Raskauden keskeytys ja ihmisoikeusjärjestöt

201 posts, 11 pages, 63,548 views

Worin

#101 • • Worin
Mun mielestä miehillä sais olla vaan 20% äänioikeus kaikkeen mikä koskee aborttia, koska mikään ei kuitenkaan niitten sisällä kasva. Se 20% tulee vaan siitä, että mies on ollu osana laittamassa asiaa alulle.

Eli tottakai hyväksyn abortin.
nyyti

#102 • • nyyti

Riku, 10.11.2006 17:45:
---
nyyti, 10.11.2006 14:05:
Minusta abortti on murha, enkä tajunnutkaan olevani näin ehdoton ennen tätä keskustelua.*uuh*
Siinä vaiheessa kun sydän sykkii, elämä on alkanut meikäläisen mielestä.
---
Eli sikiön saa abortoida ennenkuin sille kehittyy sykkivä sydän? =)

Lisäykseni tuli vielä mieleen, että ihmissikiön tappaminen siinä vaiheessa kun sillä ei ole vielä minkäänlaista kehittynyttä aivotoimintaa tai tietoisuutta itsestään, ei kyllä minun syntilistoillani mene ainakaan älykkäiden eläinten tappamisen edelle.

Täytyy vielä lisätä, että ajattelen jopa niin "kieroutuneesti" ja lapsellisesti, että sielu "asuu" sielä sydämessä.*justjoo* Niin.. ja en minä tappaisi niitä eläimiäkään.*vink* Nim. asian vierestä

--
Kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla edes huonona esimerkkinä.

tbo

#103 • • tbo budhisattva

Tuikkari, 10.11.2006 17:50:
Mun mielestä miehillä sais olla vaan 20% äänioikeus kaikkeen mikä koskee aborttia, koska mikään ei kuitenkaan niitten sisällä kasva. Se 20% tulee vaan siitä, että mies on ollu osana laittamassa asiaa alulle.

Eli se mikä syntyy kun otetaan 50% miehen geenejä ja 50% naisen geenejä on vain 20% miehen?

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

hallucinogen

#104 • • Edited hallucinogen Edain

tbo, 13.11.2006 16:30:
Eli se mikä syntyy kun otetaan 50% miehen geenejä ja 50% naisen geenejä on vain 20% miehen?

Kysymys on kuitenkin naisen kehosta koska hän sen kantaa, synnyttää, kärsii tuskat ja myös mahdolliset riskit, esim. kuolema synnytyksessä. Täten ei mun mielestä miehellä voi olla yhtä paljon valtaa päättää siitä, abartoidaanko sikiö vaiko ei. edit: Tietenkin ois hienoa jos miehen mielipidettä kuunneltaisiin koska kysymys on kuitenkin yhteisestä lapsesta. Ois hienoa jos päätös syntyisi aina reilussa yhteisymmärryksessä mut tuskin näin kauhean usein kuitenkaan on.

Asia on muutenkin aika vaikea koska mitä sä teet 20% äänivallalla? Et mitään. Sen sijaan jos se lapsi syntyy niin miehelllä on kyllä paljon velvollisuuksia suhteessa oikeuksiinsa ja niitä oikeuksia vois ehkä vähän tarkistaa. Esim. huoltajuus taitaa mennä lähes automaattisesti äidille jos hän sitä haluaa ja äidillä ei ole mitään suurempia ongelmia, jotka vois vaikuttaa negatiivisesti lapseen.

--
pikku-*possu*

Worin

#105 • • Edited Worin

tbo, 13.11.2006 16:30:
---
Tuikkari, 10.11.2006 17:50:

---

Korjaan vähän omaa statementtia et tarkotin tossa miesten äänioikeutta siihen laillisuuskysymykseen. Se on sitten eriasia parisuhteen sisällä ja siellä mun mielestä asioista pitää päättää yhdessä. Eli globaalisti ja isossa mittakaavasta naisten pitäs saada 80% teholla päättää keskenään siitä mikä on oikein ja mikä ei.

Mut hallucinogen puhukin tossa jo samaa mitä ite meinasin.

