ja lähdin vihdoin kotiopäin hiukan ihmettyneenä mitäs yön aikana tapahtu.
Mtä opin näistä 2 episodista? Selvästi turvallisuusalan työntekijät ei tykkää musta! :D
:D
Mielenkiintoista!
Tää nyt ei mitenkään oikeastaan oo vääryyttä tms. mutta tuli tuosta mieleen eräs kioskireissu. Hain kioskilta litran maitoa, tupakka-askin ja makkarapaketin. Nämä tavarat siis muovipussissa kävelen kotiin päin, kun poliisiauto ajaa viereen ja ikkunasta huudetaan "poika, pysähdypäs". Pysähdyin toki ja sama heppu ikkunasta jatkaa "mistäs poika on tulossa, ja mitäs kassissa?" :D
Vastasin ihan asiallisesti että kioskilta tulossa, ja kassissa on maitopurkki, makkarapaketti ja tupakka-aski, ja ihan kotiin tässä oon menossa.
Poliisi oli hetken hiljaa ja sanoi että eipä sitten mitään, ja hitaasti lipuivat siitä eteenpäin, koko ajan katsoen perään vielä. Oli hiukan ":D" olo siinä.
Tää nyt ei mitenkään oikeastaan oo vääryyttä tms. mutta tuli tuosta mieleen eräs kioskireissu. Hain kioskilta litran maitoa, tupakka-askin ja makkarapaketin. Nämä tavarat siis muovipussissa kävelen kotiin päin, kun poliisiauto ajaa viereen ja ikkunasta huudetaan "poika, pysähdypäs". Pysähdyin toki ja sama heppu ikkunasta jatkaa "mistäs poika on tulossa, ja mitäs kassissa?" :D
Vastasin ihan asiallisesti että kioskilta tulossa, ja kassissa on maitopurkki, makkarapaketti ja tupakka-aski, ja ihan kotiin tässä oon menossa.
Poliisi oli hetken hiljaa ja sanoi että eipä sitten mitään, ja hitaasti lipuivat siitä eteenpäin, koko ajan katsoen perään vielä. Oli hiukan ":D" olo siinä.
Kas kun ei alkanut kyselee paljo makso :D
Selkeesti khyl hommista kun hommista löytyy aikamoisia veijareita.
Itsellä tuo oli ensimmäinen negatiivinen yhteydenotto poliisien kanssa, tähän asti on kaikki menny hyvin, ja ihme kyllä bileisiin liittyen jopa erinomaisen hyvin.
Funktion, 15.2.2009 13:35:
Todennäköinen skenaario on ollut se, että lähistöllä on tapahtunut jonkin sortin rikos, ja tekijän vaatetuksen tuntomerkit soveltuivat sinuun, esim. farkut ja musta huppari, pipo päässä.
Poliisi skannaa lähialueita ja jututtaa ihmisiä, jotka soveltuvat tuntomerkkeihin. Siinä ei ole mitään erityisen kummallista.
Ana-5000, 19.2.2009 15:45:
--- Funktion, 15.2.2009 13:35:
---
Todennäköinen skenaario on ollut se, että lähistöllä on tapahtunut jonkin sortin rikos, ja tekijän vaatetuksen tuntomerkit soveltuivat sinuun, esim. farkut ja musta huppari, pipo päässä.
Poliisi skannaa lähialueita ja jututtaa ihmisiä, jotka soveltuvat tuntomerkkeihin. Siinä ei ole mitään erityisen kummallista.
