mkuisma, 27.6.2005 13:52:
Älkää ny vaan sanoko että olen syyllistynyt johku häväistykseen? Tietty olen vielä aika lapsenkengissä ton psyken kanssa..
Kyllähän noita biisejä tietysti voi soittaa ilman editin tekemistäkin, mutta monista biiseistä saa IMO enemmän irti noin. Kaikki tuntemani DJ:t tekevät kyllä melkein poikkeuksetta editin jokaisesta psyke biisistä mitä ne soittavat, myös muistakin tarpeen vaatiessa. Copy+Paste on vähän huonosti sanottu, koska editin tekemisessä voi mennä pari päivääkin jos oikein innostuu leikkelemään ja muuttelemaan rakennetta. Mutta onhan se tavallaan siistiä että kaikilla soittajilla on sitten vähän erilaiset versiot soitossa.
Tuskinpa mitään "psyken soiton sääntökirjaa" on olemassa, joten jokainen tehköön mun puolesta tyylillään.
Eipä noita oo ikinä ite tarvinnu leikkailla ja liimailla että ne sais sovitettua yhteen. Ketkä dj:t tollasta tekee? Mä en taas oo nimittäin kuullut yhdestäkään :)
Ja itse miksauksesta:
alkupää ei oikein itselle iskenyt, aika mitäänsanomatonta saundia. Lopussa tuli muutama ihan passeli psykeralli joskin pari niistä on omaan korvaan jo vähän kuluneita. Vaihdoissa oli aika paljon sellasta jyrähenkeä et kaks eri sävelel olevaa bassoa soi päällekäin, ja se ei oo mun mielestä ikinä kuulostanu hirveen hyvältä ja vie samalla sitä draivia aika paljon pois, koska basso ohenee sit huomattavasti ku yks vaan jää soimaan.
Jos meinaat psykeä soittaa enemmän ni antaisin vinkin et keskity bassolinjojen miksaamiseen ja unohda ne editit, sellasella kiksutyylisellä "vaihdetaan varovasti bassosta toiseen"-tyylillä on nimittäin mielestäni melko mahdotonta soittaa psykeä sulavan kuuloisesti.
Biisijärjestyksen oisin ite ehkä muovannu toisenlaiseks noiden psykerallien osalta, mut jokaisella on oma näkemyksensä.