EDIT:

Joo ei tasa-arvo toteudu huoltajuudessa ollenkaan. Kaverilla on tällänen ongelma just käsillä ja en jaksa siitä puida täällä mut se on äijä ja ei hyvältä näytä sen kannalta.
hallucinogen

#106 • • hallucinogen Edain

Käenpoika, 13.11.2006 22:33:
Tyttölapsien abortit itämaissa ja kehitysmaissa puistattaa.

Joka asiasta pitää löytää ainakin se yksi hyvä asia. Jäbät kun ei keskenään saa lapsia vaikka kuinka yrittäis -> maailman väkiluku pienenee. Toi poikien suosiminen taitaa johtua aika paljon siitä kulttuurista, että naiset lisäävät menoja ( esim. myötäjäiset ) ja pojat tuo sen rahan ja näin myös vanhempina pitävät taloudellisesti huolta vanhemmistaan jos ei ole eläketurvaa.

Mut siis ei oo mikään hyvä asia, että väestössä on x määrä liikaa miehiä suhteessa naisiin.

--
pikku-*possu*

tbo

#107 • • tbo budhisattva
Taisin mainita tästä jossain aikasemmassa ketjussa, mut kun en löytäny sitä nii selitän uudestaan.

Rick Strassmann on amerikkalainen psykiatrian tohtori, joka on siitä merkittävä äijä et sillä oli vuosina 1990-95 ainoa psykedeelitutkimusprojekti Jenkeissä, jossa oli ihmiskokeita. Pääasiassa mies tutki DMTtä (http://www.erowid.org/chemicals/dmt/dmt.shtml) joka, sen lisäks et on melkonen superpsykedeeli, on myös ihmisen normaalin aivotoiminnan tuote. Strassmann oli vähän sitä mieltä et se olis vastuussa ihmisten mystisistä ja uskonnollisista kokemuksista (DMTtä erittyy aivoihin käpyrauhasesta, ja hindulainen ja buddhalainen traditio pitää käpyrauhasta kruunuchakran fysiologisena vastineena), ja tätä kautta ehkä jopa ihmisen koko tietoisuuden kokemuksesta. Sillä saattais olla tekemistä myös ihmisen kuoleman kanssa - tähän viittas se et joidenkin koehenkilöiden trippistoorit oli yks yhteen perinteisiä "near-death experiencejä". Eli siis kuoleman hetkellä keho latais aivot täyteen DMTtä niin et ihminen lähtis tuonpuoleiseen suht hyvissä reissuissa. Syntymä saattaa olla vastaavanlainen DMT-ryöppy, eikä se loogisesti ajatellen kuulosta lainkaan kaukaa haetulta teorialta. Tai ei itse asiassa varsinaisesti syntymä, vaan se sikiön kehitysvaihe, kun 49 päivää hedelmöittymisen jälkeen alkiosta voidaa erottaa sukupuoli ja sille kehittyy käpylisäke (mikä siis tarkoittaa sisäsyntyistä DMTn erittymistä kehoon).

Toi 49 päivää on siitä mielenkiintoinen seikka että tiibetiläinen Kuolleiden Kirja, joka kertoo sielun vaelluksesta kuoleman välitilassa Bardossa eri jälleensyntymien välillä, sen välitilan, l. Bardon pituudeks saman 49 päivää. Eli sielulta kestää kuoleman jälkeen 49 päivää löytää uusi keho jossa jälleensyntyä.

Sikälimikäli tämä kaikki yhdessä pitää paikkansa, tullaan siihen tulokseen että 48 päivää vanha alkio on vain joukko soluja, orgaanista massaa joka ei "elä", kun taas 49 päivän ikäinen alkio ei enää ole alkio vaan sikiö, persoona, jolla on sielu.

Se miten tää kaikki liittyy tähän keskusteluun on se et mikäli se abortti tehdään 48 päivän aikana, abortoidaan vain orgaanista massaa, vähän samaan tyyliin että leikattais pois kasvain tai luomi. Sen jälkeen abortoidaan ihmissielu, joka on yksiselitteisesti murhaamista. Siinä mielessä se 12 viikkoo jossa vaiheessa on viel toistaseks mahdollista suorittaa se abortti, on auttamattomasti liian pitkä aika. Viimeisen viiden viikon aikana tapetaan jo ihmisiä.

