F1-Kenestä tulee maailmanmestari 2007

495 posts, 25 pages, 196,474 views

hallucinogen

Posts: 8,190

#201 • • hallucinogen Edain

Samu*, 18.3.2007 16:06:
Teknologian ylivertaisuus ja sitä myöten aivan liika kliinisyys tappaa sen mielenkiinnon, mitä normaalisti on ihan missävain ei-suomalaisia-ikinä-nähtykään -luokissa. Esim. rapakon takaiset open wheel / koppiautosarjat antavat katsojalle varmasti satakertaa enemmän nähtävää. Harmi vain että CART on hieman alamaissa, mutta NASCAR jyrää!


ME ollaan tästä väännetty ennenkin mutta nascar on paskaa :D. Autot kiertää ovaalia, tekniikka on paskaa. Talla pohjassa ja auton painosuhteet ja jousitus säädetty ainoastaan siihen, että käännytään vasemaan mutkassa, lievästi :D. Ainoa hieno on komeat kolarit kun pito loppuu ja romua tulee ja paljon.

--
pikku-*possu*

vaavu

Posts: 1,324

#202 • • vaavu vara-vana

hallucinogen, 18.3.2007 16:08:
Itse nautin suuresti tekniikasta, formuloiden soundista ja sitä miten limitille kalusto viritetään ja kuinka kuskit laittaa ne niin lähelle, että pikkusen kun yli niin ollaan pusikossa :).



Jep, kyllähän osa sitä viehätystä on siinä, kuinka vaikeaa se "rajalla" pysyminen on. Eikä se tosiaan ihan keneltä tahansa onnistu, kuten Kovalainen tänään valitettavasti osoitti. :(



Maikkarin ilmaislähetykset on kyllä paskoja. Kisasta napsittu puolet pois :(. Mut Kyllönen on niin rautaa, että tekis mieli hommaa boxi ja kortti :).



Paitsi että noissa suorissa lähetyksissä juontaa Oskari Saari...

Mä en voisi kuvitellakaan katsovani kisaa ilman live timingia, puolet huvista ja informaatiosta tulee nimenomaan siitä. Ei pelkästä telkkarilähetyksestä saa läheskään niin paljon irti, saatika sitten leikellystä sellaisesta. Siksi oli pakko hommata se paketti, vaikka vähän kiukuttikin tilata "vain miehille" suunnattu kanava.

Mulla oli tänään aamuyöstä ihan hyvä setup kisakatsomossa: videotykin kankaalle aseteltuna telkkarikuva, live timing ja autosport atlaksen live-foorumi niin, että kaikki näkyy yhtä aikaa. :)
Samu81

Posts: 1,224

#203 • • Samu81 kokolihaa

hallucinogen,

Sitä oon naureskellut nyt, että kuinka paskasti ne renkaat on merkannu, miksi se oli valkoinen täplä kun ei kukaan erota sitä missään vaiheessa, vaikka punainen tai sininen niin ei ois sekoittunut bridgestonen valkoiseen tekstiin kun auto on liikkeessä.

Maikkarin ilmaislähetykset on kyllä paskoja. Kisasta napsittu puolet pois :(. Mut Kyllönen on niin rautaa, että tekis mieli hommaa boxi ja kortti :).




Kyllä sen valkoisen täplän saattoi juuri ja juuri erottaa Massan incar -kamerasta siinä kilpailun viime metreillä :D

Ja mitä tuohon maksullisuuteen tulee, siellä ei ole Kyllisetää. Vaan Oskari Saari koettaa lempinimillään tappaa viimeisetkin F1:n viihdyttävyyden rippeet. "Suomussalmen Kuha.." *justjoo*

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

Individual

Posts: 10,942

#204 • • Individual HYPNO!
Viime kaudella tuosta livetimingista oli kyllä ihan hyötyä, siis se mikä pyörii formula-one.com:in virallisilla sivuilla. Parhaiten siinä kyllä pysy kärryllä, mitä kisassa tapahtuu. :=)
hallucinogen

