ezzy,
Siveys ei ole tainnut tutustua ollenkaan windowsin resurssienhallintaan (windows explorer), jos availee kaksi ikkunaa, että saa jotain kopioitua toisaalle. miten olis ctrl-c ja ctrl-v vaan lähde ja kohdehakemistoissa? tai drag & drop.
Joo ctrl-c ja ctrl-v on olemassa, mutta se silti olettaa, että sä navigoit jotenkin graafisesti lähdehakemistoon ja sitten sieltä kohdehakemistoon - tämä on äärimmäisen epäkäytännöllistä kun joutuu usein koskemaan hiireen (koska näppäimistöllä grafisesti navigointi on tuskaa) ja käyttämään järkyttäviä määriä visuaalisia vihjeitä suorittaakseen todella yksinkertaisen toimenpiteen.
Hiiren käyttö ja graafiset elementit ovat erittäin tehokkaita välineitä joissakin tilanteissa, mutta minun mielestäni tiedostojärjestelmässä liikkuminen ja siellä toimiminen ovat niitä kovin harvoin.
Mä en ainaaan jaksa typottaa kokoajan komentorivillä miljoonan tiedoston nimeä, kun ne voi shiftillä valita windowsissa ja siirtää vaan hiirellä muualle (jos siis haluan siirtää/kopioida hakemistosta vain osan tiedostoista, jotka ovat eri päätteisiä)
Tab-autocomplete kyllä auttaa varsin pitkälle useampienkin tiedostojen valitsemisessa, mutta siinä olet oikeassa, että jos on todella iso määrä tiedostoja, jotka pitää ihan "satunnaisella" tavalla valita vielä isommasta kasasta tiedostoja niin Windowsin metodi saattaa olla hieman tehokkaampi - kysymys kuitenkin kuuluu: kuinka usein tällainen tilanne tulee eteen? Itse olen kai törmännyt pari kertaa viime vuoden sisällä tähän kun olen avannut vahingossa zip-paketin väärään paikkaan - ja tämä ei kyllä ole naurun asia Windowsissakaan kun ei tiedä itsekään, että mitkä tiedostot kuuluvat olla hakemistossa ja mitkä ovat niitä muualle siirrettäviä. Käytännössä Linuxissa tähänkin tilanteeseen on ihan fiksu ratkaisu, eli avataan zip paketti uudelleen johonkin muuhun hakemistoon, otetaan tästä hakemistosta tiedostolistaus ja poistetaan kaikki tiedostolistauksessa olevat tiedostot tästä "sotkuisesta" hakemistosta:
mkdir oops
unzip nasty_stuff.zip -d oops
ls oops | xargs rm -R
rm -R oops
Miten tämä tehdään Windowsilla?
Useimmiten kun haluan valita isomman määrän tiedostoja teen sen tiedostopäätteiden tai jonkun muun wildcardin avulla. Tähän, eli yleiseen käyttöön unix paradigma on mielestäni parempi, vaikka se ehkä viekin hieman pidemmän ajan opetella kunnolla ja tehokkaasti.
ja voi jeesus noiden linuxin jne softien nimiä...ei suotta sekavia. ja noita kun joutuu päivittäin duunissakin käyttämään ja en millään totu niihin.
Jos joudut niitä päivittäin käyttämään niin eikö olisi fiksua tehdä niistä sellainen pieni muistilista itselle, jonka voi liimata pöytään näppäimistön viereen? :)
Kieltämättä unix-softia on aika helkutin monta eri- ja hasunnimisiä, mutta ei niitä tosiaan kaikkia tarvitse käyttää vaan voi aloittaa niistä cp, mv, rm ja ls komennoista, jotka korvaavat perinteisen tiedostonsiirtelyn (ja ovat intuitiivisesti nimettyjä). Tässä paradigmassa on se etu, että sinun ei tarvitse loputtomiin jumittua näihin kolmeen käskyyn vaan voit ottaa käyttöösi myös tehokkaampia käskyjä sitä mukaan kun taitosi karttuvat. Windowsissa lähes ainoa kehitys mitä voit saada aikaan on pysyvä vaurio hiirikäden ranteeseen.