Yksityisyrittäjyys

47 posts, 3 pages, 19,543 views

anqqa

Posts: 4,032

#21 • • anqqa tirehtööri

SilverJo, 18.4.2005 11:27:
Onko klubbaajissa yksityisyrittäjiä? Kuinka kauan firma on ollut pystyssä vai suunniteletko vasta moisen perustamista? Ohjeita, vinkkejä? Teetko itse kirjanpidon vai oletko palkannut kirjanpitäjän? Miten hoidat mainonnan? Kertokaa mitä mieleen tulee, kokemuksia, asioita oman yrityksen perustamisen puolesta ja/ vastaan.



Noin vuoden on pyöriny oma megakorporaatio klubitus, toiminimellä. Koulussa oli muutamia yrittäjyys- ja talouskursseja aikoinaan, joista tuli kaikista 1-3 (asteikolla 1-5), mutta silti yritän hoitaa kirjanpidon itse, joskin tapahtumia on hyvin vähän ja hyvin 'helppoja' ja itseään toistavia (klubituksen mainokset ja intternet). Hieman jännittää mitä herra Karhu sanoo mun työllä ja tuskalla täyttämästä ensimmäisestä yrityksen veroilmotuksesta, muuten aika triviaalia on ollu. Ulkopuolisen kirjanpidon hankinta on ollu mielessä useammanki kerran, sekä kaveri että yritys, jossa hinnat alkaen 50e/kk, eli ei kovin paha.

Vaikka ei aivan kaikkea etukäteen tekisi, kuten vakuutukset yms, ei tarvitse kovin kauaa odotella puhelinsoittoja jokaiselta pankilta ja vakuutusyhtiöltä sen jälkeen kun yritys kaupparekisteriin ilmaantuu :P Samoin postilaatikosta alkaa tipahdella mainoksia yrittäjyyskursseista uusille yrittäjille yms jeesausta. Itse en vielä ole moisia koulun lisäksi käyny, mutta ymmärtääkseni varsin hyödyllisiä on. Nyt tosin hain jälleen kouluun missä vuoden ajan kaiken maailman verotusasioita käydään läpi (joskin en pääse varmaankaan koska en kinunu kavereilta 2 allekirjoitusta työtodistuksiin yms, josta oli maininta vain hakemuksen yhteystietojen seassa - kiitti).

Tarkoitus jossain vaiheessa saada laajennettua 'liiketoimintaa' niin pitkälle että tällä tulisi toimeen, eli että vois vääntää klubbaria (ja muita) kokopäiväisesti nykyisen 'muun toimen ohella' -sijaan.

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

siveys

Posts: 2,492

#22 • • siveys lovely

siveys,
Jokuhan voisi perustaa Klubbarin kirjanpitäjät tmi:n ja haalia asiakkaakseen myös muita Klubbarin aloittelevia yrittäjäsieluja.
---
Tontsis,
Miksi ihmeessä?


Miksi ihmeessä ei? Klubbari on minun mielestäni ihan yhtä hyvä reitti pitää yllä sosiaalisia suhteita potentiaalisiin asiakkaisiin ja toimittajiin kuin mikä tahansa muukin kommunikointikeino. En luonnollisesti tarkoita sitä, että kaikkien asiakkaiden ja kaikkien suhteiden pitäisi olla Klubbarin sisältä, mutta miksi sulkea se pois laskuista? Työskentely samanhenkisten ihmisten kanssa on yleensä itselle mukavempaa kuin täysin vieraiden ihmisten kanssa asioiminen. Tällaisia henkilöitä uskaltaa huomattavasti paremmin lähestyä muissakin merkeissä ja sosiaalinen verkosto pysyy yllä tiiviimmin, jolloin synergiahyötyjä pystytään kaivamaan helpommin esille.

