Christinah:
Nainen voi halutessaan pyytää naisen jos haluaa. Tai sanotaanko helpommin: "asiakas" voi halutessaan pyytää omaa sukupuoltaan edustavan tekemään tarkastuksen jos haluaa. Ota asiasta lisää selvää jos kiinnostaa. Vänkääminen tältä osalta loppuu nyt.
Aina voi pyytää, mutta mitään oikeutta siihen ei ole. Mies saa tarkastaa naisen, ja toisinpäin. Mikäli näin ei olisi, vaarantaisi se vartijoiden työturvallisuutta, ja näissä asioissa yleensä turva-alan työntekijän oikeudet menee edelle, ja sitten vasta tulee kiinniotetun oikeudet.
Yritin kaivaa finlexistä jotain lainkohtaa joka kommentoisi tätä asiaa, mutta en nyt löytänyt yhtään mitään. Mikäli vielä olet sitä mieltä, että mä olen väärässä ja sä oikeassa, käy kaivamassa se lainkohta missä tuo sun mainitsemasi "oikeus" on määritelty ja siteeraa se tänne.
edit:
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?site=34&tmf=6475&lmf=6507&id=7962&mode=readdoc
Ainakaan kuluttajavirasto ei sivuillaan mainitse mitään turvallisuustarkastuksen suorittajan sukupuolesta.
Saako kauppa tai vartija tarkastaa asiakkaan kassin?
Kaupan henkilökunnalla tai vartijalla ei ole oikeuttaa vaatia asiakasta esittämään tai avaamaan laukkua, ellei asiakas siihen vapaaehtoisesti suostu. Henkilökunnalla ja vartijalla on esineen poisottamiseen liittyvä laukkujen tarkastusoikeus vain silloin, kun he ovat ottaneet henkilön kiinni verekseltä tavatun rikosepäilyn johdosta.
...Vartijalla on kiinnioton yhteydessä oikeus tarkastaa kiinniotettu ja tämän hallussa olevat tavarat (turvallisuustarkastus) sen seikan varmistamiseksi, ettei kiinniotetulla ole hallussaan esineitä tai aineita, joilla hän voi aiheuttaa vaaraa itselleen tai muille. Vartijalla on oikeus ottaa pois tarkastuksessa tavatut vaaralliset esineet ja aineet ja ne on luovutettvava viipymättä poliisille.
Sillee, mä oon kans tän vänkäämisen lopettamisen kannalla, mutta sä et oo tainnu tehdä vartijan töitä päiväkään elämässäs tai saanu minkäänlaista koulutusta alalle, eli mun sanani painaa tässä mielessä enemmän kuin sun. Paitsi tietenkin jos sulla on esittää joku lainkohta tai määräys mistä mä en ole tietoinen.