Miika Kuisma presents Subtraxx Experience (June'05)

17 posts, 1 page, 2,757 views

iam

Posts: 3,085

#1 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space
Lähetetty DI.fm #trance -kanavalla 24.6.2005. Seuraava show 22.7. klo 20-21 suomen aikaa.
progressive, psy, trance

tracklist:
Chris Walsh & Jeremy Coutre - Burn feat. Holly [SOG crome]
Antidote - Synchronicity [Progrez]
Aava - Sid [CDR]
ID
Funky Dragon - That's It (edit) [Synergetic]
Delirious - Innerface (edit) [Hommega]
Indica - Trancemaster (edit) [Agitato]
Astrix - Underbeat (edit) [Hommega]
Tikal - Mr Pink (edit) [Neurobiotic]

lisätiedot - kuuntele
iam

Posts: 3,085

#3 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space
Jep jep :) Noissa psykebiiseissä on semmoinen ongelma aina ettei niissä ole mitään dj intro/outro juttuja niin joutuu tekemään aina itse editin ennenkuin pystyy soittamaan *uuh*
serotonot

Posts: 3,137

#4 • • serotonot Paul Easy

mkuisma, 27.6.2005 09:32:
Jep jep :) Noissa psykebiiseissä on semmoinen ongelma aina ettei niissä ole mitään dj intro/outro juttuja niin joutuu tekemään aina itse editin ennenkuin pystyy soittamaan *uuh*



paskapuhetta :D

niissähän pääsee miksatessa leikkimään bassoilla ihan toisella tavalla
iam

Posts: 3,085

#5 • • Edited iam Studying Inner Paths to Outer Space
Niin jo, mutta jos biisillä on pituutta jotain 6:30 ja eka+vika minuutti tai kaks on jotain muuta kuin rumpumeininkiä niin tykkään copypasteta jotain niiden jatkoksi ja kasvattaa biisin pituutta pari minuuttia. Makuasioita tietty *hihu*
serotonot

Posts: 3,137

#6 • • Edited serotonot Paul Easy
miks? (siis tykkäät copypasteta)

se bassolinjojen ja muiden saundien melodinen miksaaminenhan on koko psyken soittamisen siistein puoli.

Mut täytyy kuunnella toi miksaus safkiksen jälkeen ja heittää sitten arviota. Jotenki vaan tuntuis et jos niihin lisää sellaista turhaa tyhjää miksausvaraa niinq esim kiksubiiseissä ni setistä katoaa se paras drive, mut se selviää kuuntelemalla ton :)
drS

Posts: 1,939

#7 • • drS

mkuisma, 27.6.2005 09:32:
Jep jep :) Noissa psykebiiseissä on semmoinen ongelma aina ettei niissä ole mitään dj intro/outro juttuja niin joutuu tekemään aina itse editin ennenkuin pystyy soittamaan *uuh*



haha, tää oli kyl tän aamun paras :D
iam

Posts: 3,085

#8 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space
Älkää ny vaan sanoko että olen syyllistynyt johku häväistykseen? Tietty olen vielä aika lapsenkengissä ton psyken kanssa.. *nauru*

Kyllähän noita biisejä tietysti voi soittaa ilman editin tekemistäkin, mutta monista biiseistä saa IMO enemmän irti noin. Kaikki tuntemani DJ:t tekevät kyllä melkein poikkeuksetta editin jokaisesta psyke biisistä mitä ne soittavat, myös muistakin tarpeen vaatiessa. Copy+Paste on vähän huonosti sanottu, koska editin tekemisessä voi mennä pari päivääkin jos oikein innostuu leikkelemään ja muuttelemaan rakennetta. Mutta onhan se tavallaan siistiä että kaikilla soittajilla on sitten vähän erilaiset versiot soitossa.
serotonot

Posts: 3,137

#9 • • serotonot Paul Easy

mkuisma, 27.6.2005 13:52:
Älkää ny vaan sanoko että olen syyllistynyt johku häväistykseen? Tietty olen vielä aika lapsenkengissä ton psyken kanssa.. *nauru*

Kyllähän noita biisejä tietysti voi soittaa ilman editin tekemistäkin, mutta monista biiseistä saa IMO enemmän irti noin. Kaikki tuntemani DJ:t tekevät kyllä melkein poikkeuksetta editin jokaisesta psyke biisistä mitä ne soittavat, myös muistakin tarpeen vaatiessa. Copy+Paste on vähän huonosti sanottu, koska editin tekemisessä voi mennä pari päivääkin jos oikein innostuu leikkelemään ja muuttelemaan rakennetta. Mutta onhan se tavallaan siistiä että kaikilla soittajilla on sitten vähän erilaiset versiot soitossa.