Klubbari on sosiaalinen yhteisö, jonka sisälläolevien sosiaalisten verkostojen hyödyntäminen voi olla yrittäjälle iso voimavara - ettekö te muka ole koskaan saaneet työpaikkaa tai suositusta hyvästä kaupasta tai kampaamosta klubbaritovereidenne kautta? Jos moni Klubbarissa toimii yrittäjänä tai aloittaa yrittämistä niin miksi ei olisi luontevaa, että joku kirjanpitäjä hyödyntäisi tätä verkostoa saaden itselleen asiakkaita ja helpottaen näiden yrittäjien elämää.
siveys

Posts: 2,492

#23 • • siveys lovely

Tontsis,
Totta. Täähän toimii yhtä hyvin kuin posliinin 18-vuotiaan tytön löytäminen Klubitus-yhteisöstä. Työn lomassa voi mukavasti rupatella vaikkapa suihkussa seisoskelusta, pitkätukkaisista pojista, vessapaperista ja siitä miten kukakin kulutti juuri työaikaansa vuodattaessaan julkiseen keskustelufoorumiin yksityisasiansa .)


Ai noita topikkeja sä täällä pääasiassa luet? Noh.. Se selittääkin monta asiaa.. *lohduttel*
ella_

Posts: 1,329

#25 • • Edited ella_
kaappikirjanpitäjänalku :D kai mä sit olen sellanen. paitsi et kirjanpitäjäksi en jää, mut sivutoimena ja puoliharrastuksena sitä voi tehdä :)

eli: jos mielenkiintoinen haaste tulee vastaan, niin voinpa siihen ehkä tarttua. olen siis hkkk:n opiskelija pääaineenani laskentatoimi.

muhun saa tarpeen tullen ottaa yhteyttä :)

--
Elementary, my dear.

siveys

Posts: 2,492

#26 • • siveys lovely

Tontsis,
Noin. Ei tarvinut paljon sanoa, että sain sut putoamaan henkilökohtaisuuksiin. Menestystä vaan sun Klubbari-businessmaailmaan *iloinen*


Ok.. Let me roll back:
[ol]
[li] Esitän mielipiteen.[/li]
[li] Kyseenalaistat mielipiteeni esittämättä relevanttia kritiikkiä tai perusteluja.[/li]
[li] Perustelen mielipidettäni.[/li]
[li] Väität vastaan väheksymällä klubituslaisia ja stereotypioimalla heidät pelkästään tunkio-topiccien lukijoiksi.[/li]
[li] Esitän, että ymmärrän perusteettoman ja hedelmättömän argumentointisi mikäli katsot kuuluvasi juuri esittämäsi stereotypian alle, yrittäen tällä kärjistyksellä tuoda esille näkökulmaa siitä, että kaikki klubbarissa eivät tätä stereotypiaan vastaa.[/li]
[li] Et vieläkään perustele näkemyksiäsi. Syytät minua henkilökohtaisuuksiin menemisestä. Väheksyt ajatuksiani jälleen täysin perusteetta.[/li]
[/ol]
Hmm.. Okei täytyy myöntää, että vikaa on myös minussa, sillä näin jälkeenpäin ajateltuna ei ollut edes odotettavissa, että saisit jutun juuresta kiinni. Pahoittelen tapahtunutta. Valituksia voi jättää johonkin muuhun topicciin - täällä haluaisin ihan oikeasti kuulla hyviä ja perusteltuja näkemyksiäsi sille miksi esittämäni idea oli huono. Jos et pysty tähän vastaamaan niin tee palvelus yhteiskunnalle ja mene juttelemaan sinne tunkiolle.
SilverJo

Posts: 1,893

#27 • • SilverJo I solemnly swear that I am up to no good.

siveys:
Toiminimen kirjanpitäminen ei ole loppujenlopuksi mun käsitykseni mukaan mikään hirveän vaikea homma, joten kannattaisi ehkä kysellä myös lähipiiristä jos sieltä löytyisi joku vielä opiskeleva kaappi-kirjanpitäjän alku, jolloin saisit todennäköisesti palvelua hieman halvemmalla ja rahat hyödyttäisivät myös lähipiiriäsi - tällaiset kontaktit ovat kullan arvoisia. Jokuhan voisi perustaa Klubbarin kirjanpitäjät tmi:n ja haalia asiakkaakseen myös muita Klubbarin aloittelevia yrittäjäsieluja.


Saattaa tosiaan olla, että täältä klubbarista löytyisi joku tähän hommaan. Mainio idea! Jos näistä piireistä ei moista löydy niin otan yhteyttä yrittäjyyskurssilla yhtä aikaa olleeseen kirjanpitäjään, juuri tämän takia kaikkien yhteystiedot jaettiin kaikille kurssin lopuksi. Kätevää. *joo*

siveys:
Ylipäätään kuten ehkä olet jo hiffannut, ristiretkelle ei kannata lähteä yksin ja pelata kaikkea yhden kortin varaan. Suhteet ovat tärkeä osa yrittäjyyttä, sillä kaikkea ei kannata tehdä itse ja suhteiden kautta saa usein myös avattua uusia markkinoita.


