Bedrock:
Toivottavasti olet muistanut maksaa lahjaveroa kaikesta yli 3400 euron menevästä osasta. Muuten voi tulla ikäviä yllätyksiä lähivuosina.
...ellei kyseessä ollu laina perheen sisällä, mutta viimeistään perintöjä jakaessa tulee tämä esille ja verottajat ja muut kysymässä asioiden perään.
mitä itse topikkiin niin ostin vanhemmilta kämpän joten otin heiltä lainaa. joskin sain maksettua säästöillä puolet pois ja puolet on maksamatta. joskin se on kiva, että perheen sisällä olevasta lainasta ei tarvitse maksaa lainkaan korkoa.
jos olisin opiskelija enkä muutenkaan olisi varma omasta tulostani kuukaudesta toiseen niin en ottaisi asuntolainaa missään nimessä. moni jotka ovat ottaneet lainaa paljon maksaa nyt vain koron lyhennyksiä eikä lainkaan itse lainan pääomaa pois. se on sitten ihan sama minkä tyyppinen laina on kyseessä (onko osakkeissa joista sitten lyhennetään pääomaa pois tms.) mut riskit ja muu periaate samankaltainen - markkinointikikka enemmänkin, mutta mutta...
korot tulevat nousemaan, se on saletti se ja asuntojen hinnat - oma näkemys on, että pieniä notkahduksia on mutta pidemmällä tähtäimellä asuntojen hinnat tulee nousemaan huomattavasti. vaikka laman aikana notkahti hinnat niin jos katsoo viimeisen 20-30v asuntojen hintojen kehitystä niin se on ollut vahvasti nousujohteista. samoin helsingissä on halvimmat asuntojen hinnat pääkaupunkeja verrattaessa (jos ei oteta lukuun uusia itäblokin eu jäseniä).
itse en pelkää asuntojen hinnanlaskusta, mutta enemmän huolestuttaa ihmisten lainan maksukyky mikä minusta on nyt mennyt liian tiukille jos siis katsoo opiskelijoita. tosin onneksi itse ei tarvitse välittää näistä vaan vanhemmat pystyy joustamaan rahaliikenteen suhteen - tämä taitaakin olla kaikista paras tilanne mitä voi olla (siis tilanteessa missä asunnosta maksetaan eikä sitä vaan "saada").