olisko aika päivittää noi tietokannan musagenret?

87 posts, 5 pages, 43,819 views

Avatar
#21 • • astaroth Guest

ee102, 2.5.2005 14:44:
Noihin sivuihin kyllä kannattaa oikeesti tutustua, jos haluaa tietoa niistä genreistä. Itelleni ollu apua huomattavasti noista sivuista - tietää sitä kautta, mistä eniten pitää jne., ja nuo on hyvät sivut saada tietoa noista genreistä, joita on kyllä ihan hirveesti.


Vaikka on Ishkurillakin omat pienet ristiriitansa. Ainakin sivuston käsite "hard trance" ei ole minun käsitykseni mukaan kuvittelemaani hard trancea, aika hardstyleltä ne kaikki esimerkit kuulostavat - varsinkin, kun vielä kuuntelee esimerkit hardstylestä. *hih*

No sainpahan kerrankin olla puristi. :) Mutta kaltaiselleni maallikolle tuo sivusto antaa kyllä ihan kiitettävän hyvin suuntaa genrekartoitukseen. *hymy*
toma

Posts: 2,009

#22 • • toma Tototoototo
Asiaa sivuten voisi päivittää myös kalenterin tietokannan tapahtumapaikat.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Avatar
#23 • • trusti Guest

ezzy, 2.5.2005 19:49:
---
trusti, 2.5.2005 17:10:
kyllä mä ainakin henk.kohtaisesti kaipaisin teknon jakoa eri alagenreihin, sen nimekkeen alle kun mahtuu niin monenmoista saundia, tosin tuskin perusklubbaajat tietää niistä hirveesti.. :) mut yksinkertaisimmallaan tän vois toteuttaa jaolla "hard techno" ja "deep techno"...

---


deep techno oli scootterii ja hard techno oli Warp Brothers?



eiku se oli just toistepäin. spede.
mekaanikko

Posts: 1,176

#24 • • mekaanikko don selecta
En mä tiedä onko genrejen määrässä/kattavuudessa tossa listassa mitään vikaa, mutta kyllä tota luokitusta vois jotenkin hioa, koplaamalla joitain juttuja yhteen ja erottamalla toisia. En lähde tonne trance-polkka-HC -akselille hiuksia halkomaan kun en sitä maailmaa niin tunne, mut noista omaa makua lähempänä olevista jutuista vois todeta seuraavaa:

- Acid on niin harvoin minkään bileen pääsisältönä, että miksi se pitäisi nostaa omaksi genrekseen? Pudottaisin veks kokonaan, menee sit teknon tai housen tai vaik HC:n alle riippuen kemuista.
- Ambient/chill/idm on vähän problemaattinen, "chill" on mahdollisimman epämääräinen ilmaisu joka voi tarkoittaa about mitä vaan (tässä varmaan meinattu jotain downtempoa ym. tai sit vaan klassista "eclectic" -genreä). Nää vois mun mielestä melkein koplata yhteen (idm:n siis niiltä osin kun puhutaan chillimästä matskusta, ehkä suurin osa linkkautuu kuitenkin jonnekin electron kanssa samaan maailmaan).
- Deep on muuten hyvä ja tarpeellinen kattotermi (ymmärrän sen sisältävän deep housen, diippiteknon ja detroitin yms. parranhypistelymusaa) mutta sanana vähän epämääräinen.
- Disco/funk/soul - nää koplaisin yhteen ottaen huomioon kuinka harvakseltaan tän ostaston kemuja Klubbarissa ilmoitellaan. Ja jazz mukaan.
- Garage-bileitä Suomessa on erittäin harvoin ja sittenkin jää hämäräksi oliko puhe UK vai US garagesta (kuiteskin suht eri asia). Yhdistäisin houseen.
- Hiphop ja r&b yhteen (vaiks "urban" niinkuin maailmalla sanotaan).
- Tekno on liian laaja termi, pitäis pilkkoa jotenkin. Kun meillä on toi "deep" jonka alle menee tollainen PAREMPI tekno =) niin sit tää vois tarkoittaa enemmän jotain mono/mättö/jne. matskua, mikä sit olis sopiva termi?
- Old skool puuttuu kokonaan. Okei, periaatteessahan meillä pitäis olla erikseen old skool x ja oldskool y joka genrestä, mut eiköhän jokainen tajua et jos bileilmossa on ruksittu old skool ja house niin siel vois ehkä tulla vanhaa housea? Happy HC:n nostaminen omaksi genrekseen on kans vähän niin ja näin kun niitä bileitä on aika harvoin. Ennemmin heittäisin breiksimmän HHC:n oldskoolin alle ja gabbamman sit tonne HC:n alle.
- Tuntuu vähän liioittelulta että on erikseen progelle ja tribaalille omat kategoriat housen, teknon ja breiksin lisäksi. Onks joitain bileitä jotka on tribal mut ei proge? Pudottaisin ton erillisen tribalin ite kyl veks, tosin en oo mikään ton saundin spesialisti.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Gnizhak

