Raskauden keskeytys ja ihmisoikeusjärjestöt

201 posts, 11 pages, 63,565 views

jaywink

#121 • • jaywink bass warrior
must on hauskinta että miehillä on tähän asiaan omat mielipiteensä tyyliin "hyväksyn / en hyväksy" .. eiks tää oo kuitenkin naisten juttu... *ding*

mut jos oisin nainen niin kyllä ois outoa jos ei sais omasta ruumiista päättää. kun näin miehenä ainakin on tottunut että saa *piis*
oooo

#122 • • oooo

jaywink, 22.8.2007 20:33:
must on hauskinta että miehillä on tähän asiaan omat mielipiteensä tyyliin "hyväksyn / en hyväksy" .. eiks tää oo kuitenkin naisten juttu... *ding*

Miksi ihmeessä mies ei saisi olla asiasta jotain mieltä? Ei se ole todellakaan pelkästään naisten juttu, jos jonkun miehen nainen on raskaana ja odottaa sen miehen lasta.
India

#123 • • India

Ymmärtääkseni se on ihan lakikin, että sikiö ei ole vielä ihminen, vaan vasta sitten kun syntyy. Sitten se vasta 'virallisesti' on olemassa ja saa sotut ja ihmisoikeuden, get the point? Tottakai jokainen kelaa sitä ihmisenä ennenkuin se syntyy, sitähän se on haloo, mutta ei vielä siis olemassa oleva sellainen ja kohtuullisen alkeisella asteella oleva. Ei nyt jaksa tehdä tikusta asiaa, ymmärrät joko mitä tarkoitan tai sitten et.

Ai koska meidän laki sanoo että se ei ole ihminen vaan sikiö niin silloin se on täysin arvoton??
Saako minun kuolleena syntynyt poikani sinulta ihmisen arvon vaikka ei saanutkaan "virallisesti" sotutunnuksia tai saatikka sitten voitu kastaa? Ei saanut nimeä eikä niemeään mihinkään listaan ja syntyikin raskauden viidennellä kuukaudella (rv 22+6). Pyh , siis ihan arvoton.

Kyllä minä ihan oikean arvokkaan ihmispoikani hautasin kirkon maahan vaikkei sillä sotua ollutkaan.

Tajuat tai sitten et.
MissKoo

#124 • • MissKoo

India, 22.8.2007 20:49:
---
Ymmärtääkseni se on ihan lakikin, että sikiö ei ole vielä ihminen, vaan vasta sitten kun syntyy. Sitten se vasta 'virallisesti' on olemassa ja saa sotut ja ihmisoikeuden, get the point? Tottakai jokainen kelaa sitä ihmisenä ennenkuin se syntyy, sitähän se on haloo, mutta ei vielä siis olemassa oleva sellainen ja kohtuullisen alkeisella asteella oleva. Ei nyt jaksa tehdä tikusta asiaa, ymmärrät joko mitä tarkoitan tai sitten et.
---

Ai koska meidän laki sanoo että se ei ole ihminen vaan sikiö niin silloin se on täysin arvoton??
Saako minun kuolleena syntynyt poikani sinulta ihmisen arvon vaikka ei saanutkaan "virallisesti" sotutunnuksia tai saatikka sitten voitu kastaa? Ei saanut nimeä eikä niemeään mihinkään listaan ja syntyikin raskauden viidennellä kuukaudella (rv 22+6). Pyh , siis ihan arvoton.

Kyllä minä ihan oikean arvokkaan ihmispoikani hautasin kirkon maahan vaikkei sillä sotua ollutkaan.

Tajuat tai sitten et.

