F1-Kenestä tulee maailmanmestari 2007

495 posts, 25 pages, 196,534 views

milo

Posts: 860

#281 • • milo Plaugenaut

mikke, 10.6.2007 21:56:
---
tomppi, 10.6.2007 21:12:
---
mikke, 10.6.2007 21:03:
En vaan tajua miten joku voi selvitä tollasesta hengissä.
---

Kuljettajien turvallisuus on parannettu sen jälkeen kun Roland Ratzenberger ja Ayrton Senna kuolivat Imolassa 1994.

---

no on parannettu joo tietenkin, mutta silti toi on uskomaton saavutus, ja hyvä niin.



Onhan turvallisuutta parannettu kyllä mutta kuljettajat istuivat monokokeissaan jo vuonna 1994. Sennahan olisi selvinnyt omasta kolaristaan, ellei jousituksen palanen olisi lävistänyt kypärää ja kalloa. Ratzenbergerkin olisi selvinnyt, ellei ihmisruumis olisi niin heikko, että niska murtuu kun törmää seinään 300 km/h ja ruumis on köytetty paikoilleen ja pää yrittää jatkaa matkaansa.

Mutta tyylikäs kolari Kubicalla, melkein vei takasiiven Scott Speedin autosta joka oli betonimuurin takana parkissa Speedin keskeytyksen jälkeen.

--
We are, ultimately, all alone, and I am incapable of expressing emotion in any way, shape or form apart from through the medium of mix tapes. -Adam First

Niño

Posts: 167

#282 • • Niño Club 96° resident
Paljonhan se on kiinni siitä miten siihen betonimuuriin osutaan. Kubican tilanne voisi olla täysin toinen ellei oikea eturengas olisi ensin haukannut suojavallin reunaa ennen osumistaan betonimuuriin.
Heti muistui mieleen sekä Sennan ja Ratzenbergerin, että Häkkisen ja Schumin vakavat kolarit kun näki Kubican tajuttomana autonraadossaan.
Kisassa kyllä riitti jännitystä, vaikka milloinpa Montrealissa ei tarpeeksi jännitystä näkisi.
ville

Posts: 3,780

#283 • • ville olen oikeasti ujo

milo, 11.6.2007 10:08:
Onhan turvallisuutta parannettu kyllä mutta kuljettajat istuivat monokokeissaan jo vuonna 1994. Sennahan olisi selvinnyt omasta kolaristaan, ellei jousituksen palanen olisi lävistänyt kypärää ja kalloa. Ratzenbergerkin olisi selvinnyt, ellei ihmisruumis olisi niin heikko, että niska murtuu kun törmää seinään 300 km/h ja ruumis on köytetty paikoilleen ja pää yrittää jatkaa matkaansa.



Itseasiassa ehkäpä merkkitävän kolari, joka tässä tapauksessa esti pahimman lopputuloksen oli häkkisen 95 aussimälli, joka vaivutti häkkisen vähäksi aikaa koomaan:



Tuon jälkeen kuljettajan pään ympärille kehitettiin pehmustettu turvakaari ja myöhemmin myös turvahihnat, joilla kypärä on kiinni tuossa turvakaaressa. Jos näitä hihnoja ei olisi tässä tapauksessa ollut, kubican pää olisi todennäköisesti retkahtanut todella pahasti ja lopputuloksena olisi voinut olla niskan pettäminen :(

Täytyy kyllä sanoa, että vähäksi aikaa veti tuo onnettomuus hiljaiseksi.... onneksi ei käynyt pahemmin.
Samu81

Posts: 1,224

#284 • • Edited Samu81 kokolihaa
Pitkästä aikaa jotain tapahtumaa F1:n GP:ssä :)

