Suojaatko kuulosi bileissä?

386 posts, 20 pages, 139,182 views

z

Posts: 1,146

#241 • • z

Remotion, 19.9.2005 14:15:
Eli kyllä sen voi equttaa siten että basso tuntuu kropassa ilman että tarvii tulppia käyttää



Kraftwerk!
ville

Posts: 3,780

#242 • • Edited ville olen oikeasti ujo

Remotion, 19.9.2005 14:15:
tässä te vaan meette metsään joka ikinen. tulppien vaimennus kun loppuu parhaimmillaankin jonnekkin hiukan 100Hz alapuolelle ja alemmat taajuudet menee korvaluista ja kallosta läpi.
Eli kyllä sen voi equttaa siten että basso tuntuu kropassa ilman että tarvii tulppia käyttää, yleensä vaan PA:sta leikataan just alimpia pois jotta saadaan kohtuullista ääntä rajallisella budjetilla.

En mä himassakaan tarvii tulppia mut kyllä silti vaan tarvittaessa vaikka saa subilla ikkunat aaltoilee...



Oon aika vahvasti täysin eri mieltä.

Hyvin harvassa PA:ssa leikataan pois niin alhaisia taajuuksia, että sillä on jotain väliä. Toki välissä voi olla jokin suodatin alle 40Hz tavaralle, mutta kun lähteenä on vinyyli ei tuolla ole oikeestaan mitään väliä.

Jos mulla menee metsään niin joku kuuloekspertti voi korjata:

Bassojen kuulokynnys on hyvin korkealla, 20Hz pitää tykittää 70dB että ääntä voi edes kuulla. Käytännössä "rintabasso" efektiä ei saavuteta alhaisilla tasoilla vaan joudutaan tykittämään tuollaista 90-100dB tasoa. Tässä astuu mukaan korvan luiden jäykistyminen: Matalailla taajuuksilla korvan kuuloluut jäykistyvät, joka vaikuttaa samalla tavalla kuin äänenvoimakkuutta laskisi jopa yli 10dB. Luiden jäykistyminen tapahtuu erittäin nopeasti, muutamassa sekunnin murto-osassa.

Siten bassot eivät bileissä vaurioita kuuloa niin helposti kuin ylä-äänet ja samasta syystä voit tykittää kotona sillä subbarilla (oon mitannut 100dB paineita kotona subbarin kanssa)

Sitten päästään siihen, että korva on kaikkein herkin jossain 2-4kHz tuntumassa. Tämä siis alue jossa musiikissa on paljon tavaraa. Jos ja kun pelkistä ihmisistä lähtee baarissa 85 dB, pitää musiikin soida semmoiset 15dB kovemmalla, että puhe peittyy. SIis musiikin pitää soida vähintään 100dB, muuten kuuluu puhe.

Tottakai voitaisiin equttaa niin että bassojen kuulokynnyksen takia alimpia taajuuksia nostettaisiin, mutta samaan aikaan dB pidettäisiin niin, että tulppia ei tarvitse. Valittettavasti tämä kuitenkin aiheuttaisi tilanteen, jossa keskustelu häiritsisi tanssimista.

ps ikkunan resonsassi voi löytyä ennenkuin kuulukynnys ylittyy
Mio

Posts: 1,010

#243 • • Mio
Kuulosuojaimet on hankittu ja tarkotus ois niitä oppia säännöllisesti käyttään.
Viel ei o iha putkeen sen kans menny mutta tarkotus tosiaan ois : D
sparffo

Posts: 238

#244 • • sparffo Team Aerobic

Displacer,

...paitsi jos on unohtanut tulpat kotiin, sit ei ole yhtään kivaa.



hehe, mä myöhästyin vähän Friikin setistä just sen takia ku jouduin hakeen tulpat hotellista *nauru* no onneks ne ei ollu kaukana *hih*
mut oli ne hakemisen arvoiset, frendi joka oli mun porukas valitti lievää tinnitusta ja huonokuuloisuutta illan päätteeks... *eiei* olis varmaan kannattanu pitää tulpat korvis, mut sen huomaa vasta ku on käyny vähän enemmän bileis.

