Hullut päivät ja ostoslista

936 posts, 47 pages, 361,072 views

seilori

Posts: 482

#241 • • seilori
Ei siellä mun mielestä mitenkään tuskastuttavan paljoa ihmisiä ollut avajaispäivänä 16:00 pintaankaan, en ymmärrä tota valitusta ;) Elektroniikkatarjoukset olivat samoissa hinnoissa kuin jossain verkkokaupoissa tavallisestikin, vaatetarjoukset koskivat lähinnä tylsiä malleja tai muutenkin edullisempia merkkejä. Mitään ei siis tarttunut mukaan, mutta tänään kai meen hakemaan digikameran (Pana FZ20) kaverille.

Heitin kyl takin laukkuun jo ennen tavarataloon astumista, hyvä niin :)
ville

Posts: 3,780

#242 • • ville olen oikeasti ujo

Dorka, 5.4.2006 20:48:
Heh, edelleen noi molemmat edustaa samaa "tyylilajia" ja sen takia rinnastan tuon Muranon Philipin rinnalle. Hassua et sotket barokin tähän...



Sisälukutaitoa?

Perään sulta hieman ymmärrystä designtuotteista ja siitä miten suhtautua esineisiin, jotka ovat alansa huippuja, mutta eivät välttämättä sitä mistä itse kaikkein eniten pitää. Jotta sä ymmärtäisit mistä puhun, otin _vertauksen_ sisustusmaailmasta, mutta nähtävästi silti meni pointti ohi ja lujaa?

Murano ja Starcin Axor mallisto on huippuluokan tuotteita, joiden "muotokieli" on kuitenkin erilainen. Toisessa lasia, toisessa ei. Toinen perustuu pyörään "altaaseen" toinen suoraan tikkuun. Varmasti monessa allaskokonaisuudessa noi molemmat hanat olisivat erinomaisia, mutta väittäisin, että aika harvalle noi lopulta ovat toisensa vaihtoehtoja. Siten itse en laskisi niitä täysin samaan tyylilajiin.

(tosin mä myönnän suoraan, että en tiedä millaisia tyylilajeja kylpuhuoneissa noudatetaan. Itse näen ne enemmän muun sisustustrendien jatkeena, en niinkään omana tyylinään)


Se on minusta "ruma" monesta syystä, yksi suurin varmaan on se että siinä on paljon design elementtejä jotka ovat suoraan kopioita Starckilta.



Sä voit korjata jos menee väärin:

Starcin kokoelma lienee jotain 10v vanhaa, joista uusin tulokas varmaan pari vuotta sitten. Hansan murano taitaa olla jostain 2000 luvun alusta. Hansan muranon lailla lasia ei ole yhdessäkään starckin suunnittelemassa hanassa. Täysin suora tikku, joka on muranossa, on nykyisin myös uudessa starckissa, vaikkakin se on ollut 90 luvulla starcissa. Tikkuidean keksijää en kyllä tiedä, se tuskin on starck, vai onko sulla tästä parempaa tietoa?

Hansan saamaan palkintokasaa voi katsella hansa muranon sivulta, aika hyvin tuotteelle, joka on matkittu ja ruma?


Sitten itse mallistona tuo on erittäin suppea, minusta on erittäin tärkeää miltä koko kylpyhuone näyttää jos ruvetaan käyttämään huippu design tuotteita.



Hana, saippuapidin, pyyheteline, nestesaippukotelo, vesilasi+pideke, suihku, suihkuun käsihana, pyyhekoukku, vessapaperiteline ... jotain saattoi unohtua?


Jos ostat "tavalliseen" (normi kerrostalo kämppä) kylppäriin uuden hanan ja ostat Axor (Starck, Citterio jne) hanan niin karmealta näyttää.



Kuka tässä on puhunut, että ostaa vaan uuden hanan?


Allas pitää olla sitten samaa tyyliä hanan kanssa, sekä kaikki oheisromppeet ja unohtamatta pönttöä sekä erillaisia suihkuosia.



Vaikka insinööri olenkin, uskoisin, että mulla on silti kykyä nähdä erilaisia esineitä erilaisissa ympäristöissä. Mielestäni on mielen köyhyyttä jos yhden tuotteen ostettuaan ei kykene havoinnoimana miten tuo esine toimii muiden esineiden kanssa.

Jos sä menet ostamaan b&b:n sohvan, väitätkö, että tämän jälkeen on ihan turha edes haaveilla Minottin pöydästä? Eihän se yksinkertaisesti _voi_ olla tyylikäs pöytä tai mitenkään sopia sen b&b sohvan kanssa?

Vai meneekö asia sittenkin niin, että jos tuotteet ovat itsessään kauniita, niitä pystyy yhdistelmään muihin tuotteisiin, jotka ovat myös kauniita, siten että lopputulos on upea, tyylikäs ja persoonallinen?


Axor (joka sisältää Philip Starckin suunnitteleman kokoelman: Starck 1, Starck 2, Starck 3, Starck 1,2,3 ja uusin Starck X) ja Duravit (joka tekee taas ammeet, pöntöt jne missä on myös Starckin oma mallisto) on isoja kokonaisuuksia ja ne kokonaisuudet ovat aivan ylivertaiset tuohon Muranoon verrattuna.