4 kertaa safety car ja jopa ohituksia *nauru*

Mutta tätähän kansa tahtoo, ainakin autourheilua muutenkin seuraavat. Minusta ehdottomasti suurin syy kaikkeen oli radan pinta, sen liukkaus sekä ennalta-arvaamattomuus. Yhtäkkiä mekaaninen pito oli kaikkea muuta kuin mitä kuljettajat ja inssit normaalisti kokevat. Kun autot eivät kulje kuin kiskoilla ja radan pito vaihtelee jopa dramaattisesti eri paikoissa, syntyy jotain katseltavaa. Hiukkasen tuli samanlainen fiilis kuin perus F1 -skabassa aikana ennen kaikenlaista ajamista helpottavaa elektorniikkaa. Tämä fakta tosin on tajuttu rapakon takana aina... :)
Taannoin WTCC -sarjan Meksikon osakilpailussa tapahtui aivan samoin; Pueblan radan pinta ei kestänyt kulutusta ja viikonlopun kahdessa kilpailussa ajettiin melkein kuin Formula Fordeilla; autoja luistattaen ja erittäin näyttävästi!

Niin ja siitä F1 -paketin selostuksen tasosta, jota kukaan täällä ei tunnu huomaavan: Heti kun Oscari joutui olemaan ilman asiansa tuntevaa kommentaattoria ja kisassa tapahtui keskiverto-tylsistelyä enemmän, ko. jätkä oli aivan juntturassa.
Aivan käsittämättömän tasoista selostusta ottaen huomioon urheilulajin. Parhaimmillaan neljä kertaa (4!!) näytettiin hidastusta kun pääsuoralla oli hienoa vääntöä kuljettajien kesken, joiden nimiä en tähän hätään muista. Ja lopulta ohitus T1-2:een ajettaessa, mutta puusilmä-Oskari hölötti jotain aivan jonninjoutavia.
Lisäksi Kubican onnettomuuden spekulointi ja sössötys olivat kuin suoraan iltapäivälehtien lööpeistä; "varmasti ainakin kolmeasataa seinään - hyvä jos säilyi hengissä" -tasoista läppää. Autojen telemetriaa ihan ruudusta seuraamalla kuka hyvänsä ymmärsi, että hyvä jos 250 oli vauhtia ennenkuin jantteri ajautui nurmikolle. Ko. 10 -mutkan jarrutukseen tullaan optimiolosuhteissa aika-ajossa vajaa 300 lasissa ja Kubicalla auto lähti lapasesta ainakin 200m aiemmin jonossa väännettäessä sijoituksista, turva-autosession päätteeksi..

Oskari *dissaa*


EDIT & OT: kaikille autourheilun & maksu-TV:n ystäville tiedoksi, tämä uusi Urheilukanava+ alkaa lähettämään tässäkin threadissa parjattua NASCAR:a livenä rapakon takaa. *piis*

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

ville

Posts: 3,780

#285 • • ville olen oikeasti ujo

Samu*, 11.6.2007 10:38:
Kun autot eivät kulje kuin kiskoilla ja radan pito vaihtelee jopa dramaattisesti eri paikoissa, syntyy jotain katseltavaa. Hiukkasen tuli samanlainen fiilis kuin perus F1 -skabassa aikana ennen kaikenlaista ajamista helpottavaa elektorniikkaa. Tämä fakta tosin on tajuttu rapakon takana aina... :)



Mä olen muuttanu kantaani aika vahvasti ja olen sitä mieltä, että ajamista helpottavan tekniikan poistaminen ja autojen tasapäistäminen on lajille vain ja ainostaan huono juttu.

Jos vaikka ajattelee tätä kautta, niin 19 000 kierrosrajoitus ja samat renkaat on johtanut siihen, että ainoa keino tehdä eroja on aero. Aerossa suuria eroja taas on vaikea saada joten pienien erojen takia ohitukset ovat yhä vaikeampia.

Jos ja kun tulevaisuudessa kaikki autot saavat vielä enemmän samanlaiset moottorit ja samanlainen elektroniikan, homma tulee tod näk vaan pahenemaan: autot ovat niin tasaväkisiä, että ohi pääsee vain silloin jos kuljettaja tekee virheen. Tässä taas ongelmaksi muodostuu, että f1 kuljettajat ovat kaikki äärimmäisen lahjakkaita ja siten kohtalaisen vähän virheitä tekeviä. Esim tällä kaudella top-5:ssa ohituksia ei montaa ole tullut ja suorituserot autojen suhteet ovat vielä kuitenkin olemassa...
hallucinogen

Posts: 8,190

#286 • • hallucinogen Edain

ville, 11.6.2007 12:13:
Jos vaikka ajattelee tätä kautta, niin 19 000 kierrosrajoitus ja samat renkaat on johtanut siihen, että ainoa keino tehdä eroja on aero. Aerossa suuria eroja taas on vaikea saada joten pienien erojen takia ohitukset ovat yhä vaikeampia.