Posts: 701

#25 • • Gnizhak iku

JussiS, 2.5.2005 14:18:
No siis joo, mutta jos toi on konemusabileitten kohdalla, niin eiköhän 99% ihmisistä ymmärrä sillä tarkoitettavan "progea", eikä niinkään sitä 70-luvun kitarasoolohelvettiä.


Voisitko mennä johonkin muualle tommosine urpolukommentteines...
On se kitarasoolohelvetti tuhat kertaa parempaa kun se hirvee tumputus mitä olliS tai unik soitteli männäviikonloppuna. Sen vois poistaa kokonaan, ensin täältä ja sit koko maailmankaikkeudesta.

Kiitos sille, joka sen teon tekee...

--
Don't Just Stand There

Jussi Soro

Posts: 6,385

#26 • • Jussi Soro choon!

Gnizhak, 2.5.2005 20:16:
Voisitko mennä johonkin muualle tommosine urpolukommentteines...
On se kitarasoolohelvetti tuhat kertaa parempaa kun se hirvee tumputus mitä olliS tai unik soitteli männäviikonloppuna. Sen vois poistaa kokonaan, ensin täältä ja sit koko maailmankaikkeudesta.

Kiitos sille, joka sen teon tekee...


*ding*

jepjep. kerrotko vielä et mikä tossa kommentissa oli urpoa? jos sitä nyt sanotaan progeks, ni sitä sanotaan progeks? ja sillon se voi tarkottaa joko progressiivista housea, progressiivista trancea tai progressiivista rokkia? jokainen ihminen varmaan ite tajuaa kontekstin?
Avatar
#27 • • astaroth Guest
Loppujen lopuksi tuon genremääritys on kyllä suht tarkkaa. Pikemminkin olisi toivottavaa, että DJ:t jaksaisivat vähän enemmän kuvailla settejen sisältävää materiaalia, kuin että "Palautetta jookos?"

Silloin kyllä tuo tarkempi haku saattaisi olla ihan hyvä, jos linjoilta löytyy jotain aikaa sitten upittuja settejä, jos niitä nyt vielä linjoilta sattuu löytymään.
Gnizhak

Posts: 701

#28 • • Edited Gnizhak iku

JussiS, 2.5.2005 20:31:
---
Gnizhak, 2.5.2005 20:16:
Voisitko mennä johonkin muualle tommosine urpolukommentteines...
On se kitarasoolohelvetti tuhat kertaa parempaa kun se hirvee tumputus mitä olliS tai unik soitteli männäviikonloppuna. Sen vois poistaa kokonaan, ensin täältä ja sit koko maailmankaikkeudesta.

Kiitos sille, joka sen teon tekee...

---

*ding*

jepjep. kerrotko vielä et mikä tossa kommentissa oli urpoa? jos sitä nyt sanotaan progeks, ni sitä sanotaan progeks? ja sillon se voi tarkottaa joko progressiivista housea, progressiivista trancea tai progressiivista rokkia? jokainen ihminen varmaan ite tajuaa kontekstin?


"kitarasoolohelvetti"
edit: tai ei sittenkään case closed. Ite meuhkaat toisaalla "purismin vastaisesti" ja sit lauot tommosia urpouksia.

