olisko aika päivittää noi tietokannan musagenret?

87 posts, 5 pages, 43,732 views

mureena

Posts: 112

#1 • • mureena suppa greg numbah wan
klubbarin sivut on mielestäni ehkä suomen parhaimmat rakennemielessä, eli siis noin kun katsoo verkkoyhteisöjen sivurakennetta sekä tietojanta- ja hakutoimintoja. yks esimerkki loistavasta toimivuudesta on drop-down tai ruksattavissa olevat genret, joilla voi kuvailla tapahtumaa tai hakea tapahtumia, DJ:t jotka soittaa lempimusaa jne.

tällä hetkellä tapahtumat listaavat jos jonkinlaista genreä musavalikoimaansa, mut tuskin puoltakaan soitetaan paikan päällä ja yhtä usein käytetään genrenimiä kuvaamaan jotain ihan muuta ku mitä tuo sana tarkoittaa.

nyt tuossa tietokannassa on seuraavat genret:
acid, ambient, breaks, chill, deep, disco, drum'n'bass, elektro, freeform, funk, garage, happy hc, hard house, hard trance, hc, hiphop, house, idm, industrial, progressive, psy, reggae, r'n'b, soul, tekno, trance, tribal, jotain

tästä threadistä syntyy todennäköisesti joku Klubbarin finest'ien vetämä loppumaton väittely genrenimistä ja niiden merkityksistä, mut parhaimmassa tapauksessa tästä siemenestä vois vaikka itää a) tietokannan kategorioitten päivityksellä tai b) bileilmoittajien älyllä muutos, joka siivois pois noi harhaanjohtavat musaviittaukset tapahtumailmoituksista.

muutama esimerkki:

- acid = acid house. trance jossa on kolkki (TB-303) mukana ei ole acidiä, vaan acid trancea.
- deep. jaa mikä deep? deep house? jos se siihen viittaa niin bileilmoituksista poiketen tätä ei paikan päällä soi, vai onko olemassa deep tranceakin? varmaan on.
- freeform. eihän tää oo genre vaan sana jolla kuvataan että kaikkea soi, kuten toi "jotain".
- funk. montako funk-bilettä klubbarilla on ollut menneinä vuosina? klubbarin bileilmoitusten perusteella vois kuvitella että funk on massojen musaa Suomessa.
- progressive. bileilmoissa tällä viitataan progressive tranceen, mut yksin käytettynä proge tarkoittaa jotain ihan muuta.
- tribal. taas trancen alagenre. onko kiksun ylivalta syy siihen et parin kolmen artistin tekemä tuotanto saa oman genrensä? mikä on viimeisin havainto tribalista, olisko 1997 Ibizalla?

voisko sit pilkkoa muitakin genrejä (esim. hip-hop alalajit, teknon alalajit, breaks, trip-hop, leftfield, housen alalajit, junkka alalajit...)

voisko noita genrejä miettiä vähän paremmin ja vaikka uudistaa ne, vai meneeks tietokanta ja hakutoiminto pahasti sekaisin?
hrdkvr

Posts: 3,929

#4 • • hrdkvr KURGO



- acid = acid house. trance jossa on kolkki (TB-303) mukana ei ole acidiä, vaan acid trancea.



mukana.. ai se riittää.. onhan perus kiksussakin happoja mukana



- freeform. eihän tää oo genre vaan sana jolla kuvataan että kaikkea soi, kuten toi "jotain".



ai ei vai ..


- tribal. taas trancen alagenre. onko kiksun ylivalta syy siihen et parin kolmen artistin tekemä tuotanto saa oman genrensä? mikä on viimeisin havainto tribalista, olisko 1997 Ibizalla?



ai mäkun luulin et tää on housen ala genre

--
-keep it hard-

Tyranoid

Posts: 1,552

#5 • • Tyranoid FINRG

mureena, 2.5.2005 13:50:
- freeform. eihän tää oo genre vaan sana jolla kuvataan että kaikkea soi, kuten toi "jotain".



Freeform on kyllä nimenomaan genre, joskin aika epäinformatiivisesti nimetty sellainen. Freeform on siis nopeaa (160 bpm <) ja melodista rankkaa 4/4 elektronista tanssimusiikkia, joka on saanut vaikutteita hardcoresta, trancesta, psykestä ja UK hard housesta. Tai noin minä sen ainakin käsitän.

Esimerkkiartistina freeformista voisi olla vaikkapa Alek Szahala.
Karski

Posts: 6,049

#6 • • Edited Karski Pomon kätyri
Kun nyt tälle linjalle lähdetään, niin.

mureena, 2.5.2005 13:50:
- acid = acid house. trance jossa on kolkki (TB-303) mukana ei ole acidiä, vaan acid trancea.



acid ! = acid house. Acid-termillä viitataan
nykyään siihen kolkkivetoiseen matskuun jota esim.
routemaster-lafkalta tuppaa ulos. Tai kattavammin
esim. Labworksilta.