Tuskinpa mitään "psyken soiton sääntökirjaa" on olemassa, joten jokainen tehköön mun puolesta tyylillään.


Eipä noita oo ikinä ite tarvinnu leikkailla ja liimailla että ne sais sovitettua yhteen. Ketkä dj:t tollasta tekee? Mä en taas oo nimittäin kuullut yhdestäkään :)

Ja itse miksauksesta:

alkupää ei oikein itselle iskenyt, aika mitäänsanomatonta saundia. Lopussa tuli muutama ihan passeli psykeralli joskin pari niistä on omaan korvaan jo vähän kuluneita. Vaihdoissa oli aika paljon sellasta jyrähenkeä et kaks eri sävelel olevaa bassoa soi päällekäin, ja se ei oo mun mielestä ikinä kuulostanu hirveen hyvältä ja vie samalla sitä draivia aika paljon pois, koska basso ohenee sit huomattavasti ku yks vaan jää soimaan.

Jos meinaat psykeä soittaa enemmän ni antaisin vinkin et keskity bassolinjojen miksaamiseen ja unohda ne editit, sellasella kiksutyylisellä "vaihdetaan varovasti bassosta toiseen"-tyylillä on nimittäin mielestäni melko mahdotonta soittaa psykeä sulavan kuuloisesti.

Biisijärjestyksen oisin ite ehkä muovannu toisenlaiseks noiden psykerallien osalta, mut jokaisella on oma näkemyksensä.
mr.a

Posts: 2,098

#10 • • mr.a

serotonot, 27.6.2005 14:09:
---
mkuisma, 27.6.2005 13:52:
myös muistakin tarpeen vaatiessa. Copy+Paste on vähän huonosti sanottu, koska editin tekemisessä voi mennä pari päivääkin jos oikein innostuu leikkelemään ja muuttelemaan rakennetta. Mutta onhan se tavallaan siistiä että kaikilla soittajilla on sitten vähän erilaiset versiot soitossa.

---


Ketkä dj:t tollasta tekee? Mä en taas oo nimittäin kuullut yhdestäkään :)



Ihan niinkuin Miika tossa sanoikin: tänä päivänä massasta erottuminen alkaa oleen monen homman aa ja oo ja juuri noilla omilla editeillä (joista helposti kyl tulee ns.remixejä)on helppo tuoda omaan settiin just sitä vaihtelevuutta ja sitä ah niin ihanaa trainspottaus aspektia. omasta kokemuksesta tiedän et esim.jostain 70-80luvulla väännetystä diskobiisistä on kiva duunaa oma editti just senkin takia kun silloin biisejä ei tehty miksattavaksi 2000luvun tyyliin vaan biitit heittelee häränpyllyy jne.

catch the drift?
serotonot

Posts: 3,137

#11 • • serotonot Paul Easy

mr.a, 27.6.2005 17:04:

Ihan niinkuin Miika tossa sanoikin: tänä päivänä massasta erottuminen alkaa oleen monen homman aa ja oo ja juuri noilla omilla editeillä (joista helposti kyl tulee ns.remixejä)on helppo tuoda omaan settiin just sitä vaihtelevuutta ja sitä ah niin ihanaa trainspottaus aspektia. omasta kokemuksesta tiedän et esim.jostain 70-80luvulla väännetystä diskobiisistä on kiva duunaa oma editti just senkin takia kun silloin biisejä ei tehty miksattavaksi 2000luvun tyyliin vaan biitit heittelee häränpyllyy jne.

catch the drift?



joo kyl mä ton ymmärrän et tehdään vahoist biiseist omii edittei/remixei mutta se että lisätään alkuun ja loppuun vaan miksausvaraa suht tuoreisiin (vuoden parin sisällä julkaistuihin biiseihin) on mulle etenkin tässä kys. genressä vierasta.
Android

Posts: 3,908

#12 • • Android
En ole ikinä kuullut kenenkään psykeä soittavan dj:n tarvitsevan editoida biisejä jotta niitä voisi soittaa. Tällaisen puristin silmissä se kyllä nimenomaan on pyhänhäväistystä eikä mitään muuta. Jättäkää psyke rauhaan jos se on liian vaikeaa soitettavaksi. Panostakaa sitten vaikkapa kiksuun.
iam

Posts: 3,085

#13 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space

Android, 27.6.2005 17:31:
En ole ikinä kuullut kenenkään psykeä soittavan dj:n tarvitsevan editoida biisejä jotta niitä voisi soittaa. Tällaisen puristin silmissä se kyllä nimenomaan on pyhänhäväistystä eikä mitään muuta. Jättäkää psyke rauhaan jos se on liian vaikeaa soitettavaksi. Panostakaa sitten vaikkapa kiksuun.