Ylivertaisia millä tavalla? Ylivertaisia yksittäisinä tuotteina, vai ylivertaisia vaan ja ainostaan sen takia, että hanan lisäksi sä voit ostaa saman suunnittelijan vessanpöntön?


Mitä tulee tuohon itse hanaan niin käytännöllinen se ei minusta ole, siinä ei ymmärtääkseni ole lämpötilansäätöä joten jos siitä ominaisuudesta luopuu niin ostaisin sit vaikka Alessin alla olevan kuvan mukainen automaattihanan.



Keskellä olevan tikku liikkuu vasemmalle ja oikealle kuten normaali hana. Eikö noi starckin tuotteet tee samalla tavalla, kai nyt olet niitä kokeillut kun noin kovasti puolustat?


Sit tommonen suihkuna olis aivan kauhea, tiputtaa vettä "vesiputouksen" tavalla vaakalevynä...



Joo, toi vesiputoussuihku ei imo vaikuta kovin järjevältä, vaikka olenkin kuullut siitä kehuja. Suihkun mukana tulee toki käsisuihku, jota voi käyttää kuten haluaa.


- tai siis kylppäristä tulee varmaan tosi ihana jos vain käsipesualtaan hana yksissään on tuollaista designia *lmao*



Kerrohan, oi suuri designguru, mitä designiä tuo hansan hana on, jos sitä ei voi yhdistää mihinkään muuhun?


<-klip klip - järkyttävä kasa googletettuja kuvia - klip klip->

Vaikka kuvat ovatkin sisustuksessa ehkä tärkein apuväline, mä silti pyrkisin etsimään yksittäisistä tuotteista väri ja muotokieliä, jotka sopii yhteen muiden tuotteiden kanssa. Kyllä mä hyvin ymmärrän, että joku haluaa vessan laatatkin strackin signeerauksella, mutta itse pyrkisin kuitenkin hakemaan jotain vähän erilaista. Jos kaikki tekisivät kuten sinä nähtävästi teet? eli ostaisi kaikki samaa sarjaa ja samalta valmistajalta, jokainen asunto olisi täysin identtinen ja esimerkiksi sisustussuunnitelu käsiteenä olisi täysin turha, sillä sen homman on tehnyt jo sarjan suunnittelija.

Pakko muuten kysyä, miten ihmeessä sä tulet toimeen olohuoneessa jos sohvan valmistaja ei tee verhokankaita? Eikö asunto ole tällöin pakostakin ruma?
Jaques

Posts: 1,390

#243 • • Jaques HUGC / So Nice!

mayah, 6.4.2006 09:45:
Oli kyllä elämäni koomisimpia näkyjä kun 08.00 rautatieasemalle pysähtyneestä junasta valui väkeä citykäytävän läpi Stockalle. Kuvittelin vielä citykäytävän päättyessä että joku niistä sadasta melkein parijonossa kulkeneesta ihmisestä taittaisi ennen stokkaa johonkin suuntaan, mutta ei. Kaikki suoraan pääovista sisään :D

Mut joo, tänään tuli noudettua taas vähän lisää urheiluvaatteita ja lautasia. Kaikki ostokset oli tiedossa etukäteen, joten aika ei kulunut katseluun ja tutkiskeluun. Olin ulkona jo puoli yhdeksältä!



Oli kyl niin koominen näky kun Espan ovet aukes ja ihan oikea ihmislauma ryntäs hissejä, rappusia ja kaikkea ylöspäinvievää kohtaan et ehtis ekana lentoja ostamaan. Itse tallustelin rauhassa alakertaan ja hain Ixus 700:n itelleni ja olin myös ulkona jo 8.30. Ihme ettei törmätty.*nauru*

--
Not everybody understands house music. It&#039;s a spiritual thing , a body thing!

Verano

Posts: 4,649

#244 • • Verano Merituuli

mayah, 5.4.2006 22:13:
Vanulappuja ja tops-puikkoja seuraavan vuoden tarpeiksi :D

+ yhdet jumppailuhousut, vähän lautasia ja muuta krääsää kosmetiikkaosastolta. Ja huomenna hyökkään paikalle heti kahdeksalta ostamaan lisää lautasia ja urheiluvaatteita *hihu*



Heiheihei!

Kutsutko sä turvenaamiota krääsäksi *grr* *nauru*

Ja ostithan sä ripsipiirakan ja hyviä leffoja kans, ni!
Verano

Posts: 4,649

#245 • • Verano Merituuli
Mä ostin pari leffaa (Wallace & Gromit jne) sekä muutaman levyn.

Ja sit kolme isoo lootaa pumpulipuikkoja sekä kolmesataa nenäliinaa :O
Avatar
#246 • • Dorka Guest

ville, 6.4.2006 09:27:
Hana, saippuapidin, pyyheteline, nestesaippukotelo, vesilasi+pideke, suihku, suihkuun käsihana, pyyhekoukku, vessapaperiteline ... jotain saattoi unohtua?