- freeform. eihän tää oo genre vaan sana jolla kuvataan että kaikkea soi, kuten toi "jotain".



On se genre, ts. sillä viitataan yhteen
tollaseen nopeeseen äkkiseltään hard trancelta ja
gabberilta kuulostavaan genreen. Se että se
tarkottaa jotain ihan muutakin ei sit oo
meidän ongelma.


Muutoin oon kyl osin samaa mieltä noiden
genrenimien määrästä ja laadusta, mutta toisaalta
ne nimet onkin alunperin valittu just tän forumin
käyttäjien ajatusmaailma vastaamaan, joten esim.
toi proge kertoo näille ihmisille riittävällä tarkkuudella
mistä on kyse, kun sit taas jonkun crunkin tai muun
hoppigenren listaaminen täällä olis jo vähän absurdia.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Jussi Soro

Posts: 6,385

#7 • • Jussi Soro choon!

mureena, 2.5.2005 13:50:
- progressive. bileilmoissa tällä viitataan progressive tranceen, mut yksin käytettynä proge tarkoittaa jotain ihan muuta.


No siis joo, mutta jos toi on konemusabileitten kohdalla, niin eiköhän 99% ihmisistä ymmärrä sillä tarkoitettavan "progea", eikä niinkään sitä 70-luvun kitarasoolohelvettiä.

- tribal. taas trancen alagenre. onko kiksun ylivalta syy siihen et parin kolmen artistin tekemä tuotanto saa oman genrensä? mikä on viimeisin havainto tribalista, olisko 1997 Ibizalla?


Tribal on kyl IMO yks progen ja teknon välimaasto, ja tarkoittaa sellasta matskua, jossa biisi pohjautuu lähinnä perkussiorytmeihin enemmänkin kuin melodiaan. Kiksua?
ville

Posts: 3,780

#8 • • ville olen oikeasti ujo
Mun mielestä toi on ihan jees lajittelu, joka palvelee tarkoitustaan eli etsiä ne yleisimmät 20 genreä, jotka voi hyvällä tuurilla erottaa jopa täysi tumpelo kuten allekirjoittanut

Mä melkein väittäisin, että tarkempaa lajitteluun on ihan turha lähteä, sillä harva bilejärjestäjäkään niitä tietää. Sitten käy vaan niin, että bilejärjestäjä syöttää noi kaikki genret ja asiakkaat katsoo niitä: "enhän mä edes tunnista näistä genreistä puolia, mut mitä väliä".

Eli pidetään ne niin, että edes suurimalla osalla on mahdollisuus ne tunnistaa.
ezzy

Posts: 8,060

#9 • • Edited ezzy Droid-pappa
mureenalla itsellään genret vähän hakusessa näemmä *nauru*

Jos olisit ihan kiltisti hiljaa vaan :)

noidenhan on tarkoitus olla vain suuntaa antavia määrityksiä. Ei järjestäjäkään voi bileilmoon kaikkia genrejä määrittää, koska ei voi tietää mitä dj:t soittaa biisin tarkkuudella.
Juhgu

Posts: 7,921

#10 • • Juhgu Virnistelijä

mureena,
- funk. montako funk-bilettä klubbarilla on ollut menneinä vuosina? klubbarin bileilmoitusten perusteella vois kuvitella että funk on massojen musaa Suomessa.



Vaikkei se pääosassa ikinä olekaan, niin onhan bileiden tiedossa hyvä lukea jos siellä funkkiakin soi.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

ee102

Posts: 775

#11 • • Edited ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi

tumpsi, 2.5.2005 13:56:
http://www.ishkur.com/music/



Noihin sivuihin kyllä kannattaa oikeesti tutustua, jos haluaa tietoa niistä genreistä. Itelleni ollu apua huomattavasti noista sivuista - tietää sitä kautta, mistä eniten pitää jne., ja nuo on hyvät sivut saada tietoa noista genreistä, joita on kyllä ihan hirveesti. Suosittelen minäkin. Onpahan tuolla Alek Szahalaakin freeform-esimerkkinä - miten niin siis freeform ei olisi oma genrensä? *ding**hihu*

Edit: Oon ite kyl myös ihan tyytyväinen tuohon määrään luokituksia, mitä niitä tähän asti on ollu. Ei tarvi muutoksia mun mielestä
hrdkvr

