Asuntolainakysely

96 posts, 5 pages, 22,253 views

misi

#21 • • misi

hardikaveri:
eli 15% takausta tai.... paljonko kässii 10%? vai koko 15%?

vitsi pysyisköhä vanhemmat takaa ton 15% pitääkö takaajalla olla omat luotot sit 0? kun en haluis pistää kenenkään rakkaan asuntoa pantiks

Itseasiassa mä en pistänyt ollenkaan "omaa rahaa" kiinni asuntoon, enkä myöskään halunnut rasittaa vanhempia takauksella joten loppu 10% hoidettiin pois toisella lainalla, jonka maksan ensin pois ennenkuin asuntolainan oikeat lyhennykset alkavat.
hrdkvr

#22 • • hrdkvr KURGO
saako sen sitten kans asuntolainan korolla vai joutuuko siihen ottamaan kalliin joustoluoton?

--
-keep it hard-

misi

#23 • • misi

hardikaveri:
saako sen sitten kans asuntolainan korolla vai joutuuko siihen ottamaan kalliin joustoluoton?

Korko siinä toisessa lainassa on hieman isompi mutta ei mitään kulutusluottojen kaltaista, joten lyhennykset ovat täysin samat jos lyhentäisin heti jo asuntolainaa pois. Tällä hetkellä korot ovat todellakin alhaalla.
hrdkvr

#24 • • hrdkvr KURGO
antaako ne sun sit ostaa sen asunnon(lainan) tollaisessa järjestelyissä vai joudutko lyhentämään lainan ensin ennen kun saat uuden kämpän

--
-keep it hard-

misi

#25 • • misi

hardikaveri:
antaako ne sun sit ostaa sen asunnon(lainan) tollaisessa järjestelyissä vai joudutko lyhentämään lainan ensin ennen kun saat uuden kämpän

Ei, vaan asuntohan mulla jo nyt on, eli laina meni ihan ok. Ja ainut mikä mua sitoo on se ettei nykyistä asuntoani kannata myydä 2 vuoteen verotuksen takia. Mutta suunnitelmissani ei ole myydä tätä missään vaiheessa vaan isompaan muutettaessa jätän tämän asunnon sijoitukseen vuokralle tms. Jos päättäisin myydä asunnon pois niin maksaisin niillä asunnosta saaduilla rahoilla lainan pois ja sitten siitä jäisikin jo jonkin verran itsellekin. Pankit kannattaa kilpailuttaa ennen lainan ottamista. Itselläni oli TODELLA suuria eroja pankkien välillä.
:D

#26 • • :D
Tässä joku mainitsi, että pankit jakaa lainoja, kelle tahansa
rentulle. Ei pidä ihan paikkansa. Koitappa käydä hakemassa
110k lainaa eripankeista. Ei kovin helposti tipu.

Pitäs se paritalopuolikas ostaa. Sit on oma koti. \\o/

-Nimim. 115k laina tuloillaan ;)

#27 • • ville olen oikeasti ujo
Jopas on väärää tietoa valtiontakauksesta. Sen mitä olen käsittänyt homma menee näin:

Pankille kelpaa asunto tiettyyn pisteeseen asti vakuudeksi. Esimerkiksi asunnon vakuusarvo on 70% asunnon hinnasta. Jos siten otat lainaa 100% asunnon hinnasta, syntyy 30% takausvaje, joka pitää taata.

Valtio takaa vain jos lainasumma on enintään 85% asunnon arvosta. Jos lainasumma on yli, valtio ei edes lähde takamaan. Jos säästöjä ei ole, tämä 15% asunnon arvosta pitää lainata muualta. Esimerkiksi pankin lyhyt kulutusluotto, jonka korko on 6% tuntumassa.

Valtion takaus maksaa 2,5% taattavasta summasta. Maksimitakaussumma on 25 250e.

Esimerkki:

- Asunnon arvo 100 000e
- Pankki laskee asunnon takausarvoksi 70%: 70 000
- Otat lainaa maksimimäärä jolloin valtio suostuu takaamaan eli 85%: 85 000. Sinulla siis on omia säästöjä 15 000 tai otat 15 000 kulutusluoton.
- Asunnon takausarvon ja lainan erotus on silloin 85 000 - 70 000 = 15 000
- Tällä 15 000 eurolle voi saada valtion takauksen, koska se on alle maksimin eli 25 250.
- Takaus maksaa 2,5% eli 375e

Helpointa on jos saa esim. vanhemman takaamaan. Henk koht en ikinä takaisi kenekään kaverin lainaa.