Montakin asiaa tulee hoidettua klubbarin kautta, ihan jo pelkästään sen takia etten Helsingistä paljon muita ihmisiä edes tunne. *nauru* Tällä hetkellä hakusessa olisi joku, joka mahdollisesti voisi tehdä kotisivut mulle sekä joku, jonka kautta mainonta/flyerit hoituisivat.

siveys:
Klubbari on minun mielestäni ihan yhtä hyvä reitti pitää yllä sosiaalisia suhteita potentiaalisiin asiakkaisiin ja toimittajiin kuin mikä tahansa muukin kommunikointikeino. En luonnollisesti tarkoita sitä, että kaikkien asiakkaiden ja kaikkien suhteiden pitäisi olla Klubbarin sisältä, mutta miksi sulkea se pois laskuista? Työskentely samanhenkisten ihmisten kanssa on yleensä itselle mukavempaa kuin täysin vieraiden ihmisten kanssa asioiminen. Tällaisia henkilöitä uskaltaa huomattavasti paremmin lähestyä muissakin merkeissä ja sosiaalinen verkosto pysyy yllä tiiviimmin, jolloin synergiahyötyjä pystytään kaivamaan helpommin esille.

Klubbari on sosiaalinen yhteisö, jonka sisälläolevien sosiaalisten verkostojen hyödyntäminen voi olla yrittäjälle iso voimavara - ettekö te muka ole koskaan saaneet työpaikkaa tai suositusta hyvästä kaupasta tai kampaamosta klubbaritovereidenne kautta? Jos moni Klubbarissa toimii yrittäjänä tai aloittaa yrittämistä niin miksi ei olisi luontevaa, että joku kirjanpitäjä hyödyntäisi tätä verkostoa saaden itselleen asiakkaita ja helpottaen näiden yrittäjien elämää.


Mun mielestä puhut asiaa. Mahdollinen asiakaspiirini tulisi koostumaan suurilta osin juuri klubbaajista, osalla mun tekemiä koruja jo onkin. Myös myynti tulisi tapahtumaan mahdollisesti ainakin osaksi jossain/joissain bileihmisten tuntemassa liikkeessä/liikkeissä, tänään kulutin kengänpohjiani sekä liikkeiden lattioita juuri tämä asia päämääränäni. *hihu* Tämähän saattaisi jopa onnistua, nyt pitäisi vielä saada työkkäri ajattelemaan samoin.

--
Broken words always
start as thoughts.
Clean thinking keeps
things beautiful.

mekaanikko

Posts: 1,176

#28 • • mekaanikko don selecta
Itsekin olen miettinyt että klubiskeneen jotenkin linkkautuneisiin firmoihin erikoistuneelle kirjanpitäjälle olisi varmasti kysyntää ja kun tällä puolella riittää kaikenlaista pikku toiminimeä DJ:n laskutusapuvälineestä pienimuotoisiin ja vähän isompiinkin levy-yhtiöihin, tapahtumatuotantofirmoihin jne.

Klubituksessahan on nykyisin tuo Keltaiset sivut -osio, jonne olisi ajatuksena kerätä bilejärkkääjille hyödyllisten palveluntarjoajien yhteystietoja, mutta kaipa sinne voisi yhtä lailla muitakin tähän linkkautuvia toimialoja (just esim. levy-yhtiöt) palvelevien yrittäjien ilmoitukset toivottaa tervetulleiksi.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

mekaanikko

Posts: 1,176

#29 • • mekaanikko don selecta

SilverJo, 19.4.2005 20:08:
Tällä hetkellä hakusessa olisi joku, joka mahdollisesti voisi tehdä kotisivut mulle sekä joku, jonka kautta mainonta/flyerit hoituisivat.