Mä en itsekään pidä tuosta kierroslukujen rajoittamisesta sillä jos toisella ei ole isompia ongelmia niin on todella hankala päästä ohi kun ei pääse ennen jarrutusta tarpeeksi lähelle. Ainakin pitäisi olla jonkinlainen nappi jota voisi käyttää edes jonkin aikaa kerrallaan josta saisi rajoittimen kytkettyä pois päältä. Tai sitten se turbo mihin varastoituisi esim jarrutuksessa syntyvää energiaa ja sitä voisi käyttää lyhyinä hetkinä tuomaan vähän lisää puhtia.

--
pikku-*possu*

Samu81

Posts: 1,224

#287 • • Edited Samu81 kokolihaa

ville, 11.6.2007 12:13:
---
Samu*, 11.6.2007 10:38:
Kun autot eivät kulje kuin kiskoilla ja radan pito vaihtelee jopa dramaattisesti eri paikoissa, syntyy jotain katseltavaa. Hiukkasen tuli samanlainen fiilis kuin perus F1 -skabassa aikana ennen kaikenlaista ajamista helpottavaa elektorniikkaa. Tämä fakta tosin on tajuttu rapakon takana aina... :)

---


Mä olen muuttanu kantaani aika vahvasti ja olen sitä mieltä, että ajamista helpottavan tekniikan poistaminen ja autojen tasapäistäminen on lajille vain ja ainostaan huono juttu.

Jos vaikka ajattelee tätä kautta, niin 19 000 kierrosrajoitus ja samat renkaat on johtanut siihen, että ainoa keino tehdä eroja on aero. Aerossa suuria eroja taas on vaikea saada joten pienien erojen takia ohitukset ovat yhä vaikeampia.

Jos ja kun tulevaisuudessa kaikki autot saavat vielä enemmän samanlaiset moottorit ja samanlainen elektroniikan, homma tulee tod näk vaan pahenemaan: autot ovat niin tasaväkisiä, että ohi pääsee vain silloin jos kuljettaja tekee virheen. Tässä taas ongelmaksi muodostuu, että f1 kuljettajat ovat kaikki äärimmäisen lahjakkaita ja siten kohtalaisen vähän virheitä tekeviä. Esim tällä kaudella top-5:ssa ohituksia ei montaa ole tullut ja suorituserot autojen suhteet ovat vielä kuitenkin olemassa...




IMO parhaimmat väännöt ja taistelut luokasta (OWS tai koppiautot) huolimatta ovat juurikin niissä sarjoissa, joissa jokaisella on tasavertainen peli alla. Jolloin ajotaito ratkaisee paljon enemmän, ei niinkään poltettu raha & resurssit & tiimin koodarit.

Tuo moottorisääntö on todellakin kehno idea rajoittaa F1:n nopeuksia, mutta mainitsemaasi aerodynamiikkaan niitä muutoksia vasta pitäisikin saada. Jos arvaillaan, niin ehkä n+5 vuoden sisällä voi jotain fiksua tulla. FIA:n sekä valmistajien harjoittama byrokratia pitää huolen siitä, ettei ainakaan aikaisemmin :D
Minusta noihin F1:n kasvaneisiin kaarrenopeuksiin olisi suht simppeli lääke; sekä mekaanisen että aerodynaamisen pidon radikaali vähentäminen. Autolla jossa on 1000hv ei tee mitään jossei se käänny mutkiin.. Vähänkuin aikoinaan F1:n hulluina vuosina turbomoottorien kanssa homma meni.
Itse käyttäisin myös mielelläni termiä elektroninen pito, joka on juurikin sitä IMO tyhmää luistoesto / ajonvakautussysteemiä jota tämän päivän F1:ssä on. Puhumattakaan auton säätämisestä telemetrian avulla lennosta varikolla. Tämä pahuuden kolmiyhtälö jos saataisiin ratkaistua, lopputuloksena voisi olla yhtä nautinnollista seurattavaa kuin mitä eilinen Kanadan GP oli.

