nuance,
XP:n komentotulkissa on autocomplete. Mitäs komentoja erityisesti kaipailet? Mulle kelpais esim. kunnollinen ipconfig, jolla voi oikeasti konfiguroidakin jotain.
En ole tosiaan itse XP:tä käyttänyt, mutta jos Jonnen sanaan on uskominen niin kaipailisin ainakin executable-tiedostojen autocompletea ja manuaalisivujen autocompletea (joka ehkä tosin windowsissa olisi aika turha ;)). Konsolin työkalutarjonnastakaan en tosiaan ole tietoinen, mutta ainakin kaipailisin xargsia, pipejä, syötteen ja tulosteen ohjausta, bg/fg:tä ja kunnon ls, cp ja mv komentoa. Sitten on tietysti vielä muita ei niin low level juttuja kuten echo, head, tail, cat, less, touch, chmod, wc, pwd, find, locate ja grep-perhe. Joku varmaan kaipaisia awkia tai sediä, vaikken itse niitä käytäkään (teen niiden hommat perlillä). Perlin ja Pythonin kyllä toisaalta saa aika helposti Windowsillekin ja niillä voi kyllä varmaan useat näistä tehdä itsekin "helposti", mutta kivempihan se on että ne on kaikki valmiina kaikilla mausteilla varustettuna. Sit on vielä pari command line työkalua, jotka ei oikeastaan enää perus komentotulkkiin kuulu, mutta mitä käyttää lähes joka päivä ja joiden windows versiot on käsittääkseni aika huonoja/olemattomia/graafisia/maksullisia: sudo, cvs ja muut versionhallintatyökalut, openssh-perhe, screen, make, kääntäjät, latex & bibtex, tar, gzip & bzip, diff, apt-perhe & dpkg, kill & killall, ps & lsof, mpg123, patch ja watch.. Varmasti unohdin monen lempityökalut - tässä olivat vain omani ;) Joku varmaan vielä jäisi kaipailemaan esim bashiin sisäänrakennettuja ohjelmointikomentoja, mutta itse en ole niihin oikein koskaan tykästynyt. Kaikilla kuitenkin makunsa ja kiva, että voi valita ne mitä käyttää, eikä tyytyä siihen mitä on ;)
Tuosta listasta puuttu käytännössä vielä kaikki curses-pohjaiset softat, joita löytyy tiedostonhallinnasta webin selailuun ja mailin lukemiseen ja.. no.. kaikkeen ;) Kaikki kätevästi näppäimistöltä ohjattavissa. Lisäksi kaikki X softatkin on helposti käynnistettävissä Linuxissa komentotulkista, jota ei käsittääkseni voi sanoa Windowsista.. Noh.. todellisuudessa suuri osa näistä on muistaakseni mahdollista saada ihan Windowsiinkin sillä jollain ihmeen unix-emulaattorihärpättimellä, jonka nimeä en nyt muista, mutta sen asentaminen ja käyttö oli silloin joskus niin tuskaa, että ei kyllä tekisi mieli mennä takaisin - siinä on kuitenkin ikkunoiden hallinnan kanssa edelleen Windowsin armoilla.
Riittääkö tämä vakuuttamaan, että XP:n shelli on jokseenkin "köyhempi" kuin unix-varianttien vastaava?