Verkkotekniikat kehässä: ASP vs. J2EE vs. .NET vs. PHP

87 posts, 5 pages, 30,267 views

siveys

Posts: 2,492

#21 • • siveys lovely

MessiS,
en kyllä käyttäisi perliä missään muussa kuin taustajärjestelmissä. en mihinkään mikä liittyy webiin, niin perlillä koskisi.


Näin ihmisenä, joka tekee webbisoftaa perlillä työkseen täytyy kysyä, että miten olet päätynyt tähän tulokseen?
elysion

Posts: 1,036

#22 • • elysion `laaserkiiski, järviemme teknokampela!`
Tullu tossa tutustuttua php:hen, perliin ja javaan. Eniten tullut kilkkeitä koodailtua php:llä. Perlin käyttö jäi vähiin, kun e jotenkin tuntu hankalalta käyttää, ja varsinkin noi säännölliset lausekkeet on kyllä niin aivot solmivaa kamaa, että jos ne ei ois niin tehokkaita, niin en koskis ees kilsan pitusella tikulla.

Javalla on tullu koodailtua lähinnä jotain simppeleitä ikkunoituja härveleitä, nettihommiin en oo sitä käyttäny juurikaan, mutta tarkotus ois jonkunlaisia appletteja opetella väsäämään.

PHP:lla sen sijaan on tullut koodattua monenmonta nettisaittia. Parhaimpina ominaisuuksina php:ssä on kyllä ehdottomasti ne dokumentaatiosivut netissä. Sieltä on vaikee olla löytämättä sitä mitä ettii. Nyt vaan alkaa vähän rasittamaan toi php, kun on ruvennut noita olio toteutuksia koodaamaan, kun tossa php:ssa toi oliosysteemi ei nyt kuitenkaan oo ihan samaa luokkaa kun jossain c++:ssa tai javassa. J2EE kiinnostais, ja ois varmaan ihan hyvä tutustuakkin tohon.

En tiiä oikeen millä koodaaminen nyt eniten ärsyttää, mutta noihin kalliita lisenssiä vaativiin kilkkeisiin en kyllä mielelläni lähtis sekaantumaan. Open source on kyllä hiano asia :).
ei ole koskaa messis

Posts: 294

#23 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

siveys, 25.5.2005 00:00:
---
MessiS,
en kyllä käyttäisi perliä missään muussa kuin taustajärjestelmissä. en mihinkään mikä liittyy webiin, niin perlillä koskisi.

---

Näin ihmisenä, joka tekee webbisoftaa perlillä työkseen täytyy kysyä, että miten olet päätynyt tähän tulokseen?



Sen käyttö on mielestäni monimutkaisempaa webisoveluksissa kuin PHP:n. En näe myöskään perlin hyötyä webisovelluksissa mitä PHP ei osaisi. PHP osaa perlin regexpitkin ja paljon muutakin. PHP on mielestäni helpompi ylläpitääkin kuin Perl (no tämä riippuu tietysti aika paljon kommentoinneista ja dokumentaatiosta, mutta ei kokonaan. Ei paljoa auta olla dokumentoitu regexpi, joka on useamman sivun mittainen, koska vaan sen tekiä hahmottaa sen ja muilta menee useita päiviä sen ymmärtämiseen).

Nämä siis kokemuksesta huomattuja.

En tietenkään kiellä, etteikö se johonkin voisi sopia, mutta en vain näe sen tuovan mitään hyötyä ylitse PHP:n.

--
next!

Mark

Posts: 7,311

#24 • • Mark d a n c e m a c h i n e s
käyttänyt hieman php:ta ja javaa koulun kursseilla, jonkunlainen perstuntuma mut en osaa kyl sanoo juurikaan niitten hyödyistä tai haitoista muihin verrattuna. Java on kyl IMO persiistä, mut musta tuleekin sovellus / käyttis / mikä ikinä ohjelmoija todnäk sulautettujen / reaaliaikasysteemien puolelle. .Net kyllä kiinnostas kun on nii hehkutettu ja paljon puhuttu..

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

Mark

Posts: 7,311

#26 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

Apo, 25.5.2005 14:43:
Perusteita?



heh, jäi alkuperäsestä, arvasin et tää tulee eteen. Mulla perusteina eioo muuta ku noi edellä mainitutkin, mun mielestä kökkö käyttää (njoo, koulun projektit ja labrat eioo siit laajimmast päästä mihin java kaiketi soveltuu paremmin), lisäks mua vituttaa se javan "raskaus", kaikki toiminnot mitä mä oon käyttäny on verhottu jonku interfacen tai valmiin luokan alle, eioo mahdollista vaikuttaa siihen miten homma tapahtuu. Esimerkiks ihan simppeli muistinhallinta, javassa kokonaan dynaaminen (okei, niin kait kaikis muissakin oliokielis, osaa varmasti tääki toiminto riemastuttaa suuresti ja onki varmaan hyödyllinen laajoissa sovelluksissa), tai levyllekirjoitus / luku, jnejnejne..