Lisää Rick Strasmannista ja sen kirjasta DMT: Spirit Molecule: www.rickstrassmann.com
Ja pieni lainaus: "I suggest that the individual's life-force enters the body through the pineal at 49 days after conception, and leaves it through the pineal gland at death. This 49-day prenatal period corresponds to the first signs of fetal pineal tissue, the differentiation of the gonads into male and female, and how long it takes between the death of an individual and its soul's next rebirth according to the Tibetan Buddhist tradition."

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

#108 • • Annakins Guest

tbo, 16.11.2006 12:18:
Se miten tää kaikki liittyy tähän keskusteluun on se et mikäli se abortti tehdään 48 päivän aikana, abortoidaan vain orgaanista massaa, vähän samaan tyyliin että leikattais pois kasvain tai luomi. Sen jälkeen abortoidaan ihmissielu, joka on yksiselitteisesti murhaamista. Siinä mielessä se 12 viikkoo jossa vaiheessa on viel toistaseks mahdollista suorittaa se abortti, on auttamattomasti liian pitkä aika. Viimeisen viiden viikon aikana tapetaan jo ihmisiä.

Muslimien perimätiedon (ns. Profeetan sunna ja hadithit) mukaan sikiö saa sielun 40 päivän iässä, joten periaatteessa abortti on salittu siihen asti (tosin esim. Saudeissa taitaa Wahhabi-ajattelun mukaisesti olla täysin kiellettyä).
Epailija

#109 • • Epailija Physicist, 2nd class.

*Snip*

*Huoks* / *lol* Joo, uskonnolliset perusteet toimivat tasan niin kauan kuin kaikki uskovat samaan. Valitettavasti näin ei ole tässä(kään) tapauksessa, eikä tekstisi todellakaan ole mikään tieteellisen todisteen esittäminen sielun asettumiselle ruumiiseen ylipäätään.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Aziz Combat Fighter

#110 • • Aziz Combat Fighter

Sikälimikäli tämä kaikki yhdessä pitää paikkansa, tullaan siihen tulokseen että 48 päivää vanha alkio on vain joukko soluja, orgaanista massaa joka ei "elä", kun taas 49 päivän ikäinen alkio ei enää ole alkio vaan sikiö, persoona, jolla on sielu.

*justjoo*
dubious

#111 • • dubious ribidim
Mun mielestä abortin vastustajat kuuluu siihen osaan porukasta, jolle on jotenkin loputtoman tärkeetä taasa tuputettua omia moraaleja muille. Sellaisia "mun pa$ka ei muuten haisu ko ruusuille"-tyyppisiä ihmisiä.

Joku kolmisen-nelisen kuukautta ois mututuntumalta hyvä kehysaika. Tosin joku lääkäri ois varmaan pirun paljon parempi määrittelee näitä ku joku it-konsulentti. Ja mä en oikein jaksa mitään idealistisia "no mutku viikon X kohdalla se on jo ihminen", menee mun makuun vähän liian metafyysiseks.
MissKoo

#112 • • MissKoo
Mielestäni jokainen saa tehdä kropallaan ihan just mitä tahtoo. Kuka on kellekin sanomaan mitä sillä tekee? Sikiö ei ole ihminen ennenkuin syntyy, eikä solurykelmällä ole ihmisoikeuksia. Tää on vähän tätä samaa hurskastelua, kun jotkut ihmiset vastustaa kauneusleikkauksia, helvettiäkös se kellekään kuuluu mitä kukin tekee omalle vartalolleen. Mind your own business! *joo*
isfnbojbbssn

#113 • • Edited isfnbojbbssn sdonvoinv
on abortti mun mielestä aina parempi vaihtoehto kuin se,
että pitäisi lapsen, jota ei halua/pysty hoitaa... mutta on
se musta silti väärin teettää abortteja jos nyt ei vain huvita
tai jaksa käyttää ehkäisyä.

edit: itseasiassa kirsikan postaus vastaa täysin mielipidettäni.

