Vexe, 4.7.2005 12:31:
---
Ana-5000, 4.7.2005 12:10:
Onneksi olkoon, suorittamasi empiirinen ja täysin tieteellinen koe vartijoiden pätevyydestä on tuottanut tuloksen. Toivottavasti tää julkaistaa esim. Naturessa piakkoin. Jään odottamaan Nobeliasi.
---
Kiitos, lähes yhtä pätevällä pohjalla puhut itsekkin.
No, mä olen työskennellyt turvallisuusalalla kohta kaksi ja puoli vuotta, vartiointitehtävissä, kolmessa eri yksikössä ja sitä kautta yhteensä ehkä kahdessakymmennessä viidessä eri kohteessa - olen tehnyt työni kautta lähes jokaista vartiointialan työtä vähintään päivän pari; paikallisvartiointia, myymälävartiointia, piirivartiointia, receptionistin töitä, metrovartiointia, henkilösuojausta, yleisötapahtuman järjestyksenvalvontaa, turvallisuustarkastuksia, kulunvalvontaa, valvomovartiointia ja sen sellaista. Eli mun pätevä pohja on ehkä hieman laajempi ku sun "kakaroina käytii testaa läheisen Citymarketin stevarit".
Eipä tuossa mitään pahaa ole. Ei kakarat muuten opi käyttäytymään oikein, jos niille ei hieman ärhentele.
Tarkennetaan siis tuota minun postaustani sillä, että pidän vartijaa "kaverina". Mielestäni ne vain eivät ole tarpeeksi koulutettuja työn vaatimuksiin nähden.
No mä olen samaa mieltä. Koulutusta pitäisi lisätä, ja sen pitäisi olla enemmän työhön orientoivaa - mutta tänkin duunin oppii parhaiten itse tekemällä ja vanhempien kavereiden toimintamalleja seuraamalla. Koulutus on tällä hetkellä sellaista, että siellä käydään läpi lähinnä lakiteksti ja muutamia käytännön tilanteita ja niissä toimimista. Mut niinhän se on - niin kauan kun ammatti nauttii sosiaalista halveksuntaa, se ei myöskään vedä puoleensa ihmisiä, jotka siinä olisivat taitavia. Itse en oikeastaan edes noteerannut vartijoita millään tavalla ennenkuin hakeuduin k.o. alalle, joten omat negatiiviset kokemukset heistä ovat aika vähissä.
Itse vaan tossa just leimasit vartijat epäpäteviksi, koska he ärhentelivät kakaroille. Kakaroiden kanssa vaan on usein sellanen juttu, että ne ei ystävällistä puhetta (tai järkipuhetta) usko. Joskus niiden kanssa joutuu käyttämään vähän kovempia sanankäänteitä, jotta viesti menee perille.