C:llä voi käyttää suoraan systeemikutsuja ja saada oikeesti tuntumaa siihen mitä on tekemässä, javalla koodates mulla ainaki katoo aika useesti se punanen lanka et mitähä vittuu täs oikeesti tapahtuu siel runtimen sisäl. Mut java onkin suunniteltu palvelemaan hieman eri käyttötarkotusta ku C :P

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

duvin

Posts: 582

#27 • • duvin Jay v/d Veen

Mark, 25.5.2005 14:50:

[...] lisäks mua vituttaa se javan "raskaus", kaikki toiminnot mitä mä oon käyttäny on verhottu jonku interfacen tai valmiin luokan alle, eioo mahdollista vaikuttaa siihen miten homma tapahtuu.

[...]

javalla koodates mulla ainaki katoo aika useesti se punanen lanka et mitähä vittuu täs oikeesti tapahtuu siel runtimen sisäl.



Suosittelemaan lukemaan jdk:n sorsia. Ne saa aukeemaan (ainakin Eclipsestä) ihan omasta koodista jossa käytät jotain pelkästään kertomalla IDE:lle mihin olet ne downloadannu...
Mark

Posts: 7,311

#28 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

duvin, 25.5.2005 14:57:
Suosittelemaan lukemaan jdk:n sorsia. Ne saa aukeemaan (ainakin Eclipsestä) ihan omasta koodista jossa käytät jotain pelkästään kertomalla IDE:lle mihin olet ne downloadannu...



koulussa (ja todnäk ainakin lähitulevaisuudessa) mun javat on koodattu, mut thnx vinkistä, täytyy pistää korvan taa jos jossain välissä tulee javan koodaus taas eteen :)

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

siveys

Posts: 2,492

#29 • • siveys lovely

MessiS,
Sen käyttö on mielestäni monimutkaisempaa webisoveluksissa kuin PHP:n.


Todella yksinkertaiset jutut on kieltämättä helpompi tehdä PHP:lla kun voi suoraan out of the box kirjottaa PHP koodia HTML:n sekaan. Tämän voi tiettysti tehdä myös Perlillä, mutta siinä olet oikeassa, että se ei ole enää niin yksinkertaista, sillä siihen tarvitaan ylimääristen modulien käyttöä. Sitten kun mennään vähän monimutkaisempiin järjestelmiin niin tuo HTML:n sisälle kirjoittaminen on yleensä huono valinta koska silloin on vaikeampi tehdä modulaarista uudelleenkäytettävää koodia ja erottaa logiikka ja presentaatio toisistaan.

Se on tietenkin makukysymys, että kuinka pienissä projekteissa presentaatio la logiikka on hyvä erottaa - itse olen sitä mieltä, että tämä on etu lähes kuinka pienessä projektissa tahansa.

En näe myöskään perlin hyötyä webisovelluksissa mitä PHP ei osaisi.


Minäkään en näe mitään PHP:n merkittävää hyötyä webbisovelluksissa, jota Perl ei osaisi. Kysymys lienee lähinnä siitä, että sinä olet tottunut käyttämään PHP:ta ja minä Perliä. Perlin hyötyinä minä itse näen sen, että sille on olemassa nimenomaan webbikehitykseen suunnattuja application frameworkkeja ( esim. Mason ja OpenInteract ), jotka helpottavat isomman järjestelmän suunnittelua hyvin suunnitellulla pohjarakenteella tarjoten paketinhallinnan, tietokantariippumattomuuden, object persistencen, template-enginen, caching frameworking, security frameworkin, autentikaation ja käyttäjähallinnan sekä lokalisaatio- ja internalisaatiotuen valmiiksi nätisti MVC-arkkitehtuuria mukailevan systeemin päälle.

PHP osaa perlin regexpitkin ja paljon muutakin. PHP on mielestäni helpompi ylläpitääkin kuin Perl (no tämä riippuu tietysti aika paljon kommentoinneista ja dokumentaatiosta, mutta ei kokonaan. Ei paljoa auta olla dokumentoitu regexpi, joka on useamman sivun mittainen, koska vaan sen tekiä hahmottaa sen ja muilta menee useita päiviä sen ymmärtämiseen).


Minun käsitykseni mukaan ylläpidettävyys ei ole niinkään kiinni siitä millä kielellä ohjelma on tehty, tai edes välttämättä siitä kuinka hyvin koodi on kommentoitu, vaan siitä millainen arkkitehtuuri ohjelman pohjalla on. Sekä Perlillä, että PHP:lla saa varmasti tehtyä ihan kauheata koodia, mutta kummallakin saa varmasti tehtyä myös hyvin suunniteltuja järjestelmiä.

Itse en näe PHP:ssa mitään muita "hyviä puolia" Perliin verrattuna kuin sen, että sillä on helppo tehdä koodia suoraan HTML:n sisään, joka mielestäni on huono lähestysmistapa ylläpidettävyyden kannalta (enkä ole mielipiteeni kanssa yksin).