Posts: 8,190

#205 • • hallucinogen Edain

Samu*, 18.3.2007 16:15:
Ja mitä tuohon maksullisuuteen tulee, siellä ei ole Kyllisetää. Vaan Oskari Saari koettaa lempinimillään tappaa viimeisetkin F1:n viihdyttävyyden rippeet. "Suomussalmen Kuha.." *justjoo*


Voi helevata, mä en tykkää siitä äijästä ollenkaan. Mitä Ideaa on muuten pistää Kyllönen noihin koosteisiin ja Saari liveen? Onko kellään tästä tietoa, että miksi tällainen järjestely?

--
pikku-*possu*

Samu81

Posts: 1,224

#207 • • Samu81 kokolihaa

hallucinogen, 18.3.2007 16:12:
---
Samu*, 18.3.2007 16:06:
Teknologian ylivertaisuus ja sitä myöten aivan liika kliinisyys tappaa sen mielenkiinnon, mitä normaalisti on ihan missävain ei-suomalaisia-ikinä-nähtykään -luokissa. Esim. rapakon takaiset open wheel / koppiautosarjat antavat katsojalle varmasti satakertaa enemmän nähtävää. Harmi vain että CART on hieman alamaissa, mutta NASCAR jyrää!

---

ME ollaan tästä väännetty ennenkin mutta nascar on paskaa :D. Autot kiertää ovaalia, tekniikka on paskaa. Talla pohjassa ja auton painosuhteet ja jousitus säädetty ainoastaan siihen, että käännytään vasemaan mutkassa, lievästi :D. Ainoa hieno on komeat kolarit kun pito loppuu ja romua tulee ja paljon.




Hehee, niimpä ollaan :D Prkle, vääräuskoinen *possu*

Tää on vähän kuin jos yrittäisi perustella hellasärölle RS4:n tarvetta, mutta.. Ovaalilla ja tekniikan alkeellisuudella ei ole mitään sen "urheiluarvoa" (/viihdyttävyyttä) alentavaa tekijää, vaan asia on täysin päinvastoin! Kun otetaan pois liika tekniikka saadaan eroja nimenomaan kuskien välille, eikä esim. sille miten hienon TC -ohjelman ovat Maranellon nörtit osanneet koodata. Kun TC -valo palaa liioittelematta 1/5 kierroksesta, vaihteisiin ei tarvitse koskea, varikkomuurilta saadaan reaaliaikaista dataa autosta ja voidaan käskeä kuskia säätämään nippeleitä ja nappeleita ei voi kuin miettiä miten paljon helpompaa ajaminen on.. ja vastaavasti tylsempää sen seuraaminen on. NASCAReissa muuten tapahtuu yhdessä kisassa enemmän ohituksia kuin koko F1 -kaudessa, ja tuol oli vain kärjistetyin esimerkki.

Toki moni eurooppalainen monoposto / koppiautosarja tarjoaa myös erinomaista, Formulat 10-0 peittoavaa, mieletötmän kutkuttavaa vääntöä sijoituksista. Sitä ei vain kotosuomen televisiosta saa mitenkään näkymään ellei omaa lautasta.

Kamalaa vuodatusta Formulatopikissa, mutta näin lajia & moottoriurheilua aktiivisesti 80 -luvulta saakka seuranneena voin todeta miten se on vuosivuodelta mennyt tälläisen suht aktiiviharrastajan näkökulmasta melkein kokoajan tylsempään ja tylsempään suuntaan :(


