dj:t - vaikeimmat setit?

78 posts, 4 pages, 17,097 views

Funktion

Posts: 1,720

#61 • • Edited Funktion over 9000
Julkisia keikkoja takana tasan 0, mutta tämäpä silti aika v***umainen "keikka":

Kaverin porukoitten talossa järjestettiin vähän isommat kotipirskeet, arviolta 150 henkilöä oli paikalla. Päivällä viriteltiin kamoja soittokuntoon, ja koska luonnollisestikaan ei meillä mitään PA vehkeitä ollut, niin raijattiin sitten hirveä läjä erinäköisiä kaiuttimia siihen pöydän eteen. Ensinnäkin jo niiden virittäminen siihen tilaan että ne soi oli aivan hirveää, ja tajuttoman työn takana.

Tässä kuitenkin onnistuttiin, ja alkuilta meni hyvin house/trance progeilun merkeissä mutta sitten illemman soittelin siinä psykesettiä ja olohuone (_iso_ sellainen!) toimi tanssilattiana. Musiikin yli rupes kuulumaan hirveetä lasin kilinää ja mekastusta, ja katoin että pari jotain aivan tuntematonta vuoren kokosta jätkää riehuu toisiensa kimpussa siinä olohuoneen ulkopuolella. Sammutin musiikin ja huusin että lopettais sen riehumisen, ja kyllähän ne toisistaan irrotti, tuli siihen meikäläisen eteen riehuun että mitäs mä täältä huutelen, toinen nappas toisen levarin ja nakkas suorilta käsiltä lattiaan ja riehu että tekee samat mulle jos en pidä turpaani kiinni! No, mitäpä siinä tekee muuta kun on aivan hiljaa vaan. Levari meni tietysti paskaks. No, kaikki ihmiset katso parhaaks lähtee meneen, ja onneks pian ne kaks ryynipäätä katsoi että ei oo enää mitään mieltä jäädä kun ei oo ketään muutakaan.

Siinähän sitten istuttiin kaverin kanssa ja mietittiin että mitähän vittua tossa justiinsa oikein tapahtu. Oli muuten viimeset bileet siinä talossa...

P.S. Ei oo vieläkään selvinny ketä ne oli ja miten ne sinne oli päässy.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

Tarsu

Posts: 2,449

#62 • • Tarsu
150 hlö kotihipoissa *vink*

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

Funktion

Posts: 1,720

#63 • • Funktion over 9000

Tapsa, 21.4.2005 14:14:
150 hlö kotihipoissa *vink*



Kolme kerroksinen _iso_ omakotitalo... *vink*

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

Tarsu

Posts: 2,449

#64 • • Tarsu
Okei *vink*

--
Remember those posters that said -Today is the first day of the rest of your life-? Well, thats true of every day but one -the day you die- !

-Lester Burnham

Avatar
#65 • • kelasin Guest
olin teologien vuosijuhlassa soittamassa.. ongelmia oli muutamia, esim. ne ei dokannu eli ns. rentoutunu (jos ei lasketa kahvia ja konjakkia) ja huom. kaikilla niillä oli iltapuvut ja frakit päällä, mul ei ollu popedaa tms suomisaundii, mullei ollu haddawayta, soitin ärsyttävää pesukonemusaa, "eiks sulloo sitä ja tätä (hitti)biisii?", "onks sul mitään uskonnollista musaa?" johon vastasin kyllä on ja laitoin madonnan like a prayerin accapellan jonka ne ihmekyllä lauloivat kuorossa läpi :D

no hauskaa oli, dokasin pappien laskuun ja soittelin niille hittejä parin vuosikymmenen takaa (huom. kasari- ja varsinkin ysärihitit on kovasti in, ja nousussa, niissä piireissä) ja loppujen lopuksi ja kaiken lisäksi nappasin illasta 100e (+ ne ilmaset humalat) :D
Lauri