--
Don't Just Stand There

Jussi Soro

Posts: 6,385

#29 • • Edited Jussi Soro choon!

Gnizhak, 2.5.2005 21:02:
"kitarasoolohelvetti"
case closed


No mun mielestä 15 minuutin kitarasoolot _on_ aika helvettiä, varsinkin jos niitä seuraa 15 minuutin hammondsoolo. Mut eipä siinä mitää, 5 pointsii hyvästä postauksesta ;)

edit: tai ei sittenkään case closed. Ite meuhkaat toisaalla "purismin vastaisesti" ja sit lauot tommosia urpouksia.


No huhhuh, sanomalla "kitarasoolohelvetti", tarkoitin juurikin tollasta 15 minuutin psykedeelistä rämpytystä, jota 70-luvulla happopäissään tehtiin. Selvennettäköön, ettei mulla oo mitään kitaroita, rokkia tai progea vastaan. Omistin vielä n. vuosi sitten kitaran, ja osaan soittaa sellaista, jonka lisäksi faijapuoleni on kasvattanut mua n. 20 metrillä proge / rock / heavyvinyyleitä, joten sekin ala on ihan hanskassa.
Individual

Posts: 10,942

#30 • • Edited Individual HYPNO!

JussiS, 2.5.2005 21:06:
---
Gnizhak, 2.5.2005 21:02:
"kitarasoolohelvetti"
case closed

---

No mun mielestä 15 minuutin kitarasoolot _on_ aika helvettiä, varsinkin jos niitä seuraa 15 minuutin hammondsoolo. Mut eipä siinä mitää, 5 pointsii hyvästä postauksesta ;)



On siinä musassa niin paljon helvetisti muutakin hienoa kuin nuo em. asiat. TJEU: King Crimson, Pink Floyd...Samalla tavallahan konemusaa voi kutsua yhdeksi helvetin jumputukseksi, jossa ei taoahdu mitään.

edit: Mutta Jussi S kertoikin tuossa jo tätä musaa "joskus kuulleensa" *nauru*
Turan Palloseura

Posts: 562

#33 • • Turan Palloseura LU

Gnizhak, 2.5.2005 20:16:
---
Voisitko mennä johonkin muualle tommosine urpolukommentteines...
On se kitarasoolohelvetti tuhat kertaa parempaa kun se hirvee tumputus mitä olliS tai unik soitteli männäviikonloppuna. Sen vois poistaa kokonaan, ensin täältä ja sit koko maailmankaikkeudesta.



talking about urpot kommentit..
Juhgu

Posts: 7,921

#34 • • Juhgu Virnistelijä

Gnizhak,
---
Voisitko mennä johonkin muualle tommosine urpolukommentteines...


*aplodit* *justjoo*

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Neko

Posts: 943

#35 • • Edited Neko No äläpä kerro enempää

Gnizhak, 2.5.2005 20:16:
Voisitko mennä johonkin muualle tommosine urpolukommentteines...



Yeah sure! *hmph*


On se kitarasoolohelvetti tuhat kertaa parempaa kun se hirvee tumputus mitä olliS tai unik soitteli männäviikonloppuna. Sen vois poistaa kokonaan, ensin täältä ja sit koko maailmankaikkeudesta.

Kiitos sille, joka sen teon tekee...


Mitä v...., trolli? *ding*
¡ Previous post a couple of years ago !
Amuck

Posts: 2,396

#36 • • Edited Amuck dub-i-dub
Olis. Dubstepiä on vaikea (mahdoton) ilmaista noilla (reggae + drum'n'bass wtf?) ja sitä nyt kuitenkin aika paljon tuutataan. Teknoa vois vähän tarkentaa.

edit. Sitten voi tietysti miettiä paljonko esim. hiphop- tai r'n'b-tapahtumia ja mixejä täällä on, ja pitäisikö koko dubstep tunkea vaan stepaheadiin. Onhan tää laaja tää klubbari ja mun henk.koht. mielipiteen mukaan vaikka kaikki hard-hard-hc -jutut voisi niputtaa. ;)

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Funktion

Posts: 1,720

#37 • • Edited Funktion over 9000
Onkohan kukaan ajatellu sitä että noita genrejä yhdistelemällä saa aika tarkastikin useassa tilanteessa kuvailtua mitä bileissä soi..