Ei tästä ole montaakaan vuotta kun IRL:ssä homma meni paikallisten mielestä liian jonossa ajeluksi Super Speedweillä ja siellä nuijittiin kaikille yhtenäinen, ohituksia huomattavasti helpottava takasiipi todella nopeassa tahdissa läpi, tyyliin yhden ja saman kauden aikana.

Sama, sinetöity elektroniikka = luistonesto ja starttisysteemit pois sekä tallin inssien pääsy säätämään kaikkea kisan aikana varikolta käsin rajoittuu. Mitä huonoa sinusta tuossa on?


EDIT:
Stilisointia ym.

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

ville

Posts: 3,780

#288 • • ville olen oikeasti ujo

Samu*, 11.6.2007 12:35:

Itse käyttäisin myös mielelläni termiä elektroninen pito, joka on juurikin sitä IMO tyhmää luistoesto / ajonvakautussysteemiä jota tämän päivän F1:ssä on. Puhumattakaan auton säätämisestä telemetrian avulla lennosta varikolla. Tämä pahuuden kolmiyhtälö jos saataisiin ratkaistua, lopputuloksena voisi olla yhtä nautinnollista seurattavaa kuin mitä eilinen Kanadan GP oli.



TC määrää näkyy kisassa hyvin joka kerta kun ruudulla näkyy kaasun ja jarrun määrä. TC vilkkuu harvakseltaan ja ainoastaan kiihdytykissä, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että TC poistaminen vaikuttaa vain siihen, kuinka voimakkaasti kuskit voivat painaa kaasua. Mä en usko, että tässä on hirveitä eroja kuskien välillä ts luistoneston poistaminen tuskin tulee merkittävästi lisäämään ohituspaikkoja.

Sitä en osaa sanoa kuinka paljon ajonvakautus tuo eroja, mutta uskoisin, että tässäkin kyseessä on sama ongelma kuin TC:ssä: on lopulta aika sama otetaanko se pois vai ei, sillä se ei tuo eroja.

Autoja ei käsittääkseni saa säätää varikolta, mutta telemetriaa saa ottaa vastaan. Jokainen säätötoimenpide pitää olla kuskin suorittama.


Ei tästä ole montaakaan vuotta kun IRL:ssä homma meni paikallisten mielestä liian jonossa ajeluksi Super Speedweillä ja siellä nuijittiin kaikille yhtenäinen, ohituksia huomattavasti helpottava takasiipi todella nopeassa tahdissa läpi, tyyliin yhden ja saman kauden aikana.



Jotta F1 olisi edes jollakin tasolla verrattavissa koppiautoihin tai muihin sarjoihin, se edellyttäisi, että kaikkien korit olisivat identtiset.

F1 on huippukehitystä josta kohta on viety pois elektroniikka, renkaat ja moottori. Ainoa vapaa tekijä on aero ja jos sitä rajoitetaan, F1 alkaa olla lähinnä vitsi siitä mitä se joskus on ollut :(


Sama, sinetöity elektroniikka = luistonesto ja starttisysteemit pois sekä tallin inssien pääsy säätämään kaikkea kisan aikana varikolta käsin rajoittuu. Mitä huonoa sinusta tuossa on?



Se on huonoa siksi, koska autot ovat niin tasaväkisiä, että kuljettajat eivät kykene tekemään riittävää eroa ohitusten aikaansaamiseksi. Jos kierroaika kestää vaikka 90s ja paras kuljettaja olisi 10% nopeampi kuin hitain samalla kalustolla (enkä usko, että erot ovat näin suuret), niin ero olisi 0,9s. Tällä ei ohitella ketään niin kauan kun auto vaatii puhdasta ilmaa toimiakseen järkevästi.