En väitä ettäkö sikiö olisi arvoton, vaan sillä ei ole virallisia ihmisoikeuksia ja sen saa abortoida. Menee ihan off topiciksi koko keskutelu, en ole keskenmenoasi kommentoinut enkä kommentoi, vaan aborttioikeuksista naisille, josta käsittääkseni tässä keskustelussa puhutaan eikä keskenmenoista.
India

#125 • • India

MissKoo, 22.8.2007 21:02:
En väitä ettäkö sikiö olisi arvoton, vaan sillä ei ole virallisia ihmisoikeuksia ja sen saa abortoida. Menee ihan off topiciksi koko keskutelu, en ole keskenmenoasi kommentoinut enkä kommentoi, vaan aborttioikeuksista naisille, josta käsittääkseni tässä keskustelussa puhutaan eikä keskenmenoista.

Menee ohi mutta kyse ei todellakaan ole keskenmenosta vaan kohtukuolemasta eli suomeksi lapsi kuoli kohtuuni jonka sitten synnytin, täysin eri asia!

Tässä puhuttiin nyt siitä pidätkö sinä vatsassa olevaa "sikiötä" niinkuin sinä kutsut ihmisarvoisena vai et. Olet selvästi kirjoittanut että jos lapsi ei ole syntynyt sen saaa abortoida. Pyysin alunperin että haluatko hieman tarkentaa sillä oletin etä saatat tarkentaa sen alkuraskauden sikiöön. Mutta sinä siis ihan huoletta voisit abortoida täysin kehittyneen lapsenkin jos se vaan ei olisi syntynyt?
MissKoo

#126 • • Edited MissKoo

India, 22.8.2007 21:14:
---
MissKoo, 22.8.2007 21:02:

---

Menee ohi mutta kyse ei todellakaan ole keskenmenosta vaan kohtukuolemasta eli suomeksi lapsi kuoli kohtuuni jonka sitten synnytin, täysin eri asia!

Tässä puhuttiin nyt siitä pidätkö sinä vatsassa olevaa "sikiötä" niinkuin sinä kutsut ihmisarvoisena vai et. Olet selvästi kirjoittanut että jos lapsi ei ole syntynyt sen saaa abortoida. Pyysin alunperin että haluatko hieman tarkentaa sillä oletin etä saatat tarkentaa sen alkuraskauden sikiöön. Mutta sinä siis ihan huoletta voisit abortoida täysin kehittyneen lapsenkin jos se vaan ei olisi syntynyt?

Voi elämä.. tavaa aikaisempi viestini. Ei taida jaksaa hakata päätä seinään tämän enempää tämän asian tiimoilta. Ei tää asia nyt kuitenkaan -niin- lähellä mun sydäntä ole että jaksaisin tästä loputtomiin väitellä.
India

#127 • • Edited India
Tavaa mulle nyt vielä kerran että mä oikeesti ymmärrän..

sinä siis ihan huoletta voisit abortoida täysin kehittyneen lapsenkin jos se vaan ei olisi syntynyt? koska sitä ennen sillä ei ole virallisia ihmisoikeuksia. (sun mielestä)
jaywink

#128 • • jaywink bass warrior

satumetsä, 22.8.2007 20:38:
---
jaywink, 22.8.2007 20:33:

---

Miksi ihmeessä mies ei saisi olla asiasta jotain mieltä? Ei se ole todellakaan pelkästään naisten juttu, jos jonkun miehen nainen on raskaana ja odottaa sen miehen lasta.

no hey jos mies nyt vähän pujauttaa siittiöitä naisen sisään niin ei se mun mielestä anna tälle oikeutta päättää sen naisen kehosta *nauru*

en siis missään nimessä tarkoittanut ettei voi mielipiteitä olla (onhan niitä tottakai), ihmetyttää vaan tuo absoluuttisuus välillä. kaikestahan saa olla jotain mieltä, mutta siinä vaiheessa kun sitä mielipidettä pakoitetaan/tungetaan toisten ihmisten elämään niin mennään kyllä ojaan
oooo

#129 • • oooo

jaywink, 22.8.2007 23:04:

en siis missään nimessä tarkoittanut ettei voi mielipiteitä olla (onhan niitä tottakai), ihmetyttää vaan tuo absoluuttisuus välillä. kaikestahan saa olla jotain mieltä, mutta siinä vaiheessa kun sitä mielipidettä pakoitetaan/tungetaan toisten ihmisten elämään niin mennään kyllä ojaan

Niinpä. Hirveimpiä on mun mielestä ne "miehet", jotka "pakottavat" naisen aborttiin, eivätkä ota mistään vastuuta. Tosiaan pujauttavat vaan ne siittiöt sinne.