Axorin Starckin mallistossa on noiden lisäksi pelkästään samaa tyyliä olevia hanoja kymmenittäin, mukaan kuuluu myös kalusteet, peilit ja muut hörpökkeet. Hansan valikoima on suoraan sanottuna mitättömän pieni verrattuna Starckin kokoelmaan.


Keskellä olevan tikku liikkuu vasemmalle ja oikealle kuten normaali hana. Eikö noi starckin tuotteet tee samalla tavalla, kai nyt olet niitä kokeillut kun noin kovasti puolustat?


Joo paitsi, että tossa Hanson hanassa tuo "kahva" tarkoittaa vesi päälle, käännät vasemmalle niin tulee vettä aivan kun normaalista hanasta eli kapeana nauhana ja sitten oikealle niin tulee sit vettä tommosena vesiputous tyyliin... voi olla et tossa voi vaihtaa lämpötilaakin, joskin sellaista featurea en siinä ole nähnyt. Siinä sitten tulee et miten usein tarvitsee hanaa mistä voi säätää lämpötilaa... mä ainakin kaipaan sellaista kovin usein.

Kerrohan, oi suuri designguru, mitä designiä tuo hansan hana on, jos sitä ei voi yhdistää mihinkään muuhun?


Mitä tulee nykyaikaiseen "huippu desigin" tuotteisiin niin niissä on sellainen "pieni" ongelma että mikään sellainen tuote ei näytä hyvältä ellei kämppä ensinmäkin ole erittäin "yksinkertaistettu", eli paljon kaappeja ja muita huone täynnä niin tuollainen design ei sovi. Se tarvitsee "tilaa hengittää" ja itse näitä esineitä ja yksityiskohtia on erittäin vähän. Itseasiassa jos katsot Starckin mallikuvia niin tajuat idean. Tässä tapauksessa on erittäin tärkeää, että nämä muutamat yksityiskohdat ovat tyyliltään samanlaisia tai muussa tapauksessa se näyttää aivan kauhealta jos ruvetaan sotkemaan tyylilajeja sekaisin. Nyt ongelmana itse näen, että jos tällä tyylillä on suuniteltu kämppä ja valitsen Hanson tuotteita niin en löydä kovinkaan helposti siihen "yhteensopivia" tuotteita ilman, että koko tyyliharmonia rikkoontuu.

Jos mietit näitä ihania tv sisustusohjelmia niin sillä tyylillä ei ole mitään tekemistä näiden tuotteiden kanssa mistä nyt puhutaan. Enemmänkin siellä on ideana tilan tehokäyttö, rahan optimointi ja sit samantyylisten tuotteiden yhteensovittaminen jotka toimii jos tuotteet eivät ole niin huippu desiginia.

Itse olen tekemässä remppaa 100m2 kämppään ja pelkkä remppa maksaa yhden kaksion verran ja sen tyyli tulee olemaan aivan minimalistinen huippu desiginilla toteutettu. Mitä mieltä itse olen ja mitä nähnyt niin kaikki tämäntyyliset asunnot (joita ei kyllä montaa ole) on toteutettu aikalailla vain muutamia designereiden tuotteilla. Muuten tulee helposti sellainen sillisalaatti joka ei enää todellakaan ole "makea" vaan mauton joskin kalliilla rahalla tehty kämppä.

Joskin... edelleen tämänlainen tyylii vaatii isoja huoneita ja erittäin niukkaa sisustamista joka ei kyllä ole taloudellista (eikä käytännöllistä jos ei saa tarpeeksi kaappitilaa ilman et rikkoo tämän design harmonian) - ja edelleen, sellaista designia mitä ei missään ohjelmassa näe - ainakaan Suomessa.

Pakko muuten kysyä, miten ihmeessä sä tulet toimeen olohuoneessa jos sohvan valmistaja ei tee verhokankaita? Eikö asunto ole tällöin pakostakin ruma?


No tähän pieneen sarkasmiin vastaan, että jos sohvaan ei saa tehtyä kangasta Alcantarasta niin se jää kauppaan... joskin KAIKKI kalusteet valitsen Ligne-Rosetilta niin eipä tule tämänkään kanssa ongelmia *vink*
seilori

Posts: 482

#247 • • Edited seilori

Tyeicha, 5.4.2006 22:04:
kaksi orkideaa, kiitos. kun olivat 70% edullisempia ja olin hankkimassa sellaisia muutenkin.



Tommonen orkidea oliskin hieno, mut en varmaan muistais/osais hoitaa sitä riittävästi ;) Miten hankala kasvi se on ylipäätää?

edit: luin orkideayhdistyksen ohjeita, eipä taida olla ihan helpoimmasta päästä :D
Tyeicha

Posts: 5,807

#248 • • Tyeicha siilin kesyttäjä / pintaliito-orava

vinha, 6.4.2006 14:02:
---
Tyeicha, 5.4.2006 22:04:
kaksi orkideaa, kiitos. kun olivat 70% edullisempia ja olin hankkimassa sellaisia muutenkin.

