ezzy,
Mä en noista screenshoteista nähnyt kyllä mitään mullistavaa muuta kuin että se oli helvetin ruma skini tms mikä niissä oli =)
No järjestelmän pääpaino on kyllä viimeisenä visuaalisessa ulkomuodossa ;) Käytännössä ne jotka tätä ikkunointijärjestelmää käyttää ei pahemmin katsele skinejä kun ei ole mitään ylimääräisiä ikkunoiden reunoja joista niitä katsella ;) Usein ihmisillä on tuo ~15 pikselin titlebar tuolla jokaisen framen yläreunassa, josta näkee mitä kaikkia ohjelmia siinä framessa on auki - monet ottaa senkin pois silloin kun framessa on vähemmän kuin kaksi sovellusta.
Mitä mullistavaa tossa on?
Tämä on suunniteltu ensisijaisesti käytettäväksi näppäimistöllä. Se tarkoittaa sitä, että hyvin pienen harjoittelun jälkeen ohjelmien avaaminen ja niiden välillä siirtyminen hoituu hiireen koskematta nopeilla intuitiivisilla komennoilla. Ohjelmat saa aukeamaan suoraan omiin työtiloihinsa (eli siis ruutuihin, joista vain yksi on kerrallaan näkyvissä) ja omiin frameihinsa (jokainen ruutu voi olla jaettu pienempiin osiin, eli frameihin) eikä ikkunoita siis käytännössä koskaan tarvitse siirrellä (ja oikea ohjelma löytyy aina yhtä ja samaa näppäinyhdistelmää painamalla). Jos ohjelmia täytyy siirtää niin sen voi tehdä copy/paste-tyyliin tai ohjelman nimen perusteella. Lisäksi käytännössä kaiken kyllä kykenee tekemään myös hiirellä, mutta eipä sitä hirveästi tule käytettyä näppäinten sijaan.
Lisäksi ikkunointijärjestelmään on integroitu tuollainen query-laatikko, joka toimii vähän kuin pieni terminaali-ikkuna autocompleteineen, johon saa ohjelmien ajamisen lisäksi erilaisia funktioita kuten etäyhteyksien muodostamista tai manuaalisivujen avaamista. Lisäksi tässä on kivoja nörtti-lisiä kuten pienen ytimen päälle rakennettu modulaarinen rakenne, jota pystyy muokkaamaan mm. query-laatikon kautta scriptirivejä kirjoittamalla lähes miten haluaa - omilla komennoilla (joita voi siis myös liittää pikanäppäimiin) voi siis tehdä käytännössä mitä itse haluaa eikä sitä mitä ohjelman suunnittelija on joskus keksinyt conffifileen laittaa ;) Lisäksi löytyy kiva tekstipohjainen "status bar" johon voi itse ohjelmoida helposti omia kivoja mittareitaan (en ole tosin vielä jaksanut tehdä sitä klubbariprivaviesti-indikaattoria, mutta ei olisi monen tunnin homma ;)) ja muita enemmän tai vähemmän käteviä ominaisuuksia.
Tämä on käytännössä vain "tutkimuskäyttöön" tehty softa, jolla pyritään kokeilemaan uusia lähtökohtia ikkunoinni hallintaan, mutta henkilöjohtaisesti olen todennut tämän jo nyt todella paljon tehokkaammaksi ja mukavammaksi tavaksi käyttää konetta kuin "se perinteinen". Ei varmasti sovi kaikille - ainakaan vielä kun manuaalit ja ohjeet eivät pysy kehityksen tahdissa, mutta ehkä tulevaisuudessa tästäkin kehittyy ihan "tavallisen kansan" ikkunointijärjestelmä ja mielestäni maailma on silloin hieman parempi paikka :)