Bilekuvaus vinkkejä?

64 posts, 4 pages, 33,838 views

Avatar
#21 • • Dorka Guest

Ozma, 22.5.2008 15:07:
Good point! Taitaa vaan telet maksaa f1.8:lla vahan liikaan mun aloitusbudjettiin, mutta myohemmin ehka sitten! Tuo Canon EF 50mm f/1.8 II kun on 100eur uutena ^_^



Noi telet on bilekuvaamisessa yksi vaihtoehto muiden joukossa. Itse en telestä diggaa monestakin syystä. Jos telellä kuvataan niin joudutaan olemaan yleensä muita ylempänä jolloin joudutaan kuvaamaan yläviistosti joka todella harvoin toimii ihmiskuvaamisessa. Teleä sitten ei voi käyttää missään muussa kuin jossain tiettyjen detailien kuvaamisessa mutta siihen se jääkin.

Salama on myös myrkkyä ko. yhdistelmälle. Pitkällä telellä kuvatessa jos bileet on hämärät (tämäkin riippuu niin kovasti bileistä) ja käytetään vain vallitsevaa valoa niin kuvista tulee todella pimeät ja hämärät (a) tai sitten joudutaan puskee salama niin kovalla et se tappaa kaiken muun valon (b). Tosin näillä kuvaaminen on todella helppoa jos ei anna teknisten puutteiden haitata.

Oma ehdoton suosikki on bileissä ehdottomasti 24mm tai 35mm joskin nyt tullaan toiseen ongelmaan, kalusto. Ei yksinkertaisesti ole edullisia niin laajoja (vähintään 24mm joka croppi rungossa tarkoittaa noin 38mm) linssejä croppi runkoihin olemassa.

...ja taas kuvatessa ongelmat vain lisääntyy, nyt joutuu kuvatessa miettimään miltä tausta näyttää sekä kuvattava ja näiden elementtien pitää kohdata jotta kuvasta tulisi onnistunut (c). Muussa tapauksessa kuva näyttää joko tyhjältä, kolkolta, "irralliselta" tai muuten vain tosi onnettomalta (d). Joskin esim. 35mm:llä vääristystä ei käytännössä ole (ja perpektiivi suht neutraali) jolla voi ottaa suht lähiksiä + detailikuvia (e).

Yks tosi suosittu kombo on croppi runko + 30mm (eli 48mm) 1.4 sigma. Edullinen ja toimiva periaatteessa, mutta ongelma on sitten tuo 50mm. 50mm on tosi vaikea, se on keskellä tanssilattiaa helposti liian pitkä, sillä ei saa klubeilla oikein yleiskuviakaan eikä tiukkoja lähiksiä. Parhaiten se minusta toimii esim. yhden tai kahden henkilön kuvaamiseen oli ne sitten posettamassa tai tanssimassa (f).

a) http://www.sessions2.com/galleries.php?gallery_id=238&pic_id=31
b) http://www.sessions2.com/galleries.php?gallery_id=238&pic_id=28
c) http://www.dorka.tv/gallery/4837012_2gFum#287926326_N7uxa-A-LB
d) http://www.dorka.tv/gallery/3244305_mr8JG#179495324_EbiXu-A-LB
e) http://www.dorka.tv/gallery/4521409_Ur6eY#266199789_FBsUx-A-LB
f) http://www.dorka.tv/gallery/2875234_dmLe4#154388133_6JrTj-A-LB

Summarumsummarum, itse henkilökohtaisesti tykkään vähiten telellä kuvaamisesta. Itse käytän lähes aina 24 tai 35mm:stä, kun se taipuu niin moneen eri kuvaustyyliin bileissä jossa linssinvaihdot ja muut on kiva pitää minimissä (tai nollassa). Joskin taas tullaan siihen et mitä tykkää kuvata ja miten, itse kuvaaminenkin on aivan eri tyyppistä näissä kolmessa vaihtoehdoissa.

Aiemmin on "keskuteltu" onko minun "stobotus" tyyli häiritsevää ja ei jne. no jokaisessa tyylissä on omat hyvät ja huonot puolensa. Tosin mitä sinänsä on bilekuvaus, pitääkö kuvaajan olla täysin näkymätön persoona? Vaiko jos persoona vaikka ottais miten lähiksiä mutta saa kuvattavat relaamaan ja olemaan relana niin onko silloin iholla kuvaaminen pahasta?