Halukkaita tekijöitä varmasti Klubbarin kautta löytyy, koska tuntuu siltä että joka toinen tässä skenessä on wannabe-graafikko. =) Vinkkinä että kannattaa pyytää nähtäväksi potentiaalisen tekijän portfolio että näkee millaista tyyliä tekee ja onko ylipäänsä osaamista ja kokemusta hommista.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

kilobitti

Posts: 2,419

#30 • • Edited kilobitti 1-2-3 techno

siveys, 19.4.2005 10:09:
Ainakin minun silmääni suunnitelmat näyttävät olevan varsin hyvällä pohjalla - ulkoistamalla välinekustannukset ja myyntikulut kykenet keskittymään siihen minkä osaat paremmin kuin muut.



Juu, samaa mieltä. Polttavaksi kysymykseksi noin parin vuoden sisällä muodostuukin sitten se, johtuuko työpaikkojen vähyys siitä että
-noille hopeakoruille ei ole markkinoita, vai siitä että
-kukaan ei ole vaan älynnyt tehdä sun tyylisiä koruja vaikka niille olisi kysyntää -> olet löytänyt markkinaraon*piis*

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

ratsastuskoulu

Posts: 604

#31 • • Edited ratsastuskoulu
Itsellä on yrityksen perustaminen käynyt useinkin mielessä, ja nyt tuo on tarkentunutkin koskemaan lähinnä erästä kaupan alaa.

Ongelmaksi muodostuu nimenomaan talouspuoli ja järkevän taloussuunnitelman/arvion tekeminen. Koska alkukustannuksilta ei tuossa yrityksessäni voisi välttyä, eikä liikevaihdosta/liikevoitosta oikein tietoa saa, miten tuota asiaa pitäisi lähteä arvioimaan?

Onko olemassa jotain yksinkertaista "kaavaa", millä voi laskea, minkälaisella liikevaihdolla yritys kannattaa, ja kuinka suurta esim kuukausittainen liikevaihto pitäisi/voisi olla?


Sitten eräs kysymys: Kuinka paljon kauppias saa esim konsolipelien myyntihinnasta itselleen?
ella_

Posts: 1,329

#32 • • ella_

MiikkaL, 19.4.2005 21:00:
Itsellä on yrityksen perustaminen käynyt useinkin mielessä, ja nyt tuo on tarkentunutkin koskemaan lähinnä erästä kaupan alaa.

Ongelmaksi muodostuu nimenomaan talouspuoli ja järkevän taloussuunnitelman/arvion tekeminen. Koska alkukustannuksilta ei tuossa yrityksessäni voisi välttyä, eikä liikevaihdosta/liikevoitosta oikein tietoa saa, miten tuota asiaa pitäisi lähteä arvioimaan?

Onko olemassa jotain yksinkertaista "kaavaa", millä voi laskea, minkälaisella liikevaihdolla yritys kannattaa, ja kuinka suurta esim kuukausittainen liikevaihto pitäisi/voisi olla?


Sitten eräs kysymys: Kuinka paljon kauppias saa esim konsolipelien myyntihinnasta itselleen?



vaikuttaa siltä, ettei tuolla pohjalla kannata vielä ihan putiikin perustamista harkita. aloita liiketoimintasuunnitelmasta, mieti sitten pidemmälle. yrittäjyydessä ei mitään "yksinkertaista kaavaa" tunneta.

--
Elementary, my dear.

ratsastuskoulu

Posts: 604

#33 • • Edited ratsastuskoulu

ella_, 19.4.2005 21:17:
---
MiikkaL, 19.4.2005 21:00:
Itsellä on yrityksen perustaminen käynyt useinkin mielessä, ja nyt tuo on tarkentunutkin koskemaan lähinnä erästä kaupan alaa.

Ongelmaksi muodostuu nimenomaan talouspuoli ja järkevän taloussuunnitelman/arvion tekeminen. Koska alkukustannuksilta ei tuossa yrityksessäni voisi välttyä, eikä liikevaihdosta/liikevoitosta oikein tietoa saa, miten tuota asiaa pitäisi lähteä arvioimaan?

Onko olemassa jotain yksinkertaista "kaavaa", millä voi laskea, minkälaisella liikevaihdolla yritys kannattaa, ja kuinka suurta esim kuukausittainen liikevaihto pitäisi/voisi olla?


Sitten eräs kysymys: Kuinka paljon kauppias saa esim konsolipelien myyntihinnasta itselleen?

---


vaikuttaa siltä, ettei tuolla pohjalla kannata vielä ihan putiikin perustamista harkita. aloita liiketoimintasuunnitelmasta, mieti sitten pidemmälle. yrittäjyydessä ei mitään "yksinkertaista kaavaa" tunneta.