Sitä en todellakaan ymmärrä.
nyyti

#130 • • nyyti

satumetsä, 22.8.2007 19:30:
---
nyyti, 10.11.2006 14:05:
Minusta abortti on murha, enkä tajunnutkaan olevani näin ehdoton ennen tätä keskustelua.

---

Mielenkiinnosta kysyn, että kuka on sun mielestä se murhaaja? Harvoin nainen itse kaapii itseään, vaan lekuri hoitaa sen homman. Eli onko tässä tapauksessa lääkäri murhaaja ja nainen sen avustaja? Entäs siinä tapauksessa, jos homma hoidetaan lääkkeillä? Nainen murhaa ja lekuri/hoitaja avustaa?

-No jopas... Näistä asioistahan voidaan kättä vääntää vaikka hamaan tulevaisuuteen. Valitettavasti. Päätös abortista lähtee aina ihmisestä itsestään. Oman mielipiteeni pidän kaikesta huolimatta.

Vai näetkö asian tosiaan niin, että pelkästään nainen murhaa? Outo näkemys siinä tapauksessa.

Abortti on mun mielestä erittäin kuvottavaa toimintaa ja periaatteessa väärin mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö hyväksyisi joidenkin ihmisten ratkaisuja. Harvempi varmaan mitenkään innoissaan sitä tekee ja siitä nauttii, joten mun mielestä on ikävää, että siihen ratkaisuun päätyneiden naisten huonoa oloa tulee pahentaa ulkopuolisten murhajutuilla.

-Minusta myös "erittäin kuvottavaa toimintaa ja periaatteessa väärin". Kysyttiin, ja vastasin. Enkä väitäkään, että tähän ratkaisuun päätynyt olisi asiastaan innoissaan. Hän elää asian kanssa lopun elämäänsä, ja kukaanhan ei toisten elämäntilannetta tiedä. Ja jos joku lähimmäisistäni abortin tekisi, ei se tarkoita että sulkisin hänet elämästäni ja paasaisin omia ajatuksiani. Kymmenen vuotta takaperin olin abortista vielä toista mieltä. 2 keskenmenoa, kaavintaa, ja 2 tervettä lasta saaneena mieli on kuitenkin muuttunut. Ja koko raskausajan näkee nyt hieman toisella tapaa kuin ennen. Se 12 vk:nen on sielä kohdussa jo ihan ihminen. Ja omasta mielipiteestäni en ole pahoillani. Siitä, että se kenties loukkaa monia ihmisiä, olen.

Tulee ihan autuaan Ursulan seurakunta mieleen tollasista murhajutuista.

--
Kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

crissy

#131 • • crissy
Itse hyväksyn abortin vain ja ainoastaan jos on kyse lääketieteellisistä syistä, raiskauksen johdosta tai mamma on alle 15v..

jokainen kuka mylläämään ryhtyy tiedettäköön ettei mikään ehkäisykeino ole 100% (muutakuin selibaatti, kohdunpoisto tai piuhojen katkaisu) ei edes sterilisaatioklipsit oo aina toimivia..

Musta on otettava vastuu siitä et nakki saattaa viuhahtaa..

Meillä neiti tuli ehkäisystä huolimatta ja toinenki meinas tulla mutta meniki sitten kesken.

itse tekisin abortin siinä vaiheessa jos se olisi minulle hengenvaarallinen (mulla kun on muutakin perhettä ketkä mua tarttee), siinä vaiheessa jos lapsen elinmahdollisuudet syntymän jälkeen on about 0% tai kuolema on 100% varmuudella tulossa muutaman ensimmäisen vuoden aikana.

