Daniel Braun, 13.9.2008 23:35:
Sä varmaan myös tiedät että vinyylimasterin on oltava hiukkalailla erilainen kuin cd-masterin?
Vinyylin tekniset rajoitukset tottakai rajoittavat mm stereokuvaa etc...
jep, ja tämänkin vuoksi äänenlaatu ei ole cd tasoa.
Lämpö ja fiilis vinyylin soundista varmaan lähtee paljolti siitä kun vinyylistä soundaa aina läpi hieman rahinaa, kohinaa jne.
Cd:ltä soundi on "kylmempää" ja raaempaa.
Ei sitä varmaan turhanpäiten osa tuottajista heitä biisien taustalle hieman "vinyylin kohinaa"...
no mä sanoisin mielummin niin että cd on puhtaampaa ja täydellisempää. jos biisi on cd:llä sä voit itse päättää rahiseeko se vai ei. jos haluat soundeihin fiilistä heittämällä vähän noisea sekaan niin voit sen tehdä, mut jos haluat täysin puhdasta soundia niin sekin onnistuu, vinyylillä rahinat ja kohinat tulee aina mukana.
kohina ei mua sinäänsä häiritse, vaan se että miksaus puuroontuu. sen oikeastaan huomaa vasta silloin kun on samasta biisistä alkuperäinen digi versio ja vinyyliversio (ja varsinkin omien biisin kohdalla mitkä tuntee täydellisesti). yksi iso syy voi juuri olla nuo tekniset rajoitukset, stereokuvan pienentäminen esim saa juuri miksauksen tunkkasemmaksi.
joskus se vinyylin epätäydellisyys voi olla hyvä juttu, mut joskus se voi ottaa päähän, varsinkin huonommissa prässeissä jos joka viidennestä basari iskusta katoaa diskantit tai vastaavaa
edit:
painotetaan nyt vielä että en mitenkään muuten puolustele cd:tä, äänenlaatua ja painamisen (ja itse polttamisen) helppoutta lukuuottamatta se häviää vinyylille joka asiassa 100-0