Asuntolainakysely

96 posts, 5 pages, 22,257 views

akir0

#41 • • akir0 idleRPG champion 2009

hauismies:
mitä olet konkreettisesti hyötynyt oman kotisi arvonnoususta? myyt talon ja muutat telttaan asumaan?

Ainakin omalla kohdalla aktiiviseksi tulee arvonnousun myötä se, että ko. osuudella voidaan pudottaa takaaja tuosta 15% osuudesta pois. (jos siis asunnon arvo riittävästi nousee)
#42 • • Mr. Jenkins Guest
En ole oikein koskaan ymmärtänyt näitä laitoksia jotka "lainaa" rahaa, ja pyytää siittä sitten jonkun koroksi kutsutun x-määrän itselleen.
Mieleeni ei ole koskaan tullut ottaa lainaa vaan hankkia se raha siihen asuntoon jostain muualta.
Muutenkin näiltä nykyisiltä asuntomarkkinoilta ei tulisi mieleenikään ostaa yhtään mitään. En laske sitä kannattavaksi toiminnaksi.
Jone

#43 • • Edited Jone Archibald Haddock

Lesz:
En ole oikein koskaan ymmärtänyt näitä laitoksia jotka "lainaa" rahaa, ja pyytää siittä sitten jonkun koroksi kutsutun x-määrän itselleen.
Mieleeni ei ole koskaan tullut ottaa lainaa vaan hankkia se raha siihen asuntoon jostain muualta.

Miten? Säästämällä 20 vuotta asuen sen ajan kadulla ja ostaen sitten asunnon säästössä olevilla rahoilla? Saamalla 7 oikein lotossa? Ryhtymällä huume- tai ihmiskaupan tukkuportaaseen? Varastamalla? Menemällä naimisiin rikkaan perijättären kanssa?

Siinä olikin oikeastaan ne vaihtoehdot, jotka mä näen oman kämpän ostamiseen ilman asuntolainaa. Kerro ihmeessä jos on muita ja mielellään vähän realistisempia.

Lesz:
Muutenkin näiltä nykyisiltä asuntomarkkinoilta ei tulisi mieleenikään ostaa yhtään mitään. En laske sitä kannattavaksi toiminnaksi.

Perustuen mihin?
hrdkvr

#44 • • hrdkvr KURGO
siinähän saat jonkun aikaa säästellä kun keski neliöhinta alkaa rappii jo yli 3000 helsingissä.. eli meikäläinen sain näillä säästöillä mitä vielä on niin melkeen 0,7 m2 jo ostettua

--
-keep it hard-

henkka

#45 • • henkka

Lesz:

Pitäsikö niiden sitten lainata sitä rahaa ilman mitään korvausta?

Työntekijöille palkkapäivänä lämmintä kättä?
#46 • • Mr. Jenkins Guest

Jone:
---
Lesz:

---

Miten? Säästämällä 20 vuotta asuen sen ajan kadulla ja ostaen sitten asunnon säästössä olevilla rahoilla? Saamalla 7 oikein lotossa? Ryhtymällä huume- tai ihmiskaupan tukkuportaaseen? Varastamalla? Menemällä naimisiin rikkaan perijättären kanssa?

Siinä olikin oikeastaan ne vaihtoehdot, jotka mä näen oman kämpän ostamiseen ilman asuntolainaa. Kerro ihmeessä jos on muita ja mielellään vähän realistisempia.

---
Lesz:

---

Perustuen mihin?

Vaihtoehtojan löytyy.
Esim. Aloittamalla sijoitussidonnaisten säästöjen kasaamisen hyvinkin aikaisessa vaiheessa. Esim. Suorat tai vakuutuksien kautta suoritettavat osake tai rahasto sijoitukset.
Siinä nyt muutama. Itse suosin pääoma turvattuja ratkaisuja. Kuten tuottolukko jvk:t. tuottoa tuotolle korkoa korolle.

Perustuen siihen että asuntojen hinnathan on korkealla kuten kaikki tiedämme. Perustuen siihen että what goes up must gome down.
#47 • • Mr. Jenkins Guest

henkka:
---
Lesz:

---

Pitäsikö niiden sitten lainata sitä rahaa ilman mitään korvausta?

Työntekijöille palkkapäivänä lämmintä kättä?

Mun toiminta malliin pankilta lainaaminen ei vaan sovi. Olen todella tyytyväinen omiin ratkaisuihini, ja pankki ei kuulu niihin.
Jone

#48 • • Edited Jone Archibald Haddock

Lesz:
Vaihtoehtojan löytyy.
Esim. Aloittamalla sijoitussidonnaisten säästöjen kasaamisen hyvinkin aikaisessa vaiheessa. Esim. Suorat tai vakuutuksien kautta suoritettavat osake tai rahasto sijoitukset.
Siinä nyt muutama. Itse suosin pääoma turvattuja ratkaisuja. Kuten tuottolukko jvk:t. tuottoa tuotolle korkoa korolle.