Pointti: Tekemällä autoista samanlaisia, maailman 22 parasta kuskia ovat kaikki lähes yhtä nopeita. Tällainen tilanne vain ja ainostaan pahentaa tilannetta ts. jonossa-ajalua. Mielestäni tämä kausi on osoittanut tämän väitteen aika tehokkaasti.
hallucinogen

Posts: 8,190

#289 • • hallucinogen Edain

Samu*, 11.6.2007 12:35:
Itse käyttäisin myös mielelläni termiä elektroninen pito, joka on juurikin sitä IMO tyhmää luistoesto / ajonvakautussysteemiä jota tämän päivän F1:ssä on. Puhumattakaan auton säätämisestä telemetrian avulla lennosta varikolla. Tämä pahuuden kolmiyhtälö jos saataisiin ratkaistua, lopputuloksena voisi olla yhtä nautinnollista seurattavaa kuin mitä eilinen Kanadan GP oli.


Mun käsittääkseni auton säätäminen varikolta käsin elektronisesti auton ollessa liikkeessä on kiellettyä. Siipiä saa mekaanisesti säätää varikkokäynnin aikana. Ja kuten aikaisemmin sanonut niin esim. luistonestoa en autourheilussa suosi.

--
pikku-*possu*

Samu81

Posts: 1,224

#290 • • Samu81 kokolihaa
Aivan, kiellettyähän se taitaa olla teoriassa mutta käytännössä inssit ohjeistavat kuskeja sen perusteella mitä telemetria kertoo. Tuon voisi minusta evätä kokonaan..

F1:t ovat huippukehitystä, totta. Mutta pitääkö sen kehityksen viedä laji tietyntasoisen nautittavuuden ja viihteen tuolle puolen. Toisinsanoen tehdä siitä aivan liian tylsä sekä kliininen tapahtuma mitä tulee itse kilpailutapahtumaan radalla. Minusta ei, vaan nimenomaan tuon übertekniikan kustannuksella voidaan lisätä viihdearvoa. Loppupeleissä IMO F1:stä ei kuitenkaan ole tullut normaaliin siviililiikenteeseen mitään maata mullistavia keksintöjä (?), ehkäpä suurimpina aktiivijousitus sekä suorakytkentä laatikot & niiden F1 -tyyliset paddle shifterit.

"Pointti: Tekemällä autoista samanlaisia, maailman 22 parasta kuskia ovat kaikki lähes yhtä nopeita. Tällainen tilanne vain ja ainostaan pahentaa tilannetta ts. jonossa-ajalua. Mielestäni tämä kausi on osoittanut tämän väitteen aika tehokkaasti."

Minusta juurikin tuon tyylinen suunta tuo nimenomaan esiin eri kuskien heikkoudet sekä vahvuudet. Vaikka kuinka F1:ssä olisi 22 maailman parasta kuskia niin eivät he ole yhtä nopeita erilaisissa olosuhteissa sekä erilaisilla radoilla. Autoista vain vaikeammin hallittavampia tässä topikissa jo mainituin keinoin, niin alkaa ajovirheitä ym. esiintyä kertaluokkaa enemmän. Ja sitä kautta enemmän tapahtumaa radalla, kun ei ole elektroniikkaa korjaamassa niitä virheitä & auttamassa kuljettajaa. Kyllä minusta jos kilpa-autossa on 700hv ja luistonesto tai ei / sen kautta myös eräänlainen ESP, on kyllä aika iso ero :) Jos joku on vaikkapa Rentalin Modenaa päässyt kepittämään, tietänee tunteen jo vaivaisella 400 hevosella kostella pinnalla.

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

remotion

Posts: 5,283

#291 • • remotion nostatus guru

Samu*, 11.6.2007 16:14:
Loppupeleissä IMO F1:stä ei kuitenkaan ole tullut normaaliin siviililiikenteeseen mitään maata mullistavia keksintöjä (?), ehkäpä suurimpina aktiivijousitus sekä suorakytkentä laatikot & niiden F1 -tyyliset paddle shifterit.