Posts: 3,929

#12 • • hrdkvr KURGO

Juhgu, 2.5.2005 14:43:
---
mureena,
- funk. montako funk-bilettä klubbarilla on ollut menneinä vuosina? klubbarin bileilmoitusten perusteella vois kuvitella että funk on massojen musaa Suomessa.
---


Vaikkei se pääosassa ikinä olekaan, niin onhan bileiden tiedossa hyvä lukea jos siellä funkkiakin soi.



funky elephant bileet vuosittain

sekä viimevuonna oli studio 54 bileet mempparissa

--
-keep it hard-

blender

Posts: 2,552

#13 • • blender Arcade | KAIKU

ville, 2.5.2005 14:23:
Mun mielestä toi on ihan jees lajittelu, joka palvelee tarkoitustaan eli etsiä ne yleisimmät 20 genreä, jotka voi hyvällä tuurilla erottaa jopa täysi tumpelo kuten allekirjoittanut

Mä melkein väittäisin, että tarkempaa lajitteluun on ihan turha lähteä, sillä harva bilejärjestäjäkään niitä tietää. Sitten käy vaan niin, että bilejärjestäjä syöttää noi kaikki genret ja asiakkaat katsoo niitä: "enhän mä edes tunnista näistä genreistä puolia, mut mitä väliä".

Eli pidetään ne niin, että edes suurimalla osalla on mahdollisuus ne tunnistaa.




samaa mielt ei oo valittamista, keep on.
Avatar
#14 • • sakk303 Guest
Tää nykyinen lajittelu on mielestäni loistelias. Pitäs melkein koneeltakin alkaa lajitella kaikki biisit tommosiin "pyöreämpiin" genrelokeroihin. Meikäläisellä kyllä hajoais pää jos täälläkin alkais vilisemään yhtä kummallisia kansionimityksiä ku mun koneella. Tai varsinkin jos genrevalikoiman olisi tehnyt joku tiettyyn konemusa-alueeseen puristisesti suhtautunut.. ei tänne kukaan uskaltais ees laittaa sitten mitään muiden latailtavaksi väärän genrelokeroitumisen pelossa :D
mureena

Posts: 112

#15 • • mureena suppa greg numbah wan
no sehän tiedettiin et mielipiteitä mikä on mikä ja määritelmät näistä tulee yhtä monta ku vastaajia. kiitos sivistävistä faktoista, urputtajille taas vois sanoa et onks niin pahat downerit ku noin paljon herneitä tungetaan nenään, en mä väittänytkään että noi esimerkit olis jotain gradun otteita.

kysymys olikin olisko aika päivittää tota listaa tai sit alkaa ilmoittamaan vaan sitä musaa mitä oikeasti soitetaan sen sijaan että ruksataan kaikki mahdollinen laajan kannatuksen toivossa.

ja tän otannan perusteella ilmeisesti ei sellaiseen nähdä tarvetta.
Avatar
#16 • • trusti Guest
kyllä mä ainakin henk.kohtaisesti kaipaisin teknon jakoa eri alagenreihin, sen nimekkeen alle kun mahtuu niin monenmoista saundia, tosin tuskin perusklubbaajat tietää niistä hirveesti.. :) mut yksinkertaisimmallaan tän vois toteuttaa jaolla "hard techno" ja "deep techno"...
nuance

Posts: 1,963

#17 • • nuance cov ops, combat, sunrise
Nojoo kyllä mä henkilökohtaisesti näkisin mielellään drum'n'bassin vähän pienemmissä paloissa lähinnä ton demo-osaston takia, en niinkään bileilmotusten. Menis kivasti vaikka Hospital, Renegade Hardware, Subtitles ja Breakin. Nojoo. Tää nyt on tätä.
P|astic

Posts: 249

#18 • • P|astic
Mä taas lähinnä toivoisin pientä rotia tohon mitä genrejä niissä bileissä ilmoitetaan soitettavaksi.

--
Naturalbornloverman

nuance

Posts: 1,963

#19 • • nuance cov ops, combat, sunrise

P|astic, 2.5.2005 18:02:
Mä taas lähinnä toivoisin pientä rotia tohon mitä genrejä niissä bileissä ilmoitetaan soitettavaksi.



Ditto.
ezzy

Posts: 8,060

#20 • • ezzy Droid-pappa

trusti, 2.5.2005 17:10:
kyllä mä ainakin henk.kohtaisesti kaipaisin teknon jakoa eri alagenreihin, sen nimekkeen alle kun mahtuu niin monenmoista saundia, tosin tuskin perusklubbaajat tietää niistä hirveesti.. :) mut yksinkertaisimmallaan tän vois toteuttaa jaolla "hard techno" ja "deep techno"...



deep techno oli scootterii ja hard techno oli Warp Brothers?