Miksei kannattaisi suunnitella? Mielestäni on aika hankalaa tehdä alustavaa liiketoimintasuunnitelmaa, jos ei ole kaikista perusasioista tietoa. Aina kannattaa suunnitella, ennenkuin lähtee suinpäin perustamaan yritystä.

Tiedän ettei yksinkertaista kaavaa ole, pyysinkin vinkkejä.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#34 • • Aziz Combat Fighter

SilverJo, 18.4.2005 13:20:
---
vaavu, 18.4.2005 12:59:
Minkä alan yritystä olet tarkalleen ajatellut perustaa? Oletko jo tarkemmin määritellyt, millainen liikeidea firmallasi olisi?

---

Oon ammatiltani hopeaseppä. Paljonkin suunnitelmia on, suureksi osaksi käymieni kurssien vuoksi. Realistisin suunnitelma on kait se, että tekisin tuotteeni ns. vuokratuolilla eli vuokraisin paikan firmasta, jossa on ylimääräinen työtila jolloin välttyisin työkalujen ja -koneiden hankinnalta ainakin näin aluksi. Itse tuotteet veisin eri liikkeisiin myyntiin, tästäkin on ollut jo puhetta muutaman ihmisen kanssa. Ongelma on asiakaskunta, koska sitä on vaikea määritellä. Erikoisiin koruihin mieltyneet henkilöt.. hah. Mainonta onnistuisi tietysti omien nettisivujen kautta sekä erinäisillä lehti-ilmoituksilla tai flyereilla, bileistähän (ja muista "erikoisista yhteisöistä") löytyy niitä ihmisiä, joille tuotteitani tahtoisin tehdä.



Juu. Kantsii sit tietty muistaa, et omaa liikentoiminta-ajatusta pitää punnita erittäin kriittisesti. Riittääkö suomessa erikoisiin koruihin mieltyneitä ihan oikeasti niin paljon, että heitä palvelemaan kannattaa perustaa yritys? Ja pystytkö tarjoamaan heille sitä, mitä he haluavat. Omasta mielestä makeet jutut ei aina oo muitten mielestä yhtä makeita..
ella_

Posts: 1,329

#35 • • ella_

MiikkaL,


Miksei kannattaisi suunnitella? Mielestäni on aika hankalaa tehdä alustavaa liiketoimintasuunnitelmaa, jos ei ole kaikista perusasioista tietoa.

Tiedän ettei yksinkertaista kaavaa ole, pyysinkin vinkkejä.



ensimmäinen vinkki olisi mennä yrittäjyyden kursseille esimerkiksi, ja tosiaan tehdä se liiketoimintasuunnitelma. ennustettu liikevaihto pohjautuu ennustettuihin markkinoihin joka puolestaan pohjautuu empiiriseen tutkimukseen. hyvän liiketoimintasuunnitelman teko vie aikaa, joten siitä vain suunnittelemaan.

--
Elementary, my dear.

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#36 • • Aziz Combat Fighter

Tontsis, 19.4.2005 15:48:
---
siveys, 19.4.2005 15:25:
Työskentely samanhenkisten ihmisten kanssa on yleensä itselle mukavempaa kuin täysin vieraiden ihmisten kanssa asioiminen. Tällaisia henkilöitä uskaltaa huomattavasti paremmin lähestyä muissakin merkeissä ja sosiaalinen verkosto pysyy yllä tiiviimmin, jolloin synergiahyötyjä pystytään kaivamaan helpommin esille.

---


Totta. Täähän toimii yhtä hyvin kuin posliinin 18-vuotiaan tytön löytäminen Klubitus-yhteisöstä. Työn lomassa voi mukavasti rupatella vaikkapa suihkussa seisoskelusta, pitkätukkaisista pojista, vessapaperista ja siitä miten kukakin kulutti juuri työaikaansa vuodattaessaan julkiseen keskustelufoorumiin yksityisasiansa .)



Zing! :D
ratsastuskoulu

Posts: 604

#37 • • ratsastuskoulu

ella_, 19.4.2005 21:27:
---
MiikkaL,


Miksei kannattaisi suunnitella? Mielestäni on aika hankalaa tehdä alustavaa liiketoimintasuunnitelmaa, jos ei ole kaikista perusasioista tietoa.