Mun kantti ei sitä kestä.
oooo

#132 • • oooo

nyyti, 23.8.2007 13:40:
Quottaus

Quottasit muttet vastannut mitään? Eli menikö väärin vai oliko siinä joku muu pointti laittaa pelkästään mun kirjoitus uudelleen ruudulle?
[Nuclear]

#133 • • [Nuclear] el aprendiz

crissy,

Eli sun mielestä on parempi, että syntyy "ei toivottu lapsi" kuin että tehdään abortti kun nyt kännispäissään sattui "vahinko"?

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Lyylikki

#134 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

[Nuclear], 23.8.2007 14:08:
---
crissy,

jokainen kuka mylläämään ryhtyy tiedettäköön ettei mikään ehkäisykeino ole 100% (muutakuin selibaatti, kohdunpoisto tai piuhojen katkaisu) ei edes sterilisaatioklipsit oo aina toimivia..

---

Eli sun mielestä on parempi, että syntyy "ei toivottu lapsi" kuin että tehdään abortti kun nyt kännispäissään sattui "vahinko"?

Quottasit vähän tyhmästi. Tuossa yläpuolella oli nimittäin se pointti. Joka leikkiin ryhtyy, se leikin pelisäännöt selvittäkööt. Ei känni ja vahinko ole mitään puolustuspuheita tuossa tilanteessa.

Ja väittäisin, että aika suuri osa suomalaisista lapsista on enemmänt tai vähemmän vahinkoja.

Joskin itse kyllä hyväksyn abortin lain antamissa puitteissa. Päätös sen tekijälle ei varmastikaan ole helppo. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä varmempi olen siitä, että itse en siihen kuitenkaan pystyisi.
[Nuclear]

#135 • • [Nuclear] el aprendiz

Lyylikki,
Quottasit vähän tyhmästi. Tuossa yläpuolella oli nimittäin se pointti. Joka leikkiin ryhtyy, se leikin pelisäännöt selvittäkööt. Ei känni ja vahinko ole mitään puolustuspuheita tuossa tilanteessa.

Ja väittäisin, että aika suuri osa suomalaisista lapsista on enemmänt tai vähemmän vahinkoja.

Joskin itse kyllä hyväksyn abortin lain antamissa puitteissa. Päätös sen tekijälle ei varmastikaan ole helppo. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä varmempi olen siitä, että itse en siihen kuitenkaan pystyisi.

Toki vastuu pitäisi kantaa mut ihminen on tyhmä ja tekee virheitä eikä mun mielestä sillon sen vastuun opettamisesta saa joutua se lapsi kärsimään. Ja joo, en mä tiedä kuinka kauheata on yleisesti ottaen syntyä ei toivottuna lapsena kun kokemusta ei ole, sen siitä tietää mitä lehdistä saa lukea.

Aika hurja väite kyllä et suuri osa suomalaisista lapsista olis vahinkoja. Tai siis toki vahinkoja voi olla mut jos se lapsi on silti toivottu niin eipä sillä sillon niin väliä syntykö se vahingon takia vai ei.

Oma pointti oli se, että omasta mielestäni abortti on aina parempi vaihtoehto kuin ei toivotun lapsen syntyminen.

--

oooo

#136 • • oooo

[Nuclear], 23.8.2007 14:38:
Toki vastuu pitäisi kantaa mut ihminen on tyhmä ja tekee virheitä eikä mun mielestä sillon sen vastuun opettamisesta saa joutua se lapsi kärsimään.

Siksi esim. katolinen kirkko ei hyväksy aborttia, koska heidän näkemyksensä mukaan lapsi, siis tässä vaiheessa vielä sikiö, joutuu "kärsimään" juurikin siitä ihmisen tyhmyydestä jo abortissa. Katolisen kirkon mukaan sikiö on tasa-arvoinen jo syntyneen lapsen kanssa.