Mutta ei pelkkää pahaa, eräs mielenkiintoisimpia uudistuksia katsojaa ajatellen on tosiaan tuo aiemmin mainittu F1 Live Timing (http://www.formula1.com/race/livetiming/732.html joka auttaa paikkaamaan varsinkin palikka ohjaajan / selostajien informaation puutetta. Toinen on tavallaan tämä maksu-TV -puoli, joka ei suinkaan pitäisi olla näin kuin MTV3:n rahastus vaan pikemminkin niin kuin Canal+ :lla tuossa vuosituhannen vaihteessa:
Maksoit F1 -paketissa 7:stä eri kanavasta: Yksi lähetti tulosmonitoria, yksi incarkuvaa, yksi varikkokuvaa, yksi lähetti samanlaista ohjattua kuvaa kuin tämänpäivän peruslähetykset ja
loput kolme lähettivät kuvaa eripuolelta rataa, tapahtumien mukaan kamerapaikkoja vaihdellen. Sai ihan vapaasti olla oman tv-kuvansa "ohjaaja". Tykkäsin todella. Silloin olikin olkkarissa kaksi töllötintä vierekkäin, ihan vain tuon vuoksi :D

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

Zapa

Posts: 1,393

#208 • • Zapa Mr Wrangler
Vastaan C: Keke Rosberg
hallucinogen

Posts: 8,190

#209 • • hallucinogen Edain
Traction Controllin mäkin haluisin pois ja se vissiin lähteekin tulevaisuudessa kun elektroniikkaa yhdenmukaistetaan, hyvä juttu niin nähdään varmasti enemmän pyörähdyksiä ja mutkassa sähläämistä. Monesti kun katsonut kuskeja niin oli esim hirveä ero siinä miten Schumilla hakkas TC kuin jollain muulla kuskilla, voisin väittää, että Schumi ois pärjännyt paljon paremmin esim Alonsoa vastaan jos ei ois TC:tä.

Räikkönen muistaakseni pari vuotta sitten sanoi, että itsekin haluasi TC:n pois niin kuskit tulis enemmän esille.

--
pikku-*possu*

Samu81

Posts: 1,224

#210 • • Samu81 kokolihaa

Lost-Soul, 18.6.2005 00:07:
Aiheesta sivuten (tämäkin topic voisi olla yleinen formula keskustelu)

FIA viimeistelee sääntömuutospakettinsa heinäkuun aikana saamansa palautteen myötä. FIA lupaa ottaa sääntömuutoksissa huomioon myös nettisivuillaan tekemänsä yleisökyselyn tulokset. Kauden 2008 säännöt vahvistetaan tämän vuoden loppuun mennessä.


Lista FIA:n merkittävimmistä sääntömuutosehdotuksista:

- Kaikkiin autoihin standardi moottoria ohjaava elektroniikkayksikkö (ECU). Näin autoista pystyttäisiin karsimaan kuljettajan elektroniset apuvälineet (esim. luistonesto), jolloin kuljettajien kyvyt nousisivat ratkaisevaan asemaan. Muutos myös vähentäisi merkittävästi moottorien suunnittelukustannuksia ja helpottaisi FIA:n suorittamaa moottorien valvontaa.

- Kytkimen käyttö ja vaihteiden vaihtaminen takaisin kuljettajan vastuulle siten, että vaihdelaatikko toimisi manuaalisesti ja kytkintä käytettäisiin jalalla. Vaihdelaatikot olisivat osittain FIA:n standardoimia.

- Autojen tuottamaa downforcea (autoa rataan painava voima) vähennettäisiin kymmenesosaan nykytasosta, mutta autojen tuottama imuefekti pidettäisiin nykyisellä tasollaan. Autojen pitäisi näin nojautua mekaaniseen pitoon, jolloin autot pystyisivät ajamaan mutkissa lähempänä toisiaan ja ohittaminen helpottuisi.

- Autojen leveyttä lisättäisiin, mutta kaikki ylimääräiset ilmanohjaimet ja pikkusiivekkeet kiellettäisiin.