---


Tommonen orkidea oliskin hieno, mut en varmaan muistais/osais hoitaa sitä riittävästi ;) Miten hankala kasvi se on ylipäätää?



kuvittelin ennen et olis oikeesti vaikea kasvi, mutta sitten kun meille töihin tuotiin tollanen ja olen seurannut sen elämää jonkin aikaa, niin tullut toisiin tuloksiin. se kun ei töissä raukka saa yhtään luonnonvaloa ja kastelukin on mitä on. silti se selviää ja kuulin myös tutulta et ovat tosi sitkeitä tapauksia. tosin.. toinen noista päätti luopua kukistaan sillä matkalla kun kotiutin niitä eilen stockalta. liekö paleltunut sitten. *blush*

--
-Tyeicha-

r0n

Posts: 2,258

#249 • • Edited r0n d a n c e m a c h i n e s
OT

En ostoksille oo menossa mut kelasin et vois mennä pikkasen ennen avaamista kattoo ku mummelit ja papat jonottelee. Ennenkaikkea sit ku ovet aukeaa ni siel puskee fossiilit kyynärpää edellä toisiaan taklaten sisään *nauru* Kerran ollu todistamassa ja vois olla ihan läppä mennä taas kyttäämään *lmao*

/OT

--
6er reihe

emily_

Posts: 159

#250 • • emily_
Iittalan laseja joululahjaks isoäidiltä itelleni, vähän vaatteita ja kosmetiikkaa.

Päästiin parkkihallin kautta sisään puolta minuuttia ennen ku ovet virallisesti avattiin, käveltiin rauhassa rullaportaille, josta oli hyvä näkymä (Helsingissä) siihen ala-aulaan, kun ihmiset pääsee sisään. Nauroimme siskon kanssa kyllä kaksin kerroin sitä juoksukilpailua halpojen lentojen perässä. *lmao*
Lauri

Posts: 1,051

#251 • • Lauri Devoted

Dorka, 6.4.2006 13:51:



Hanoja on kaksi eri kokoa, lisäksi Murano -sarjaan kuuluu myös suihkupää.


Axorin Starckin mallistossa on noiden lisäksi pelkästään samaa tyyliä olevia hanoja kymmenittäin, mukaan kuuluu myös kalusteet, peilit ja muut hörpökkeet. Hansan valikoima on suoraan sanottuna mitättömän pieni verrattuna Starckin kokoelmaan.



Hansan tuotesarja tosiaan on melko suppea. Design kokonaisuuksia ei ole
kuin kymmenkunta, johon yksittäisiä tuotteita kuuluu n. 300.


Joo paitsi, että tossa Hanson hanassa tuo "kahva" tarkoittaa vesi päälle, käännät vasemmalle niin tulee vettä aivan kun normaalista hanasta eli kapeana nauhana ja sitten oikealle niin tulee sit vettä tommosena vesiputous tyyliin... voi olla et tossa voi vaihtaa lämpötilaakin, joskin sellaista featurea en siinä ole nähnyt. Siinä sitten tulee et miten usein tarvitsee hanaa mistä voi säätää lämpötilaa... mä ainakin kaipaan sellaista kovin usein.



Muranossa saa määriteltyä veden voimakkuuden haluamakseen, lisäks
veden lämpötilan voi määritellä normaalisti tuolla "tikulla".


Mitä tulee nykyaikaiseen "huippu desigin" tuotteisiin niin niissä on sellainen "pieni" ongelma että mikään sellainen tuote ei näytä hyvältä ellei kämppä ensinmäkin ole erittäin "yksinkertaistettu", eli paljon kaappeja ja muita huone täynnä niin tuollainen design ei sovi. <clip>



Hansan Muranoa on yhdistelty menestyksekkäästi mm. Ellebin, Hatrian
ja Laufenin altaiden kanssa, niin lasisten kuin posliinistenkin. Lisäksi myös
Dansanin altaista löytyy muranon kanssa yhteensopivia tuotteita.

ps. Oras ei tee Alessin posliineja, vaan Laufen.
Avatar
#252 • • Edited Dorka Guest

Lauri, 6.4.2006 14:50:
Hansan tuotesarja tosiaan on melko suppea. Design kokonaisuuksia ei ole
kuin kymmenkunta, johon yksittäisiä tuotteita kuuluu n. 300.


Typo kiireessä, piti puhua kokoajan Muranosta sarjana ei Hansoa valmistajana.
Edelleen Muranon sarja on aivan mitättömän pieni verrattuna esim. Starck 1:n sarjaan. Mihin edelleen kuuluu hanoja ja suihkupäitä pelkästään kymmenittäin.

Jos valmistajia vertaillaan niin Hansgrohe (jossa on Axor design sarja missä sitten on eri sarjoja eri suunnittelijoilta vielä) on Hansoon nähden paljon isompi, mutta näiden vertailu nyt ei sinänsä tässä aiheessa ole mitään itua vaan niiden design sarjoja... jossa edelleen Axor on laajuudessaan aivan yliverto verrattuna mihinkään muuhun. Oras lähti mukaan kilpailuun mistä syntyi Alessin kanssa uusi sarja, mutta sekin on mitättömän pieni Axoriin nähden.

Hansan Muranoa on yhdistelty menestyksekkäästi mm. Ellebin, Hatrian
ja Laufenin altaiden kanssa, niin lasisten kuin posliinistenkin. Lisäksi myös
Dansanin altaista löytyy muranon kanssa yhteensopivia tuotteita.