Onhan se pöyristyttävää, että esimerkiksi raiskattu nainen ei saa tehdä laillisesti aborttia. Lapsi muistuttaisi kuitenkin aina raiskaajasta. Ymmärrän kuitenkin osittain myös katolisen kirkon näkemyksen; sikiö ei ole vastuussa raiskaajan tekemisistä. Ja sikiö ei ole sen vähempi arvoinen, kuin jo 20 vuotta elänyt ihminen, eikä ole mitenkään syyllinen siihen, että hänen isänsä on raiskaaja.

[Nuclear], 23.8.2007 14:38:
Oma pointti oli se, että omasta mielestäni abortti on aina parempi vaihtoehto kuin ei toivotun lapsen syntyminen.

Minulla on erittäin jyrkkä mielipide. Omasta mielestäni ihmisen ei tulisi lainkaan harrastaa seksiä, mikäli näkemys lisääntymiseen ja lapsen saamiseen on niin totaalisen negatiivinen, että abortti on itsestään selvä ja ainut vaihtoehto, eikä muita vaihtoehtoja edes harkita, vaan tehdään abortti automaattisesti.

On järkyttävää tehdä se virhe, jota kuvasit: "kännivahinko", jos on niin lapsen saamista vastaan. Tälläisen ihmisen tulee pidättäytyä seksistä.

Täytyy ottaa huomioon, että mikään ehkäisy ei ole 100% varmaa, kuten täällä on monesti kerrottu. Mielestäni tulee siis olla paneskelematta, jos lapsi on niin kuvottava ajatus, että se abortoidaan joka tapauksessa. Täytyy ottaa vastuu omista hässimisistä ja ymmärtää, ettei abortti ole mikään pieni asia ja että raskaaksi tuleminen on mahdollista ehkäisystä huolimatta. Abortti ei ole ehkäisy.

Tietyistä syistä, kuten vakava sairaus tai erittäin huono taloudellinen tilanne, tehty abortti ei tarkoita, että lapsi olisi ei toivottu. Pelkästä "ei toivottu" syystä tehty abortti on vastuutonta, kuin myös seksin harrastaminen sellaisessa tapauksessa. Vakava sairaus saattaa ajaa ihmisen tilanteeseen, jossa abortti olisi parempi vaihtoehto kuin synnytys, sekä äidin että lapsen kannalta. Tälläisessä tapauksessa ei välttämättä lapsi ole kuitenkaan "ei toivottu".
josbe

#137 • • josbe suomalainen juhlakinkku

crissy, 23.8.2007 13:53:
Itse hyväksyn abortin vain ja ainoastaan jos on kyse lääketieteellisistä syistä, raiskauksen johdosta tai mamma on alle 15v..

Vaikka itsesi kannalta on ollut paras vaihtoehto olla tekemättä aborttia, niin tämä ei päde kaikkiin. Ymmärrätkö, että ihmisiä on muissakin kamalissa tilanteissa kuin sairaana, raiskattuna tai liian nuorena äidiksi? Minusta se, että määritellään nuo tilanteet, joissa abortin voi tehdä, on aina pätemistä, asettumista jonkun asemaan, jonka asemasta ei mitään tiedä. Nuo sinun määrittelysi ovat ihan yhtä jyrkkiä kuin paavin, jonka mielestä aborttia ei saa tehdä, vaikka lapsi olisi vaikeasti vammainen tai äiti raiskattu.

Ja tämä ei tarkoita, että minunkaan mielestäni aborttia pitäisi saada tehdä ilman rajoituksia tmv. Ihmetyttää vain ihmisten katsantokannat, kun ne tuntuvat olevan niin kovin kapeita. IMO.
[Nuclear]

#138 • • [Nuclear] el aprendiz

satumetsä,
Siksi esim. katolinen kirkko ei hyväksy aborttia, koska heidän näkemyksensä mukaan lapsi, siis tässä vaiheessa vielä sikiö, joutuu "kärsimään" juurikin siitä ihmisen tyhmyydestä jo abortissa. Katolisen kirkon mukaan sikiö on tasa-arvoinen jo syntyneen lapsen kanssa.