--
dasinoaisnvs

India

#114 • • India

MissKoo, 22.8.2007 15:12:
Mielestäni jokainen saa tehdä kropallaan ihan just mitä tahtoo. Kuka on kellekin sanomaan mitä sillä tekee? Sikiö ei ole ihminen ennenkuin syntyy, eikä solurykelmällä ole ihmisoikeuksia. Tää on vähän tätä samaa hurskastelua, kun jotkut ihmiset vastustaa kauneusleikkauksia, helvettiäkös se kellekään kuuluu mitä kukin tekee omalle vartalolleen. Mind your own business! *joo*

Anteeksi mutta Sikiö ei ole ihminen ennen kun se syntyy? oletko sä nyt ihan tosissas? tarkotatko että se on vaan klöntti sun mahassa siihen asti kun on tullut maailmaan ja hups sitten yhtäkkiä rupeaa tuntemaan ja tiedostamaan ympäristöään?

Haluatko hieman tarkentaa tuota sun vastausta?

Itse olen tuntenut liikkeet jo viikoilla 15 niin se että abortteja tehdään huoletta viikoilla 12 on todella järkyttävää.

Nyt mulla kuohahti jo ihan siitä syystä että mun oma pieni ihmiseni kuoli kohtuuni ja toi väite että se olisi ollut vain joku soluklöntti saa mut ihan vitun vihaiseksi.
#115 • • Kirsikka Guest

Mulla myös pistää silmään tää teksti. Sama vauva se on siellä mahan sisällä kuin ulkopuolellakin, ei se syntymähetki muuta sitä mitenkään sen enempää/vähempää ihmiseksi. Sitäpaitsi vauvat voivat syntyä käytännössä lähes millä raskausviikolla tahansa - meidän syntyi 2 viikkoa etuajassa, olisiko silloin täysin saman ikäinen vielä kohdussa oleva vauva jotenkin vähemmän ihminen kuin meidän vauvamme? Mielestäni ei.

Niin, ja ihminen voi tehdä _omalle_ kropalleen mitä tahtoo, mutta kysehän ei olekaan nyt omasta vaan toisen kropasta ja hengestä.
Xer

#116 • • Xer Bassosankaritar
Liputan täysillä naisen oikeutta määrätä omasta kropastaan.

Abortointi raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana on hyvä ja toimiva systeemi.
Kuten myös kemiallinen raskauden keskeytys, sekä jälkiehkäisylääkkeet.

Jos naisesta siltä tuntuu, että ei pysty syystä tai toisesta lapsestaan parhaansa mukaan huolehtimaan ja raskaus pelkästään adoptioon tähdäten tuntuu liian raskaalta, niin en näe yhtään syytä siihen miksi se abortti pitäisi kieltää. Ja se on nimenomaan ensisijaisesti naisen päätös ja siihen ei tulisi yhdenkään miehen tulla väliin sotkemaan(tämä on siis kunnes tiede keksii miten mies voi ensin hedelmöittyä, sitten kantaa lasta 40vk ja sen jälkeen luonnollisesti synnyttää). *piis*

Yksinhuoltaja isin kasvattamana, toki tuen kummankin vanhemman oikeuksia.
Kantani on silti se että ensisijainen päätös raskauden jatkamisesta/keskeyttämisestä on naisen päätös.

Mitä tulee näihin nuppivikaisiin fundametalistisiin kristillisjärjestöihin/uskonhaaroihin, jaksaa ihmetyttää että mikä helvetti on mennyt noin pieleen päässä kun ihmistä pystyy johtamaan harhaan tolla tavoin...Kantani on siis avoimesti kielteinen ja snadisti vihamielinen jos tullaan tyrkyttämään.
Jago

#117 • • Jago un-trained monkee
Hyväksyn tietyn ajan sisässä.
Tää on vaikee aihe, koska kyseessä on lapsen oikeudet vs. äidin oikeudet.

Lapsi ei kehityksensä alkuvaiheessa ole viellä tiedostava tai ajatteleva, joten sillä ei ole vastaavaa oikeutta. Eikä se ole lapsellekkaan hyväksi jos se joutuu kasvamaan sellaisen äidin tai isän kanssa joka vihaa sitä sydämmensä pohjasta elämänsä pilaamisesta.