Perustuen siihen että asuntojen hinnathan on korkealla kuten kaikki tiedämme. Perustuen siihen että what goes up must gome down.

Kuten täälläkin on mainittu, heität joka kuukausi vuokralla asuessasi kankkulan kaivoon summan, jonka koko on vuokran suuruus - yhtiövastike. Jos sanotaan, että se summa on kuussa vaikkapa viitisen hunttia, niin ei mulla ainakaan ole pitkässä juoksussa varaa menettää tollaista summaa joka kuukausi.

Mitä tulee sijoittamiseen, niin pitäisi sitten taas olla sitä pääomaa. Jos pääomaa ei ole, niin toi penneillä pelaaminen on juuri sitä, penneillä pelaamista ja sillä ei kämpän hintaa tienata.

Asuntojen hinnat eivät muuten mun käsitykseni mukaan ole juuri nyt mitenkään erityisen korkealla kuin aluekohtaisesti ja näille alueille niiden hintaan on tuskin koskaan luvassa ainakaan alentumista.

Lesz:
Mun toiminta malliin pankilta lainaaminen ei vaan sovi. Olen todella tyytyväinen omiin ratkaisuihini, ja pankki ei kuulu niihin.

Onneksi olkoon, toi on erittäin epärealistisesti ajateltu normaalilta taatelintallaajalta. *nauru*

#49 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Lesz:
Vaihtoehtojan löytyy.

Just joo.

Jos vaikka lasketaan, että alkaa käymään duunissa 18 vuotiaana saa keskimäärin 1500e/kk, josta saa säästöön 500e/kk (mikä on aika helvetisti) niin 10% tuotto-odotuksella (joka on aika kova) saa säästää 15 vuotta jotta saa kasaan edes 118ke. Sitten 32 vuotiaana voikin ostaa pikkuyksiön keskustasta ja todeta, että kylläpä kannatti elää vuokralla 15 vuotta jotta sai kämpän ilman velkaa :DDD

Mut entäs jos näin ei käy? Pääkaupunkiseudulle pakkautuu koko ajan lisää possea ja kaavoittamatonta tonttimaata arvostetuilla alueilla ei ole. Samaan aikaan ostajia näille alueille löytyy. Tämä tarkoittaa, että asuntojen hinnat ei juuri laske.
henkka

#50 • • henkka

Lesz:
Vaihtoehtojan löytyy.

Ja kuinka nopeasti meinasit sijoitussäästöillä kerätä asunnon hinnan? Ja millaisella alkupo:lla?

Eivätkä nuo sun mainitsemat tuotteetkaan mitään ilmaisia ole. Eli otat lainaa ja maksat siitä korvauksen, lyhennät lainaa, kasvatat omistusosuuttasi, jonka arvo voi heitellä suuntaan tai toiseen. Sijoitat erilaisiin kohteisiin eri tyyleillä, maksat siitä korvausta, mutta yhtälailla sijoitustesi arvo voi heitellä suuntaan tai toiseen.

Lienee hyvä muistaa että sama sääntö pätee myös arvopaperimarkkinoilla.
#51 • • Mr. Jenkins Guest

Jone:
---
Lesz:
Vaihtoehtojan löytyy.

---

Kuten täälläkin on mainittu, heität joka kuukausi vuokralla asuessasi kankkulan kaivoon summan, jonka koko on vuokran suuruus - yhtiövastike. Jos sanotaan, että se summa on kuussa vaikkapa viitisen hunttia, niin ei mulla ainakaan ole pitkässä juoksussa varaa menettää tollaista summaa joka kuukausi.

Mitä tulee sijoittamiseen, niin pitäisi sitten taas olla sitä pääomaa. Jos pääomaa ei ole, niin toi penneillä pelaaminen on juuri sitä, penneillä pelaamista ja sillä ei kämpän hintaa tienata.

Asuntojen hinnat eivät muuten mun käsitykseni mukaan ole juuri nyt mitenkään erityisen korkealla kuin aluekohtaisesti ja näille alueille niiden hintaan on tuskin koskaan luvassa ainakaan alentumista.

---
Lesz:

---

Onneksi olkoon, toi on erittäin epärealistisesti ajateltu normaalilta taatelintallaajalta. *nauru*

Asuntojen hintojen noususta on enään vaikea löytää merkkejä. Riskit romahtamiselle sen sijaan on konkreettiset.
Seppo Saariota lainaten, kun kaikki mahdolliset sijoittajat ovat markkinoilla kurssit eivät enään nouse.