#28 • • ville olen oikeasti ujo

diffas:

Kyllä se oikeesti tippuu jos täyttää kriteerit:

- Vakituinen työ
- Lainanvähennys alle 33% nettotuloista (40% noassa)
- Saa takaajan

Käytiin vaavun kanssa hakemassa lainatarjous parista pankista ja kaikista lähti. Nordeasta tuli myönteinen päätös seuraavana päivänä kun siellä oli kaikki tilit.
phear

#29 • • phear <X>

diffas:

Huomaa hymiöt. *vink*

Kävin kysymässä 140ke lainaa kolmesta pankista, kaikki lupasivat sen kummempia kyselemättä. Kysyessä olin ollut vielä alle vuoden töissä.

Jopas on väärää tietoa valtiontakauksesta.

No oli kyllä todellakin. *nauru* Mä oon kyllä tajunnut sen näemmä ihan väärin. Kiitos infosta.

Tuosta kulutusluotosta pankin tädit ei maininneet mitään. Tartti vaan olla oma takaaja sille 85% ylittävälle osalle, tästä johtui harhakäsitykseni.
hrdkvr

#30 • • Edited hrdkvr KURGO

misi:
---
hardikaveri:

---

Ei, vaan asuntohan mulla jo nyt on, eli laina meni ihan ok. Ja ainut mikä mua sitoo on se ettei nykyistä asuntoani kannata myydä 2 vuoteen verotuksen takia. Mutta suunnitelmissani ei ole myydä tätä missään vaiheessa vaan isompaan muutettaessa jätän tämän asunnon sijoitukseen vuokralle tms. Jos päättäisin myydä asunnon pois niin maksaisin niillä asunnosta saaduilla rahoilla lainan pois ja sitten siitä jäisikin jo jonkin verran itsellekin. Pankit kannattaa kilpailuttaa ennen lainan ottamista. Itselläni oli TODELLA suuria eroja pankkien välillä.

siis jos ei saa lainaa ennenkun toinen on maksettu niin miksi se 2 laina pitää sit ottaa..miksei vois vaan säästää niin säästäisi ne kaikki korot ja lainan avausmaksut

--
-keep it hard-

misi

#31 • • misi

hardikaveri:
---
misi:
---
hardikaveri:

---

---

siis jos ei saa lainaa ennenkun toinen on maksettu niin miksi se 2 laina pitää sit ottaa..miksei vois vaan säästää niin säästäisi ne kaikki korot ja lainan avausmaksut

Nyt mä en kyllä ymmärtänyt ihan.. Siis se mun toinen laina kattaa sen puuttuvan 10% mikä olisi ollut se jonkun takaama tai omista asuntosäästöistä otettu raha.
hrdkvr

#32 • • hrdkvr KURGO

misi:
---
hardikaveri:
---
misi:
---
hardikaveri:

---

---

---

Nyt mä en kyllä ymmärtänyt ihan.. Siis se mun toinen laina kattaa sen puuttuvan 10% mikä olisi ollut se jonkun takaama tai omista asuntosäästöistä otettu raha.

noniin otetaas alusta kun oon ittekkin ihan pyrällä...

eli oot ottanut asuntolainan summalle x. mut kun ei ole takaajaa niin olet hoitanut takauksen lainalla, mutta et saa asuntolainaa ennenkuin tämä takauksen laina on maksettu? right?

takauksen lainan korko ei siis ole asuntolainen koroissa vaan noin puolet kovempi?right?

eli kysymykset oli lähinnä tota lainalla lainaa politiikasta... eli et siis saa lainaa ennen kun pienempi takaksen laina on maksettu VAI annetaanko laina silti niin että maksat asuntolainaa ja takauksen lainaa samaan aikaan VAI annetaanko asuntolaina ja takauksen laina samaan aikaan ja lyhennät ensin takauksen lainan muttet lyhennä asuntolainaa vaan esim pelkät asuntolainan korot? voiko olla näin helpoksi tehty?

--
-keep it hard-

misi

#33 • • misi
noniin otetaas alusta kun oon ittekkin ihan pyrällä...

eli oot ottanut asuntolainan summalle x. mut kun ei ole takaajaa niin olet hoitanut takauksen lainalla, mutta et saa asuntolainaa ennenkuin tämä takauksen laina on maksettu? right?

takauksen lainan korko ei siis ole asuntolainen koroissa vaan noin puolet kovempi?right?

eli kysymykset oli lähinnä tota lainalla lainaa politiikasta... eli et siis saa lainaa ennen kun pienempi takaksen laina on maksettu VAI annetaanko laina silti niin että maksat asuntolainaa ja takauksen lainaa samaan aikaan VAI annetaanko asuntolaina ja takauksen laina samaan aikaan ja lyhennät ensin takauksen lainan muttet lyhennä asuntolainaa vaan esim pelkät asuntolainan korot? voiko olla näin helpoksi tehty?
[/quote]