Varmasti löytyy valinnan varaa muiden valmistajien kanssa, mutta edelleen jos mietitään kokonaisuutena niin Axor & Duravit design kokoelmat on valmiina kokonaisuutena suurin mitä on markkinoilla (jos puhutaan siis tästä tyylisuunnasta). Onko sitten suurin parasta niin joo ja ei, minusta se tässä tapauksessa on enemmän hyvästä kun pahasta sillä näitä pystyy yhdistelemään helposti keskenään jotka "soi" nätisti harmoniassa.
ville

Posts: 3,780

#253 • • ville olen oikeasti ujo

Dorka, 6.4.2006 13:51:
Mitä tulee nykyaikaiseen "huippu desigin" tuotteisiin niin niissä on sellainen "pieni" ongelma että mikään sellainen tuote ei näytä hyvältä ellei kämppä ensinmäkin ole erittäin "yksinkertaistettu", eli paljon kaappeja ja muita huone täynnä niin tuollainen design ei sovi. Se tarvitsee "tilaa hengittää" ja itse näitä esineitä ja yksityiskohtia on erittäin vähän. Itseasiassa jos katsot Starckin mallikuvia niin tajuat idean.



Me puhutaan nyt vessasta? Vessan hana on yleensä pyötätasolla, joka esim axorin tai muranon tapauksissa on välillä 50cm allas -> 2m kivi/durat/tmv taso. Siis sen hanan ympärillä oleva esine on usein täysin samankokoinen oli vessan pohja 2 tai 20 neliötä.

Siitä olen kyllä täysin samaa mieltä, että suuressa tilassa monet asiat pääsevät paljon paremmin esille. Mutta tämä ei tarkoita sitä, että pienessä tilassa ei kannattaisi panostaa designiin vaan sen takia, että suuremmassa tilassa tuote näyttäisi vielä paremmalta. Päin vastoin, väittäisin, että pienessä tilassa on entistä haastellisempaa valita designesineet niin, että ne pääset esille ja luovat tilaan jotain uutta.

Ps jos katsot italialaisia designsivuja niin usein kämpistä löytyy joku seinä joka on täynnä kaappia. Kumma juttu miten sekin on saatu näyttämään tyylikkäältä?


Tässä tapauksessa on erittäin tärkeää, että nämä muutamat yksityiskohdat ovat tyyliltään samanlaisia tai muussa tapauksessa se näyttää aivan kauhealta jos ruvetaan sotkemaan tyylilajeja sekaisin. Nyt ongelmana itse näen, että jos tällä tyylillä on suuniteltu kämppä ja valitsen Hanson tuotteita niin en löydä kovinkaan helposti siihen "yhteensopivia" tuotteita ilman, että koko tyyliharmonia rikkoontuu.



Eli sun mielestä on katastrofi jos vessassa on muranon hana, mutta keittiössä mora?

Ootko koskaan huomannut, että monet tyylikkäät kämpät on sellaisia, joissa sisustus vaihtelee huoneen mukaan? Eri huoneisiin haetaan vähän erilaisia tunnelmia erilaisilla tyylillä ja materiaalivalinnoilla. Siis ihan tarkoituksella rikotaan linjaa, jotta saadaan kokonaisuudesta erottumaan kaikkia pieniä juttuja.


Jos mietit näitä ihania tv sisustusohjelmia niin sillä tyylillä ei ole mitään tekemistä näiden tuotteiden kanssa mistä nyt puhutaan. Enemmänkin siellä on ideana tilan tehokäyttö, rahan optimointi ja sit samantyylisten tuotteiden yhteensovittaminen jotka toimii jos tuotteet eivät ole niin huippu desiginia.



Sori, en katso television sisustusohjelmia, mutta lehtiä kyllä luen. Tässä sulle pala purtavaksi:

Edellisessä glorian kodissa Skannon muotoilupäällikkö esitteli asuntoa, jossa oli Ikean kaapit ja vieressä olohuoneessa Ligne-Rosetin sohva niin sun mielestä kyseessä oli mitä?

Yllä olevan ajatusmaaliman mukaan pidät asuntoa tyylittömänä kokonaisuutena ja skannon muotoilujohtajaa täysin idioottina, kun hän yritti yhdistää ikean keittiökaappeja ja LR sohvaa? Arvostaisin kovasti jos vahvistaisit, että todella ajattelet näin. Muutenhan näyttää siltä, että sinulle itseisarvo on tuotteen suunnittelija ja hinta, ei suinkaan kokonaisuus, joka muodostuu monista tuotteista.


Itse olen tekemässä remppaa 100m2 kämppään ja pelkkä remppa maksaa yhden kaksion verran ja sen tyyli tulee olemaan aivan minimalistinen huippu desiginilla toteutettu.



Halpa kaksio vai överimateriaalit? Remppaan on oikeasti aika hankala tuhlata 1000e/neliö.... (nimimerkki yhden täysrempan tehnyt)


Mitä mieltä itse olen ja mitä nähnyt niin kaikki tämäntyyliset asunnot (joita ei kyllä montaa ole) on toteutettu aikalailla vain muutamia designereiden tuotteilla. Muuten tulee helposti sellainen sillisalaatti joka ei enää todellakaan ole "makea" vaan mauton joskin kalliilla rahalla tehty kämppä.