Regexpit taas ovat oikein käytettynä vain positiivinen asia. Rivin pituiset regexpit ovat lähes poikkeuksetta vain osoitus huonosta koodista, vaikka toisinaan niillekin on paikkansa. Ja kuten sanoit - näitä voi ihan yhtä hyvin tehdä myös PHP:ssa kuin Perlissäkin, joten ei tämä mielestäni tee Perlistä yhtään sen vaikeammin ylläpidettävää.
evvk

Posts: 1,918

#30 • • evvk
Mitä tehdään C# ja J# kielillä.
duvin

Posts: 582

#33 • • duvin Jay v/d Veen

Mark Hamilton, 4.6.2005 21:10:
Mitä tehdään C# ja J# kielillä.



Eiköhän niillä ohjelmoida (varmaan suurimmaksi osaksi .NET-ympäristössä). Arvaas mitä Objective C:llä, Fortranilla tai Adalla tehdään?
evvk

Posts: 1,918

#34 • • evvk

duvin, 14.6.2005 17:52:
---
Mark Hamilton, 4.6.2005 21:10:
Mitä tehdään C# ja J# kielillä.

---


Eiköhän niillä ohjelmoida (varmaan suurimmaksi osaksi .NET-ympäristössä). Arvaas mitä Objective C:llä, Fortranilla tai Adalla tehdään?



Arvaus on että ne on C- veljiä.
duvin

Posts: 582

#35 • • duvin Jay v/d Veen


Arvaus on että ne on C- veljiä.



No eiköhän niilläkin koodata :) Mun tarkoitus oli ennemminkin kyseenalaistaa sun kysymyksenasettelu (mulla on ilmeisen huono huumorintaju kun ei mennyt perille).

Kysymykseen "Mitä tehdään <laita tähän mikä tahansa ohjelmointikieli> kielellä?" vastaus on aina "Sillä ohjelmoidaan."

Eli mitä siis oikeasti halusit kysyä?
evvk

Posts: 1,918

#36 • • evvk
Okei C- on erään työnantajan läppä kun joku työnhakija oli puhunut kaiken maailman ohjelmointikielistä mitä se osaa ja työn antaja ei edes tiennyt mitä ne on ja työn hakija oli erehtynyt että ks. firmassa on ohjelmointia.

Arvasin kyllä että niillä ohjelmoidaan.
Mark

Posts: 7,311

#37 • • Edited Mark d a n c e m a c h i n e s
kaipaisin hyviä linkkejä .Net tekniikasta ja ympäristöstä, en viittinyt luoda uutta topikkia koska tää nyt sijaitsee oikeella alueella ja liippaa sen verta läheltä topiccia. Eli hakusessa ainakin:

-.Net käsitteenä, perusajatus, rakenne, yleistä infoo jne
-C# kielen rakenteesta, toiminnoista jne
-mahdollisia tutoriaaleja

ja siis ylipäätään kaikkia yleishyödyllisiä linkkejä dotnetistä, thnx :)

edit: ainiijoo, msdn on tiedossa, sitä ei tartte ehdottaa :P

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

gobbe

Posts: 262

#38 • • gobbe skenekuva

Mark, 29.6.2005 14:30:
kaipaisin hyviä linkkejä .Net tekniikasta ja ympäristöstä, en viittinyt luoda uutta topikkia koska tää nyt sijaitsee oikeella alueella ja liippaa sen verta läheltä topiccia. Eli hakusessa ainakin:

-.Net käsitteenä, perusajatus, rakenne, yleistä infoo jne
-C# kielen rakenteesta, toiminnoista jne
-mahdollisia tutoriaaleja

ja siis ylipäätään kaikkia yleishyödyllisiä linkkejä dotnetistä, thnx :)

edit: ainiijoo, msdn on tiedossa, sitä ei tartte ehdottaa :P

-M



http://www.codezone.fi voisi olla ihan kiva paikka tutustumiseen, sieltä löytyy ainakin linkkejä yms.

-Jussi-

--
Jussi Jii | skenekuva - musiikkitapahtumat kuvina

evvk

Posts: 1,918

#39 • • evvk
Joo mä sain Codezone.fi:n Visual Studio 2005 betan kun vaan rekisteröidyin.
Garo

Posts: 446

#40 • • Garo #jake

duvin, 14.6.2005 18:40:
Kysymykseen "Mitä tehdään <laita tähän mikä tahansa ohjelmointikieli> kielellä?" vastaus on aina "Sillä ohjelmoidaan."



Yleisesti joo, mutta eri ohjelmointikielillä ohjelmoidaan erityyppisiä sovelluksia. Et esimerkiksi halua ohjelmoida 3D peliä Javascriptillä vaan todennäköisesti C++:lla, tai et halua ohjelmoida webbisivun DHTML:ää C++:lla (tekisit ehkä jonkinlaisen selainpluginin joka latautuu selaimeen) koska Javascriptillä hoituu homma huomattavasti helpommin :)

- Garo