Onhan se pöyristyttävää, että esimerkiksi raiskattu nainen ei saa tehdä laillisesti aborttia. Lapsi muistuttaisi kuitenkin aina raiskaajasta. Ymmärrän kuitenkin osittain myös katolisen kirkon näkemyksen; sikiö ei ole vastuussa raiskaajan tekemisistä. Ja sikiö ei ole sen vähempi arvoinen, kuin jo 20 vuotta elänyt ihminen, eikä ole mitenkään syyllinen siihen, että hänen isänsä on raiskaaja.

Sikiö ei ole vastuussa raiskaajan tekemisistä, mut mun mielestä kyse ei niinkään ole siitä onko sikiö samalla viivalla aikuisen ihmisen kanssa ja "tapetaanko ihminen" vaan siitä että kummassa tapauksessa sikiö/lapsi kärsii vähemmän, abortissa vai ei toivottuna lapsena elämisessä.

Minulla on erittäin jyrkkä mielipide. Omasta mielestäni ihmisen ei tulisi lainkaan harrastaa seksiä, mikäli näkemys lisääntymiseen ja lapsen saamiseen on niin totaalisen negatiivinen, että abortti on itsestään selvä ja ainut vaihtoehto, eikä muita vaihtoehtoja edes harkita, vaan tehdään abortti automaattisesti.

On järkyttävää tehdä se virhe, jota kuvasit: "kännivahinko", jos on niin lapsen saamista vastaan. Tälläisen ihmisen tulee pidättäytyä seksistä.

"Ei tulisi lainkaan harrastaa seksiä", "Tulee pidättäytyä seksistä"...ehkä näin voisi olla suotavaa mut näin ei kuitenkaan tapahdu. Noi lausahdukset menee mun mielestä vähän samaan kategoriaan kuin "Maailmassa ei tulisi olla sotia".

Täytyy ottaa huomioon, että mikään ehkäisy ei ole 100% varmaa, kuten täällä on monesti kerrottu. Mielestäni tulee siis olla paneskelematta, jos lapsi on niin kuvottava ajatus, että se abortoidaan joka tapauksessa. Täytyy ottaa vastuu omista hässimisistä ja ymmärtää, ettei abortti ole mikään pieni asia ja että raskaaksi tuleminen on mahdollista ehkäisystä huolimatta. Abortti ei ole ehkäisy.

Monet ihmiset harrastaa seksiä mielihyvän takia, ei suvunjatkamisen ja se on mun mielestä ihan luonnollista ja jos se vahinko sattuu niin abortti on hyväksyttävä keino estää vielä pahempi katastrofi. Ei sillä et mitenkään hyvällä katsoisin toimintaa jossa harrastetaan kaikkien kanssa seksiä ja ku sikiö syntyy niin mennään klinikan kautta kotiin ja seuraavana päivänä sama uudestaan.

Tietyistä syistä, kuten vakava sairaus tai erittäin huono taloudellinen tilanne, tehty abortti ei tarkoita, että lapsi olisi ei toivottu. Pelkästä "ei toivottu" syystä tehty abortti on vastuutonta, kuin myös seksin harrastaminen sellaisessa tapauksessa. Vakava sairaus saattaa ajaa ihmisen tilanteeseen, jossa abortti olisi parempi vaihtoehto kuin synnytys, sekä äidin että lapsen kannalta. Tälläisessä tapauksessa ei välttämättä lapsi ole kuitenkaan "ei toivottu".

Edelleen "ei toivottu" tapauksessa tehtävä abortti saattaa olla vastuutonta, mutta onko sun mielestä parempi et syntyy ei toivottu lapsi kuin tehdä abortti?

--

Pätkis

#139 • • Pätkis Pikkis

satumetsä, 23.8.2007 15:27:

Helppohan siellä on huudella kun selvästikään lapsen saaminen ei ole kuvottava ajatus. Mä en tosin tiedä kuka seurustelis tytön kanssa, joka vetäisis jalat ristiin kymmeneksi vuodeksi, tai jopa ikuisiksi ajoiksi sen takia, että ei halua vahingossakaan tulla raskaaksi. Vois olla vaikea löytää "sielunkumppania" ja täyttä ymmärrystä tälle näkökannalleen, muuten ihan mukaviltakin miehiltä..