Siis mauton on kämppä joka on hillittömän kallis, viimeisen päälle sisustettu, mutta tuotteet ovat vaikka 5 huippusuunnittelijalta ja 10 valmistajalta?

Ja hyvää makua edustaa kämppä, joka on hillittömän kallis, viimeisen päälle sisustettu ja tuotteet ovat kolmen suunnittelijan?

Jösses jos noin ajattelet, mä kun voisin vannoa, että tätä sun vaihtoehtoa pitää lähes kaikki nimeomaan "mauttomana joskin kalliilla rahalla tehtynä"


No tähän pieneen sarkasmiin vastaan, että jos sohvaan ei saa tehtyä kangasta Alcantarasta niin se jää kauppaan... joskin KAIKKI kalusteet valitsen Ligne-Rosetilta niin eipä tule tämänkään kanssa ongelmia *vink*



Lisää sarkasmia: ei kai kukaan noin fanaattinen desingtyyppi edes harkitse muuta kuin valkoista nahkasohvaa?
Lauri

Posts: 1,051

#254 • • Lauri Devoted

Dorka, 6.4.2006 15:44:
Varmasti löytyy valinnan varaa muiden valmistajien kanssa, mutta edelleen jos mietitään kokonaisuutena niin Axor & Duravit design kokoelmat on valmiina kokonaisuutena suurin mitä on markkinoilla (jos puhutaan siis tästä tyylisuunnasta). Onko sitten suurin parasta niin joo ja ei, minusta se tässä tapauksessa on enemmän hyvästä kun pahasta sillä näitä pystyy yhdistelemään helposti keskenään jotka "soi" nätisti harmoniassa.



En oikein ymmärrä, mitä muuta hanasarjaan pitää kuulua kuin
itse pesuhana, ammehana, suihkupää, suihkutermostaatti,
suihkusetti, saippuateline, pyyheteline, vessapaperiteline,
pyyhekoukku, saippuateline, lasiteline, vessaharjasetti,
jne.

Mut tsekkaappa huvin vuoksi hansamotion ja hansacanyon,
jos kerran sitä designeria ja hintaa haet. :)
Avatar
#255 • • Dorka Guest

ville, 6.4.2006 15:45:
---


Dorka, 6.4.2006 13:51:
Siitä olen kyllä täysin samaa mieltä, että suuressa tilassa monet asiat pääsevät paljon paremmin esille. Mutta tämä ei tarkoita sitä, että pienessä tilassa ei kannattaisi panostaa designiin vaan sen takia, että suuremmassa tilassa tuote näyttäisi vielä paremmalta. Päin vastoin, väittäisin, että pienessä tilassa on entistä haastellisempaa valita designesineet niin, että ne pääset esille ja luovat tilaan jotain uutta.

Ps jos katsot italialaisia designsivuja niin usein kämpistä löytyy joku seinä joka on täynnä kaappia. Kumma juttu miten sekin on saatu näyttämään tyylikkäältä?


Ei pahalla, mutta Italialainen tyyli on "hippasen" erillainen kun se tyyli mistä nyt puhutaan tai ainakin mistä itse puhun (kun puhun Starckista). Starckin noita posliineja, hanoja yms. on aivan mahdotonta ympätä pieneen vessaan / kylppäriin täyteen tai koko idea ja fiilis katoaa niissä. En voisi mitenkään kuvitella Italialais tyylisessä (tyypillisessä) Starckin hanoja yms. paria poikkeusta lukuunottamatta.

Eli sun mielestä on katastrofi jos vessassa on muranon hana, mutta keittiössä mora?

Ootko koskaan huomannut, että monet tyylikkäät kämpät on sellaisia, joissa sisustus vaihtelee huoneen mukaan? Eri huoneisiin haetaan vähän erilaisia tunnelmia erilaisilla tyylillä ja materiaalivalinnoilla. Siis ihan tarkoituksella rikotaan linjaa, jotta saadaan kokonaisuudesta erottumaan kaikkia pieniä juttuja.



Ei välttämättä katastrofi, riippuen koko asunnon sisustuksesta ja tyylistä. Esim. voisin hyvinkin kuvitella että asunnossa olisi Alessin ja Starckin hanoja eri paikoissa.


Edellisessä glorian kodissa Skannon muotoilupäällikkö esitteli asuntoa, jossa oli Ikean kaapit ja vieressä olohuoneessa Ligne-Rosetin sohva niin sun mielestä kyseessä oli mitä?

Yllä olevan ajatusmaaliman mukaan pidät asuntoa tyylittömänä kokonaisuutena ja skannon muotoilujohtajaa täysin idioottina, kun hän yritti yhdistää ikean keittiökaappeja ja LR sohvaa? Arvostaisin kovasti jos vahvistaisit, että todella ajattelet näin. Muutenhan näyttää siltä, että sinulle itseisarvo on tuotteen suunnittelija ja hinta, ei suinkaan kokonaisuus, joka muodostuu monista tuotteista.