Tiedän ettei yksinkertaista kaavaa ole, pyysinkin vinkkejä.

---


ensimmäinen vinkki olisi mennä yrittäjyyden kursseille esimerkiksi, ja tosiaan tehdä se liiketoimintasuunnitelma. ennustettu liikevaihto pohjautuu ennustettuihin markkinoihin joka puolestaan pohjautuu empiiriseen tutkimukseen. hyvän liiketoimintasuunnitelman teko vie aikaa, joten siitä vain suunnittelemaan.



Tosiaankin siinä vaiheessa kun vakavasti harkitsee yrityksen perustamista, niin ehdottomasti hakeudun yrittäjyys-kursseille, lisätietoja olenkin jo kysellyt ja hakenut Jykes:ltä. Pitäisi vaan ensin vähän miettiä ja laskeskella noita asioita, että onko edes realistista harkita virkavapaan ottoa ja kursseille menemistä. Huonosti tuntunut noita kursseja olevan ainakin keski-suomessa työssäkäyville ihmisille, lähinnä ajanpuutteen vuoksi.
Tytti

Posts: 126

#38 • • Tytti

SilverJo,
Oon ammatiltani hopeaseppä. Paljonkin suunnitelmia on, suureksi osaksi käymieni kurssien vuoksi. Realistisin suunnitelma on kait se, että tekisin tuotteeni ns. vuokratuolilla eli vuokraisin paikan firmasta, jossa on ylimääräinen työtila jolloin välttyisin työkalujen ja -koneiden hankinnalta ainakin näin aluksi. Itse tuotteet veisin eri liikkeisiin myyntiin, tästäkin on ollut jo puhetta muutaman ihmisen kanssa. Ongelma on asiakaskunta, koska sitä on vaikea määritellä. Erikoisiin koruihin mieltyneet henkilöt.. hah. Mainonta onnistuisi tietysti omien nettisivujen kautta sekä erinäisillä lehti-ilmoituksilla tai flyereilla, bileistähän (ja muista "erikoisista yhteisöistä") löytyy niitä ihmisiä, joille tuotteitani tahtoisin tehdä.



Heiii, sulla on kilpailija ;)

Itse pähkäilen parhaillaan, jatkaako opintoja vai ottaako vihdoin se ratkaiseva askel ja perustaa yritys. Opiskelukollegat houkuttelevat jatkuvasti Helsingin ja osuuskunnan perustamisen suuntaan, mutta minulle henk.koht. on tullut olo, että siellä jos missä, on pieniä hopeakoruihin keskittyneitä studiotyyppisiä pajoja noussut kuin sieniä sateella ja lakipiste alkaa olla ainakin lähestymässä. Olen ajatellut, että kiintopiste voisi hyvin olla Kuopiossa, sieltäkin voi lähteä markkinoimaan brändiä (olenpas minä optimistinen *vink* ) muualle Suomeen ja ulkomaille.

Yhtenä kohderyhmänä minuakin kiinnostaa juuri tämä ko. klubbaileva yhteisö. Tosin olen huomannut, että monet tekevät itse paljon, joka luonnollisesti vähentää kiinnostusta korujen (vaatteiden) ostamista kohtaan. Pelkästään tämän varaan en uskaltaisi yritystä perustaa.

Itse olen jo opintojeni aikana ollut kiinnostunut vaate-, asuste- ja korusuunnittelun yhdistämisestä ja tehnyt yhteistyötä tällä saralla; tästä kombinaatiosta ja sen kautta löytyvistä erinäisistä markkinaraoista uskoisin löytäväni mahdollisesti jopa kannattavankin liikeidean. Tai ainakin toivon ja uskon kovasti. *hymy*
SilverJo

Posts: 1,893

#39 • • SilverJo I solemnly swear that I am up to no good.

Ana-5000, 19.4.2005 21:25:
Juu. Kantsii sit tietty muistaa, et omaa liikentoiminta-ajatusta pitää punnita erittäin kriittisesti. Riittääkö suomessa erikoisiin koruihin mieltyneitä ihan oikeasti niin paljon, että heitä palvelemaan kannattaa perustaa yritys? Ja pystytkö tarjoamaan heille sitä, mitä he haluavat. Omasta mielestä makeet jutut ei aina oo muitten mielestä yhtä makeita..


