Asuntolainakysely

96 posts, 5 pages, 22,245 views

#81 • • Dorka Guest

Bedrock:
Toivottavasti olet muistanut maksaa lahjaveroa kaikesta yli 3400 euron menevästä osasta. Muuten voi tulla ikäviä yllätyksiä lähivuosina.

...ellei kyseessä ollu laina perheen sisällä, mutta viimeistään perintöjä jakaessa tulee tämä esille ja verottajat ja muut kysymässä asioiden perään.

mitä itse topikkiin niin ostin vanhemmilta kämpän joten otin heiltä lainaa. joskin sain maksettua säästöillä puolet pois ja puolet on maksamatta. joskin se on kiva, että perheen sisällä olevasta lainasta ei tarvitse maksaa lainkaan korkoa.

jos olisin opiskelija enkä muutenkaan olisi varma omasta tulostani kuukaudesta toiseen niin en ottaisi asuntolainaa missään nimessä. moni jotka ovat ottaneet lainaa paljon maksaa nyt vain koron lyhennyksiä eikä lainkaan itse lainan pääomaa pois. se on sitten ihan sama minkä tyyppinen laina on kyseessä (onko osakkeissa joista sitten lyhennetään pääomaa pois tms.) mut riskit ja muu periaate samankaltainen - markkinointikikka enemmänkin, mutta mutta...

korot tulevat nousemaan, se on saletti se ja asuntojen hinnat - oma näkemys on, että pieniä notkahduksia on mutta pidemmällä tähtäimellä asuntojen hinnat tulee nousemaan huomattavasti. vaikka laman aikana notkahti hinnat niin jos katsoo viimeisen 20-30v asuntojen hintojen kehitystä niin se on ollut vahvasti nousujohteista. samoin helsingissä on halvimmat asuntojen hinnat pääkaupunkeja verrattaessa (jos ei oteta lukuun uusia itäblokin eu jäseniä).

itse en pelkää asuntojen hinnanlaskusta, mutta enemmän huolestuttaa ihmisten lainan maksukyky mikä minusta on nyt mennyt liian tiukille jos siis katsoo opiskelijoita. tosin onneksi itse ei tarvitse välittää näistä vaan vanhemmat pystyy joustamaan rahaliikenteen suhteen - tämä taitaakin olla kaikista paras tilanne mitä voi olla (siis tilanteessa missä asunnosta maksetaan eikä sitä vaan "saada").
remotion

#82 • • remotion nostatus guru

remotion:
exactly. mikäs se parempi kuin siirrellä varoja perheen sisällä mielumminkin kuin maksella pankkiin... tietysti se ei monillakaan onnistu.

---

Olis kyl jees jos kaikki vanhemmat ajattelisivat noin. Joillakin vaan tuntuu olevan se aika perinteinen: "jokainen ansaitsee omalla työllä asenne"

TIetysti vanhempien ei ole mikään pakko rahottaa lapsiaan, mutta ainakin itse tulen kyllä tukemaan niitä lapsia sitten kun he ovat nuoria, heillä on rahapulaa ja itsellä tulot ovat menoja suuremmat.

Ja mitenkäs vitussa se vaikuttaa mun ansaitsemiseen jos oon niille velkaa 100000 häh? mutta kai se nyt kannattaa omalle kersalleen myydä se kämppä jos sellanen sattuu olemaan...
remotion

#83 • • remotion nostatus guru

Bedrock:
---
remotion:exactly. mikäs se parempi kuin siirrellä varoja perheen sisällä mielumminkin kuin maksella pankkiin...
---

Toivottavasti olet muistanut maksaa lahjaveroa kaikesta yli 3400 euron menevästä osasta. Muuten voi tulla ikäviä yllätyksiä lähivuosina.

Siis tarjoitin että MINÄ maksan heille päin. enkä pidä sitä lahjan antamisena että lyhennän niille omaa lainaa...
remotion

#84 • • remotion nostatus guru

Dorka:

mitä itse topikkiin niin ostin vanhemmilta kämpän joten otin heiltä lainaa. joskin sain maksettua säästöillä puolet pois ja puolet on maksamatta. joskin se on kiva, että perheen sisällä olevasta lainasta ei tarvitse maksaa lainkaan korkoa.

Mulla sama juttu... ihmisten sisäluku taito näyttää olevan +-0.
#85 • • Annakins Guest

remotion:
---
Dorka:

---

Siis kyllä mä ainakin tajusin, että sä lainasit vanhemmilta rahaa, ja mun ymmärtääkseni Ville puhui yleisesti siitä, että olis kiva jos kaikki vanhemmat toimis niin.
remotion

#86 • • remotion nostatus guru

Annakins:
---
remotion:
---
Dorka:

---

---

Siis kyllä mä ainakin tajusin, että sä lainasit vanhemmilta rahaa, ja mun ymmärtääkseni Ville puhui yleisesti siitä, että olis kiva jos kaikki vanhemmat toimis niin.

En oo lainannut niiltä rahaa vaan ne myi muille asunnon, eikä ulkopuolinen jolloin yleensä on pankista vastaava laina...

#87 • • ville olen oikeasti ujo

remotion:
Ja mitenkäs vitussa se vaikuttaa mun ansaitsemiseen jos oon niille velkaa 100000 häh? mutta kai se nyt kannattaa omalle kersalleen myydä se kämppä jos sellanen sattuu olemaan...

