T0mbstone, 23.2.2007 18:09:
---
Syntse, 23.2.2007 17:56:
---
Elkää yleistäkö. Totta urheilun kannalta harrastavat esim. taekwondoinit voivat olla hieman ihmettelemässä. Mutta esimerkiksi taekwondoa voidaan harrastaa muullakin tavalla, käytännön läheisemmin. Joten stressitilanne, stressireaktio sekä muu häirintä sekä käytännönläheinen harjoittelu voi olla tuttuakin touhua lajiharrastajille jotka näette urheilutaistelijoina. Pitkällä oikeassa kyllä olette.
---
No itse olen treenannut myös mainittuja Taekwondoa ja Thai-nyrkkeilyä muiden lajien lisäksi. Joensuussa sijaitseva WTF tyylisuunta Taekwondosta oli ainakin kaukana realistisista tilanteista siihen aikaan, kun itse siellä treenasin. Thai-nyrkkeilyssä oppi hyödylliset ja kaikkein toimivimmat potku-lyönti tekniikat....
Eikä tietenkään kannata yleistää. Varmasti on paljonkin seura/tyylisuunta kohtaisia eroja. Stressinhallinnasta vielä... kyllä kilpaottelijat joutuvat käymään kovaa itsensä ylittämistä ja stressaavasta tilanteesta selviytymistä astuessaan kehään.
No kyllä nyt vähän pitää yleistää. Toki Krav Magaakin koulutetaan ympäri maailmaa hyvin erilaisin tavoin. Lähinnä pointtina ovat a) mitä varten harjoittamasi laji on ja b) miten tämä näkyy päivittäisessä harjoittelussa ja sen suuntauksissa. Mikäli treenataan kisoja ja otteluita varten, treenataan juuri niissä menestymiseen. Toki näistä on hyötyä itsepuolustustilanteissa, mutta on aika erilainen lähtökohta olla Krav Maga -koulutettu (jotka toivottavasti myös sparraavat paljon sekä painijoiden, potkunyrkkelijöiden ja Vale Tudo -harrastajien kanssa) kuin esim. pelkästään matseissa pärjäämisestä kiinnostunut Muay Thai -harjoittaja.
Lähtökohtakin on aivan erilainen - KM:ssä haetaan mahdollisimman tehokasta tapaa eliminoida uhka ja opetataan käyttämään omaa ympäristöä ja siellä olevia esineitä hyödyksi. Otetaan huomioon esim. näköaistin tärkeys vastustajalle ja vastustajan hetkellisen harhauttamisen merkittävät hyödyt. Ei kadulla ole rinkiä saatika isoja hanskoja (Muay Thai) tai edes pieniä hanskoja (Vale Tudo, MMA), sääntöjä, kuppeja, tuomareita tai lääkäreitä - ympäristö täynnä aseita ja vastustajia / uhkia 1-n.