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

oooo

#118 • • oooo

nyyti, 10.11.2006 14:05:
Minusta abortti on murha, enkä tajunnutkaan olevani näin ehdoton ennen tätä keskustelua.

Mielenkiinnosta kysyn, että kuka on sun mielestä se murhaaja? Harvoin nainen itse kaapii itseään, vaan lekuri hoitaa sen homman. Eli onko tässä tapauksessa lääkäri murhaaja ja nainen sen avustaja? Entäs siinä tapauksessa, jos homma hoidetaan lääkkeillä? Nainen murhaa ja lekuri/hoitaja avustaa?

Vai näetkö asian tosiaan niin, että pelkästään nainen murhaa? Outo näkemys siinä tapauksessa.

Abortti on mun mielestä erittäin kuvottavaa toimintaa ja periaatteessa väärin mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö hyväksyisi joidenkin ihmisten ratkaisuja. Harvempi varmaan mitenkään innoissaan sitä tekee ja siitä nauttii, joten mun mielestä on ikävää, että siihen ratkaisuun päätyneiden naisten huonoa oloa tulee pahentaa ulkopuolisten murhajutuilla.

Tulee ihan autuaan Ursulan seurakunta mieleen tollasista murhajutuista.
Xer

#119 • • Xer Bassosankaritar
OT:
Samalla kun aletaan esittämään kypsyysvaatimuksia seksinharrastajille, niin vois tehdä saman ajokorttia suorittaville, viinaa juoville, huumeista puhumattakaan, jne.

asenteella: "kyllä minä tiedän mikä on sinulle parasta" ei ole ikinä saavutettu niitä parhaita tuloksia, eikä tulla saavuttamaankaan..

Ja mitä opitaan niistä maista joissa abortti on kielletty?
Ei ainakaan sitä että abortteja ei tehtäisi, lähinnä niiden tekeminen siirtyy muille kuin lääkäreille ja sairaaloille, hyvähyvä.. Se olis vissiin parempi sit vai? Henkarit solmuun ja aborttia väsäämään.
MissKoo

#120 • • Edited MissKoo

India, 22.8.2007 16:07:
---

---

Anteeksi mutta Sikiö ei ole ihminen ennen kun se syntyy? oletko sä nyt ihan tosissas? tarkotatko että se on vaan klöntti sun mahassa siihen asti kun on tullut maailmaan ja hups sitten yhtäkkiä rupeaa tuntemaan ja tiedostamaan ympäristöään?

Haluatko hieman tarkentaa tuota sun vastausta?

Itse olen tuntenut liikkeet jo viikoilla 15 niin se että abortteja tehdään huoletta viikoilla 12 on todella järkyttävää.

Nyt mulla kuohahti jo ihan siitä syystä että mun oma pieni ihmiseni kuoli kohtuuni ja toi väite että se olisi ollut vain joku soluklöntti saa mut ihan vitun vihaiseksi.

Ymmärtääkseni se on ihan lakikin, että sikiö ei ole vielä ihminen, vaan vasta sitten kun syntyy. Sitten se vasta 'virallisesti' on olemassa ja saa sotut ja ihmisoikeuden, get the point? Tottakai jokainen kelaa sitä ihmisenä ennenkuin se syntyy, sitähän se on haloo, mutta ei vielä siis olemassa oleva sellainen ja kohtuullisen alkeisella asteella oleva. Ei nyt jaksa tehdä tikusta asiaa, ymmärrät joko mitä tarkoitan tai sitten et.

Tää on jännä aihe, miten ihmiset tästä niin kuohahtelee. Multa ei ainakaan kukaan vie oikeuttani pois tehdä abortti, jos sellainen tarve tulisi. On varmaan jokaisen moraalin mukaista missä vaiheessa raskautta se tehdään (ja lain), en nyt itsekään odottelisi että sikiö olisi jo mahdollisimman kehittynyt, vaan tottakai se kannattaa tehdä niin aikaisessa vaiheessa kuin mahdollista -jo ihan sen äidinkin takia. En nyt jaksa uskoa että kukaan tahalleen odottelee että sikiö olisi jo kehittyneempi.