Mä en ymmärrä ... mistä sä onnistuit vetämään noin uskomattoman suuren herneen noin syvälle?

Mun toteamus oli yleinen: tässä maailmassa on paljon vanhempia, joiden taloudellinen tilanne on erittäin hyvä ja silti rahaa ei haluta lainata/siirtää lapsille, vaikka siiihen olisi hyvät edellytykset.

Ja kaikki vanhemmat eivät halua myydä omia sijoitusasuntojaan omille lapsille.
#88 • • Annakins Guest

remotion:
---
Annakins:
---
remotion:
---
Dorka:

---

---

---

En oo lainannut niiltä rahaa vaan ne myi muille asunnon, eikä ulkopuolinen jolloin yleensä on pankista vastaava laina...

Siis oops, mulla meni nyt senat sakasin :)
remotion

#89 • • remotion nostatus guru

remotion:

---

Mä en ymmärrä ... mistä sä onnistuit vetämään noin uskomattoman suuren herneen noin syvälle?

Mun toteamus oli yleinen: tässä maailmassa on paljon vanhempia, joiden taloudellinen tilanne on erittäin hyvä ja silti rahaa ei haluta lainata/siirtää lapsille, vaikka siiihen olisi hyvät edellytykset.

Ja kaikki vanhemmat eivät halua myydä omia sijoitusasuntojaan omille lapsille.

Niinpä... no sen takia et monia näyttäis kiinnostavan näin uskomattomasti mitä ratkaisuja teen yksityiselämässäni..

ja sen takii et herneet on ihkuja ja nenä on venynyt uutteran nenänkaivuun seurauksena...

Mun mielestä sijoitusasunnolle paras sijoitus on oma lapsi koska mikäs sen tärkeämpi sijoitus kuin oma jälkipolvi... ei varmaan juuri mikään.
remotion

#90 • • Edited remotion nostatus guru

Annakins:
Siis oops, mulla meni nyt senat sakasin :)

No eipä mitään :)
Mutta yleisesti ottaen jos jollain on sellainen tilanne ttä vanhemat pystyy avittaa lainassa niin kuvia kannattais samantien harkita sellaiseksi että ne vanhemmat ostaa sen asunnon ja sinä sitten lyhennät sitä heille, koska silloin siinä ei yhtään rahoja valu ulkopuolisille ja pääkaupunkiseudulla siitä saa myydessä aina paremman hinnan kun ostaessa... ja silloinhan se hyödyttää sekä vanhempia että lasta. (paitsi jos tulee lama.)

Vanhempien pitää sitten vaan myydä se hieman kalliimmalla eteenpäin lapselleen ettei verottaja kiinnostu.
Vaikka ensiasunnon ostaja saakin joitain muita etuja, täytyy pitää mielessä et siinä asunnossa asuis sitten ainakin 2 vuotta koska muuten verottaja lukee jälleen sen ansaintakeinoksi jolloin pamahtaa hullut verot...

#91 • • ville olen oikeasti ujo

remotion:
Niinpä... no sen takia et monia näyttäis kiinnostavan näin uskomattomasti mitä ratkaisuja teen yksityiselämässäni..

No jopas on hyvä tapa vetää herneet nenään. Aluksi tulet tänne kertomaan yksityiselämästäsi ja sitten kun minä teen sun yksityiselämäkerronan pohjalta täysin yleisen toteamuksen, joka ei ole mitenkään henkilökohtainen tai luokkaava, äijä vetää herneet nenään, koska muita kiinnostaa sun yksityiselämä *ding*

Kannattaisiko ottaa sellainen linja, että et kerro tänne mitään, jos postejasi ei saa kommentoida?

Mun mielestä sijoitusasunnolle paras sijoitus on oma lapsi koska mikäs sen tärkeämpi sijoitus kuin oma jälkipolvi... ei varmaan juuri mikään.

Mä olen 100% samaa mieltä.

Harmittavaa on, että aika moni sijoitusasunnon ostaja ajattelee asiaa rahallisen sijoituksen kannalta ja siten asunnon antaminen/lainaaminen 0% korolla ei ole kannattavaa toimintaa.
henkka

#92 • • Edited henkka
Hei, mikässe juttu on että jos asunto on ollut lähiperheen käytössä 10 v niin myydessä syntyy jotain veroetua? Eli esim. vanhempien asunto, sisarus asuu 5 vuotta ja toinen sisarus toisen mokoman. Sitten myyntiin. Onks mitään perää vai kujailenko vaan?
iam

#94 • • iam Studying Inner Paths to Outer Space
se on kyllä jännää miten samalla rahalla saa hollolasta omakotitalon pihoineen päivineen tai sitten jonkun vaatekomeron helsingin keskustasta *yessir*
devisss

#95 • • devisss superhero.

mkuisma, 19.3.2005 13:18:
se on kyllä jännää miten samalla rahalla saa hollolasta omakotitalon pihoineen päivineen tai sitten jonkun vaatekomeron helsingin keskustasta *yessir*

No niinpä. Mutta asu nyt sitten Hollolassa loppuelämäsi. Hyvät asiat on helppo laskea: rauhallisuus, luonto, tilaa ja Helsinki kohtuullisen matkan päässä *nauru*

--
if i was dressed in my best defenses
would you agree to meet me for coffee?