--
to be old and wise you first have to be young and stupid

Avatar
#245 • • + Guest
Tilasin muotoillut tulpat, kun omiin hyvinkin kaposiin korvakäytäviin eivät vaahtomuoviset millään meinanneet mahtua. Käytän töissä (ravintola-alalla) toisinaan. 15 dB tosin tuntuu töissä välillä liian suurelta vaimennukselta, mutta bileissä vaimennus mielestäni ollut ok.
tomii

Posts: 3,594

#247 • • tomii kallion herttua
Jeppis... silikonitulppia tai sitten kertakäyttötulppia on tullut käyteltyä aina, ellei ole syystä tai toisesta unohtuneet kotiin. Aika pieni uhraus rahallisesti siitä, että kuulo on sitten vielä vanhana jarrunakin kunnossa. *hymy* Ja mua tulpat eivät ainakaan ole häirinneet, mitä musiikkiin tulee.

--
reivaan kunnes kuolen

Miksan

Posts: 1,464

#248 • • Miksan
-25db Elacinit tuli hankittua joku aika sitte ja oon kyl ollu tyytyväinen.
Suomen bileisiin toi -25 on ehkä vähän turhan paljo mutta Hollannissa ja Englannissa jossa tapana paukutella vähän lujempaa on just sopiva vaimennus.
Tarvii harkita noita -15db filtereitä.
remotion

Posts: 5,283

#249 • • remotion nostatus guru

Cata, 2.10.2005 18:13:
Tilasin muotoillut tulpat, kun omiin hyvinkin kaposiin korvakäytäviin eivät vaahtomuoviset millään meinanneet mahtua. Käytän töissä (ravintola-alalla) toisinaan. 15 dB tosin tuntuu töissä välillä liian suurelta vaimennukselta, mutta bileissä vaimennus mielestäni ollut ok.



Vähän harmittaa, mutta minusta tuntuu pikkasen samalta, miksaillessa pahassa paikassa ne on tosi jees, mutta sitten useimmissa bileissä liian paljon mulle. 9db vois olla parempi ni pääsis paremmin fiiliksiin. uskon noiden käytön kuitenkin auttavan isoissa bileissä!
x0er

Posts: 28

#250 • • x0er
Kyllä suojaan, ja pitäisi itsekin kyllä tilailla tuollaiset muotoillut tulpat, aina kovin hankalalta tuntuu tavalliset korvissa.
dreviz

Posts: 99

#253 • • dreviz
Kyl pitäs oikeesti suojata, siinä on kans sellanen plussa puoli että saa musiikistaki jotain selvää.
Ja bileiden jälkeen yleensä pää huutaa armoa kun piippaa niin *****

eli TULPAT käyttöön!
stimbeh

Posts: 400

#254 • • stimbeh Moriheimoreilee.
"Bassot kuin raskasaseammunnoissa eli TUPLAKUULONSUOJAUS! Earit ja Peltorit. Ilman niitä piletetä."

Suojaan. Yleensä. Kuten konserteissa ja muuallakin. Pari kertaa unohtunu ja sit on *uuh*.

--
Flow with the go.

sapeli

Posts: 11,768

#255 • • sapeli jokukukamikä?
Noni, nyt sain ostettua uudet kuusitulpat kadonneiden tilalle tän perjantain AVB:n keikkaa varten *jiihaa* Vähänkö ois ottanu päähän jos ne kadonneet tulpat ois ollu jotku Elacit *hih*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

clupipeipe

Posts: 323

#256 • • clupipeipe
Elacin25 tyytyväinen käyttäjä *joo* Muiden puheesta saa kyllä hyvin selvää, mutta opettelen vielä oman äänen hallintaa, yleensä tulee puhuttua liian hiljaa. Elacineja ei tarvitse rempata kesken bileiden korviin ja pois, joten hukkaaminen on aika epätodennäköistä. Ja totta kai 250 egen (vaipaljonenytoli) tulpista pitää parempaa huolta kuin femman kuusista.
ezzy

Posts: 8,060

#257 • • ezzy Droid-pappa

clupipeipe, 6.11.2005 22:09:
Ja totta kai 250 egen (vaipaljonenytoli) tulpista pitää parempaa huolta kuin femman kuusista.



Oliskohan kuitenkin pitkälti alle 200e, omistani maksoin 175e
phace

Posts: 213

#259 • • phace
en, mut kaipa se jossain vaiheessa vois fiksu veto olla. *toktok*
Esa

Posts: 947

#260 • • Edited Esa
Ever since 1995. En viihtyisi bilehuoneissa hetkeä kauempaa ilman tulppia.

Nykyään Elacin (-25dB), joista maksoin aikoinaan 140. Sitä ennen EAR kuusitulpat (130 mk tms.) ja sitä ennen keltaiset EARit.

Onkohan Elacineille mitä 'kilpailevia' merkkejä muotoilluissa korvatulpissa? Edustusta Suomessa? Mitä maksaa?