Samu*, 11.6.2007 12:35:
Itse käyttäisin myös mielelläni termiä elektroninen pito, joka on juurikin sitä IMO tyhmää luistoesto / ajonvakautussysteemiä jota tämän päivän F1:ssä on. Puhumattakaan auton säätämisestä telemetrian avulla lennosta varikolla. Tämä pahuuden kolmiyhtälö jos saataisiin ratkaistua, lopputuloksena voisi olla yhtä nautinnollista seurattavaa kuin mitä eilinen Kanadan GP oli.
TC määrää näkyy kisassa hyvin joka kerta kun ruudulla näkyy kaasun ja jarrun määrä. TC vilkkuu harvakseltaan ja ainoastaan kiihdytykissä, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että TC poistaminen vaikuttaa vain siihen, kuinka voimakkaasti kuskit voivat painaa kaasua. Mä en usko, että tässä on hirveitä eroja kuskien välillä ts luistoneston poistaminen tuskin tulee merkittävästi lisäämään ohituspaikkoja.
Sitä en osaa sanoa kuinka paljon ajonvakautus tuo eroja, mutta uskoisin, että tässäkin kyseessä on sama ongelma kuin TC:ssä: on lopulta aika sama otetaanko se pois vai ei, sillä se ei tuo eroja.
Autoja ei käsittääkseni saa säätää varikolta, mutta telemetriaa saa ottaa vastaan. Jokainen säätötoimenpide pitää olla kuskin suorittama.
Ei tästä ole montaakaan vuotta kun IRL:ssä homma meni paikallisten mielestä liian jonossa ajeluksi Super Speedweillä ja siellä nuijittiin kaikille yhtenäinen, ohituksia huomattavasti helpottava takasiipi todella nopeassa tahdissa läpi, tyyliin yhden ja saman kauden aikana.
Jotta F1 olisi edes jollakin tasolla verrattavissa koppiautoihin tai muihin sarjoihin, se edellyttäisi, että kaikkien korit olisivat identtiset.
F1 on huippukehitystä josta kohta on viety pois elektroniikka, renkaat ja moottori. Ainoa vapaa tekijä on aero ja jos sitä rajoitetaan, F1 alkaa olla lähinnä vitsi siitä mitä se joskus on ollut :(
Sama, sinetöity elektroniikka = luistonesto ja starttisysteemit pois sekä tallin inssien pääsy säätämään kaikkea kisan aikana varikolta käsin rajoittuu. Mitä huonoa sinusta tuossa on?
Se on huonoa siksi, koska autot ovat niin tasaväkisiä, että kuljettajat eivät kykene tekemään riittävää eroa ohitusten aikaansaamiseksi. Jos kierroaika kestää vaikka 90s ja paras kuljettaja olisi 10% nopeampi kuin hitain samalla kalustolla (enkä usko, että erot ovat näin suuret), niin ero olisi 0,9s. Tällä ei ohitella ketään niin kauan kun auto vaatii puhdasta ilmaa toimiakseen järkevästi.
Pointti: Tekemällä autoista samanlaisia, maailman 22 parasta kuskia ovat kaikki lähes yhtä nopeita. Tällainen tilanne vain ja ainostaan pahentaa tilannetta ts. jonossa-ajalua. Mielestäni tämä kausi on osoittanut tämän väitteen aika tehokkaasti.