- F1-sarjassa siirryttäisiin takaisin sliksirenkaisiin, jotka olisivat merkittävästi nykyistä suuremmat. Sarjaan hyväksyttäisiin vain yksi rengastoimittaja. Renkaista tehtäisiin matalaprofiilisemmat ja renkaidenlämmittimet kiellettäisiin.

- Jarruja standardoitaisiin.

- Autojen painojakaumaa säädeltäisiin tasaisemmaksi, jotta tallit eivät voisi rakentaa mahdollisimman kevyitä autoja, jotka lisäpunnuksin saadaan painoltaan sääntöjenmukaiseksi.

- Kuljettajan pitäisi pystyä käynnistämään autonsa ilman ulkopuolista apua.

- Kokonaiset vara-autot kiellettäisiin.

- Telemetriyhteys varikolta autoon kiellettäisiin, jotta auton suorituskykyyn ei pystyisi kisan aikana vaikuttamaan varikkomuurilta.

- Vuoden aikana suoritettava testaaminen rajoitettaisiin 30 000 kilometriin per talli.

- Talleille annettaisiin lupa ostaa valmiita autoja tai niiden osia toisilta talleilta.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2005/06/375016




Näin lik i2 vuotta myöhemmin tuo lista on hauskaa luettavaa, kuullostaa meinaan liian hyvältä ollakseen totta ja näinhän se on: Samat asiat junnaa yhä paikallaan eikä noista ehdotuksista ole kuin kaksi ja puoli tällä hetkellä käytössä ja niistäkin toinen (testaaminen rajoitettu 30tkm per vuosi) on vain vapaaehtoinen herrasmiessopimus jonka rikkomisesta ei seuraa mitään sanktioita. Niin ja se toinenhan on yhden rengastoimittajan käyttö. Kuka arvaa puolikkaan?

--
Unelma ja toimistohommia *ding*

hallucinogen

Posts: 8,190

#211 • • hallucinogen Edain

Samu*, 18.3.2007 16:50:
Näin lik i2 vuotta myöhemmin tuo lista on hauskaa luettavaa, kuullostaa meinaan liian hyvältä ollakseen totta ja näinhän se on: Samat asiat junnaa yhä paikallaan eikä noista ehdotuksista ole kuin kaksi ja puoli tällä hetkellä käytössä ja niistäkin toinen (testaaminen rajoitettu 30tkm per vuosi) on vain vapaaehtoinen herrasmiessopimus jonka rikkomisesta ei seuraa mitään sanktioita. Niin ja se toinenhan on yhden rengastoimittajan käyttö. Kuka arvaa puolikkaan?


Kyllä mun mielestä aika kova juttu on mun mielestä ollut myös moottorikehityksen pysäyttäminen. En sit osaa vielä sanoa onko se hyvä vai huono juttu, sen näkee kauden vanhetessa onko jollain liian tehoton moottori, jotta voisi pärjätä. Luotettavuusongelmia mun mielestä saa korjata mutta muuten kehitys on kielletty. Ois tosi ikävää huomata, että joku ei voi nousta suosta kun on tehnyt nyt paskan moottorin :/. Hyvää tietysti tosta ois se jos pienemmillä budjeteilla operoivat vois tulla taisteleen kunnolla pisteistä.

--
pikku-*possu*

evvk

Posts: 1,918

#212 • • evvk

vaavu, 18.3.2007 16:02:
---
Mark Hamilton, 18.3.2007 15:36:
Mun mielestä on paljon hienompaa katsoa kun autot ajaa pihalle ja pelti lentä ja autot räjähtää.

---


NASCAR on varmaan parempi laji sitten. ;)



Tuosta sanasta ei tule muuta mieleenkään kun kolarit
akir0

Posts: 2,554

#213 • • akir0 idleRPG champion 2009
Ei vois enempää ärsyttää toi "kolme suomalaista f1-sarjassa" hehkutus.
tomppi

Posts: 1,600

#214 • • tomppi thzombie ™

akir0, 18.3.2007 17:24:
Ei vois enempää ärsyttää toi "kolme suomalaista f1-sarjassa" hehkutus.