Voi siinä sotkea Ikeaa jos haluaa, ja voi sotkea tuotteita jos ne hengittävät samaa tyylisuuntaa. Joskin en ostaisi mitään Ikeasta ellei olisi aivan pakko, sillä arvostan kalusteiden yms. "toimivuutta" (kestävyys, materiaalien laatu jne) mitä Ikea ei pysty tarjoamaan - joskin onhan se hintakin monesti 10x halvempi, mutta sanoinkin että jos on mahdollisuus ostaa laatua niin sitä ostan ehdoitta. Mitä Gloria lehteen tulee... tai no suurimpaan osaan lehdistä niin ne on minusta silkkaa sillisalaattia - tietyllä tavalla kivassa harmoniassa, mutta ei se tyyli mitä itse haen.

Itse nautin yksinkertaisesti, minimalistisesta sisustamisesta jos vain mahdollista - mitä itse tähän hana juttuun tullaan niin Axor & Duravit sen takia, kun ovat ajattomia ja kokoelmiltaan sellaisia joista on helppo yhdistellä eri sarjoja toimiviksi kokonaisuuksiksi. ...ja oli tyyli mikä tahansa niin kyllä minä arvostan jos se on tehty tyylillä - joskin maku on liian high-end oli tyylisuunta mikä tahansa joten juuri nämä suomalaiset sisustuslehdet ja muut vastaavat ei oikein iske. Edelleen, kun suurinosa lehdistä on suuniteltu palvelemaan suurinta kuluttajaryhmää ja ne eivät omista mitään kartanoita eikä ole lottovoittajia. Siinä myös oma kommentti LG ja Ikea yhdistelmääri Gloriassa.


Siis mauton on kämppä joka on hillittömän kallis, viimeisen päälle sisustettu, mutta tuotteet ovat vaikka 5 huippusuunnittelijalta ja 10 valmistajalta?


En edelleen ole sitä mieltä etteikö saisi olla monelta eri valmistajalta jos pystyy nämä tuotteet yhdistämään harmoniseksi kokonaisuudeksi. Joskin harvoin olen sellaista kämppää nähnyt, viimeisin minkä näin oli isolla rahalla tehty viimeisen päälle kolmi kerroksinen omakotitalo espoossa. Tässä oli valittu epäonnistuunesti erillaisia tuotteita ja läiskästy kämppään - isolla rahalla oli tehty, mutta kokonaisuus aivan hukassa.


Ja hyvää makua edustaa kämppä, joka on hillittömän kallis, viimeisen päälle sisustettu ja tuotteet ovat kolmen suunnittelijan?


Edelleen jos lähtisin hakemaan yksinkertaista tyyliä (oli tyylisuunta mikä tahansa) niin kyllä, valitsisin vain muutaman designerin tuotteita joista sitten kasaisin sopivan kokonaisuuden. Yksi tuttava teki (myös 3 kerroksinen omakotitalo) joka oli tyyliltään ranskalainen ja erittäin onnistunut. Mikään yksityiskohta (kaapit, vessat, hanat yms.) ei osunut silmään vaan kaikki oli harmonisesti tasapainossa. Joskin kovin harvalla on varaa ja mahdollisuuksia tehdä näin, kun huoneiden koko on tässä tosi isossa roolissa.

Joskin tässä yksinkertaisessa minimalistisessa tyylissä taas koti harvoin näyttää "kodikkaalta" vaan enemmänkin "hotelli huoneelta / steriililtä" - eli missä vetää balanssin niin on oma vaikeutensa. Joskin itse asetun tuohon "hotelli huone / steriili" puoleen täysin.


Lisää sarkasmia: ei kai kukaan noin fanaattinen desingtyyppi edes harkitse muuta kuin valkoista nahkasohvaa?


Nahkaa en valitsisi ikinä.

ville

Posts: 3,780

#256 • • ville olen oikeasti ujo

Dorka, 6.4.2006 15:44:
Typo kiireessä, piti puhua kokoajan Muranosta sarjana ei Hansoa valmistajana.
Edelleen Muranon sarja on aivan mitättömän pieni verrattuna esim. Starck 1:n sarjaan. Mihin edelleen kuuluu hanoja ja suihkupäitä pelkästään kymmenittäin.



Mä en edelleenkään ole saanut tähän vastausta:

Onko Hansa Murano sun mielestä sen takia ruma, että siihen ei löydy saman suunnittelijan vessanpyttyä?

Suunnittelultaan sä tuskin sitä voit pitää rumana jos se sun mielestä on samaa tyyliä kuin axor ja vielä lainaa axorin piireitä.