ESP:t sun muut (minun mielestä) kammotukset on taidettu myös kehitellä ensin kilpakentille myös.
toinen mikä on suoraan tullut F1 on keraamiset/hiilikuitujarrut. Toki suomessa nämäkin tulevat n. 10vuoden viiveellä jos silloinkaan kun autokanta on mitä on.
Itseasias hyvin paljon juttuja tulee F1 kautta, ei tietenkään mihinkään Yaris Versoon, mutta niihin joissa niillä on jotain vaikutustakin.
Samu81

Posts: 1,224

#292 • • Samu81 kokolihaa

remotion

---

ESP:t sun muut (minun mielestä) kammotukset on taidettu myös kehitellä ensin kilpakentille myös.
toinen mikä on suoraan tullut F1 on keraamiset/hiilikuitujarrut. Toki suomessa nämäkin tulevat n. 10vuoden viiveellä jos silloinkaan kun autokanta on mitä on.
Itseasias hyvin paljon juttuja tulee F1 kautta, ei tietenkään mihinkään Yaris Versoon, mutta niihin joissa niillä on jotain vaikutustakin.



Eikös Salo ole jossain ex-F1 -kuskien tutkimuksessa mukana, ne on löytäneet kivan määrän tota hiilariskeidaa (ainakin) niiden kisakuskien keuhkoista, jotka ovat pahimpina hiilarivuosina ajelleet. Pahimpina tarkoitan niitä, jolloin ko. teknologia löysi tiensä F1:iin. Suorastaan YTV:n bussien dieselmäisiä pöllähdyksiä jossain Monzan (ym.) rankoissa jarrutuksissa :D Tänä päivänä ainakin tv -kuvasta tarkasteltuna ne eivät juurikaan pölise? *ding*

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

Niño

Posts: 167

#293 • • Niño Club 96° resident

Samu*, 12.6.2007 12:23:
---
remotion

---

ESP:t sun muut (minun mielestä) kammotukset on taidettu myös kehitellä ensin kilpakentille myös.
toinen mikä on suoraan tullut F1 on keraamiset/hiilikuitujarrut. Toki suomessa nämäkin tulevat n. 10vuoden viiveellä jos silloinkaan kun autokanta on mitä on.
Itseasias hyvin paljon juttuja tulee F1 kautta, ei tietenkään mihinkään Yaris Versoon, mutta niihin joissa niillä on jotain vaikutustakin.

---


Eikös Salo ole jossain ex-F1 -kuskien tutkimuksessa mukana, ne on löytäneet kivan määrän tota hiilariskeidaa (ainakin) niiden kisakuskien keuhkoista, jotka ovat pahimpina hiilarivuosina ajelleet. Pahimpina tarkoitan niitä, jolloin ko. teknologia löysi tiensä F1:iin. Suorastaan YTV:n bussien dieselmäisiä pöllähdyksiä jossain Monzan (ym.) rankoissa jarrutuksissa :D Tänä päivänä ainakin tv -kuvasta tarkasteltuna ne eivät juurikaan pölise? *ding*



Joo, itse asiassahan tätä hiilikuitupölyä löytyi myös Salon keuhkoista suuria määriä vuonna 2005, jolloin Mikan keuhkot avattiin vanhan kolarin tutkimuksen vuoksi. FIA otti hiilikuitu-asian tutkimukseen heti tämän löydön jälkeen. F1-autojen jarruissa on käytetty hiilikuitua 1980-luvulta lähtien.
remotion

Posts: 5,283

#294 • • remotion nostatus guru

Samu*, 12.6.2007 12:23:
Eikös Salo ole jossain ex-F1 -kuskien tutkimuksessa mukana, ne on löytäneet kivan määrän tota hiilariskeidaa (ainakin) niiden kisakuskien keuhkoista, jotka ovat pahimpina hiilarivuosina ajelleet. Pahimpina tarkoitan niitä, jolloin ko. teknologia löysi tiensä F1:iin. Suorastaan YTV:n bussien dieselmäisiä pöllähdyksiä jossain Monzan (ym.) rankoissa jarrutuksissa :D Tänä päivänä ainakin tv -kuvasta tarkasteltuna ne eivät juurikaan pölise? *ding*



jaa-a. en ollenkaan tiedä tuommoista. lähteehän sitä jarrupölyä paljon ainakin tavallisistakin jarruista..
ville