En halua julkisesti repostella suunnitelmillani, mutta sen voin sanoa, että aluksi homma taitaa mennä aika lailla muiden kuin mun mieltymyksieni mukaan. Tänään kierrellessäni yrityksiä yritin samalla vähän selvittää minkälaisia tuotteita minnekin kannattaisi tehdä. Kuvittelisin, että tuotteissa tulee aika selkeästi näkymään erilaisuus ja mun jälki, mutta itse tuotteet täytyy näin alkuun ainakin suunnitella asiakaslähtöisesti (pidän siis periaatteessa asiakkainani näitä yrityksiä, joissa taas on aika selkeät asiakassegmentit). Myöhemmin ehdin sitten tehdä niitä omannäköisiäni systeemejä jos hyvä tuuri käy.

--
Broken words always
start as thoughts.
Clean thinking keeps
things beautiful.

mekaanikko

Posts: 1,176

#40 • • mekaanikko don selecta

MiikkaL, 19.4.2005 21:24:
Tiedän ettei yksinkertaista kaavaa ole, pyysinkin vinkkejä.



Suunnilleen tähän tapaan voi vähän haarukoida tarvittavaa myynnin minimitasoa:

Ensin arvioi kiinteät kustannukset: palkkakulut (oma bruttopalkka + yrittäjäeläkemaksu n. 22 % ja palkattujen työntekijöiden liksat + suuruusluokkaa 30 % päälle sivukuluja), liiketilan vuokra, sähkö, vesi, lämpö, polttoaineet, puhelin, netti, siivous, kirjanpito, postikulut ym. sekä markkinointi-, mainonta- ja edustuskulut. Kannattaa laskea vuositasolla noi ja muistaa että osa kustannuksista juoksee silloinkin kun putiikki on kiinni, esim. vuokra pitää maksaa ympäri vuoden ja palkatut duunarit halunnevat pitää lomaakin.

Sitten arvioidaan investointitarve: alkuvarasto, laitteisto- ja kalustehankinnat (esim. kassakone, auto, tietokone, puhelin, myymäläkalusteet, varastohyllyt, lukot, ilmastointilaite... riippuu siis luonnollisesti aika tavalla bisneksestä), remonttikulut, vuokratakuut ja avausmaksut (esim. netti, maksupääte ym.), aloitukseen liittyvät markkinointikulut (esim. suunnittelijan palkkio logon ja yritysilmeen suunnittelemisesta, käyntikorttien painatus, ikkunateippaukset, avajaismainonta, avajaistarjousten laskennalliset kustannukset).

Varataan investointikustannusten ylittymisen (esim. remonttikulut tuppaavat harvoin pysymään budjetissa) varalle suuruusluokkaa 25 % ekstraa. Tehdään käyttöpääomavaraus eli esim. 3 kk kiinteitä kustannuksia vastaava summa (eli kuinka kauan suunnilleen kestää ennen kuin rahaa alkaa tulla siihen tahtiin sisään että toiminta voidaan rahoittaa myynnillä). Nämä + alkuperäinen investointitarve muodostavat rahoitustarpeen. Katsotaan paljonko rahoitustarpeesta voi kattaa omalla rahallaan. Lopulle tarvitaan ulkopuolista rahaa, yleensä lainaa mutta mahdollisesti myös ulkopuolisten sijoittajien rahaa. Tämä aiheuttaa korkomenoja.

Lasketaan tulostavoite + poistot investoinneista (esim. 25 % investointisummasta per annum, riippuu nyt tietysti vähän millaiseen roinaan on tarkoitus investoida) + lainakorot. Tästä saadaan käyttökatetarve. Tämä + kiinteät kulut = myyntikatetarve.

Arvioidaan myynnin keskimääräinen kateprosentti, esimerkiksi levykaupassa se olisi suuruusluokkaa 40-60% nettomyynnistä. Jaetaan myyntikatetarve kateprosentilla ja saadaan myynnin vuotuinen minimitaso eli nollatulokseen tarvittava myynti. Lisätään tohon 22% päälle (riippuen tosin hieman mitä tuotteita myydään) ja saadaan sama bruttomyyntinä. Sit jaetaan toi vain vuotuisten aukiolopäivien/-tuntien määrällä ja katsotaan näyttääkö realistiselta.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia