Bilekuvaus vinkkejä?

64 posts, 4 pages, 33,774 views

Kirurgintarkka

Posts: 81

#1 • • Kirurgintarkka Rau
Heittäkää jotain yleisiä ohjeita bilekuvaukseen. Ensimmäistä kertaa pitäis ottaa kamera mukaan melskeeseen. Kamerana toimii Canon Ixus 430.
vaavu

Posts: 1,324

#2 • • vaavu vara-vana
No muutama asia lyhyesti ja ytimekkäästi:

- mieti rajausta
- ota tukea
- vältä yhdistelmää salama + lyhyt valotusaika (erityisesti silloin, kun taustalla ei ole paljoakaan valoa)
Jone

Posts: 8,258

#3 • • Edited Jone Archibald Haddock
Lisätään päälle muutama (joissa lähdetään olettamuksesta, että kuvaat digipokkarilla, jonka asetuksia voi muuttaa ja käytät kuvatessa kameran yhdysrakenteista salamaa):

- Aseta aukko mahdollisimman suureksi (eli se F-lukema niin pieneksi kuin mahdollista, keskimääräisessä digipokkarissa ~F2.8)
- Saat kuvista valoisampia nostamalla ISO-lukemaa isommaksi (mutta tämä tapahtuu sillä kustannuksella, että kuvistasi tulee rakeisempia)
- Jos käytät salamaa, niin kliffa jippo on asettaa valotusaika hieman pidemmäksi (vaikka yhteen sekunttiin) ja tahallaan heilauttaa kameraa rajusti heti salaman välähdyksen jälkeen. Testaa myös miten erilaiset salaman välähdystehot vaikuttavat lopputulokseen.
AiDoN

Posts: 255

#4 • • Edited AiDoN elukka
Ole selvinpäin*vink* Omalta osalta on tullu aamuisin ihmeteltyä että mitähän helvettiä tämäkin kuva esittää*nauru*

--
*pahis*

vaavu

Posts: 1,324

#5 • • vaavu vara-vana

Jone:
- Aseta aukko mahdollisimman suureksi (eli se F-lukema niin pieneksi kuin mahdollista, keskimääräisessä digipokkarissa ~F2.8)
- Jos käytät salamaa, niin kliffa jippo on asettaa valotusaika hieman pidemmäksi (vaikka yhteen sekunttiin) ja tahallaan heilauttaa kameraa rajusti heti salaman välähdyksen jälkeen. Testaa myös miten erilaiset salaman välähdystehot vaikuttavat lopputulokseen.



Jos näitä ei saa säädettyä omassa kamerassasi, kokeile ainakin ns. yökuvaus-moodia (Canonin kamerassa sellainen henkilön kuva jossa on tähtiä takana). Se pyrkii vähentämään salaman voimakkuutta suhteessa taustalta tulevaan valoon.
vaavu

Posts: 1,324

#6 • • vaavu vara-vana
villevaavu.orgista löytyy jonkun verran vinkkejä kuvaamiseen. Valitettavasti noita sivuja ei ole päivitetty todella pitkään aikaan, joten kaikilta osin en itse enää seisoisi noitten neuvojen takana. Ehkä tuolta saa kuitenkin joitain ideoita.
ville

Posts: 3,780

#7 • • ville olen oikeasti ujo

AiDoN:
Ole selvinpäin*vink* Omalta osalta on tullu aamuisin ihmeteltyä että mitähän helvettiä tämäkin kuva esittää*nauru*



Meidän kuvista max 1% on otettu täysin selvinpäin ja kai ihmiset on niinhin ihan tyytyväisiä ... mukavahan se on katsoa seuraavana päivä: "ai tätäkin tuli sit kuvattua" :D
itis

Posts: 2,518

#9 • • itis Morning Star
Vinkki: Älkää kuvatko pelkkiä naamoja, se on tylsää. *hmph*
(ei varmasti liity mitenkään aiempaan keskusteluun)

--
Miksi ylipäänsä asioilla on tapana järjestyä?

Fyrisch

Posts: 4,525

#10 • • Fyrisch

Itis, 15.1.2006 13:55:
Vinkki: Älkää kuvatko pelkkiä naamoja, se on tylsää. *hmph*



Joo samaa mieltä, mielummin kuvia josta näkee vähän millast menoo ollu, decoi, valoi, yleisön fiilis.. Ketään kiinnosta pärstäkuvat (tai löytyyhän niitki ihmisii mut..), vaikka kuvis esiintyis kaunis muija/jäbä.. me halutaan nähä buubsei ja berbereit!!1

ihqäxdeepuswannabelesbo kuvat alkaa kans olee aika nähtyi *nukkuu*

sitäpaitsi, naamakuvia, saletisti läski: http://irc-galleria.net/channel.php?channel_id=1013117
Avatar
#11 • • astaroth Guest

vaavu, 14.2.2005 09:27:
Jos näitä ei saa säädettyä omassa kamerassasi, kokeile ainakin ns. yökuvaus-moodia (Canonin kamerassa sellainen henkilön kuva jossa on tähtiä takana). Se pyrkii vähentämään salaman voimakkuutta suhteessa taustalta tulevaan valoon.


tätä pitääkin canonin pokkarilla kuvaavana kokeilla. kiitos vinkistä *hymy*
Caro²

Posts: 5,301

#12 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Alotin itse muutama vuosi sitten ixus300:lla kekkereissä räpsimisen. Muistaakseni suurimmat ongelmat oli (tässä järjestyksessä)

1. Valon puute
2. Liikkuvat ihmiset
3. Savun määrä

Nyt "hieman kalliimmalla kalustolla" ongelmat ovat seuraavat:

1. Valon puute
2. Liikkuvat ihmiset
3. Savun määrä

...

Parhaiten tanssilattian saa (omasta mielestäni) valotettua strobolla. Tarkkaile milloin strobo lähtee käyntiin, muuta kameran valotusaikaa niin, että se "tallentaa" yhden strobon iskun kennolle. 1500w välähdys kuitenkin valottaa koko paikan melkosen tehokkaasti ja samalla tuo värit eri nätisti pintaan (jälkisäätöä tarvii siltikin). Valotusaika itselläni strobon kanssa on ollut suurin piirtei 1/10s -> 0"5s (eli 0.1-0.5s).

Jos et salamaa halua käyttää, niin tarkkailet vaan ihan tylysti miten valot menee. Lasket sekunteja kauan kestää ennenkuin valo-ohjelma kääntää lampun taas samaista paikkaa kohden. Seuraa toisella silmällä ympäristöä jotta tiedät tarkalleen missä kohtaa painaa nappi pohjaan että pystyt tallentamaan ohi pyyhkäisevän valon.

Ehkä juuri siitä syystä, että en itse käytä salamaa tykkään tallentaa staattisia esineitä/ihmisiä, tai sitten vasta strobon kanssa tanssilattiaa. Mutta bilekuvaus ilman salamaa on oma taiteenlajinsa. Kuvia ei saa läheskään niin paljon esille laitettua, mutta usein ne ovat sitten jokseenkin värikkäämpiä ja erottuvat varmasti joukosta (jos ovat onnistuneet).
¡ Previous post a couple of years ago !
Jago

Posts: 4,039

#13 • • Jago un-trained monkee
Ota kuvia sekä ihmisistä, valoista, decoista että yleiskuvia tanssilattiasta. Valitettavan moni ottaa kuvia vaan ihmisistä, jolloin jälkipolvet ei tiedä yhtään miltä bileissä näytti tai kuinka fiilareissa massa oli.

Älä ota kuvia vaan kavereista, vaan etsi myös joitain mielenkiintoisen näkösiä ihmisiä.

Samasta ihmisestä ei tarvitse olla 10 kuvaa samalta kuvaajalta samoista bileistä otettuna

Pärstäkuvat sopii paremmin koulukuvauksiin. Ihmisiä on kiva bongailla, mutta jos ei nää mitä ne tekee tai millasissa kuiteissa ne on, ei kuvassa yleensä oo paljoa pointtia.
(polkkabileiden kuvaajille probsit siitä, että osaa kuvata ihmisiä kokonaisuudessaan)

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Viper

Posts: 187

#14 • • Viper TEAM Kyntäjät
Paikoissa joissa on enemmän valoa, kuvat onnistuvat paremmin (stroboja tms.).
Käytä kameran salamaa täytevalona.

Hyvässä kuvassa on joku idea tai siitä näkyy fiilis. Tue olemassa olevaa fiilistä kuvauksen keinoin (komppis yms.). Mieti mitä katsoja haluaisi tilanteesta nähdä.

Pimeässä ja hämärässä teknisesti parhaat kuvat saa kalliilla ammattilaiskameralla, jossa on henkilöauton hintainen linssi kiinni. *slurps*

--
He who never makes mistakes never made a discovery.

xl8r

Posts: 2,227

#15 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan
Kuvatessa ei kannata olla hirveessä kännissä *nauru*

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

Ozma

Posts: 867

#16 • • Edited Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi
Oon kylla eri mielta tosta naamakuva-jutusta. Esim Englannissa kuvissa on usein henkiloita joilla on mukava meno ja poseerausta, enemman tai vaheman, kuvassa joka on rajattu jalat-paa tai ylavartalo-paa. Niista ainakin valittyy porukan fiilis. Ehka vahemman toivoisi noita "kaverikaljakadessahassuilme"-kuvia. En nyt siis meinaa, etta kuvia joissa kaverilla totinen ilme ja ja pelkka paa nakyy olisi mitenkaan hyva. Myoskin itse toivoisi enemman kuvia ihmisista joilla on muutakin kuin t-paita paalla ja farkut jalassa (vai onko jo tama haviava luonnonvara *ding* ).

Itse toivottavasti saan hommattua 350D + 30-50mm f.18 linssin nopeasti ja mahdollisimman halvalla. Ehka noilla paasee alkuun. Riittaako muuten tuossa rungossa salama bilekuvaamiseen?

Mita enemman kuvaajia ja kuvien julkaisioita niin sita parempi kirjo kuvista saadaan ^_^
Avatar
#17 • • Dorka Guest

Ozma, 22.5.2008 14:02:
Oon kylla eri mielta tosta naamakuva-jutusta. Esim Englannissa kuvissa on usein henkiloita joilla on mukava meno ja poseerausta, enemman tai vaheman, kuvassa joka on rajattu jalat-paa tai ylavartalo-paa. Niista ainakin valittyy porukan fiilis.



Toi on ihan vain kuvaajasta kiinni, noita kuvatessa kuvaajan pitäis inspaa ja heittää läppää kuvattaville ja saada ne tekemään "jotain iloista". Kuinka monta bilekuvaajaa näet näin tekevän? Nämä nimeltä mainitsemattomat herrat ottaa snapsnap porukkakuvia (vanilja.net on aivan täydellinen esimerkki tästä) ja lopputulos on todella super innostavaa katsotaavaa. Olen kyllä aivan samaa mieltä et joo posekuvatkin on oikesti jees, jos ei vain seistäis kun jossain passikuvassa ja max. osottamassa keskisormea (karrikoidusti hc bileiden setit) tai sitten vääntää puolväkisin naamaa johonkin ja toisessa kädessä stobe.
Caro²

Posts: 5,301

#18 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Ozma, 22.5.2008 14:02:
Oon kylla eri mielta tosta naamakuva-jutusta. Esim Englannissa kuvissa on usein henkiloita joilla on mukava meno ja poseerausta, enemman tai vaheman, kuvassa joka on rajattu jalat-paa tai ylavartalo-paa.


Suomi (ja osittain myös pohjoisempi eurooppa) kuljee hieman omia polkujaan bilekuvauksen suhteen. Kaupallisemmilla alueilla (englanti, ibiza, jne) bilekuvaus on melko usein ihan klubin omaa tuotosta, ja se linja viitoittaa myös usein harrastelijakuvaajien linjaa. Esmes Ibizalla on isommissa mestoissa oma kuvaajatiimi joka ottaa halukkaista juurikin näitä puolivartaloposekuvia joita kaupataan sitten jollain viidellä eurolla paperiversiona illan päätteeksi.

Thank god, ettei Suomessa ole menty vielä tälle linjalle. Tässä maassa sentään kuvataan itse bileitä, kohtuu neutraalisti. Jostain Laserpointin kokoisestakin tapahtumasta on ihan kiva saada näkyviin itse bileet, eikä kolmea sataa pärstäkuvaa. Mielummin photobooth + yleiset kuvat :)


Niista ainakin valittyy porukan fiilis.


Fiiliksen sitominen valokuvaan on ihan kuvaajan kyvyistä kiinni ja ainakin omalla kohdalla myös siitä, millaset kuvausfiilikset on (jos vituttaa, ni ei kuvaaminen niin sanotusti paljo nappaa *hihu'). Luonnollisimmat fiilikset tulee yleensä silloin kun kuvattava ei noteeraa kuvaajaa, vaan jorailee "niinkun kukaan ei katsoisi". Telempi putki on helppo apuväline siihen, että saa luonnollisia bilefiiliksiä ilman, että kuvattava häiriintyy kuvaamisesta.


Mita enemman kuvaajia ja kuvien julkaisioita niin sita parempi kirjo kuvista saadaan ^_^


Tässä olen kyl hieman eri mieltä, mutta en suinkaan lopputuloksen suhteen. Toki mitä enemmän on kuvaajia, sitä erilaisempaa kuvastoa löytyy. Mutta jos isoissakin bileissä on enemmän kuin yksi kuvaaja dj:n ympärillä hääräämässä, niin se alkaa jo oikeasti näyttää hieman typerältä. Puhumattakaan siitä, että pienemmissä bileissä on esm viis kuvaajaa. Se alkaa jo tuottaa häiriötä bilettäjille ja se ei ole enää bilekuvaamisen tarkoitus - ainakaan miun mielestä.
Ozma

Posts: 867

#19 • • Edited Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi

Dorka, 22.5.2008 14:39:
---
Kuinka monta bilekuvaajaa näet näin tekevän? Nämä nimeltä mainitsemattomat herrat ottaa snapsnap porukkakuvia (vanilja.net on aivan täydellinen esimerkki tästä) ja lopputulos on todella super innostavaa katsotaavaa. Olen kyllä aivan samaa mieltä et joo posekuvatkin on oikesti jees, jos ei vain seistäis kun jossain passikuvassa ja max. osottamassa keskisormea (karrikoidusti hc bileiden setit) tai sitten vääntää puolväkisin naamaa johonkin ja toisessa kädessä stobe.


Repesin :D

Caro², 22.5.2008 14:52:
Kaupallisemmilla alueilla (englanti, ibiza, jne) bilekuvaus on melko usein ihan klubin omaa tuotosta, ja se linja viitoittaa myös usein harrastelijakuvaajien linjaa.



En tie sitten oonko kayny enemman vaarissa bileissa (puhun siis konemusabileista pieneista isoihin), mutta Birminghamissa (Englannin 2. suuri kaupunki) en ole nahnyt bileissa yhtaan kuvaajaa jolla olisi "staff" tai "camera crew" paita paalla. Kaikki ottavat kuvia milla milloinkin (kamerakannykasta canonin 1D) ja enemman tai vahemman niita julkaistaan dontstayin.com issa. Voi olla, etta tuo yli-ihannoitu Lontoo on ihan eri planeetalta, mutta taalla on meno ihan toinen :)

Myoskin se, etta taalla porukka voi lahestya kuvaajaa kuin kuvaajaa suoraan puhumalla ja pyytamalla "voitko ottaa meista kuvan"? Kuvaaja viela yleensa antaa jonkun paperilapun missa on kuvaajan nimimerkki jolla lisaa kuvat dontstayin.com iin. Hienoa toimintaa!


Thank god, ettei Suomessa ole menty vielä tälle linjalle. Tässä maassa sentään kuvataan itse bileitä, kohtuu neutraalisti. Jostain Laserpointin kokoisestakin tapahtumasta on ihan kiva saada näkyviin itse bileet, eikä kolmea sataa pärstäkuvaa. Mielummin photobooth + yleiset kuvat :)


Onneksi ... olisi jo ihan ranteetauki(tm) menoa tommonen. No lazerpoot on muutenkin vahan eri asia kuin normi bileet esim. Tampereella :)


Tässä olen kyl hieman eri mieltä, mutta en suinkaan lopputuloksen suhteen. Toki mitä enemmän on kuvaajia, sitä erilaisempaa kuvastoa löytyy. Mutta jos isoissakin bileissä on enemmän kuin yksi kuvaaja dj:n ympärillä hääräämässä, niin se alkaa jo oikeasti näyttää hieman typerältä. Puhumattakaan siitä, että pienemmissä bileissä on esm viis kuvaajaa. Se alkaa jo tuottaa häiriötä bilettäjille ja se ei ole enää bilekuvaamisen tarkoitus - ainakaan miun mielestä.


Njoo, totta tuokin :D Eihan siita tule mitaan jos 10 aijaa kuvaa yhta dj:ta samaan aikaan. Itse ainakin suosiolla jatan nuo DJ kuvaamiset jollekkin muulle. Itse haluan enemmankin nappailla ihmisten asusteita ja fiilista! Sita kun kovin moni ei taalla tee :S


Laajiksella saa toki näppärää kuvaa, mutta ainakin itse mielummin valitsee pikkutelen kuvaamiseen, jolloin ei juurikaan aiheuta häiriötä kuvattaville :)


Good point! Taitaa vaan telet maksaa f1.8:lla vahan liikaan mun aloitusbudjettiin, mutta myohemmin ehka sitten! Tuo Canon EF 50mm f/1.8 II kun on 100eur uutena ^_^
Avatar
#20 • • astaroth Guest

Dorka, 22.5.2008 14:39:
Olen kyllä aivan samaa mieltä et joo posekuvatkin on oikesti jees, jos ei vain seistäis kun jossain passikuvassa ja max. osottamassa keskisormea (karrikoidusti hc bileiden setit) tai sitten vääntää puolväkisin naamaa johonkin ja toisessa kädessä stobe.


"pokka-stobe-sentteri" on meille pyhä kolminaisuus. keso on mun glowstick