Posts: 1,051

#66 • • Lauri Devoted

genki, 17.4.2005 21:32:


tuli mieleen kun soittelin eilen illalla laserpointin klubi(?)huoneessa ja kun tulin paikalle niin ensimmäinen asia mitä tapahtu oli et nous iso luu kurkkuun silleen poikittain ikävästi.. luulin nimittäin jostain syystä (varmaan siitä kun en ollut kuullut edelläni soittavista djstä enkä tiennyt yhtään mitä ne soittaa.. ja kun yrittää selvittää niin voitte varmaan ajatella mitä löytyy googlesta dj sasha -nimellä.. ;] ) että alkuillan djt olis soitellut jotain progehousea tai muuta alle-140 bpm kamaa ja et olis sit ite voinut jatkaa siitä breiksiin ja tekkihouseen..

no todellisuus oli sit toisenlainen, bpm oli huoneeseen tullessani n. 160 ja kuulosti kovasti kiihtyvältä. ei siinä mitään, dikkaan itekin nopeesta musasta mut mulla oli laukku täynnä kevyttä breiksiä ja tekhousee! sit siinä nieleskellessäni menin viemään levyt sinne taakse ja äkkiä kattoon et oisko niistä levyistä mihinkään mitä otin bassoradiolle mukaan kun kävin siellä ennen keikkaa. oli muutama junkkalevy ja parit sellaset 'ääribreiksit' mitä pystyy soittelemaan vaan silloin tällöin (suomessa) jos meno äityy mahottomaks.. no, päätin että sillä setillä on pärjättävä mut sit tuli seuraava tenkkapoo.



Lienee syytä antaa järjestäjätahon puolelta pieni kommentti aiheesta.
Laserpointin perusideana on aina ollut cross-genre. DJ:t ovat yksilöitä ja jokainen
DJ soittaa omaa musiikkiaan. Ok, vaikkakin se saattaa DJ:stä tuntua hölmöltä, mutta
tarkoituksena ei ollut tosiaan se, että esim. tässä tapauksessa Genki joutuisi hieromaan
yleisöä sillä mitä he haluavat kuulla, vaan yhtähyvin aloittaa täysin nollasta ja rakentaa
oman settinsä juuri niinkuin haluaa. Ilmeisesti tämä viesti ei mennyt soittajalle asti,
josta pahoittelut.

Mikäli haluaisimme buukata DJ:n joka soittaa sitä mitä yleisö haluaa kuulla, ostaisimme
kertasijoituksena jukeboksin.
genki

Posts: 872

#67 • • Edited genki

Lauri, 21.4.2005 16:23:

Lienee syytä antaa järjestäjätahon puolelta pieni kommentti aiheesta.
Laserpointin perusideana on aina ollut cross-genre. DJ:t ovat yksilöitä ja jokainen
DJ soittaa omaa musiikkiaan. Ok, vaikkakin se saattaa DJ:stä tuntua hölmöltä, mutta
tarkoituksena ei ollut tosiaan se, että esim. tässä tapauksessa Genki joutuisi hieromaan
yleisöä sillä mitä he haluavat kuulla, vaan yhtähyvin aloittaa täysin nollasta ja rakentaa
oman settinsä juuri niinkuin haluaa. Ilmeisesti tämä viesti ei mennyt soittajalle asti,
josta pahoittelut.

Mikäli haluaisimme buukata DJ:n joka soittaa sitä mitä yleisö haluaa kuulla, ostaisimme
kertasijoituksena jukeboksin.



hmnjoo, siis enhän tarkoittanut sitä että olisin soittanut 'mitä yleisö haluaa kuulla' vaan halusin pitää illan progression edes jotenkin järkevänä koska minua ennen soitti kaveri todella rankkaa matskua ja minun jälkeeni tulevat jampat taasen suhteellisen kevyttä kamitsua. tämän takia päätin että on parempi rauhoittaa tilannetta setin loppua kohti, ettei tab ja orkidea joudu aloittamaan settiään jonkun jungletykityksen tms. 160+ musan perään.

olen soittanut cross-genre bileissä ja joskus myös järkkäillyt niitä jo n. kymmenisen vuotta, ja arvostan sellaista toimintaa ylitse kaiken muun. minun mielestäni on vain yleisölle mukavaa ja sopivaa, että meno yltyy loppua kohden, eikä toisinpäin. tämän takia olisin laittanut esim. tuon laser club -areenan illan soittojärjestyksen täsmälleen toisinpäin, eli ekat vikana ja niin edelleen. ihan vaan sen illan progression takia. eihän tossa nyt mitään kamalaa tapahtunut, ilta oli hyvä vaikka mun henkilökohtaisena ajatuksena oli että hommat olis voinut tehdä toisellakin tavalla.

kiitos soittomahdollisuudesta, toivottavasti buukkailette tulevaisuudessakin rikkobiittikavereita näihin isompiin trancebileisiin! ainakin palautteista päätellen breikit toimi tuolla aika hyvin.

--
crop circles in the carpet

¡ Previous post about a year ago !
Tyranoid

Posts: 1,552

#68 • • Tyranoid FINRG
Hauska topicci, laitetaan oma kertomus jatkoksi.

Ensimmäinen livekeikkamme, Premin alakerrassa Club Alternativessa. Soitetaan settiä kahdelta läppäriltä, joista toinen on vanha IBM Thinkpad. Keikan puolenvälin tienoilla alkaa kuulua kamala vinkuna, hiukan kuin mikrofoni kiertäisi. Mitään mikkejä meillä ei kuitenkaan ole käytössä. Vinkuna on niin kova, että PA:n vahvistin (joka muutenkin ylikuumeni herkästi) päätti sammuttaa itsensä kokonaan. Siinäpä sitten soitellaan muutama minuutti pelkillä monitoreilla kun odotellaan vahvistimen heräämistä. Loppukeikka meneekin ihan ok.

Vinkunan syy jää epäselväksi. Kotona seuraavana päivänä kuuntelen settiämme minidiskiltä. Ihmettelen, kun diskille on musan kanssa tallentunut myös yleisön ääniä, sekä minun ja Mr. Strongstreamin keskinäisiä höpinöitä. Pikkuhiljaa selviää, että Thinkpadissa on pieni sisäinen mikrofoni, joka on aina oletusarvoisesti päällä ja summautuu koneen ääniulostuloon. Vinkunan aiheutti siis PA:n kiertäminen läppärin mikin kautta. Harjoitellessamme kerrostalovolumeilla emme olleet kiertoa tietenkään huomanneet. Hauskinta oli, että kaikki keskinäiset jutustelumme keikan aikana kantautuivat PA:n kautta myös yleisölle. Onneksi kovinkaan moni ei tätä muun jytkeen seasta huomannut, ainakaan sen suuntaista kommenttia ei ole tullut...
remotion

Posts: 5,283

#69 • • Edited remotion nostatus guru

OCS, 21.4.2005 10:26:
---
Jone, 18.4.2005 22:41:
Muuten tosiaan kyllä vastaa, mutta kun alkuperäisessä kysymyksessä ei ollut kyse sopan maustamisesta vaan keittämisestä, eli siinä vaan IMO kysyttiin miten settiä pystyy rakentamaan 10 bpm:n verran ylöspäin ilman laukkoja koko setin keston aikana tjsp (...ja mä en sit ymmärtänyt miten laukat liittyy tohon soppaan).

---


Helpoiten IMO tuo nopeuden lisääminen setin aikana käy, kun lisää pitchiä varovaisesti keskellä biisiä esim. breikki-kohdassa. Vaihdon aikana sen lisääminen on niin hasardia, etten siihen lähtisi. Vaihdon korjaamiseen riittää pieni pitchillä kikkailu.



pitchiähän tulee lisättyä ihan vaistomaisesti. huomaat kun kokeilet. kyllä sitä vaan aina tekee mieli hiplata. alati ylöspäin.

edit: niin ja jottei jää oftopiciksi, niin vaikein keikka oli yks hääkeikka. tosin tähän mennes ollu joka keikka jollain tapaa vähän erikoinen kun varsinaisia klubi keikkoja on tasan yks alla ja sekin kaveriporukalla
nuance

Posts: 1,963

#70 • • nuance cov ops, combat, sunrise
Pari aika hankalaa tilannetta on ollu, joskin kumpikin ihan puhtaasti tekniikasta johtuvia.

Rave Against Drugs II:n yläkerrassa Anan kanssa soitellessa huomattavaa päänvaivaa tuotti teknari, jossa äänivarsi oli irti. Kerettiin siinä puolet varsin niukasta soittoajastamme soitella ihmetellen, miks toisessa levarissa lähtee neula pomppimaan aina ~puolen välin tienoilla. Vaihdetiin neulaa lennossa pariin otteeseen ja mikään ei tuntunu auttavan. Lopulta sitten tosiaan huomattiin et "sissussaatana tää äänivarsihan heiluu ku epileptikko pakkasessa". Tuo siis aiheutti sen, että kun neula oli suunnilleen puolessa välissä levyä, äänivarsi taittu niin, että äänirasia otti levyyn kiinni. Jälkikäteen kukaan ei tainnu tunnustaa kuulleensa laukkoja. Puukorvat.

Toinen sit oli Kesätansseissa Mansesterissa, niin ikään Anan kanssa, ku soittopöytänä oli semmonen muovinen puutarhakaluste, varsin näkyvästi vinossa. Lisäks PA oli mallia huutokaupan kuulutuslaitteisto ja monitoreita ei ollut. Mä olin itse niin tottunut miksailemaan luureissa ettei tuo juurikaan mulle aiheuttanut ongelmia kunhan soitteli aika kieli keskellä suuta. Ana, however, ei oikeen tullu toimeen monitorien puutteen kanssa. :P

Bassoradiossa on kans ikävä miksaa. En tiiä mihin se Ranen potikkamikseri on tarkotettu mut ei ainakaan junkan miksaamiseen. Yritä siinä nyt sit ku ei pysty cuettaa ku yhtä kanavaa kerrallaan, ts. ei masterin kanssa edes päälekkäin, varsinaista cue-miksausta en nyt niin välttämättä noissa olosuhteissa tarvitse. Tohon vielä ku laitetaan kaupantekijäisiks tietokonekaiuttimet monitoreina ni soppa on valmis. Lisäks just siellä pimeässä nurkassa olevasta dekistä on palanu tracklight ja toisessa dekissä on semmonen reilun sentin nollakohta. Suutarin lapsilla ei oo stifloi. Ay caramba, tänään taas sinne.

Rapatessa roiskuu.
drS

Posts: 1,939

#71 • • drS
Joo noita laiteropleemeja on tullu monasti vastaan, usein ei laitteet toimi kunnolla ja niiden kaa pitää vaan koittaa pärjätä jos toisia ei ole saatavilla. On myöskin jees jos PA huutaa niin lujaa ettei kuulokkeista kuule mitään vaikka vääntäisi mikseristä kuulokevolat täysille *poks*

Toissa tammerfesteillä plaugen terassisoitteluihin iski helvetinmoinen sade. Siinähän tietysti ensinnäkin yleisö karkasi, mutta päätettiin jatkaa soittamista koska "täähän on vain kuuro ja kohta on taas kiva ilma." Soittokatos ei suojannut tuulelta, joka viskoi vinyylien neuloja edestakaisin ja puhalsi myös slipmatit aina tilaisuuden tullen ties minne. Itse en onneksi vinyyleillä soita joten tuuli ei sinänsä haitannut, mutta sadevettä alkoi pakkautumaan uhkaavan paljon katoksen päälle ja tietysti pressussa oli pieniä reikiä joista alkoi vettä tippumaan läpi... Siinä vaiheessa taisi olla jo aika siirtyä sisälle dokaamaan.

Olisikohan ollut Sininen Askel 2 -nimiset psykebileet joissa soitin vikan setin. Kun oma vuoro tuli, oli tanssilattia täynnä hikisiä ja innokkaita reivaajia ja meininki muutenkin katossa. Ensimmäiseksi huomaan ettei CDsoitin osaa kelata, joten cuettamisesta muodostui melkoinen savotta. Tämän jälkeen PAsta hajoaa alapäät. Tässä vaiheessa vituttaa huolella, pelkillä yläpäillä se musa kuulosti suht nihkeeltä, varsinkin kun kaikki aikaisemmat soittajat olivat saaneet soittaa kunnon bassoilla. Jengi kuitenkin tuntui edelleen viihtyvän tanssilattialla, joten aattelin et kai tää tästä... kunnes toinen kaiutin sanoo poks. Loppujen lopuksi soitin siis yhdellä kaiuttimella, ilman alapäitä ja rikkinäisellä CDsoittimella. Hyvä keikka kuitenkin!

Teineille soittaminen ei oo ikinä tuntunut vaikeelta, päinvastoin. Esim köyliön lalliksella meillä oli kiksubileiden yhteydessä legendaarinen "toxic room" siellä yläkerran kopissa, jossa oli usein paljon parempi meininki kuin pääpuolella :D Mesta oli tupaten täynnä, hiki virtasi vaikka oli keskitalvi, ja yläasteikäisiä tyttöjä hyppi ilman paitaa ja pyyteli nimmareita etuvarustuksiin.
Opiskelijabileet on kyllä pääosin ihan suolesta, mutta joitain poikkeuksia sieltäkin löytyy.
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#72 • • Edited Steven Hoaks Stefu täs moi =)

Tyranoid, 27.4.2006 08:33:
Hauskinta oli, että kaikki keskinäiset jutustelumme keikan aikana kantautuivat PA:n kautta myös yleisölle. Onneksi kovinkaan moni ei tätä muun jytkeen seasta huomannut, ainakaan sen suuntaista kommenttia ei ole tullut...



LOL

Jos toi mikki olis ollu vähän kovemmalla ja kukaan ei olis siitä puheesta tullut sanomaan mitään niin olis voinut tulla paljon hauskempia tilanteita *lmao*

Esim jätkä huutaa kaverille korvalle "Vittu toi edessä oleva tyttö on hottis, tota laittais huolella" Sitten huomaa kun tyttö juokee yhtäkkiä karkuun ja sen poikaystävä heittää sua dj koppiin jakkaralla *nauru* Voi että mä sain hyvät naurut tosta =DDDD Ja noiden tilanteiden hauskuus kerroin on ääretön tollasessa tapauksessa

Edit: Typot

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

$

Posts: 1,802

#73 • • $ Destination weekend!
Kieltämättä nuo single channel-cue mikserit aiheuttavat hämmennystä, etenkin jos on aina aikaisemmin tottunut miksaamaan luurit päässä. Sai hieman totutella Kermassa Ranen kanssa, ja ekat vaihdot menivät aika käsille. Onneksi monitorointi toimi siellä hyvin.

2016a antaa jo kuunnella useampaa kanavaa kerrallaan.

Omassa 1620sessa on myös single channel cue. Pari viikkoa on mennyt totutellessa, mutta pian voikin jo laittaa miksauksen purkkiin. Itselle toimii se, että cuetettavan kanavan äänentaso on riittävän hiljaisella verrattuna ulostulevaan ääneen.
liikkuva muna

Posts: 2,652

#74 • • Edited liikkuva muna an egg on the move
Tää nyt menee vähän offtopicciin, mutta kaikin puolin hankalin reissu oli yks Lontoonkeikka. Tiivistettynä:

- Luin itse netistä, että soitan kyseisessä tapahtumassa. Mulle ei ilmotettu henk. koht mitään. Sitten lähetin sinne mailia, niin sanoivat että "joo sut on bookattu, mutta ei nähtävästi oo tullu info perille".

- Edellä mainittu vahvistus tapahtui viikkoa ennen kyseistä tapahtumaa.

- Rahaa lentoihin ei ehditty siirtämään mulle etukäteen, joten bookkasin ne omaan piikkiin. Toki ne lupas maksaa lennot mulle sit keikkaliksan yhteydessä.

- Laskeuduin Heathrowiin, kentällä ei ollut ketään vastassa. Ainoastaan tuli tekstiviesti jossa sanottiin että mee metrolla sinne ja sinne ja sit eti se hotelli. Oli riemukasta roudata kaikkia vermeitä metrossa, samaan aikaan oli vielä noi pommijupakat, joten King's Cross ja muita isoja asemia oli suljettu.

- Loppujen lopuksi pääsin sille asemalle minne piti mennä, mutta hotelli sit olikin siitä x kilometrin päässä, lähdin kävelemään mutten löytänyt. Loppujen lopuksi vittuunnuin ja otin taksin.

- Keikkailtana mut piti hakee sinne venueen, mutta eipä haettu. Pimeellä taksilla mestoille (ei kuittia, ei korvausta)

- Venuessa sit olikin pöytätila ihan finaalissa, eikä ollu mikseriä eikä adapteria.

- Pöytätila ratkaistiin niin, että pinosin vehkeet sinne vasta mua edeltäneen soittajan setin jälkeen; mikseri korvattiin toisen soittajan läppärillä, josta en missään vaiheessa saanu volumeja säädettyä; Adapteri tehtiin niin, että mun johto katkastiin ja siihen vedettiin sokeripalalla kiinni paikan päällä brittitöpseli.

- Itse setti meni kuitenkin hyvin.

- Mutta illan jälkeen kaikki promoottorit oli livahtanu paikalta, joiden ois pitäny heittää mut hotellille ja maksaa keikkapalkat. Sit lähettiinkin sompailemaan Lontooseen ettimään niitä sällejä ja perimään masseja.

- Löydettiin sälli, muttei saatu masseja.

- Ajeltiin hotellille "kanssa-DJ:n" kanssa, mutta autosta puhksesi rengas. Joku satunnainen pappa kuitenkin heitti mut hotellille ystävällisyyttään (kello tais olla jo lähempänä 12 aamulla).

- Seuraavana päivänä sain massit.

- Taas kusi kyyditykset kentälle ja jouduin menemään metrolla.

- Kun pääsin himaan, mulle tuli sähköposti että "kappas, maksettiin sulle liikaa, voisitko sendiä masseja takasin." Vaikka todellisuudessa ne makso kuitenkin sen mitä alunperin pyysin (mutta taas oli informaatio vähän kusassu muka). En lähettäny masseja takas.


Mutta joo. Kaikki kuitenkin järjesty. *pepsodent* Mutta oli aika hupaisa reissu.


Edit: Paljon typoja.
akir0

Posts: 2,554

#75 • • akir0 idleRPG champion 2009

alek száhala, 27.4.2006 14:52:
koko juttu



Kyllä se artistin elämä onkin sitten hohdokasta kun saa toisten piikkiin ulkomailal reissata ja juhlia! :)
liikkuva muna

Posts: 2,652

#77 • • liikkuva muna an egg on the move

nuance, 27.4.2006 15:54:
---
alek száhala, 27.4.2006 14:52:
zädääm

---


Toihan on vähän niinku se Laitteen (vai Laiten?) ja enmuistakenen reissu sinne johonki Lapin peräkorpeen. KEKE HOITAA!

http://www.platinum.ac/phpbb/viewtopic.php?p=220118#220118



Lol toi juttu *lmao* Veikkaan ettei moni ota Kekeltä enää keikkoja. *pepsodent*

Niin joo vielä, Protskulta nussittiin samaisissa Lontoon bileissä CD-keissi, käsittääkseni n. 10-20 levyä (ja tietysti ne kaikki hittibiisit). Lisäksi vielä miehellä oli kolme keikkaa soitettavana ennenkö pääs takasin Suomeen. En sitten tiedä kuinka meni soittelut ilman parhaita levyjä.

Ja se auto josta rengas puhkesi, oli Harrin managerin. Eli napsahti meille kaikille sitten vähän harmillisempi ilta.
oZq

Posts: 153

#78 • • oZq

nuance, 27.4.2006 15:54:
---
alek száhala, 27.4.2006 14:52:
zädääm

---


Toihan on vähän niinku se Laitteen (vai Laiten?) ja enmuistakenen reissu sinne johonki Lapin peräkorpeen. KEKE HOITAA!

http://www.platinum.ac/phpbb/viewtopic.php?p=220118#220118



Pakko korjata, että ei ole lappia nähnytkään, peräkorpea kyllä sitäkin enemmän! *nauru* Mutta reilusti Oulun eteläpuolella kuitenkin. Itsekin aikoinaan tarinalle naureskelin ja ajattelin ettei siellä koskaan mitään "bileitä" ole pidettykään. Ihan tosi elämän paikkoja tuossa kuitenkin mainittiin ja kemut olivat vissiin jotain lavatähti/karaokekuningas -osastoa.*tanssittel* Villi veikkaus, että tapahtumapaikkana toimi Mäntylampi niminen lava/leirintäalue. Mutta oli ukoilla kova reissu, jälkeenpäin (surku)hupaisa tarina.