Siis mulla on jo laina summalle X ja asuntokin jo ostettu. Asuntolainan lyhennys on tällä hetkellä jäissä ihan omasta tahdosta etteivät kk summat olisi ihan taivaallisia. Eli se on tehty näin helpoksi, lyhennän vain korkoja alkuun ja sen "takauslainan" pois. Korko oli todella alhainen mulla molemmissa lainoissa, mikä oli yllätys koska ajattelin sen toisen "takauslainan" olevan isolla korolla niinkuin yleensä vastaavat, mutta Sampo pankki osaa yllättää ;)
ratsastuskoulu

#34 • • ratsastuskoulu
Itsellä suurin este tähän mennessä on tosiaankin ollut tuo takaajan puuttuminen, mutta jos se puuttuva 10-15% on mahdollista kattaa toisella lainalla, niin eihän tuohon olisi mitään estettä.
hrdkvr

#35 • • hrdkvr KURGO
ohhoh ja vielä niin että annetaan asuntolainan lyhennykset pelkällä korolla niin kauan kun lyhennät ton takuun pois... ohhoh

ei kun pankkiin saatana!

--
-keep it hard-

#36 • • ville olen oikeasti ujo

hauismies:
minkälaista marginaalia on porukalle irronnut? ollaan avopuolison kanssa hakemassa max 75 000 e lainaa, ja paras marginaali tähän mennessä 0,55 tapiolasta ja aktiasta. sampo-setä lupas pistää saman.

Toi on kyllä todella hyvä marginaali. Meille tapiolan aktia tarjosi vaan 0,65 110ke lainalla. Halvin tarjous saatiin nordeasta 0,58, joka sitten otettiin oikeestaan sen takia että ei tarvinnut säätää tilejä toiseen pankkiin.

Keskimäärin tutuilla taitaa olla marginaalit 0,6:n kalliimmalla puolella eli toi 0,55 tuntuu varsin edulliselta.
:D

#37 • • :D

Kyllä se oikeesti tippuu jos täyttää kriteerit:

Tosin Lahdessa lie toisenlaiset kriteerit noille, mut no
taitaa Handesbanken viel olla jäljellä. :) Katsotaan
miten käy.
dixoff

#38 • • dixoff hmm Terve
Työpaikan luontaisetuihin kuuluisi asuntolaina 0-marginaalilla. Ehkä sitä jossain vaiheessa voisikin alkaa harkitsemaan.
Raver71

#39 • • Raver71 Elämäntapa reivaaja, dj raver
Minulla on laina päällä. Lainan otto oli ehkä järkevin asia elämässäni tähän asti mitä olen tehnyt. Asiasta voi olla montaa mieltä mutta mulle rupesi riittämään lahden talojen vuokrapolitiikka. Vanhemmat takasivat puuttuvan osan. Kiitos siitä heille. Muuten en maksaisi tällä hetkellä omaa. En kilpailuttanut pankkeja vaan marssin pankkiin ja laitoin lainahakemuksen mikä meni läpi. Ja kuin kaiken kruunaamiseksi taloyhtiöön tulee täysi putkiremontti. Tosin olin varautunut tähänkin mutta en tosin näin pikaisessa aikataulussa. Reilun pari vuotta maksanut lainaa ja tuli tämä eteen. Ei se mitään, vyötä kireämälle. Toivotaan että maksuista ei tule ylitsepääsemättömiä. Vaikka tällä hetkellä asunnon arvo on noussut huimasti siitä mitä ostin sen. Voisi kerrankin todeta että olin oikeaan aikaan liikkeellä asian kanssa. Juuri ennen tätä viimeisintä nousu ilmiöö ostin omani. Nyt vaan työtä ja terveyttä "muutamaksi" vuodeksi että saisi lainan maksettua.
Raver71

#40 • • Raver71 Elämäntapa reivaaja, dj raver
Juu, ei siitä vastaavaa hyötyä ole ollut. Se on totta että kun hinnat nousee niin välirahat ym. nousee kanssa. Sitä varmaan tarkoitin että sain asunnon "sopivasti" Eli halvemmalla kuin nykyisellä hintatasolla. Selvisin pienemmällä lainalla. Mikä ei ole pahasta kun yksin maksaa kaiken. Asumiseen olen tämän hankkinut. Ja toivotaan että jonain päivänä voin todeta että lainasta on selvitty hengissä.