Kuten jo sanoin, niin ei tarvitse tehdä, mutta joskus on kiva tehdä ja monet tekevät. Kyllä noista house, kiksu, techno, polkka ja ties mistä biiseistäkin tehdään nykypäivänä paljon edittejä. Radikaaleimmillaan breikistäkin saatetaan ottaa pala pois jos se on liian pitkä ja toimii paremmin lyhyempänä.

Etenkin Ableton Liven tulemisen jälkeen edit & bootleg buumi on lähtenyt isosti käyntiin. Itse en näe mitään häpellistä siinä että kasvatan vaikkapava biisin alussa olevan 30 sekunnin intron 1:30 pituuteen, koska sen jälkeen sitä on vaan paljon miellyttävämpää soitella. Jos joku tekee mun biiseistä edittejä niin siitä vaan, mutta tulee tietty semmoinen tunne ettei ollut tehnyt biisiä alunperin oikein.

Sain tossa just yhden Astrixin miksauksen ja kyllähän se soittaakin vähän eri tyylillä kuin mitä kiksua tai muuta semmoista soitellaan, mutta esim Joof soittaa mielestäni psykeä vallan hienosti sekin omalla tyylillään. Ja kaikki sen soittamat biisit ovat muuten edittejä, eikä ketään haittaa ;)
Android

Posts: 3,908

#14 • • Edited Android

mkuisma, 27.6.2005 22:26:

Sain tossa just yhden Astrixin miksauksen ja kyllähän se soittaakin vähän eri tyylillä kuin mitä kiksua tai muuta semmoista soitellaan, mutta esim Joof soittaa mielestäni psykeä vallan hienosti sekin omalla tyylillään. Ja kaikki sen soittamat biisit ovat muuten edittejä, eikä ketään haittaa ;)



No mun silmissä J00f onkin kiksu- eikä psyke-dj joten en yhtään ihmettele että hän editoi biisejä. Ja kyllä haittaa, onneksi J00f kuitenkin soittaa sitä kaupallista juustoista isra-full-onia jota itse en siedä (aika kaukana siitä mitä psytrance itselleni ja monelle muulle edustaa).
Mutta myönnettäköön, että taidan psyken suhteen olla aivan liian puristinen pystyäkseni minkäänlaiseen objektiiviseen keskusteluun asian tiimoilta. Editoikaa minkä ehditte, tuskinpa te minun hyväksyntää kaipaatte.
iam

Posts: 3,085

#15 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space
heh joo.. mä taas en ole oikeastaan minkään asian suhteen kovin puristi, joten voin onneksi hyvällä omalla tunnolla joskus vähän editoida kun oon muuten niin huono *blush*

mutta kerropas poliisi miten sä sitten miksaat noita biisejä jotka alkaa leijunnalla ekat 2-3 minsaa ja vikat 30 sek on vielä ihan täyttä meininkiä vailla mitään lopetuksen häivää.. Vai saako jostain täysversiota? Itse olen noi kaivellut kokoelmista, joissa ei varmaan ole mahdollisuuttakaan käyttää täysmittaisia versiota kun jokainen sekunti on kallis.
serotonot

Posts: 3,137

#16 • • serotonot Paul Easy

mkuisma, 27.6.2005 23:43:
mutta kerropas poliisi miten sä sitten miksaat noita biisejä jotka alkaa leijunnalla ekat 2-3 minsaa ja vikat 30 sek on vielä ihan täyttä meininkiä vailla mitään lopetuksen häivää.. Vai saako jostain täysversiota? Itse olen noi kaivellut kokoelmista, joissa ei varmaan ole mahdollisuuttakaan käyttää täysmittaisia versiota kun jokainen sekunti on kallis.



Kyl ne tiemmä on kokkareilla just sellasia ne biisit ku ne "oikeestikin" on. Ellei sit oo yhteenmiksattu kokoelma. Miten mä miksaan noita biisejä? Silleen ku ne sen mahdollistaa, eli tilanteen mukaan. Loikkimalla bassolinjasta toiseen, breakdownin noustessa takas rullaukseen, miten ikinä kuvittelen sen homman parhaiten missäkin tilanteessa toimivan.

Sitä on vähä vaikee selittää tällee tekstillä ku o tottunu tekee sen soittimil ja mikseril :)
jjkobsson

Posts: 959

#17 • • jjkobsson
Pirun hyvin toimii. Työmatkallakin uni karisee silmistä kun pistää tämän tulille.

--
||jjkobsson||