Joo siis enhän mää mitenkään sanonutkaan kokeneeni vääryyttä, tuli vaan mieleen toi juttu.. :)
muutama vuosi sitten odottelin malmin novalla kaveria töiden jälkeen, oli perjantai kesä päivä ja ostin ärrältä 1 oluen ja menin penkille istuskelemaan ja polttamaan tupangia. Vähän ajan kuluttua torin reunalla lipuu poliisiauto kattelee siinä torin meininkiä, lähinnä torilla karate taitojaan esitteleviä mustalaisia ja muutamaa muuta perus lähiön päähän potkimaa janaria. Kaveri saapuu muutaman minuutin jälkeen paikalle jäädään siihen rupattelemaan niitä näitä kunnes poliisi auto ajaa viereen, avaa ikkunan ja kehottaa laittamaan kaljan pois, hörppään loput oluesta ja laitan viereisen roskiksen päälle ja siitähän porsas saa kipinät, nousee autosta ja kysyy tajusinko mit'ä se just äsken käski tehdä, sanon että pyysit laittamaan oluen pois ja tossahan se on nätisti roskiksen päällä josta sen joku pullonkerääjä mielellään ottaa (niitä malmin torilla kun on) porsas tulee naaman eteen eteen huutamaan että "etkö sä tiedä ettei malmilla saa juoda kaljaa" anna olla viimenen kerta kun nään sun lärvis malmilla tai saat kuonoos" siinä kun avaan suuni ja kysyn et mitäs mä nyt tein kun alat räkii naamalla ni porsas keskeyttää ja käskee olla hiljaa "jos sanot sanankin annat mulle syyn heittää sut saman tien autolla kiertoreittiä putkaan"
Jos mulla ja kaverilla ei ois ollu mitään perjantain suunnitelmia ni varmasti ois perse revenny itelläki, mutta ajattelin olla hiljaa ja kävellä pois. Vitutti suunnattomasti jälkeen päin, en voinut ymmärtää mitä tein väärin ja mistä tollaset pultit otetaan varsinkaan malmin torilla.
Tais olla kytällä huono päivä =D Itse olisin ottanu ukon nimen ylös ja tehnyt ilmoituksen piiriin. En tiedä onko siitä mitää hyötyä, mut turha suun soittaminen takaspäin ei olis kyl mitään pelastanu. Jos äijä tuohon tyyliin suakin kohteli niin uskosin et se käyttäytyy muuallakin samaan tyyliin.
•
•
Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi
Ei kai siinä sit muuta. Jotenkin ei kuitenkaan taaskaan yllätä, että noissa mustissa haalareissa on se tietty logo mikä on.
Mielenkiintoisesti rajattu tuo kuva, kun ei näytetä tuota suihkutettavaa kunnolla.. Olisin ehkä ennemmin julkaissut rajaamattoman kuvan, tai edes muuttanut kuvasuhteen oikeaksi.. En oikein jaksa uskoa että kamera on ollut pystyssä, jos kuva on otettu "hetken mielijohteesta". Törkeää provoa sanon minä..
Syce, 19.2.2009 16:58:
Tais olla kytällä huono päivä =D Itse olisin ottanu ukon nimen ylös ja tehnyt ilmoituksen piiriin. En tiedä onko siitä mitää hyötyä, mut turha suun soittaminen takaspäin ei olis kyl mitään pelastanu. Jos äijä tuohon tyyliin suakin kohteli niin uskosin et se käyttäytyy muuallakin samaan tyyliin.
Nimenomaan. Ja siihen yleensä itse vaikuttaa todella paljon, miten hommat viranomaisen kanssa etenee. Pahaa-aavistamattomanahan tossa olisi varmaan lähes kaikki vielä sen vikan huikan* vetäneet, joten aika sääli et se tollaiseksi meni. "Kuonoon veto"-uhkauksia ei yhdenkään poliisin pitäisi tehdä ja nimeä vaan ylös ja virka vähintään hyllylle. Yleensä, kun hyvällä yhteistyöllähän tulisi olla varsin helppoa asioida poliisin kanssa.
*ettei vaan ollut useampi hörppy? :D
Ja sit vielä jos joku rupee nyt vääntää skouden kaa ni kannattaa muistaa, et ne saa lain mukaan käyttää aina asteen verran kovempaa voimaa, joten yhteistyö kannattaa :)
Kimbou, 19.2.2009 16:52:
poliisi auto ajaa viereen, avaa ikkunan ja kehottaa laittamaan kaljan pois, hörppään loput oluesta ja laitan viereisen roskiksen päälle ja siitähän porsas saa kipinät, nousee autosta ja ...
Siitähän se tietty kilahti, kun se käski sua laittamaan kaljan pois, mutta sä et laittanut kaljaa pois vaan aloit juoda sitä.