Yaminah, 27.5.2005 10:01:
Mun pointti täs keksustelussa oli niinku jo aikasemmin sanoin, että : Yleensä ulkomaalaisten tekemät rikokset tulee helpommin tietoisuuteen ja se huomioidaan eri tavalla kuin suomalaisten tekemät... Ulkomaalaisten tekemät rikokset pistetään merkille herkemmin, ja vedetään liian pikaisia johtopäätöksiä, sekä leimataan koko ihmisryhmä jonkun yksittäisen tapauksen takia. Nykyään ihmiset kieltävät oman rasisimisen käytöksensä: "En ole rasisti, mutta... " Se johtuu siitä, että nykyään suvaitsevaisuutta eri minoriteettejä kohtaan korostetaan, samalla ku ihmiset jo aikaisessa vaiheessa on omaksunu stereotyyppisen suhtautumistavan näitä kohtaan...
Ja se, että: Viha ja epäluulo tiettyjä ryhmiä kohtaan omaksutaan/opitaan jo varhaisessa vaiheessa. Jo omaksuttu vihamielisyys vaikuttaa kaikkiin myöhäisempiin tietoihin kyseisestä ryhmästä.
Mä olen ihan samaa mieltä sun kanssa siitä, että stereotypiat ja käytösmallit omaksutaan varhaisessa vaiheessa, mutta mä en ymmärrä noiden asioiden yhteyttä siihen mainitsemaasi 'kuri johtaa aggressiiviseen käyttäytymiseen' teoriaan!
Jos olet opiskellut asiaa ja sulla on joku teoria jota voisi soveltaa rasismin "syntyyn", niin se ei riitä, että sä vähän vihjaat sun teorian suuntaan mutta et sitten kuitenkaan suostu selittämään sitä niin, että mekin ehkä se ymmärrettäisiin. Miten sä voit ikinä keskustella mistään esimerkiksi akateemisissa piireissä tai muuten vaan, jos et osaa/suostu selittämään omia mielipiteitäsi tai teorioitasi? Sä et voi vaan sanoa, että asia A johtuu asiasta B vaan sun pitää selittää miksi se sun mielestä on niin.
Mua oikeasti kiinnostaa toi sun teoria, vaikka en loppupeleissä välttämättä olisikaan samaa mieltä siitä, mutta vaikea yrittää keskustella siitä jos et edes viitsi yrittää selittää sitä.