Näin niinkuin kommenttina siihen, että tulisi olla lainkaan paneskelematta jos kerran lapsen saaminen ei missään nimessä käy. Sun on helppo kehoittaa toisia olemaan täysin ehdoton asiassa, joka ei kosketa sua (ilmeisesti sulle lapsen saaminen on kuitenkin ihan ok). Tää maailma ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen.. Esimerkiksi seksi ja seksuaalisuus parisuhteesa kun ei ole pelkkää "hässimistä", turhaa tarvetta, jonka voi tosta noin vaan kääntää päältä pois sitten kun lapsen saaminen alkaa liikaa pelottaa.

Tääkin asia riippuu niin katsantakannoista, et tiettyihin lopputuloksiin pääsee katsomalla asiaa juuri sieltä, mistä sitä itse haluaa katsoa. Mun mielestä kohtukuolemia, murhasyytteitä ja erilaisia uskontoja on turha vetää tällaiseen mukaan kovin henkilökohtaisesta kulmasta ja sitten alkaa muiden mielipiteille huutaa näkemättä metsää puilta. Asia on vaikea, eikä se siitä miksikään muutu. Ei ole kyse pelkästään äidistä, pelkästään lapsesta, eikä seksissäkään ole kyse pelkästään naisesta.

Tossa kun puhutaan sekä lapsen että naisen oikeuksista elää hyvä elämä, tai ylipäätään jäädä henkiin ollenkaan, ei välttämättä aina ole olemassa vaihtoehtoa tasa-arvo. Mä uskon vakaasti siihen, että tilanteen mukaan jompi kumpi pitää tarvittaessa pystyä valitsemaan, elämähän ei ole aina reilua ja mitä tahansa voi sattua. Myös sen jälkeen kun se kallisarvoinen nyytti on maailmaan saatu.

--
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

tiiplis

#140 • • tiiplis also available in sober

josbe, 23.8.2007 15:35:
---
crissy, 23.8.2007 13:53:

---

Vaikka itsesi kannalta on ollut paras vaihtoehto olla tekemättä aborttia, niin tämä ei päde kaikkiin. Ymmärrätkö, että ihmisiä on muissakin kamalissa tilanteissa kuin sairaana, raiskattuna tai liian nuorena äidiksi? Minusta se, että määritellään nuo tilanteet, joissa abortin voi tehdä, on aina pätemistä, asettumista jonkun asemaan, jonka asemasta ei mitään tiedä. Nuo sinun määrittelysi ovat ihan yhtä jyrkkiä kuin paavin, jonka mielestä aborttia ei saa tehdä, vaikka lapsi olisi vaikeasti vammainen tai äiti raiskattu.

Ja tämä ei tarkoita, että minunkaan mielestäni aborttia pitäisi saada tehdä ilman rajoituksia tmv. Ihmetyttää vain ihmisten katsantokannat, kun ne tuntuvat olevan niin kovin kapeita. IMO.

Komppaan. Abortti ei todellakaan ole mikään helppo ratkaisu, ja sitä kantaa mukanaan koko ikänsä. Ei tulisi mieleenikään yrittää sanella kenellekään miten heidän tulisi elää vaikka kuinka omasta mielestäni tietäisin paremmin.

Olen tämänhetkisen aborttilain kannalla, mutta peräänkuulutan lisää terveystietoa ja ehkäisyvalistusta kouluihin, jotta niitä ei-suunniteltuja raskauksia olisi vähän vähemmän. Että sellaiset jutut kuin "ei ekalla kerralla voi tulla raskaaksi" tai "mä vedän ulos ennenkuin tulee" ei ihan täytä vastuullisen seksikäyttäytymisen määritelmää...

--
italia litania nainati lailati