Posts: 3,780

#295 • • ville olen oikeasti ujo

Samu*, 11.6.2007 16:14:
Minusta juurikin tuon tyylinen suunta tuo nimenomaan esiin eri kuskien heikkoudet sekä vahvuudet. Vaikka kuinka F1:ssä olisi 22 maailman parasta kuskia niin eivät he ole yhtä nopeita erilaisissa olosuhteissa sekä erilaisilla radoilla. Autoista vain vaikeammin hallittavampia tässä topikissa jo mainituin keinoin, niin alkaa ajovirheitä ym. esiintyä kertaluokkaa enemmän. Ja sitä kautta enemmän tapahtumaa radalla, kun ei ole elektroniikkaa korjaamassa niitä virheitä & auttamassa kuljettajaa.



Jos asiat olisi kuten sinä sanot ts. kuskit merkkaisivat enemmän, miksi tällä kaudella säätöjen tasapäistamisen takia on käynyt niin, että ohitukset ovat muuttuneet kärjessä lähes mahdottomiksi? Tuskin autot kuitenkaan niin helppoja ovat ajaa, että asian voisin ohittaa sanomalla "elektroniikkaa tekee kaikista kuskeista yhtä hyviä"
Samu81

Posts: 1,224

#296 • • Samu81 kokolihaa

ville,

Jos asiat olisi kuten sinä sanot ts. kuskit merkkaisivat enemmän, miksi tällä kaudella säätöjen tasapäistamisen takia on käynyt niin, että ohitukset ovat muuttuneet kärjessä lähes mahdottomiksi? Tuskin autot kuitenkaan niin helppoja ovat ajaa, että asian voisin ohittaa sanomalla "elektroniikkaa tekee kaikista kuskeista yhtä hyviä"



Kuvittelen, että juurikin siksi. *ding* Autot ovat entistäkin mahdottomampia ajaa lähietäisyydellä mutkissa, kiitos kehittyneen aerodynamiikan, ja moottorien tasapäistäminen kierrosrajoittimen vuoksi.

Nyt töissä ollessa en lähde arvuuttelemaan mitkä kaikki säännöt muuttuivat sitten viime kauden, mutta eikös jokaisissa julkaisuissa hölötetä nimenomaan siitä miten kaikkien tallien moottoriteknologiaan ennen syydetyt rahat sekä panos ovat nyt melkein pelkän aerodynamiikan kehitystyössä?

Hankalaa se on mielipideasioista väitellä, minusta kyse todellakin on pääasiassa siitä ja sen kieltämisestä. Samat tehot ovat kuskien käytössä esim. ent. CART -sarjan autoissa rapakon takana, mutta kummasti siellä jokaisessa kisassa jopa vähemmällä osanottajamäärällä tapahtuu paljon enemmän kuin F1:ssä. Toki ne autot ovat aivan erilailla suunnitellut ym, mutta monokokki, 800hv ja slicksit. Joskus anno 2004-2005 ajoivat vissiin ekaa kertaa samalla radalla ja CART auto oli jonkun 2 sec / kierros hitaampi vrt. F1 auto, juurikin Gilles Villeneuven radalla. Lisäksi Montoya (?) jutteli aikoinaan siitä, kuinka CART tuntui paljon vaikeammalta ajaa juurikin kokonsa sekä painonsa vuoksi + ei minkäänlaista elektroniikkaa.

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

Jocular

Posts: 1,359

#297 • • Edited Jocular Janni
En omista digiboxia enkä voi sietää ku ainoo syy miks katon telkkaria, on supistunu tunnin mittaseks koosteeks, jossa idiootti höpisee lämpimikseen mitä sylki suuhun tuo.

Eli; jos jollain olisi toimivaa live nettitv linkkiä tän illan formuloihin, olisin suorastaan onnesta sekaisin *sydän* Anyone?

Löytys, Tvu. *jiihaa*

--
Sinun täytyy olla ensimmäinen, paras tai erilainen.

m1kk3

Posts: 5,560

#300 • • m1kk3 no-life
voiskohan tota gallupia muuten päivitellä ajan tasalle *hymy*

vaihtoehtoina esim. Kimi, Hamilton, Alonso, Massa

vähän turha toi galluppi tollasenaan ;)

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti