Saitti on siis nyt LIVE - Tervetuloa!
SoundChilds GOOGLEn ja YAHOOn uutisissa 19.8.
IT-Viikko, TT-Tori ja Digitoday SoundChilds:sta 5.8.
Suomenkielinen pikaopas myyntiä/promootiota harkitsevalle
LOUD LOUNGE Forumin VAPAA ALUE vieraille
FREE ZONE äännestys: p2p warez - is it OK or NOT
Kauppapaikan musatuoteryhmiä
Kauppapaikan sample- ja looppi ryhmiä
LAUNCH kamppis -50%
Muistakaa suositustunnus (Referrer ID): sc_services
Muistakaa alennuskoodi (Discount Campaign Code): E706
SOUNDCHILDS.NET:STA LYHYESTI
Kysessä on uusi, tietokoneavusteinen tapa hyödyntää onlinemarkkinoinnin mahdollisuuksia verkostomarkkinoinnin filosofiaa hyväksikäyttäen.
Päätavoitteena on tarjota riippumattomille artisteille / muun alan yrittäjille SEKÄ ko. tahojen tuotteiden promoamisesta kiinnostuneille onlinekanava materiaalin esittelemiseksi sekä myös kaupalliseksi levittämiseksi.
Jos siis itselläsi on tiedossa esim nouseva bandi tms. lahjakkuus, sinun kannattaa toimia seuraavasti:
1. Rekisteröidy promoottoriksi
2. Kerro mielestäsi hyvää materiaalia tuottavalle taholle tästä mahdollisuudesta!
Palvelu avaa myyntikanavat 45 maassa ja toiminta käynnistetään siis Suomessa.
Voit myydä omia tuotteitasi tai välittää muiden tuotteita yli 6500 tuoteryhmästä (myös käytettyjä tuotteita voi luonnollisesti myydä). Suraavassa pääryhmät:
MEDIA ja OHJELMISTOT
KAUNEUDENHOITO JA KOSMETIKKA,
TIETOKONEET JA ELEKTRONIIKKA,
MUOTOILU JA TAIDE,
EKIRJAT JA KIRJAT,
EKORTIT,
KOULUTUS,
TAPAHTUMAT,
FANITUOTTEET,
MUOTI,
MATKAILU,
FITNESS JA TERVEYSALAN TUOTTEET,
GRAFIIKKA,
MUSIIKKI-INSTRUMENTIT,
PALVELU ja
MUUT TUOTTEET
Pääset selaamaan eri tuoteryhmiä ja niiden ala-ryhmiä kätevimmin tästä:
http://www.soundchilds.net/intro/detailed_intro.htm#6500ProductCategories
Tässä joitain tausta-ajatuksia koko idean syntymiselle:
Hanke käynnistyi oikeastaan ajatuksesta levittää musaa yms. mediaa ja softaa siten , että waretus ei enää tuntuisikaan levittäjistä hyvältä vaihtoehdolta.
Itse uskon vakaasti, että ilmaisia lounaita ei ole, joten oma kantani on että warettaminen ei todellakaan ole hyvä asia. Mahdollisesti yleistyessään se tulee pidemmässä juoksussa ilman muuta vaikuttamaan artistien mahdollisuuksiin tuottaa laadukasta musiikkia kuultavaksemme ja se on meiltä kaikilta pois.
Varmaan kaikki tuon käsittävät ja myöntävät, mutta kuitenkin varmaan valtaosa yksilönä ajattelee, että jos nyt tuon viimeisen hyvän hitin tuosta imuroin niin se ei ole keltään pois. Sanoisin, että tämä on vähintään inhimillistä, enkä siitä ketään rupeaisi kohtuuttomasti tuomitsemaan eivätkä rupea uskoakseni viranomaisetkaan (koska käsittääkseni heillä ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi resursseja) - joten jokin muu keino pitäisi keksiä.
Voidaanko se estää?
Mielestäni kaikki keinot joissa warettaminen pyritään estämään pelkästään kielloilla ovat tuhoon tuomittuja. Yksikään Digital Rights Management järjestelmä ei uskoakseni ole täysin hakkeroinnin kestävä.
Onko mitään tehtävissä?
Mielestäni kyllä. Lähtökohdaksi ottaisin warettajien ilmaisesta jakelusta saadun hyödyn painopisteen muuttamisen.
Siis, koska ilmaisia lounaita ei ole, ensin kannattaa itseasiassa kääntää koko ajattelutapa päälaelleen: Mitä parempi hinta tuotteesta saadaan sen paremmaksi se voidaan kehittää ja sen enmmän se luo hyvää oloa ympärilleen. Tietysti rajansa kaikella myös tähän suuntaan mentäessä.
Erityisen tärkeää on huomata, että pelkkä kustanuusorientoitunut hinnoittelu tai warettaminen laajassa mittakaavassa tappaa busineksen varmimmin.
Warettajien ja muidenkin ajattelutavan muuttamiseksi tehokkaimmin kyse on uskoakseni nimenomaan siitä kuka kakun jakaa ja ennen kaikkea siitä, kenelle se jaetaan. Tässä astuu kuvaan kaupallinen levitys faniverkostojen välityksellä.
Yhtenä ajatusmallin kulmakivenä on nimenomaan siirtää musiikista yms. tuotot artisteille sekä materiaalia innokkaimmin promoaville tahoille siis nimenomaan esim. faneille, jotka pistävät viidakkorummulla sanaa eteenpäin.
Käytännössä tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi tässä esittelemälläni soundchilds.net idean toimintamallilla.
Liikeidean taloudellinen peruskonsepti myyjän-promoottrin kannalta:
Myyntituotoista (myyjien itsensä asettamista listahinnoista) jaetaan tuotteen varsinaiselle myyjälle vähintään 50% aina 95%:iin myydyn tuotteen hinnasta riippuen.
Jakeluun osallistuville tahoille jaetaan jopa 25% (jälleen hinnasta riippuen). Lisäksi myyjä-promoottori-artistien jäsenmaksuista jaetaan promoottoreille suoraan 50% hinnasta riippumatta.
Lisäksi -mikäli organisaation tuotto ylittää kulujen jälkeen 20%, kaikki jaetaan ulos myyjille-artisteille-promoottoreille bonuksina. Tämä erityisen tärkeää etenkin toiminnan alkuvaiheessa, kun valtaosa tuotoista perustuu vielä jäsenmaksuihin todennäköisemmin kuin sisällöstä saatuihin myynti/välityspalkkioihin, mutta hyvää sisältöä jo on online.
Pitkällä tähtäyksellä budjettimalli on optimoitu siten, että katteeksi toiminnasta vastaavalle keskusorganisaatiolle jää noin 3-5%.
LISÄTIETOJA (ENGLANNINKIELISTÄ)
Seuraavasta linkistä löydätte hankkeen ensi-esittelyn.
http://www.soundchilds.net/intro/index.htm
Laskurin siitä, mitä tämä mahdollisuus voisi teille tuottaa tuotteiden välittäjänä, löydätte täältä:
http://www.soundchilds.net/promoters/your_potential_calculator.php
Malli on testattu yhdysvaltalaisella alan hankkeita tutkivalla konsultilla ja tähän testiin liittyen löydätte lisätietoja täältä:
http://www.soundchilds.net/twelve_tests/intro.php
Hanke on TEKESin asiantuntijoiden, Helsingin Uusyrityspalvelun ja Työministeriön tutkima sekä Työministeriön valtaosin rahoittama.
Ystävällisesti,
www.SoundChilds.net
Mika Kotikoski