Esim: funk, house, deep, tekno, jotain

Tuollainen rimpsu kertoo IMO aika tarkastikin mitä bileissä soi. Mikäli siis infon laittaja oikeasti tarkoittaa että bileissä soi housea ja teknoa, deepimpää ja funkimpaa menoa..

Noh, mun mielipide vaan..

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

Caro²

Posts: 5,301

#38 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Funktion, 28.8.2008 17:05:
Onkohan kukaan ajatellu sitä että noita genrejä yhdistelemällä saa aika tarkastikin useassa tilanteessa kuvailtua mitä bileissä soi..

Esim: funk, house, deep, tekno, jotain

Tuollainen rimpsu kertoo IMO aika tarkastikin mitä bileissä soi. Mikäli siis infon laittaja oikeasti tarkoittaa että bileissä soi housea ja teknoa, deepimpää ja funkimpaa menoa..

Noh, mun mielipide vaan..


Genrelajittelu pitäs tehdä tässä tapauksessa "alajakoihin":

House
- Deep
- Minimal
- Tribal

tai sitten bileet:

House
- Disco
- Vocal
- Funk

jne
-

Mikäli tapahtumajärjestäjät käyttää tuota kyseistä ajattelutapaa, niin bileilmoitus saattaapi näyttää tällaiselta: http://klubitus.org/tapahtuma.php?id=8430 = (acid, ambient, breaks, chill, deep, disco, elektro, funk, house, progressive, soul, tekno, trance, tribal, jotain).
Kyseisissä bileissä toki tuli musiikkia joissa oli disco, tribal, funk, elektro, progressive, soul jne vaikutteita - mutta heh. Ei se, että seteissä on joku chillikohta, tee bileistä "ambient" tai "chill" genren kemuja.

Syy miksi tuota genrejaottelua ei kannata tehdä mainitsemallasi tavalla, on se, että klubbarissa voidaan hakea bileitä genren mukaan. Jos joku etsii kemuja jotka on "tribal" - niin sieltä tulee ihan kaikki bileet joissa edes viitataan johonkin "tribal"-mahdollisuuteen. Silloin on kaveri väärissä bileissä. Jos genreissä olis alajaottelu, sillon se ei menis solmuun - mutta en kyllä näe moista jaottelua mitenkään tarpeellisena. Ennemmin pitäisi ohjeistaa bileilmoitusten tekijöitä miettimään omilla aivoilla genresopan julkaisun sijaan.

Jos valitsisin bileitä johon haluan mennä, en kyllä lähtisi tapahtumaan jossa on em. kaltainen genremääritelmäläjäys. Ainoa ajatus on "mitä vittua siellä oikein soitetaan.."

EDIT: Eritoten miksausten ja biisien tekijöille/julkaisijoille toivoisin huomattavasti suurempaa (itse)kritiikkiä genrelistojen käyttämiseen. Jonkin päägenren alle ne kappaleet 99%:sti putoaa. Itse kappaleen sisältöä voi kuvailla biisin tai setin esittelyssä. Ei hakutoimintoa sekoittavassa sarakkeessa.
Lyra

Posts: 666

#39 • • Lyra
tää on kyl tosiaan vähän vaikee ongelma sinänsä
et vaikka nyt laitettaiski "oikeanlaiset" genremäärittelyt niin mikään ei tosiaan takaa että järkkärit/dj:t ajattelevat samallalailla
saati laittavat ne genret "oikeanlaisiksi" .
ja vaikka sen kaiken laittaisikin ohjeistukseen niin on niitä löyhäpäitä jotka eivät jaksa ohjeita lukea.
Funktion

Posts: 1,720

#40 • • Funktion over 9000

Caro²
-klips-



Joo, oot ihan oikeassa. En ajatellu asiaa noin pitkälle.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..