Anyways, jos mä olisin sinä niin mä lähtisin niin laajasta linssistä kun vain mahdollista ja viimeiseksi hommaisin pidempiä tele putkia.
Ozma

Posts: 867

#22 • • Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi
Dorka kiitoksia vaivannaostasi! Selvensi taas vahan meikalaisen paata kaikessa. Tod nak paadyn ostamaan tuon Canonin 50mm f.18 ja opettelen silla kuvaamaan bileissa runkosalaman kanssa.

Myohemmin sitten voi (mikali kiinnostusta riittaa) lisailla salamaa + uutta optiikkaa. Nyt vaan tarvitsee metsastaa halpa 350D/400D runko + harpakkeet + rahat *iloinen*
Avatar
#23 • • Dorka Guest

Ozma, 22.5.2008 18:06:
Myohemmin sitten voi (mikali kiinnostusta riittaa) lisailla salamaa + uutta optiikkaa.



...joo onnea vain uuden harrastuksen kanssa, jos tohon innostut niin paluuta ei enää ole *nauru*
Ober

Posts: 587

#24 • • Ober Dog shit taco

astaroth, 22.5.2008 15:19:

"pokka-stobe-sentteri" on meille pyhä kolminaisuus. keso on mun glowstick



AMEN *jeesus*
Ozma

Posts: 867

#26 • • Edited Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi
Njooh ... sita oon tassa pohtinutkin. Mielessa kaynyt pienen budjetin takia seuraavat:

Canon Speedlite 430EX 270eur

Metz 48 AF-1 Digital Canon 200eur

Sigma EF-530 DG ST Canon EOS 180eur

Ei vaan budjetti riita ostamaan millaan kalliimpaa. Tietty jos kaytettyna loytyis niin ehka sitten. Mielellaan kylla ostais noistakin jonkun kaytettyna *iloinen* Onko noilla muistikorttien nopeuksilla, tammoselle perustaaville mitaan eroa? Hinnassa kun niilla tuppaa oleen aikamoiset erot :D
Avatar
#27 • • Edited Dorka Guest

Ozma, 23.5.2008 11:01:
Onko noilla muistikorttien nopeuksilla, tammoselle perustaaville mitaan eroa? Hinnassa kun niilla tuppaa oleen aikamoiset erot :D



...joo, muistikorteissa on luotettavuuseroja. Itse en koske kuin ja vain ainoastaan Sandiskin kortteihin. Nopeudella ei niin väliä, kamerat pystyvät kirjoittamaan noin 6-7mb /sec. (uusimmat rungot pystyy paljon kovempiin kirjoitusnopeuksiin) ja esim. Sandiskin Extreme III kirjoittaa 20mb sec. (133x)

Itse käytän Extreme IV:tä jossa luku / kirjoitusnopeus on 40mb sec. jossa on sit omat ongelmansa. Se toimii maksiminopeudella jos on firewire lukija ja esim. vain yhdessä emossa se on toiminu jotenkuten tuolla nopeudella (ja ei tunnista kortteja yms.).

Olen kaikesta huolimatta käyttänyt Extreme IV:tä vaikka ne maksavat puolet enemmän sillä käytössä kuvien selaamiset jne. on aavistuksen nopeampaa (vaikka periaatteessa III:lla ja IV:llä pitäisi olla sama käytännön nopeus kameran rajoitusten takia). Sekä itse kun lähes joka viikonloppu puran 8-10kpl 8gigan kortteja niin ajallisesti jos vain firewire lukija toimii niin säästän aikaa todella paljon verrattuna USB lukijaan.

...tosin sinun käytössä näin kuvausinnon alussa ei käytännössä ole mitään muuta merkitystä näistä asioista kuin luotettavuus jossa Sandisk on aivan ehdoton. Joskin ei tämä tarkoita sitä, että noname kortit hajoilis usein tjsp. kyllä nekin toimii mutta näissä vain näitä vikoja on huomattavasti Sandiskin kortteja enemmän.

Esim. kingstonin kortit on ollu yhtä tuskaa, olen kuullu todella monilla näiden hajonneen vaikka valmistaja pitäisi olla todella hyvä.