Mä olen suoraan sanottuna ihan pihalla sun mielipiteitä .... niissä ei tunnu olevan mitään logiikkaa.
Avatar
#257 • • Edited candyraver Guest
Menny pojilla vähän offtopiciks..*igor*

Jos vaikka palattais aiheeseen. Itse en pahemmin perusta koko touhotuksesta hullujen päivien suhteen,mutta aina välillä tulee haettua jotain perusjuttuja niistäkin, kun kerta halvalla saa*pepsodent*

Tällä kertaa kulutin kokonaiset 1,5h "shoppailuun" ja mukaan tarttui;
-vanulappuja(niitä tarvii aina)
-dödöjä
-kanebon ripsiväri
-alusvaatteita
-2 toppia
-purkkaa
-karkkia karkkihiiwiölle*sydän*
-Elovena-Hetki-puurohiutaleita "muutama" paketti*tirsk*
-appelsiineja
-maustepurkkeja

Eli kohtuudella, ja säästöä kertyi ihan päivittäisissä hankinnoissa*pepsodent*
Verano

Posts: 4,649

#258 • • Verano Merituuli
Meillähän oli täällä se sisustustopikki erikseen :)
Avatar
#259 • • Dorka Guest

Lauri, 6.4.2006 16:19:


En oikein ymmärrä, mitä muuta hanasarjaan pitää kuulua kuin
itse pesuhana, ammehana, suihkupää, suihkutermostaatti,
suihkusetti, saippuateline, pyyheteline, vessapaperiteline,
pyyhekoukku, saippuateline, lasiteline, vessaharjasetti,
jne.


...no jos haluat esim. suihkupään (tai ihan hanasta) SEKÄ käsisuihkun Muranon sarjasta? Tai... haluat hieman eri muotoilulla, mutta samalla lasidesign idealla (joko suihkupään tai hanan)? Haluat erillaisen suihkunsäätimen, mut samalla tyylillä? Vessoja / kylppäreitä on erillaisia ja monilla on erillaisia pieniä mieltymys eroja ja vaikka itse perusdesign olisi loistava mistä pitäisi, mutta se ei pysty tarjoamaan näitä pieniä vaihteluita niin se jää sitten helposti ostamatta. Axorin sarjoissa tai varsinkin Starckilla on se etu, että se on kattavin design sarja mitä olen nähnyt ja näitä erillaisia variaatioita saman sarjan sisällä on huomattava määrä.

Eikä sillä hinnalla ole mitään väliä, joskin kaikki tuollainen "laatu" ja varsinkin "design" maksaa maltaita. Joskin koti on aina koti.

ville

Posts: 3,780

#260 • • ville olen oikeasti ujo

Dorka, 6.4.2006 16:20:
Ei pahalla, mutta Italialainen tyyli on "hippasen" erillainen kun se tyyli mistä nyt puhutaan tai ainakin mistä itse puhun (kun puhun Starckista).



Missaatko sä kaikki pointit tahallasi vai vahingossa?

Toi kaappijuttu oli sun kommenttiin, jossa sanoit, että kaapeilla usein pilataan tila. Näin ei imo ole.


Starckin noita posliineja, hanoja yms. on aivan mahdotonta ympätä pieneen vessaan / kylppäriin täyteen tai koko idea ja fiilis katoaa niissä



Kerro toki lisää mihin katoaa Starckin hana idea jos hanan edessä on tilaa 1,5m eikä 5m.


Voi siinä sotkea Ikeaa jos haluaa, ja voi sotkea tuotteita jos ne hengittävät samaa tyylisuuntaa. Joskin en ostaisi mitään Ikeasta ellei olisi aivan pakko, sillä arvostan kalusteiden yms. "toimivuutta" (kestävyys, materiaalien laatu jne) mitä Ikea ei pysty tarjoamaan - joskin onhan se hintakin monesti 10x halvempi, mutta sanoinkin että jos on mahdollisuus ostaa laatua niin sitä ostan ehdoitta.



Tää on aika loputon suo, mutta Ikeaan ei ehkä kannata parjata ihan tolla tavalla. Omasta kodista löytyy rinnakkain tuotteita, joista toinen maksaa 10x enemmän kuin toinen ja ainoa ero on merkki. Lastulevyä ja ohutta viilua löytyy niin niin ikeasta kuin skannostakin.

Keskimäärin ikea on kyllä paskaa, mutta ei se tarkoita, että kaikki siellä on paskaa :)

Katsos muuten ettei sun tulevaan keittiöön tule blumin mekanismeja, ne kun ei kestä kun niitä on ikeassa ;)


En edelleen ole sitä mieltä etteikö saisi olla monelta eri valmistajalta jos pystyy nämä tuotteet yhdistämään harmoniseksi kokonaisuudeksi. Joskin harvoin olen sellaista kämppää nähnyt, viimeisin minkä näin oli isolla rahalla tehty viimeisen päälle kolmi kerroksinen omakotitalo espoossa. Tässä oli valittu epäonnistuunesti erillaisia tuotteita ja läiskästy kämppään - isolla rahalla oli tehty, mutta kokonaisuus aivan hukassa.



Yritä nyt hyvä mies olla looginen niiden espoolaisten 3-kerroksisten omakotitalokäyntien välillä (mut lällää, meidän isällä onkin espoossa 4 kerrosta). Välillä sulla pitää olla yhtä sarjaa, sitten ne saakin olla eri sarjaa. Sitten paria suunnittelijaa, mutta välillä taas kelpaa vaikka monta valmistajaa.


Ihan mielenkiinnosta: missä sä olet sisustuskoulutuksen hankkinut kun onnistut hyvin tuomitsemaan kaikki?