Couldn't agree more.

--
My fellow Americans. I'm pleased to tell you today that Ive signed legislation that will outlaw Russia forever. We begin bombing in five minutes. - Ronald Reagan, 1984

hallucinogen

Posts: 8,190

#215 • • Edited hallucinogen Edain

akir0, 18.3.2007 17:24:
Ei vois enempää ärsyttää toi "kolme suomalaista f1-sarjassa" hehkutus.


Joo on se vähän kun yksi niistä ei puhu edes suomea ja ajaa Saksan lipun alla :D. Mut vielä parempia ovat muutamat öljyrikkaat arabimaat, jotka ostavat Afrikasta urheilijoita edustamaan maataan kisoissa, siinä voi tuntea suurta kansallistunnetta kun Kuwaitin oma poika voitti :D.

--
pikku-*possu*

unoha

Posts: 932

#216 • • unoha Lti-/UG Collective
Schumi tulee ja vie pystin *hymy*

--
Never Quit !

vaavu

Posts: 1,324

#217 • • vaavu vara-vana

hallucinogen, 18.3.2007 16:56:
Kyllä mun mielestä aika kova juttu on mun mielestä ollut myös moottorikehityksen pysäyttäminen. En sit osaa vielä sanoa onko se hyvä vai huono juttu, sen näkee kauden vanhetessa onko jollain liian tehoton moottori, jotta voisi pärjätä.



Sen sijaan samaan syssyyn lyöty moottorien kierrosnopeuksien rajoittaminen on kyllä aivan epäonnistunut sääntö. Vähän alkaa vaikuttaa siltä, että tämä tulee vähentämään ohituksia olennaisesti tällä kaudella. Toivottavasti tuota sääntöä täydennetään nopeasti niin, että autoihin voi laittaa lisäksi "turbon", jolla ohittaminen olisi vähän helpompaa.


Samu*: se puolikas on "customer car" -mahdollisuus. Olisihan se äärimmäisen hassua, jos Super Agurin auto pärjäisi emoautoa Hondaa paremmin kisoissa. ;)
Miksan

Posts: 1,464

#218 • • Miksan

vaavu, 18.3.2007 17:53:

Sen sijaan samaan syssyyn lyöty moottorien kierrosnopeuksien rajoittaminen on kyllä aivan epäonnistunut sääntö. Vähän alkaa vaikuttaa siltä, että tämä tulee vähentämään ohituksia olennaisesti tällä kaudella. Toivottavasti tuota sääntöä täydennetään nopeasti niin, että autoihin voi laittaa lisäksi "turbon", jolla ohittaminen olisi vähän helpompaa.


En kyllä nää mitään syytä minka takia kierrosluvun rajottaminen vähentäis ohituksia.
Haluisitko perustella takemmin?
Sin_nombre

Posts: 203

#219 • • Sin_nombre
kyyyl se kimi vois voittaa..ja ehkäpä uudessa tallissa on siihen jopa ihan hyvän mahdollisuudet.
vaavu

Posts: 1,324

#220 • • vaavu vara-vana

Miksan, 18.3.2007 18:19:
---
En kyllä nää mitään syytä minka takia kierrosluvun rajottaminen vähentäis ohituksia.
Haluisitko perustella takemmin?



Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että juuri ohitustilanteessa ohittavan auton pitäisi saada kaivettua ne ylimääräiset väännöt moottorista päästäkseen ohi. Nyt ohittaessa alkavat kierrosrajoittimet paukkua hyvinkin nopeasti. Jotain kertoo siitäkin, kuinka kauan Massa joutui roikkumaan hitaiden Hondien perässä, vaikka nopeuseroa sillä hetkellä olisi ollut varmasti useampi sekunti per kierros. Viime kaudella tuolla nopeuserolla olisi pitänyt päästä ohi ihan siististi.