Sitten kannattaa miettiä minkä kokoisia kortteja ostaa, monesti esim. suositaan "vain" 4gigan kortteja ihan vain sen takia, että jos kortti hajoaa ja käytössä on joku 16gigan kortti niin ei varmasti ole kovinkaan mieltä ylentävää kun kuvia tuhoutuu tuhansia. Eli mielummin monta pienempää kuin yksi jätti iso.
kovabetoni

Posts: 49

#28 • • kovabetoni

Dorka lähes joka viikonloppu puran 8-10kpl 8gigan kortteja



Siis WTF?*täh*
kovabetoni

Posts: 49

#29 • • kovabetoni
...80 gigaa kuvaa!*ding* Mitä helvettiä sä teet? Kasaat stilleistä elokuvaa?
Avatar
#30 • • Dorka Guest

kovabetoni, 25.5.2008 17:54:
...80 gigaa kuvaa!*ding* Mitä helvettiä sä teet? Kasaat stilleistä elokuvaa?



...kuvaan paljon? *ding*
kovabetoni

Posts: 49

#31 • • kovabetoni
"Paljon"...Mielestäni LIIKAA.
Toista oli ennen kun Hasselilla sai sen 12 ruutua.
Mutta en silti voi ymmärtää vaikka kuvaa "paljon", niin mihin tarkoitukseen kukaan tuollaista kuva määrää tarvitsee?
kovabetoni

Posts: 49

#32 • • kovabetoni
...Mikäs mahtaa olla onnistumis %? Onko mennyt monta suljinta?*tirsk*
m1kk3

Posts: 5,560

#33 • • m1kk3 no-life
*poppareitahaeskel*

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Avatar
#34 • • Dorka Guest

kovabetoni, 25.5.2008 18:12:
"Paljon"...Mielestäni LIIKAA.
Toista oli ennen kun Hasselilla sai sen 12 ruutua.
Mutta en silti voi ymmärtää vaikka kuvaa "paljon", niin mihin tarkoitukseen kukaan tuollaista kuva määrää tarvitsee?



Mä en tienny et voi kuvata liikaa *nauru* Asiakkaat tarvitsee kuvia ja kolmesta rungosta vanhimmassa rungossa on kerran suljin vaihdettu.
kovabetoni

Posts: 49

#35 • • kovabetoni

DorkaMä en tienny et voi kuvata liikaa *nauru* Asiakkaat tarvitsee kuvia ja kolmesta rungosta vanhimmassa rungossa on kerran suljin vaihdettu.



...Mä taas en tiennyt että ylipäätään voi kuvata noin paljon. Eihän siinä ole mitään järkeä.
Hyviä kuviahan ei ole koskaan liikaa. Uskallan silti epäillä että kaikki 80 gigaa olisi priimaa matskuu...Voinhan toki olla väärässä.
Asiakkaat tarvitsee kuvia, joo. Mutta ei kukaan oikeasti vaadi tai odota keneltäkään tollaista määrää.
Ja on järjen köyhyyttä hukuttaa asiakas johonkin kuvaoksennukseen.
Avatar
#36 • • Dorka Guest

kovabetoni, 25.5.2008 21:39:
Ja on järjen köyhyyttä hukuttaa asiakas johonkin kuvaoksennukseen.



Mielenkiintoista mölinää herra pitää tietämättä hajuakaan mitä kuvailen ja mitä toimitan asiakkailleni *nauru*
kovabetoni

Posts: 49

#37 • • Edited kovabetoni

Dorka, 25.5.2008 21:42:
---


Mielenkiintoista mölinää herra pitää tietämättä hajuakaan mitä kuvailen ja mitä toimitan asiakkailleni *nauru*



Niin just*nauru*...Mähän kysyin että teetkö stilleistä jotain elokuvaa/animaatiota. Muuta järkevää en keksi?
Suunnattomasti kiinnostaa käyttötarkoitus tuhansille kuville? Ja kuka niitä kaipaa? Koulukuvaus on ainut mikä mieleen tulee. Mutta kuvailemasi määrät ovat siihenkin aivan liian suuret...Tuskin kuvaat tyyliin tiehallinnolle ohi ajavia autoja?
Avatar
#38 • • Dorka Guest

kovabetoni, 25.5.2008 21:51:
Niin just*nauru*...Mähän kysyin että teetkö stilleistä jotain elokuvaa. Muuta järkevää en keksi?



Jaa häitä kuvailen, mutta kyllä monessa muussakin kuvausgenressä tykitetään tuhansia kuvia eikä tossa oo mitään ihmeellistä.
kovabetoni

Posts: 49

#40 • • kovabetoni

Dorka tykitetään tuhansia kuvia eikä tossa oo mitään ihmeellistä.



Siis mitä häh täH?*pökr*
Ja hääparille blueray-levyllinen koevedoskuvia kun DVD:lle tekee tiukkaa??????????*hmph*