Kun asun työsuhdeasunnossa ja se vähennetään brutto tuloista ei netto. Joten lasken hyötyväni verotuksellisesti siinä jo erotuksen joka muuten menisi "kankkulan kaivoon".
#52 • • Mr. Jenkins Guest

henkka:
---
---

Lienee hyvä muistaa että sama sääntö pätee myös arvopaperimarkkinoilla.

Totta. Mutta pitäisi myös muistaa että Suomi 0,77% maailman markkinoista.
Jone

#53 • • Edited Jone Archibald Haddock

Lesz:
Asuntojen hintojen noususta on enään vaikea löytää merkkejä. Riskit romahtamiselle sen sijaan on konkreettiset.
Seppo Saariota lainaten, kun kaikki mahdolliset sijoittajat ovat markkinoilla kurssit eivät enään nouse.

Mä en edes tiedä kuka ihme Seppo Saario on - sallithan sivistymättömyyteni?

Sen kuitenkin tiedän, että maamme väestö pakkautuu yhä vahvemmin pääkaupunkiseudulle, joten kuinka oletettavaa on, että pk-seudun ja eritoten pääkaupungin haluttujen kohteiden hinnat laskevat? Eikö se nyt ole ihan suunnattoman epärealistisesti ajateltu?

Lesz:
Kun asun työsuhdeasunnossa ja se vähennetään brutto tuloista ei netto. Joten lasken hyötyväni verotuksellisesti siinä jo erotuksen joka muuten menisi "kankkulan kaivoon".

Uskot siis voittavasi tolla järjestelyllä vuodessa karkeasti arvioiden viitisen tonnia tai yli? Millä matematiikalla se voi pitää paikkansa?
#54 • • Mr. Jenkins Guest

henkka:
---
Lesz:
Vaihtoehtojan löytyy.
---

Ja kuinka nopeasti meinasit sijoitussäästöillä kerätä asunnon hinnan? Ja millaisella alkupo:lla?

---

Tietenkin mitä suurempi pääoma sitä suurempi euromääräinen tuotto.
henkka

#55 • • henkka

Lesz:

No tietysti. Mun tilanne nyt on se ettei sitä pomaa riittävästi löydy joten
kävelen pankkiin. Mut kukin tyylillään. Uskon kyllä että muitakin vaihtoehtoja
on. Mutta riskisempiä. Jos nyt ei noita jvk:ta ja tuottolukkoja laske mukaan
mutta niiden tuotto ei liene kuitenkaan järisyttävä (ilman sitä huimaa pääomaa
jos sillä haluaa merkata)

Toisaalta oon miettiny myös sijoituslainaa mutta...ääh... chicken shit;)

Eikä kyllä liikaa tällä hetkellä olis edes aikaa seurata markkinoita
ja pelata peliä jotta pysyisi mahdollisimman turvallisissa/tuottoisissa
possareissa.
#56 • • Mr. Jenkins Guest

henkka:
---
Lesz:

---

No tietysti. Mun tilanne nyt on se ettei sitä pomaa riittävästi löydy joten
kävelen pankkiin. Mut kukin tyylillään. Uskon kyllä että muitakin vaihtoehtoja
on. Mutta riskisempiä. Jos nyt ei noita jvk:ta ja tuottolukkoja laske mukaan
mutta niiden tuotto ei liene kuitenkaan järisyttävä (ilman sitä huimaa pääomaa
jos sillä haluaa merkata)

Toisaalta oon miettiny myös sijoituslainaa mutta...ääh... chicken shit;)

Eikä kyllä liikaa tällä hetkellä olis edes aikaa seurata markkinoita
ja pelata peliä jotta pysyisi mahdollisimman turvallisissa/tuottoisissa
possareissa.

Tosiaan tämän halusin tuoda esille että on muitakin vaihtoehtoja kuin se laina.
Jone

#57 • • Jone Archibald Haddock

Lesz:

Edelleen on mielestäni todistamatta miten nämä "muut vaihtoehdot" ovat realistisia.
#58 • • Edited Mr. Jenkins Guest

Jone:
---
Lesz:

---

Edelleen on mielestäni todistamatta miten nämä "muut vaihtoehdot" ovat realistisia.

Ok.

otetaan miljoona euroa löydään se vaikka sitten Pohjolan tuottoon.

1 000 000 X 0,03% = 1 030 000 eli 30 000 * 10v = 300 000

Siinä nyt takuutuottonen 0% riskillä!

Rahasto ODIN Sverige 10v toteutunut tuotto = 792,8%
hrdkvr

#59 • • hrdkvr KURGO
niin miljoona.. sithän sen asunnon vois ostaa käässillä

--
-keep it hard-

Jone

#60 • • Jone Archibald Haddock

Lesz:
otetaan miljoona euroa löydään se vaikka sitten Pohjolan tuottoon.

...ja mistä ihmeestä sä ajattelit sen miljoona euroa "ottaa?" Takataskusta? *nauru*